Тема уроку. Розв'язування задач про перпендикулярність прямих.
Мета уроку: формування вмінь учнів застосовувати поняття перпендику-лярності прямих до розв'язування задач.
Обладнання: стереометричний набір.
1. Перевірити правильність виконання задачі № 3 (3) за записами, зробленими на дошці до початку уроку.
Розв'язання задачі № 3
Нехай АСАВ, АВAD, ADAC; AB = b, BC = a, AD = d (рис. 135).
Із ΔАВС .
Із ΔACD .
Відповідь. .
2. Розв'язування задач, аналогічних домашнім.
1) А, В, С — точки на попарно перпендикулярних променях ОА, ОВ, ОС. Знайдіть кути трикутника АВС, якщо ОА = 0В = ОС .
(Відповідь. <A = <B = <C = 60° .)
2) Промені ОА, 0В, ОС попарно перпендикулярні. Знайдіть периметр і площу трикутника АВС, якщо ОА = 0В = ОС = а .
(Відповідь. 3, .)
3. Математичний диктант.
У прямокутному паралелепіпеді:
варіант 1 — АВ = 1 см, AD = 2 см, ВС = 3 см;
варіант 2 — АВ = 1 см, AD = 3 см, ВС = 2 см (рис. 136).
Знайдіть:
а) діагональ BD грані прямокутного паралелепіпеда; (2 бали)
б) довжину ребра АС; (2 бали)
в) діагональ DC грані куба; (2 бали)
г) прямі, які перпендикулярні до прямої АС; (2 бали)
д) величину кута BDA; (2 бали)
е) величину кута СВА. (2 бали)
Відповідь. Варіант 1. а) см; б) 2см; в) 2 см; г) AD, AB, CF, CM; д) arctg ; e) arccos .
Варіант 2.а)см; б)см; в) 2см; г) AD, AB, CF, CM; д) arctg; е) arccos.
Розв'язування задач
1. Дано пряму а і точку А, яка не належить прямій а. Провести пряму, яка проходить через точку А і перпендикулярна до прямої а. Скільки прямих, перпендикулярних до прямої а, можна провести через точку А, яка не лежить на прямій?
2. Дано зображення куба ABCDA1B1C1D1. Укажіть пряму, яка перпендикулярна до прямої АА1 і проходить через точку С. (Відповідь. АС.)
3. Дано пряму а і точку А, яка лежить на прямій а. Провести пряму, яка проходить через точку А і перпендикулярна до прямої а. Скільки прямих, перпендикулярних до прямої а, можна провести через точку А, яка лежить на прямій а?
4. Дано зображення куба ABCDA1B1C1D1. Укажіть прямі, які перпендикулярні до прямої АА1 і проходять через точку А. (Відповідь. AB, AC, AD.)
5. Задача № 4* із підручника (с. 34).
6. Діагоналі двох квадратів відповідно паралельні. Доведіть, що відповідні сторони цих квадратів паралельні.
7. Діагоналі двох прямокутників відповідно паралельні. Чи паралельні відповідні сторони цих прямокутників? (Відповідь. Так.)
8. ABCD — ромб, його сторони відповідно паралельні до сторін чотирикутника A1B1C1D1. Чи перпендикулярні діагоналі чотирикутника А1B1С1D1? (Відповідь. Не обов'язково.)
9. Сторони двох рівнобічних трапецій відповідно паралельні. Діагоналі однієї трапеції взаємно перпендикулярні. Чи перпендикулярні діагоналі другої трапеції? (Відповідь. Не обов'язково.)
III. Домашнє завдання
§ 3, п. 14; контрольні запитання № 1, 2; задача № 2 (с. 34).
IV. Підведення підсумку уроку
Запитання до класу
1) Скільки прямих, перпендикулярних до даної прямої, можна провести через дану на цій прямій точку?
2) Скільки прямих, перпендикулярних до даної прямої, можна провести через дану точку, яка не лежить на даній прямій?