Херсонського виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад – спеціалізована школа з поглибленим вивченням англійської мови І ступеня – гімназія» №56 Херсонської міської ради
РОЗВИТКОВО – КОРЕКЦІЙНЕ ЗАНЯТТЯ ДЛЯ ПІДЛІТКІВ
спрямоване на подолання тривожності в складних життєвих ситуаціях
через розвиток навичок саморегуляції та керування образним мисленням
«ВІДЧУТИ РАДІСТЬ ЖИТТЯ»
Автор методичної розробки: практичний психолог Константинова Л.М. м.т. +38066-20-56-318
2020р.
Розвитково – корекційне заняття для підлітків 15 -16 років,
спрямоване на подолання тривожності в складних життєвих ситуаціях
через розвиток навичок саморегуляції та керування образним мисленням
«Відчути радість життя»
Заняття розраховане на 2 год. (120 хв.)
Кількість учасників заняття 6 – 8 чоловік.
Мета:
Обладнання: листочки формату А-4, приказка, притча, сині фломастери, диск зі спокійною класичною музикою.
План заняття
1. Привітання - знайомство. Повідомлення правил роботи……………………10 хв.
2. Вступ. Визначення робочої проблеми………………………………………… 5хв.
3. Тест «Візуалізація» …………………………………………………………… 15хв.
4. Вправа «Щастя та впевненість»………………………………………… 15хв.
5. Вправа «Сила слів»……………………………………………………... 15 хв.
6. Вправа «Відпускання каменів»
Інструкція №1…………………………………………………………………. 5хв.
Інструкція №2………………………………………………………………… 25хв.
7.Створення ритуалів. Вправа «Інквізиція колючок»………………....... 15 хв.
8. Підведення підсумків……………………………………………………… 3 хв.
9. Зворотній зв’язок ………………………………………………………….. 7хв.
10. Вправа «Подяка» ………………………………………………………….. 5хв.
Хід заняття
Мета: встановити позитивні, доброзичливі стосунки між учасниками заняття; пояснити права та роль кожного, обговорити правила , обов’язкові для виконання кожним, налаштувати учасників на плідну і серйозну роботу.
Привітання - знайомство. Учасники по колу вітаються, називають власне ім’я та з якою квіткою вони його асоціюють.
Схема: «Привіт, мене звуть Лора, моє ім’я мені нагадує орхідею».
Повідомлення правил роботи.
- Щоб почувати себе комфортно та плідно працювати, ми повинні дотримуватися певних правил (Вивішується плакат з правилами):
1. Збереження конфіденційності;
2. Активна участь у всіх завданнях;
3. Позитивне ставлення один до одного;
4. Використовувати «Я-повідомлення» ( говорити від свого імені);
5. Толерантне слухання (не перебивати того, хто говорить)
2. Вступ. Визначення робочої проблеми (5 хв.)
Мета: налаштування на роботу, визначення робочої проблеми
- На цьому занятті мені хотілося б зупинитися на деяких техніках, які допомагають людині подолати складні життєві ситуації. Як впоратися з подібними ситуаціями? В індійській приказці говориться: «Якщо не бажаєш, щоб ноги боліли від колючок – вкрий всю землю ковдрою; але легше та дешевше купити пару шкарпеток»
Ось про ці шкарпетки (або особливості саморегуляції, керування мисленням, за допомогою свідомо або автоматично використаних механізмів) і піде мова на нашому занятті. Сьогодні ми поговоримо про проблему тривожності та впевненності в собі.
3. Тест «Візуалізація» (15 хв.)
Мета: розвиток образного мислення
Розпочнемо наше заняття з тесту.
Закрийте очі і уявіть любу квітку. Можна, наприклад, троянду.
Оцініть тепер себе за слідуючою шкалою:
Не бачу ---------------------------------------------------------------0
Ледь помітні обриси, котрі швидко зникають-----------------1
Чіткий чорно-білий образ, але нестійкий----------------------2
Стійкий чорно-білий образ---------------------------------------3
Стійкий кольоровий образ----------------------------------------4
Стійкий кольоровий образ бачите з відкритими очима------5
Можете змінити його колір, форму і т. д. ---------------------6
- Зрозуміло, що чим вищий бал, тим краще розвинене образне мислення. Для того, щоб його розвивати можна спробувати уявляти різні образи, доводячи їх до досконалості.
4. Вправа «Щастя та впевненість» (15 хв.)
Мета: наочно продемонструвати взаємозв’язок і взаємозалежність понять «щастя» та «впевненість»
Інструкція: відмітьте на листочках свої відчуття: «щастя» і «впевненість»
Учасникам роздаються листочки формату А-4 з двома паралельними лініями, котрі розташовуються між знаками + і – . Верхня лінія означає «щастя» ( чим ближче до знака +, тим людина відчуває себе більш впевненою).
Зазвичай, щастя та впевненість займають одну і ту ж позицію на шкалі, тобто між цими поняттями існує прямо пропорційна залежність.
- Впевненість людини та відчуття щастя залежать від багатьох факторів, одним з яких є внутрішні емоційні переживання, страхи, тривожність.
5. Вправа «Сила слів» (15 хв.)
Мета: Навчити учасників групи змінювати негативні очікування на позитивні.
Розбивка: «День-нічь». «День» обирає собі пару з «ночі».
Робота в парах:
- Сядьте один проти одного з партнером і, дивлячись йому в очі, скажіть три фрази, починаючи кожну словами: "Я боюсь …" (те, чого ви боїтеся). Ці фрази говоримо, не даючи зворотнього зв’язку один одному (тобто не обговорюємо).
- Тепер замініть фразу "Я боюсь …" на фразу "Я хотіл(а) би …" з подальшим формулюванням першого варіанту.
- Які відчуття з’явилися, після заміни фрази?
6. Вправа «Відпускання каменів» (30 хв.)
Мета: Знизити рівень ситуативної та особистісної тривожності, використовуючи засоби експресивно – емоційного впливу.
Інструкція №1: Візуалізація як прийом посилення релаксації (5хв.)
- Сядьте зручніше, розслабтеся. Уявіть собі апельсин, відламайте частинку і «вгризіться» в неї, відзначаючи, який він на смак. Потім «відмотайте плівку» візуальної фантазії назад так, щоб знову побачити цілий, нечищений апельсин
Інструкція №2 (25 хв.)
- Уявіть собі, що ви стоїте в гірській річці з дуже швидкою течією. Щоб вас не знесло потужною течією, ви тримаєтесь за великий камінь – схопіться за нього і напружтеся. Слухаючи притчу, намагайтеся утриматися за камінь.
Притча:
- У Річарда Баха в «Ілюзіях» один з героїв розповідає притчу про підводних жителів. На дні річки з дуже швидкою течією жили створіння, дуже схожі на людей, тільки вони могли дихати під водою. Все своє життя вони проводили там, тримаючись за великі камені, які лежать на дні. Таким чином, втримуючись від швидкої течії, вони народжувались, їли, любили і помирали. Вважалось, що той, хто відпустить камінь, обов’язково загине, його понесе стрімкою течією. Один з них все таки залишив свій камінь, але не загинув, а поплив за течією. Йому зустрічались інші такі ж поселення, в яких жителі таким же чином проводили своє життя, як і в рідному його селищі. Вони дивувались видовищу: «Дивіться! Він літає! Це надлюдина!» На що «надлюдина» відповідала: «Неправда, я такий же, як і ви. Просто відпустіть своє каміння, і летімо». Але ніхто не наважився наслідувати його приклад…
Обговорення:
- Хто з вас камінь ще тримає? Спробуйте уявити, що камінь - це ваш страх, якого ви хочете позбавитись, тому вложіть всі свої негативні переживання в цей камінь і відпустіть його. Хто не зміг втримати камінь, значить позбавився страху, тривоги, переживань саме у відповідний момент згідно притчі.
- Які відчуття були коли камінь тримали і коли відпустили?
7. Створення ритуалів. Вправа «Інквізиція колючок» (15 хв.)
Мета: актуалізація внутрішньої готовності до самовдосконалення та позбавлення від негативних емоційних переживань, некорисних страхів, тривожності, що підвищить впевненість людини в собі, створить відчуття емоційного комфорту, щастя.
Інструкція: цю вправу бажано виконувати зайнявши зручну позицію,
із заплющеними очима.
- Ми всі знаємо як боляче коли в палець або п’ятку потрапляє колючка. Можливо, спочатку нам ніколи зайнятися вилученням непотрібної колючки, і ми залишаємо все як є. Інколи, трапляється так, що ми забуваємо про неприємну колючку та лягаємо спати, а зранку знову відчуваємо дискомфорт. Через деякий час ми відчуваємо нестерпну біль у місці проникнення колючки. І врешті, ця маленька колючка сприймається як величезна щепка. Тоді ми займаємося її вилученням. Проте в місці проникнення колючки вже з’являється нарив, і маленька проблема вже стає великою проблемою. Не маючи конструктивного виходу негативні емоційні переживання переходять в емоційні стани, призводять до нервових зривів, підвищеного рівня тривожності, необґрунтованих некорисних страхів.
Отже, зараз кожен з вас повинен, за допомогою образного мислення, уявити саме ту «колючку», якою вам ніколи було зайнятись, яка найбільше вам дошкуляє та не дає змоги відчути емоційну рівновагу, впевненість у собі, внутрішній психологічний комфорт. В образ «колючки» вкладіть будь-який свій некорисний страх, необґрунтовану тривожність відповідно чогось або когось, негативне емоційне переживання. Уявіть собі як ви без жалю, рішуче вилучаєте цю «колючку» з свого тіла, відчуйте яка емоційна легкість, внутрішній комфорт, рівновага та впевненість у собі наповнює вас. Віддайте «Інквізиції колючку», вона суха і застаріла, в уяві спаліть її! Чим яскравіше вогонь, тим впевненіше ви відчуваєте себе, тим більше відчуття задоволення, щастя наповнює вас. Зафіксуйте це відчуття в якомусь приємному для вас образі ( це може бути будь-яка квітка, тваринка або будь – що інше приємне вам). При нагоді, коли відчуєте внутрішню тривогу, напруження, дискомфорт – візиалізуйте зафіксований образ і відчуття впевненості, рівноваги, внутрішньої гармонії повернеться до вас.
Обговорення:
- Чи вдалося вам вложити в образ «колючки» свої некорисні емоційні переживання? Вилучити «колючку» з свого тіла, спалити її?
- Які внутрішні емоційні відчуття заполонили вас після «Інквізиції колючки»?
- Чи вдалося вам зафіксувати комфортні відчуття у приємному для вас образі?
- Які зміни ви відчули в собі після роботи із запропонованими образами?
8. Підведення підсумків (3 хв.)
Висновок: Я сподіваюсь, що ви відчули та зрозуміли, що наша впевненість залежить від вміння впоратися з ілюзорними страхами. Сьогодні ми спробували з вами перепрограмувати негативне мислення на позитивне, звільняючись від тривоги, некорисного страху, переживань.
9. Зворотній зв’язок (7 хв.)
- Що корисного ви отримали на занятті?
10. Вправа «Подяка» (5 хв.)
Мета: Емоційне завершення заняття
Інструкція: Подякуйте сусідові зліва за те, за що вам хотілось би йому сказати «дякую».
Література
1. Шкловська Л.О. Психокорекційна програма «Як допомогти сором’язливому підлітку».: « Психологічна газета », 2004 р. №3 – с.14.
2. Редестам Н. Групповая психотерапия. – М., 1973.
3. Міщенко Т.А. Соціально – психологічний тренінг з формування вмінь саморегуляції емоцій у старшокласників.: Науково – практичний освітньо – методичний журнал «Практична психологія та соціальна робота», 2000 р.
№7 – с. 10 -14; №8 – с.9 – 11.
4. Каппони В, Новак Т. Сам себе психолог. – СПб., 1996.
5. Леви В. Искусство быть собой. – М., 1973.
1