Усенко І. С., січень 2019
Розвиток компетентностей засобами інтерактивних вправ
на уроках математики
Формування компетентностей учнів зумовлене не тільки реалізацією відповідного оновлення змісту освіти, а й адекватних методів та технологій навчання. Але зміст та методика викладання будь-якого предмета мають певні специфічні риси стосовно формування компетентностей учнів. Соціальна компетентність.
-
Вибір завдань, які передбачають для учнів самостійний пошук розв'язку.
-
Надання учням можливості обрання варіанту завдання чи шляху розв'язання задач.
-
Використання самооцінки та взаємооцінки учнів.
-
Розв’язування задач різними способами та визначення раціонального шляху розв'язування.
-
Залучення дітей до роботи в групах. Обов'язкова умова - врахування індивідуальних можливостей школярів. Завдання мають бути якщо не індивідуальними, то хоча б різнорівневими .
-
Надання учням можливості виявлення ініціативи.
-
Практикування доручень учням (наприклад: „відповідальний за наочність” , „консультант” тощо).
Полікультурна компетентність.
-
Використання інформації з історії математичних відкриттів.
-
Використання художньої літератури в процесі викладання математики.
-
Розв'язання задач історико-культурного змісту.
-
Розв'язання задач екологічного змісту .
-
Характеристика внеску в науку вчених різних національностей.
-
Наголошення на внеску в розвиток науки українських математиків.
-
Виховання учнів на прикладі життєвого та творчого шляху видатних математиків.
Комунікативна компетентність.
-
Стимулювання вміння учнів висловлювати власну точку зору.
-
Сприяння удосконаленню вмінь вести навчальний діалог.
-
Використання усних та письмових рецензій на відповідь, доповнень та зауважень до неї .
-
Удосконалення вмінь дітей формулювати цілі власної діяльності та робити висновки за її результатами.
-
Застосування взаємоопитування та взаємоперевірки з можливим подальшим коментуванням.
-
Організація групової роботи .
-
Проведення нестандартних уроків, уроків-змагань , КВК.
-
Підготовка учнями нестандартних запитань однокласникам .
-
Стимулювання спілкування учнів з ровесниками та дорослими з метою підвищення рівня навчальних досягнень та ерудиції учнів.
Інформаційна компетентність.
-
Залучення вчителем додаткової інформації в процесі викладання математики.
-
Стимулювання учнів до використання додаткової інформації.
-
Робота з мережевими технологіями.
-
Використання малюнків, таблиць, схем, як джерел інформації, та передбачення складання схем, таблиць, планів, опорних конспектів, як результату роботи учнів з інформацією.
-
Випуск шкільних газет , створення інформаційних сторінок у класних куточках.
Компетентність самоосвіти і саморозвитку.
-
Написання учнями повідомлень, рефератів, самостійних творчих робіт.
-
Використання випереджальних завдань, що передбачають активну самостійну та самоосвітню діяльність учнів.
-
Залучення учнів до творчих виставок .
-
Залучення учнів до роботи в МАН.
-
Консультування учнів з питань самоосвіти.
-
Організація інтелектуальних конкурсів, ігор, предметних тижнів, які передбачають самостійне опанування учнями певних питань та їх самоосвітню діяльність.
-
Використання інтенсивних завдань з предмету, які передбачають пояснення учнями певних питань.
-
Використання навчальних програм з метою самоосвіти учнів.
-
Залучення учнів до роботи консультантами, що підтримує їх самоосвітній тонус.
Компетентність продуктивної творчої діяльності.
-
Забезпечення високого наукового рівня викладання математики.
-
Створення проблемних ситуацій на основі сучасного життя.
-
Розв'язування задач та прикладів різними способами, використання задач підвищеної складності.
-
Складання та розв'язування учнями тестів, задач, кросвордів тощо.
-
Залучення учнів до участі в конкурсах „ Кенгуру ", „ Золотий ключик " тощо.
-
Залучення учнів до участі в олімпіадах, МАН, у роботі заочних фізико-математичних шкіл.