РОЗВИТОК ЛОГІЧНОГО МИСЛЕННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЗАСОБАМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИХ ІГОР

Про матеріал
Досвід створено на базі загальноосвітньої санаторної школи-інтернату І-ІІІ ступенів комунального закладу вищої освіти «Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія» Запорізької обласної ради. Йогоможуть використовувати в практичній роботі психологи, вихователі та вчителі.
Перегляд файлу

Комунальний заклад вищої освіти

«Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія»

Запорізької обласної ради

загальноосвітня санаторна школа-інтернат І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЛЬНА ПРОГРАМА «РОЗВИТОК ЛОГІЧНОГО МИСЛЕННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЗАСОБАМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИХ ІГОР»

 

 

 

 

Антонь М.Ю.

вихователь

ЗСШІ І-ІІІ ступенів КЗВО

«Хортицька національна академія»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запоріжжя, 2020

 

 

 

ЗМІСТ

 

  1. Основна частина
    1.        Анотація до роботи
    2.        Змістовна частина
  2. Висновки
  3. Використані джерела інформації

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ОСНОВНА ЧАСТИНА

Анотація

Логічне мислення формується на основі наочно-образного і є вищою стадією мислення взагалі. Процес досягнення цієї стадії доволі тривалий і складний. Пояснюється це тим, що повноцінний розвиток логічного мислення вимагає не лише високої розумової активності, але й передбачає наявність у людини певної суми знань про спільні і суттєві ознаки предметів та явищ навколишнього світу. Дослідження психологів свідчать про те, що лише на 14 році життя дитина досягає стадії формально-логічних операцій, після чого її мислення стає все більш схожим на мислення дорослої людини.

Проте основи розвитку логічного мислення закладаються в дошкільному і молодшому шкільному віці. Молодші школярі здатні оволодіти на елементарному рівні такими способами логічного мислення, як порівняння, узагальнення, класифікація, систематизація і змістове співвідношення. Повноцінна реалізація цих можливостей вимагає від педагогів проведення систематичної роботи, спрямованої на розвиток логічного мислення молодших школярів.

Сучасні педагоги дотримуються думки, що розвиток у дітей логічного мислення – це одне із найважливіших завдань початкового навчання. Уміння мислити логічно, формувати висновки без наочної опори, зіставляти судження за визначеними правилами –  необхідна умова успішного засвоєння навчального матеріалу.

Основна робота для розвитку логічного мислення повинна вестися з використанням різнопланових задач. Адже в будь-якій задачі закладені великі можливості для розвитку логічного мислення. Нестандартні логічні задачі –  відмінний інструмент для такого розвитку.

Метою корекційно-розвивальної програми «Розвиток  логічного мислення молодших школярів засобами інтелектуальних ігор» є  стимулювання  розвитку логічного мислення  учнів. Завдяки даній програмі можна розвивати у молодшого школяра наступні вміння: диференціювати істотні ознаки предметів і явищ; узагальнювати, виділяти істотні ознаки предметів і явищ;встановлювати логічні зв'язки і відношення між поняттями.

Запропоновані в програмі  вправи повинні  проводитися з молодшими школярами після попереднього діагностування. До занять залучаються  учні, в яких за даними діагностики рівень сформованості логічного мислення низький та середній. Програма розрахована на 10 занять. Періодичність їх проведення – 2 рази на тиждень. Тривалість занять – 30-45 хвилин залежно від кількості учнів у групі (12 молодших школярів).

Програма містить курс, що складається з чотирьох частин (модулів):

І. «У країні обізнаності».

ІІ. «Кмітливість та  ерудованість».

ІІІ. «Країна прислів’їв».

ІV. «Логічні операції».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст роботи

Тематичний план

 

№ з/п

Назва модуля, теми

Кількість годин

 

1.

2.

3.

Модуль І.  «У країні обізнаності».

Тема  «Інтелектуальна культурамолодшого школяра».

Тема «Розвиваємо уміння аналізувати».

Тема «Звязки між словами».

3

1

1

1

 

4.

 

5.

Модуль ІІ. «Кмітливість та  ерудованість».

Тема «Задачі на порівняння, виключення та узагальнення».

Тема «Вчимося швидко відповідати на питання».

2

1

 

1

 

6.

7.

Модуль ІІІ. «Країна прислів’їв».

Тема «Вчимося  пояснювати зміст прислів’їв».

Тема «Розвиваємо кмітливість».

2

1

1

 

8.

9.

10.

Модуль ІV. «Логічні операції»

Тема «Цікаві задачки».

Тема «Розвиваємо мислення».

Тема «Звязки між словами».

3

1

1

1

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст програми

Модуль І.  «У країні обізнаності»

Тема 1. «Інтелектуальна культура молодшого школяра»

Мета: сприяти розвитку у молодших школярів умінь аналізувати, порівнювати, зосереджуватися на пізнавальному завданні..

Хід заняття:

1) Вправа «Придумай слова».

Інструкція: Діти, вам необхідно придумати  слова, що починаються на певну букву або склад, наприклад, «А».

2) Вправа «Вибери головне» [26, 5].

Мета: розвиток уміння встановлювати зв’язки між поняттями.

Матеріал до завдання. На дошці заздалегідь написати ряди слів: перші слова заголовними буквами, інші слова – рядковими і в дужках.

Учнів просять дібрати до слова, написаного заголовними буквами, два слова із дужок, що знаходяться в найтіснішому  зв’язку з ним.

САД  (рослини, садівник, собака, тин, земля).

РІКА (берег, риба, рибалка, вода).

МІСТО (автомобіль, будинки, юрба, вулиця, велосипедист).

РОЗПОДІЛ (клас, ділене, олівець, дільник, папір).

КІЛЬЦЕ (діаметр, алмаз, проба, округлість, печатка).

ГРА (карти, гравці, штрафи, покарання, правила).

ЛІКАРНЯ (приміщення, операція, лікар, радіо, хворі).

БІБЛІОТЕКА (місто, книги, полиці, читачі, бібліотекар).

3) Вправа  «Склади речення» [26, 5].

Мета: розвивати здатність швидко встановлювати логічні зв’язки між звичайними предметами.

Завдання: вибираються навмання три слова, не пов’язані за змістом (наприклад, озеро, олівець, ведмідь). Необхідно скласти якнайбільше речень, включивши всі три слова (відмінок можна змінювати).

4) Заключна частина. Підбиття підсумків.

  •                   Що сподобалося на занятті?
  •                   Які завдання було важко виконати? [26, 5].

Тема 2. «Розвиваємо уміння аналізувати»

Мета: розвивати логічне мислення і уміння аналізувати.

Хід заняття:

  1.               Вправа  «Придумай слова»[26, 5].

Інструкція: Діти, вам необхідно придумати  слова, що починаються на певну буквуабо склад, наприклад, «бо».

2) Вправа  «Звяжи  слова» [26, 5].

Мета: розвиток асоціативного мислення.

Завдання:На дошці записують два стовпчики з 4 слів, які називають діти (назви будь-яких предметів, явищ, тварин, імена людей тощо). До кожної з 4 пар слів (по одному із кожного стовпчика) потрібно запропонувати якнайбільше єднальних асоціацій.

Наприклад, «слива» – «лампа»: слива лежить під лампою, форма абажура схожа на сливу.

3) Вправа  «Четвертий зайвий» [26, 5].

Мета: розвиток уміння класифікувати обєкти.

Завдання: учнів просять розглянути групи картинок і визначити, яка «зайва». Дати пояснення. Назвати інші три предмети одним (узагальнюючим ) словом.

Зображення на картинках:

  •                   Мак, ромашка, троянда, цибуля
  •                   Чашка, блюдце, суп, тарілка
  •                   Яблуко, персик, огірок, груша
  •                   Чашка, тарілка, каструля, склянка
  •                   Молоко, сметана, каша, сир
  •                   Коза, курка, корова, вівця
  •                   Чайник, стілець, стіл, шафа
  •                   Машина, літак, автобус, тролейбус
  •                   Олівець, портфель, зошит, капелюх
  •                   Помідор, баклажан, перець, слива

4)Заключна частина. Підбиття підсумків.

  •                   Що сподобалося на занятті?
  •                   Які завдання було важко виконати? [26, 5].

Тема 3. «Звязки між словами»

Мета: розвивати логічне мислення молодших школярів і уміння аналізувати.

Хід заняття:

1) Вправа «Добери потрібне слово» [26, 5].

Мета: розвиток здатності встановлювати аналогію між предметами.

Завдання:Учням називають пари слів, між якими є певні зв’язки. Потім називається третє слово, й потрібно здогадатися, яким буде четверте слово, щоб ряд був продовжений. Наприклад, олівець – папір, крейда – … (дошка).

  1.               Цвях – молоток, шуруп – … (викрутка).
  2.               Будинок – цвях, книга – … (обкладинка).
  3.               Птах – яйце, рослина  – … (насіння).
  4.               Квадрат – куб, коло – … (куля).
  5.               Добре – краще, повільно – … (швидше).
  6.               Вогонь – пожежа, вода – … (потоп).
  7.               Зерно – комора, гроші – … (банк).
  8.               Електрика – вимикач, вода –  (кран).
  9.               Одяг – голий, взуття  – …(босий).
  10.          Школа – навчання, лікарня – … (лікування).
  11.          Людина – дитина, собака – … (щеня).
  12.          Гума – шина, сталь – … (обід).
  13.          Птах – гніздо, людина – … (будинок).
  14.          Пальто – ґудзик, черевик – … (шнурок).
  15.          Ранок – ніч, зима – … (осінь).

2) Вправа «Я знаю …» [26, 5].

Мета: розвиток здатності конкретизувати поняття.

Дітям по черзі необхідно  назвати 5 предметів, які відносяться до загального поняття. Наприклад: «Я знаю 5 рослин…».

Загальні поняття: фрукти, овочі, ягоди, дерева, квіти, звірі, продукти, одяг, взуття, головні убори, транспорт, дерева, птахи, імена.

3) Заключна частина. Підбиття підсумків.

  •                   Що сподобалося на занятті?
  •                   Які завдання було важко виконати? [26, 5].

Модуль ІІ. «Кмітливість та  ерудованість»

Тема 4. «Задачі на порівняння, виключення та узагальнення»

Мета: сприяти розвитку швидкості мислення учнів, здатності порівнювати предмети та явища.

Матеріали: папір, ручка.

Хід заняття:

1) Задачі на порівняння:

1. Галя на зріст не нижча за Оленку. Чи правда, що Оленка нижча за Галю?

2. Серед трьох братів Юрко вищий, ніж Андрійко, а Андрійко вищий за Дмитрика. Хто з них найвищий?

3. Якщо синій олівець товстіший, ніж червоний, а червоний – товстіший, ніж голубий, то який олівець товстіший: голубий чи синій?

4. Андрій бігає швидше від Сергія, але повільніше від Юрка. Хто бігає найшвидше, а хто – найповільніше?

5. Через 5 років Володі буде стільки років, скільки Надійці тепер. Хто з них молодший?

2) Задачі на виключення:

1. Надійка, Анничка і Марійка бавилися мячами. Двоє дівчаток бавилися великими мячами, а третя – маленьким. У Надійки та Марійки мячі однакового розміру. Якого розміру мяч у Надійки?

2. Михайлик, Андрійко та Остап малювали. Двоє хлопчиків малювали червоною фарбою, а третій – зеленою. Андрійко та Остап малювали однаковою фарбою. Якою фарбою малював Михайлик?

3. Зоряна, Оля та Роксолана шили. Двоє дівчаток шили спіднички, а третя – штанці. Зоряна і Оля шили різне, Оля та Роксолана – також різне. Що шила Зоряна?

4. Ігор, Петрик, Олесь та Богдан вчилися писати літери. Один хлопчик писав літеру А, інші – літеру О. Петрик та Олесь писали різні літери, Петрик та Ігор – також різні. Яку літеру писав Богдан?

5. Юрко, Олег, Миколка та Андрійко збирали ягоди. Два хлопчики збирали малину, один – чорницю, а один – брусницю. Олег та Миколка збирали різні ягоди. Миколка та Андрій також збирали різні ягоди. Олег збирав чорницю. Що збирав Юрко?

3) Арифметичні задачі:

1. На одній тарілці три пари яблук, а на другій – на одне більше. Скільки яблук на обох тарілках?

2. У бджоли очей стільки, скільки у тебе, та ще стільки, та ще півстільки, як у тебе. Скільки ж очей у бджоли?

3. На гілці сиділо кілька пташок. Після того, як чотири пташки полетіло, на гілці залишилось на дві пташки більше, ніж полетіло. Скільки пташок сиділо на гілці спочатку?

4. Йшли гуси – двоє та ще троє, та без двох вісім. Скільки гусей йшло пастися?

4) Задачі на визначення та порівняння віку:

1. Леся старша за Максима на три роки. На скільки років Леся буде старша за Максима через пять років?

2. Сестра старша за брата на пять років. На скільки років вона буде старша за брата через шість років?

3. Я молодша за свою маму на 20 років, а мій брат – на 22 роки. Хто старший – я чи мій брат?

4. Мамі та доньці разом 28 років. Мама старша за доньку на 22 роки. Скільки років доньці?

5. Бабуся старша за батька на 20 років, а дідусь – на 18 років. Хто старший – бабуся чи дідусь? [14,17].

Тема 5. «Вчимося швидко відповідати на питання»

Мета:Формувати здатність у дітей  до узагальнення, аналізу, розвивати кмітливість.

Обладнання: аркуші паперу А4; олівці або ручки, палички або сірники.

Хід заняття:

Вправа  «Розв’яжи завдання»[18, 21].

Завдання «Вершник».

Інструкція: Темної ночі їхав вершник на коні і дуже боявся, аби коня злодії не вкрали, всю дорогу мацає коня, чи є він ще чи вже вкрали. Чи правильно робить вершник?

Завдання  «Півень».

Інструкція:Залетів півень у сусідній двір. Між сусідами виникла суперечка: чиє яйце? Що ви думаєте з цього приводу?

Завдання  «Що важче».

Інструкція: Що важче: 1 кг тополиного пуху чи 1 кг картоплі?

Завдання  «В кого волосся темніше».

Інструкція:У Марії волосся світліше, ніж у Софії, і темніше, ніж у Надії. В кого найтемніше волосся?

Завдання  «Геометричні фігури».

Інструкція:Учням пропонують з сірників чи паличок скласти різні геометричні фігури:

  •                  2 трикутники з 5 паличок;
  •                  2 квадрати з 7 паличок;
  •                  3 трикутники з 7 паличок.

2)Вправа  «Порядок»[18, 21].

Інструкція: Учням пропонують намалювати крапку і коло, коло і крапку, крапку всередині кола. Далі учні продовжують самостійно до кінця рядка.

Пропонують намалювати трикутник, коло, два трикутники, крапку, три трикутники та продовжити далі, встановивши закономірність.

Обговорення:

  •                  Навіщо людині мислення?
  •                  Як можна розвивати мислення?
  •                  Яку людину можна назвати розумною?

Модуль ІІІ. «Країна прислів’я»

Тема 6. «Розвиваємо кмітливість»

Мета: активізувати  розумову діяльність молодших школярів.

Хід заняття:

1)Вправа  «Придумай слова»[33, 17].

Інструкція: за 5 хв  ви повинні записати 4-8 слів, які починаються на: «ма-»,   «со-», «гу-», «ко-», «шу-», «па- , потім ви повинні їх зачитати.

2)Вправа  «Обєднай»[33, 17].

Інструкція: Назвіть одним узагальнювальним словом чи словосполученням ряди слів.

Наприклад: сталь, бронза, латунь – метали.

  1.   Суп, каша, гуляш  – ...
  2.   Штани, піжама, сорочка, светр –  ...
  3.   Британія, Франція, Румунія, Болгарія – ...
  4.   Дніпро, Волга, Дон, Десна – …
  5.   Яблуко, груша, слива, вишня – ...
  6.   Курка, гусак, качка, індичка  – …
  7.   Береза, осика, дуб, верба – …
  8.   Корова, кінь, осел, свиня – ...

3)Вправа «Напиши протилежне» [33, 17].

Інструкція: Назвіть до кожного слова протилежне:


  1.               Брудний  – …
  2.               Зникнення  – …
  3.               Чуйний  – …
  4.               Низ –  …
  5.               Великий  – …
  6.               Ворог  – …
  7.               Молодший  – …
  8.               Відштовхувати  – …
  9.               Видалення –  …
  10.          Високий  – …
  11.          Зовнішній  – …
  12.          Твердий  – …
  13.          Сухий –  …
  14.          Красивий  – …
  15.          Подібність – …

Вправа «Буря»[33, 17].

Вступне слово педагога:

  • Діти, допоможіть повернути слова на свої місця.

Розігралася буря, книги розсипалися, і з одного вірша зникли слова: «серпень», «апетит», «айстри», «апельсин».

Спробуйте повернути їх на місце:

… випав, ой, спекотний.

Як задушливо в зоопарку!

… пропав у поні

… в’януть на газоні,

Мавпенятко не страждає –

… уплітає!

Обговорення:

  •                  Навіщо людині мислення?
  •                  Як можна розвивати мислення?
  •                  Яку людину можна назвати розумною?

Тема 7. «Вчимося  пояснювати зміст прислів’їв»

Мета: активізувати мислення молодших школярів, розвивати здатність встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між явищами, процесами.

Обладнання:прислів’я для дітей.

Вступне слово педагога: діти, вам роздаються аркуші з прислів’ями. Потрібно їх продовжити і пояснити їх зміст.

Хід заняття:

  1.   Під лежачий камінь ... (вода не тече).
  2.   Ніколи не кажи не вмію, а завжди говори... (навчуся).
  3.   Хто багато говорить, той... (мало творить).
  4.   Краще синиця в руках... (ніж журавель у небі).
  5.   Мала крапля великий... (камінь точить).
  6.   Хто не знає – нехай... (людей спитає).
  7.   Не спитавши броду... (не лізь у воду).
  8.   Добре тому жити, хто вміє... (говорити).
  9.   Без відваги зазнаєш... (зневаги).
  10. Шабля ранить тіло, а слово... (душу).
  11. Мовчи язичку... (дістанеш паляничку).
  12. З ним говорити, що... (решетом воду носити).
  13. Добрим словом мур проб’єш, а лихим і... (в воду не ввійдеш) [35, 21].

2) Вправа «Поясніть прислів’я» [26, 7].

Мета: розвиток уміння логічного інтерпретувати смисл прислівїв.

Завдання: поясніть прихований зміст прислів’їв.

  •                   Без труда немає плода.
  •                   Зароблена копійка краща за карбованець.
  •                   Наполеглива  праця все переможе.

Модуль ІV. «Логічні операції»

Тема 8.  «Цікаві задачки»

Мета: спонукати дитину  міркувати самостійно, використовувати свою кмітливість .

Вступне слово педагога:

- Добрий день, діти!Сьогодні ви будете розв’язувати цікаві завдання,   зможете продемонструвати здібності, самостійність, кмітливість, ерудованість.

Хiд заняття:

  1.               Вправа «Цікаві задачки».

Мета: Формувати здатність у дітей  до узагальнення та аналізу.

 1. Скажiть, чим вiдрiзняєть ся тарілка вiд човна?

2. З   трьох   названих слів знайдiть два, що мають  спільну ознаку: собака, помiдор, сонце.

3. Доберiть якомога більше аналогiв до слова вертоліт (що найбiльше схоже  на вертолiт).

4. Якi слова є протилежними слову «дім»?

5. Назвiть   предмети,   якi  можуть  виконувати   одночасно протилежнi    функції  (наприклад,  двері:  можуть  закриватися   i відчинятися).

6. Яким словом можна поєднати два слова: лопата i автомобіль; книжка i подорож?

7. Якi iснують способи використання таких предметів, як книга,  цвяхи, пляшка?

8. Як  можна  iншими словами сказати: «Нинішнє літо було дуже теплим»?

9. Зробiть перелiк можливих причин названої нижче ситуації:

Я повернувся додому з магазину і побачив, що двері моєї квартири відчинені. Що сталося?

Тема 9.«Розвиваємо мислення»

Мета: вдосконалити  логічне мислення молодших школярів.

Хід заняття

  1.               Вправа «Склади слова».

Мета: розвиток у школярів логічної операції синтезу.

Вступне слово педагога:

 -  Діти, вам необхідно, використовуючи всі запропоновані букви, скласти якнайбільше слів:

ТУ, ЩАД; ДО;

ПРО, ДО, Т;

У, Р, Д, А;

А, О, ДО, Н, Б;

ПРО, ПРО, Е, Л, З, К.

2) Вправа «Чим схожі й чим відрізняються».

Мета: розвиток вміння виділяти у порівнювальних об’єктах ознаки подібності й відмінності.

Завдання: вказати якнайбільше ознак чи властивостей, відмінності й подібності.


  •                   Сукня й босоніжки
  •                   Троянда й тюльпан
  •                   Заєць і вовк
  •                   Сосна й каштан
  •                   Холодильник й пилосос
  •                   Зошит і книга
  •                   Риба і птах
  •                   Море й океан
  •                   Людина й мавпа

3) Вправа «Придумай слова».

Придумати  слова, що починаються на певну букву або склад, наприклад, «ду».

4) Заключна частина. Підбиття підсумків.

  •                   Що сподобалося на занятті?
  •                   Які завдання було важко виконати?

Тема 10. «Зв’язки  між словами»

Мета:активізувати мислення, спонукати дітей виділяти істотні ознаки предметів і явищ;встановлювати логічні зв'язки і стосунки між поняттями.

Матеріали: папір, ручка.

Хід заняття

  1.               Вправа «Спробуй, розв’яжи задачі!»[2, 192] .

1. Мене звуть Олег. У моєї сестри тільки один брат. Як звати брата моєї сестри?                                                                                                                                                         

2. Яка буква в ряду зайва?

Р, А, Б, М, Ж, Щ.

3. Щоб зварити 1 кг мяса, потрібна 1 година. За скільки годин  зваряться 2 кг мяса?                                                                                                                                            4. Яке число зайве?                                                                                                                                                 9, 7, 4, 1, 3, 7.

5. На столі стояли 3 стакани з вишнею. Костя з’їв один стакан вишні. Скільки стаканів залишилось?

6. Олексій на дорогу до школи витрачає 5 хвилин. Скільки хвилин він витратить, якщо піде разом із сестрою?

7. Два хлопчика грали в шахи дві години. Скільки грав кожен з них?

8. Ви зайшли в темну кімнату, де є свічка і газова плита. Що ви запалите в першу чергу?

9. Запалили 7 свічок, 2 з них погасли. Скільки залишилось свічок?

10. Що важче, кілограм вати чи півкілограма заліза?

11. Коли гусак стоїть на одній нозі, він важить 2 кг. Скільки буде важити гусак, якщо він  встане на дві ноги?

12. Іван Петрович – батько Ніни Іванівни, а Толя – син Ніни Іванівни. Ким Толя доводиться Івану Петровичу?

13. Термометр показує 3 градуси морозу. Скільки градусів покажуть 2 таких термометра?

14. Коля і Саша носять прізвища Шилов і Гвоздєв. Яке прізвище носить кожен з них, якщо Саша  з Шиловим живуть в сусідніх будинках?

2) Вправа «Знайди правильну відповідь» [14, 17].

1. Аня жила ближче до школи, ніж Валя. Хто з них жив від школи далі?

А) Валя                                                   Г) Аня

Б) Катя                                                   Д) Віра

В) Світлана                                           Є) Лізa

2. Андрій – син Володимира. Хто Володимир Андрію?

А) Дядько                                              Г) Онук

Б) Батько                                               Д) Племінник

В) Син                                                    Є) Дід

3. Лара зараз молодша за Люду. Хто буде старше через рік?

А) Люда                                                Г) Ліда

Б) Лара                                                 Д)Галя

В) Аня                                           Є)Соня

4. Ліза сміялася гучніше за Машу. Хто з них сміявся тихіше?

А) Соня                                          Г) Інна

Б) Маша                                              Д) Рая

В) Настя                                              Є) Рита

5. Коля – батько Борі. Хто з них молодший?

А) Юра.  Г) Коля.

Б) Ігор                                                   Д) Боря

В) Петро                                               Є) Вітя

6. Прокинутися – заснути, згадати – ?

А) Слова                                                Г) Узнати

Б) Пісні                                                  Д) Голос

В) Обличчя                                           Є) Забути

7. Середина – край, закрив – ?

А) Око                                                  Г) Відкрив

Б) Рот                                                   Д) Зняв

В) Убрав                                               Є) Завісив

8. Ранок – вечір, зима – ?

А) Холод                                               Г) Літо

Б) Весна                                                Д)Лижі

В) Сніг                                                  Є)Санки

 

 

 

 

 

 

 

ВИСНОВОК

1. У психології проблема мислення — одна з найактуальніших. Вона органічно пов'язана з проблемою засвоєння і застосування учнями знань.

Педагоги стверджують, що причиною низки навчальних проблем учнів є несформованість у них логічного мислення. Низький рівень логічного мислення утруднює розуміння школярами наукових закономірностей, заважає встановлювати структурно-логічні зв’язки у вивченому навчальному матеріалі. Для попередження виникнення цієї проблеми педагогам слід вже з перших років навчання дитини в школі (тобто в початкових класах) проводити цілеспрямовану роботу, спрямовану на розвиток логічного мислення школярів.

Саме молодший вік є продуктивним у розвитку логічного мислення. Це пов’язано з тим, що діти включені в нові для них види діяльності і системи міжособистісних відносин, що вимагають від них нових психологічних якостей. Тому проблема формування і розвитку мислення молодших школярів  є актуальною.

2. Аналіз психолого-педагогічної літератури з проблеми розвитку логічного мислення молодших школярів дозволив з’ясувати, що логічне мислення лежить в основі пізнавальної діяльності людини та забезпечує успішність її орієнтації в навколишньому світі. Провідні педагоги та психологи стверджують, що інтелектуальні ігри є особливим різновидом ігор, які забезпечують прискорений розвиток пізнавальних здібностей взагалі та логічного мислення – зокрема. Педагогічні можливості таких ігор пов’язані з їх позитивним впливом на мотивацію та рівень психологічного комфорту дитини в ситуації навчання.

5. Ефективність застосування програми дослідження доведена результатами первинної та повторної діагностики. ЇЇ можуть використовувати  в практичній роботі психологи, вихователі і вчителі з метою розвитку логічного мислення молодших школярів засобами інтелектуальних ігор.

ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА ІНФОРМАЦІЇ

  1. Бик А. Мислення як категорія педагогіки В. Сухомлинського в контексті новітньої освітньої парадигми / А. Бик  – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2003. – С. 7 – 11
  2. Бондаренко Є.А  Навчаємося. Граємо. Перемагаємо. /                          Є.А. Бондаренко -  Д.: Сталкер, 2001. – 368 с.
  3. Волков Б.С. Психология младшего школьника / Б.С. Волков – М. : Педагогическое общество России, 2002. – 128 с.
  4. Дубровіна І.В., Данилова Є.Є. – Психологія / І.В. Дубровіна,
    Є.Є. Данилова – М. : «Академія», 2002.– 464 с.
  5. Жаркова В. Розвиток логічного мислення молодших школярів // Початкова школа. – 2010. №7. С. 7-9
  6. Кириленко В. Корекційні та розвивальні заняття для учнів молодшої школи / В. Кириленко // Викладач. – 2006. - № 41.- С.15-27.
  7. Кудикіна Н. Педагогічне керівництво інтелектуальними іграми у позаурочному навчально-виховному процесі / Н. Кудикіна // Початкова школа. – 2004. №4. – С. 364.
  8. Максименко С.Д. загальна психологія. Підручник. – 2-ге вид., переробл. і доп. / С.Д. Максименко – Вінниця: Нова Книга, 2004, 704 с.
  9. Мендель Б.Р. Интеллектуальнаяигра: на перекрестке научных дисциплин // Педагогика. – 2006. – №7. – С. 44-48.
  10. Поніманська Т.І. Дошкільна педагогіка / Т.І. Поніманська – Київ: Академвидав, 2006. –  456 с.
  11. Ретюнских Л.Т. Философия игры / Л.Т. Ретюнских – М.: Вузовская книга, 2002. – 256 с.
  12. Решетіло С. Розвиток мислення. Корекційно – розвивальні заняття для 4 класу / Світлана Решетіло// Психолог. – 2007. - №44.- С. 3-9.
  13. Скрипченко О.В. Загальна психологія / О.В. Скрипченко – К.: Каравела, – 2009. – 463 с.             
  14. Трегубчак Н. Комплекс корекційно-розвивальних занять для дітей 2-4 класів / Наталія Трегубчак // Практичний психолог.–  2008. - №45. – С. 13-18.
  15. Психология развития. 7-е изд. / Г.Крайг. – СПб.: Питер, 2003. – 992 с.: ил. – (Серия «Мастера психологии»).
  16. Савчин М.В., Василенко Л.П. С12 Вік психологія: Навч. Посіб. – К. : Академ – видав., 2006 – 360с. (Альма-матер).

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Антонь Марина
Додано
24 листопада 2020
Переглядів
2714
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку