«РОЗВИТОК МІЖПІВКУЛЬНОЇ ВЗАЄМОДІЇ У ДІТЕЙ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ»Вчитель І категоріїСпеціальної школи №16 м. Києва. Василишина Н. В.
Номер слайду 2
Робота людського мозку забезпечується діяльністю двох його півкуль, що мають певну функціональну спеціалізацію. Для розвитку інтелекту необхідно розвивати взаємодію між півкулями. Міжпівкульна взаємодія – особливий механізм об'єднання лівої і правої півкуль головного мозку в єдину цілісно працюючу систему.
Номер слайду 3
Ліва півкуля головного мозку відповідає за: Мовні здібності. Це мова, здатність до читання, письмо, пам’ять. Логіку й аналіз. Аналіз фактів, розпізнання чисел і математичних символів. Ліва півкуля здатна розуміти тільки буквальний зміст слів.Інформація обробляється лівою півкулею послідовно по етапах. Контроль за рухами правої половини тіла. Права півкуля головного мозку відповідає за: Інтуїцію. Обробку інформації, яка виражається не в словах, а в символах і образах. Просторову орієнтацію Музичні здібності, здатність сприймати музику Уяву Здатності до образотворчого мистецтва. Контролює рух лівої половини тіла. Кожна півкуля мозку відповідає за певне завдання.
Номер слайду 4
Мозолисте тіло головного мозку Система нервових волокон (мозолисте тіло) забезпечує єдність діяльності двох півкуль мозку. Мозолисте тіло (міжпівкульні зв'язки) міститься між півкулями в тім'яно-потиличній частині головного мозку та складається з двохсот мільйонів нервових волокон. Воно необхідне для координації роботи мозку та передачі інформації з однієї півкулі в іншу.
Номер слайду 5
Порушення функціювання мозолистого тіла. Спотворюється пізнавальна діяльність. Порушення координації роботи сприймання за допомогою зору, слуху та роботи провідної руки. Порушення просторової орієнтаціїПорушення читання, письма, сприймання інформації зовніПорушення адекватного емоційного реагування
Номер слайду 6
При несформованості міжпівкульної взаємодії не відбувається повноцінного обміну інформацією між правою і лівою півкулями, кожна з яких осягає світ по-своєму. Такий поділ функцій забезпечує взаємну доповненість роботи півкуль. Для спільної роботи обох півкуль потрібен їх функціональний зв’язок.
Номер слайду 7
«Гімнастика для мозку»Основоположником спеціальних вправ для мозку («Гімнастика для мозку») є Пол Деннісон. Він розробив систему швидких і специфічних рухів, що приносять користь кожному незалежно від його проблеми. Гімнастика мозку складається з простих і приємних вправ. Цей комплекс рекомендується використовувати під час навчання дітей, щоб підвищити навик цілісного розвитку мозку. Кожна з вправ сприяє збудженню певної ділянки мозку і вмикає механізм об'єднання думки і рухів.
Номер слайду 8
Як проводити вправи? Проводити в будь-який час як динамічні паузи або як частину заняття. Час проведення- 3-5 хвилин, у цілому це може становити до 25-30 хвилин на день. Якщо учні мають інтенсивне розумове навантаження, то комплекс вправ краще проводити перед заняттям. Вправи мають як негайний, так і кумулятивний, тобто накопичувальний ефект.
Номер слайду 9
Умови для досягнення результативностіЗаняття проводяться вранціВправи виконуються систематично. Виконуються в доброзичливій обстановціТочне виконання рухів і прийомів. Вправи проводяться у положенні стоячи або сидячи
Номер слайду 10
Вправи рекомендують поступово ускладнювати. Прискорювати темп. Виконувати з легко прикушеним язиком і заплющеними очима. Підключати рухи очей і язика до рухів рук. Підключити рухи ногою (відстукати ритм)Виконувати під музику
Номер слайду 11
Основні цілі вправ. Синхронізація півкуль Розвиток міжпівкульних зв’язків. Підвищити стресостійкість організму. Покращити розумову діяльність. Сприяти поліпшенню пам’яті, уваги та мислення. Зняти емоційну напруженість. Покращити процес читання і письма
Номер слайду 12
Вправи для тренування мозку. Рухові вправи. Вправи на синхронне малювання. Вправи на зорове-слухове сприймання
Номер слайду 13
Рухові вправи. Поліпшують розумову діяльність Синхронізують роботу півкуль Сприяють запам'ятовуванню Підвищують стійкість уваги, Активізують процеси письма і читання« Вухо-ніс»«Кулак, ребро, долоня»«Колечко»«Лезгінка»«Ліхтарики»
Номер слайду 14
Вправи на синхронне малювання. Вправи з симетричними малюнками. Дзеркальне малювання та розфарбовування. Вправи з міжпівкульними дошками. Покращують мисленеву діяльність. Підвищують стресостійкість. Знижують тривожність як метод арттерапіїРозвивають дрібну моторику. Розвивають уважність, посидючість. Формують просторове мислення
Номер слайду 15
Вправи на зорово-слухове сприймання«Прочитай і покажи»«Послухай і покажи» Покращують мисленнєву діяльність Уважність Пам’ять Здатність концентруватися Закріпити вивчений матеріал
Номер слайду 16
Відео вправ з розвитку міжпівкульної взаємодії у дітей з інтелектуальними порушеннями
Номер слайду 17
Отриманні результати. Підвищився рівень емоційного благополуччя. Зменшилась кількість конфліктних ситуацій у колективі. Покращилась зорово-моторна координація. Значно поліпшилися просторові уявлення, фантазія та творчі здібностіПокращилась пам’ять учнів, сприйняття, увага, мова та слух;
Номер слайду 18
Заняття дають чудовий ефект не тільки в подоланні усного та писемного мовлення, а й для психічного розвитку в цілому – поліпшується пам'ять, увага, дитина стає емоційно стійкою та гармонійною. Виконання звичайної дії «незвичайною» рукою активізує нові ділянки мозку й допомагає розвивати нові контакти між клітинами.