Тема: Будова тексту. Складання опису їжачка на основі розповіді та міркування.
Мета: Формування навичок розрізняти тексти(опис,розповідь,міркування); навчити складати твір-опис, уміння стисло висловлювати свої думки, міркування; виробляти навички усного та писемного мовлення; виховання бережливого ставлення до тварин.
Опис їжачка на основі розповіді та міркування
Українська мова
Розробка уроку
з розвитку мовлення в 2 класі
Тема: Будова тексту. Складання опису їжачка на основі розповіді та міркування.
Мета: Формування навичок розрізняти тексти(опис,розповідь,міркування); навчити складати твір-опис, уміння стисло висловлювати свої думки, міркування; виробляти навички усного та писемного мовлення; виховання бережливого ставлення до тварин.
Матеріал до уроку: Зразки творів(розповіді, міркування), картина «Їжаки», вірші про осінь, загадка про їжачка.
Хід уроку
1.Організація класу.
Сядьте всі, дітки, рівненько
Посміхніться всі гарненько
Настрій на урок візьмемо
Працювати розпочнемо.
2.Фонетична хвилинка.
Осінь наша, осінь-
Золота година,
Неба ясна просинь,
Пісня журавлина,
Бабиного літа
Довгі, білі коси…
І дорослі й діти
Люблять тебе осінь.
Хлопчик.
Тихо осінь ходить гаєм,
Ліс довкола аж горить.
Ясен листя осипає,
Дуб нахмурений стоїть.
Дівчинка.
Листя з беріз осипається,
За стебло верболіз зачіпляється.
Стали трави, стежки золотистими,
А тоненькі гілки –
Та й безлистими.
(Пропоную назвати з пам׳яті 2 речення, які запам׳ятали).
3. Розвиток мовлення.
Щоб пізнати природу рідного краю, треба навчитись її спостерігати. З настанням осені відбуваються зміни в неживій природі, які впливають на життя тваринного світу. З приходом осені птахи, звірі починають готуватися до зими. В лісі на вас чекає цікава зустріч.
Загадка.
Вдень я сплю, а прийде ніч,
отоді вже інша річ.
Я виходжу полювати-
Стережись мишва хвостата!
Не злічу вже, скільки штук
за життя я з׳їв гадюк.
Я колючий, мов будяк
А зовуть мене…(Їжак)
4.Підготовка до складення твору-опису.
а) Розповідь вчителя.(Використовую картинку «Їжаки»).
Пізньої осені, коли промерає грунт, зменшується кількість корму, насамперед у комах. Їжаки зариваються в опале листя і впадають у сплячку, аж до березня. У цей час у них дуже повільне дихання(до 6 разів за хвилину), різко зменшується температура тіла, серце робить лише кілька ударів за хвилину.
б) Робота над текстами.
Їжачок-трудівничок завжди в роботі. Знайде купу листя, пірне в нього, вийде, а на голках уже наколоті листочки. Однесе він листячко в свою нору під деревом, ще й за мохом збігає. Потім знову за листям. Так зранку до вечора, доки не вистелить собі зимову м׳яку постіль. Тоді сховається в ній, згорнеться клубочком і спатиме під м׳якенької й теплою ковдрою аж до весни. І снитимуться йому лісові їжачі сни.
б) Міркування.
Їжак-корисна тварина. Він знищує кількість шкідливих комах та гризунів, чим приносить користь сільському господарству.
Їжачок
Гляньте-сірий їжачок!
Скільки в нього колючок!
Покажи нам лапи й очі…
Та він слухати не хоче!
У клубочок весь зібгався,
За шпичками заховався,
І не дивиться ніяк.
От такий тобі їжак!
І не можна підступити,
І не можна ухопити…
От недобрий! От і злюка!
Бач, як сердиться, аж хрюка,
Наче свинка, і тремтить…
Ну, нехай собі лежить!
(Катерина Перелісна)
-Яким ви уявляєте їжачка? (Сірим на колір, вкритий колючками, ніс наче у свинки)
- А про що слід сказати? (Про лапки, очі)
- Що відрізняє їжачка від інших лісових мешканців? (Тіло вкрите голками). Чому про нього сказано, що він недобрий? (Ховається від ворогів, а ми не можемо роздивитися).
- А тепер пригадаємо, з чого складається текст? У якій послідовності його треба будувати? (Зачин. Основна частина. Кінцівка).
Фізкультхвилинка.
Щось не хочеться сидіти.
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз.
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки.
Вище руки підніміть.
А тепер їх опустіть.
Плигніть, діти, кілька раз.
За роботу, все гаразд.
в) Колективне складання робочого матеріалу (у процесі бесіди).
Маленький лісовий звірок
Тіло вкрите… ; бурі із сірими смужками голочки…
Ніс наче в поросяти…
Очі нагадують намистинки…
Лапки короткі, кривулясті.
г) Колективне складання описі, його редагування.
Зразок опису.
д) Складання загадки про їжачка за поданим матеріалом.
Лиш….. до колючок, - швидко він ….. в клубок. Не ….. ніяк? Підказать …..? Це …..
(Їжачок, вам, згорнувсь, торкнусь, вгадаєте).
5. Підсумок уроку.
Вправа «Мікрофон»