Розвиток мовленнєвої діяльності. Краса рятує чи руйнує світ? За романом Оскара Вайльда «Портрет Доріана Грея».

Про матеріал

Конспект уроку для 10-го кл. на тему: "Розвиток мовленнєвої діяльності. Краса рятує чи руйнує світ?За романом Оскара Вайльда «Портрет Доріана Грея».

Перегляд файлу

 

 

Розвиток  мовленнєвої  діяльності.  Краса рятує чи руйнує світ?

За романом Оскара Вайльда «Портрет Доріана  Грея»

(урок-дискусія, урок-кейс)

 

Результат пошуку зображень за запитом "портрет дориана грея"

Підготувала:

вч. зарубіжної літератури

 Саджавської ЗОШ І-ІІІ ст.

М. Р. Березовська

Клас: 10  Дата: 22 березня 2018 р.

Тема: Розвиток мовленнєвої діяльності.  Краса рятує чи руйнує світ?

За романом Оскара Вайльда «Портрет Доріана  Грея».

Мета: підбити підсумки уроків за творчістю О. Вайльда; повторити, узагальнити та систематизувати вивчений  матеріал; розвивати зв*язне мовлення учнів; виховувати в учнів почуття любові до людей

Обладнання: підручники, зошити, кейс-конверти із завданнями, ілюстрації, «хмари слів», трибуна для виступів, ІКТ, порожня банка, м*ячики, камінці, пісок, вода

Тип уроку: урок-диспут, кейс-урок

Епіграф уроку:  Краса – це королева, яка править дуже не довго

                                                                                                               Сократ

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вчитель: Дорогі діти, на сьогоднішньому уроці ми завершуємо вивчати творчість О. Вайльда та його роман «Портрет Доріана  Грея». Наше завдання на даному уроці довести - краса рятує чи руйнує світ?

Та спочатку проведемо експеримент.

(Вчитель кладе на стіл порожню банку, закидає у неї м*ячики)

Вчитель: Учні, банка повна?

Учні: Так!

(Вчитель засипає банку із м*ячиками дрібними камінцями)

Вчитель: Банка повна?

Учні: Тепер точно повна!

(Вчитель засипає все піском, і він також поміщається)

Вчитель: А тепер банка повна?

Учні: А тепер повна на 100%!

(Вчитель заливає все водою або кавою)

Вчитель: А тепер банка точно повна! Та висновок цього експерименту ви зможете дізнатися у кінці уроку. Тож розпочинаємо!

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Вчитель: У творчому доробку письменника О. Вайльда є чимало різноманітних за жанрами творів: це комедії, і казки для дітей, і поезії.  І звичайно ж , О. Вайльд відомий як письменник-романіст. У 1880 р.  він написав один із найвідоміших своїх творів – роман «Портрет Доріана Грея», у якому знайшла своє відображення його філософія про те, що мистецтво, мовляв, вище за життя. Але це зовсім не викликає подиву з погляду того, що письменник був одним із найбільш характерних представників течії естетизму в англійській літературі, хоча й не завжди був послідовником у цій своїй теорії. Читаючи роман, ми неодноразово стикаємося з цими вайльдівськими парадоксами. У своєму романі автор торкається такого важливого питання, як співвідношення краси зовнішньої і краси внутрішньої, краси і моралі.  Кажуть, що краса рятує світ. Чому ж краса, якою так щедро  був наділений герой роману Доріана Грея, якою він так милувався, схилявся перед нею, привели його до загибелі? Що стало причиною цього?

Дорогі  учні, давайте складемо «сюжетний ланцюжок твору»

  1. Приїзд Грея, «чистого» і невинного;
  2. Зустріч з Безілом;
  3. Вплив лорда Генрі на душу Грея, спокуси;
  4. Малювання портрета;
  5. Зустріч з Сибілою Вейн, знайомство, холодність у відносинах;
  6. Здійснення бажання Грея – жити в насолоді;
  7. Самогубство Сибіли;
  8. Убивство Безіла;
  9. Шлях насолоди, розпусти й деградації, вплив на інших людей Доріна;
  10. Самогубство Алана Кембела;
  11. Знищення портрета і смерть Доріна Грея – убивство власної совісті і душі

Подумайте і дайте відповідь:

  • Хто мав вплив на життя Доріана Грея?
  • Яких ви маєте друзів?
  • Як не стати на хибний шлях у молодому віці?

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку

ІV. Основна частина уроку

Вчитель: Сьогодні на уроці ми підведемо підсумок і ще раз зупинимося на морально-етичних і естетичних проблемах твору «Портрет Доріана Грея», адже тут поєдналося все – краса і потворність, істина і брехня, ілюзія і правда…

  1. Словникова робота

Вчитель: Давайте пригадаємо хто такий естет і хто такий гедоніст

Естет – людина, яка звертає особливу увагу на естетичні явища, будує життя за принципами прекрасного.

Гедоніст – людина, яка живе, намагаючись отримати якомога більше насолоди від життя.

Вчитель: Поміркуймо над проблемами «прекрасного і потворного», « адже краса душі надає чарівності навіть непоказному тілу, так як потворність душі покладає особливий відбиток, який викликає в нас незрозумілу відразу», - писав відомий німецький філософ Лессінг.

Як ви розумієте цей вислів?

Учні:

  1. Робота із кейсами.

Вчитель: Сьогодні ми розділилися на окремо на хлопців і дівчат.

Хлопці вважають, що без зовнішньої краси світ існувати не може.

А дівчатка, вважають, що світ врятує тільки краса із середини – це внутрішня, душевна краса людини.

Хто виграє? Хто доведе свою думку?

На уроці ми застосуємо кейс-технологію.

Як ви думаєте , що  таке кейс?

Учні:

Вчитель: Кейс -урок – це навчальний матеріал структурований в особливому форматі. Це кейси із завданнями, які потрібно виконати, дослідити, довести або спростувати.

Кожній групі буде запропоновано однакові кейси із завданнями, а ви повинні обговорити в команді, а потім один із групи має довести свою думку за трибуною. Тож розпочнемо!

  1. Кейс 1 (отримує дві команди)

Художник Безіл

«Усіма, хто має непересічний розум чи красу, керує фатум»; «краще не виділятися над своїм середовищем», «один тільки Бог бачить душу людську»

Питання: 1. Чому Безіл не хоче виділятися ?

                  2. Яким був Доріан на початку роману, коли був знайомий тільки із Безілем?

 

Вчитель: Хто відповідає? Прошу за трибуну.

Учні:

 

Кейс 2

Лорд Генрі

«Яскраві барви, краса, радість життя – ось що має викликати симпатії людини»,

«Вплив на когось – це означає віддавати комусь власну  душу»

Питання: 1. Як змінюється Доріан Грей під впливом Генрі?

                  2. Що важливіше для Генрі: зовнішня врода Грея, чи відкрита і щира душа Безіла?

 

Вчитель: Прошу до відповіді.

Учні:

 

Кейс 3

  1. Що краще бути розумним, але не дуже симпатичним чи бути ідеально красивою людиною, але не «сяяти» розумом?
  2. Кого із своїх знайомих і друзів  більше цінував Доріан Грей?

Вчитель: Хто відповідає?

Учні:

Кейс 4

«Хмари слів»

  1. Закінчіть думку О. Вайльда: «Художник – це той, хто творить….» Що саме? (прекрасне)
  2. «У цьому світі у виграші залишаються лише дурні та потворні». Кому з героїв роману належать ці слова? (Безілу)
  3. «Дивна ти людина. Ніколи не говориш нічого морального – і ніколи не робиш нічого аморального». Про кого ці слова? (про лорда Генрі)
  4. Лорд Генрі вважав, що: «совість-це офіційна назва…» Чого? (боягузства)
  5. Лорд Генрі зізнався: «Близькими друзями я обираю людей вродливих, приятелями – людей з хорошою репутацією, ворогів заводжу - ….» Яких? ( розумних)
  6. Скільки років Доріану на початку твору? (20)
  7. «Душу найліпше лікувати відчуттями, а відчуття лікуються душею». Кому належать ці слова? (Лорду Генрі)
  8. «Новий гедонізм – от що потрібно нашому поколінню». Що має на увазі лорд Генрі? (пошуки насолод)
  9. Хто така Маргарет Девере? (мати Доріана)
  10. «Всі туалети цієї дивної жінки мали такий вигляд, ніби були задумані в припадку безумства і одягнені в бурю», Про кого це? ( про дружину лорда Генрі)
  11. Лорд Генрі вважав, що «… досвідом люди називають свої…». Свої, що? (помилки)
  12. Як звали брата Сибіли? ( Джеймс)
  13. «Якщо тебе хтось образить, клянусь Богом, я знайду і вб*ю його. Чиї це слова? (Джеймса)
  14. «Ви вбили мою любов!». Кому адресовані ці слова Доріана? (Сибілі)
  15. Що зробив Доріан з портретом, коли побачив перші зміни? (заховав)
  16. Яка річ, подарована лордом Генрі, мала великий вплив на Доріана? (книга)
  17. «Всілякий злочин вульгарний, так само, як і всіляка вульгарність – злочин». Чиї  це слова? (лорда Генрі)
  18. «Портрет цей, - ніби його совість. Так, совість. Тож треба його знищити». Яким чином вирішив знищити портрет Доріан? (ножем)
  19. «І лише за перстнями на руках слуги здогадалися, хто це». Про кого йдеться? (про Доріана)

 

Вчитель: Молодець, що знайшли майже всі відповіді на запитання!

 

Кейс 5

  1. Хто винен у смерті Доріана Грея?
  2. Чи погоджуєтеся ви із думкою, що кожна людина творець свого життя?
  3. Як ви думаєте, чому люди не хочуть старіти?
  4. Доріан по справжньому кохав Сибіл, чи може він кохав те, що було втілено в її образах на сцені? Красу, вроду, охайність.

 

Вчитель: Хто готовий відповідати?

Учні:

 

Кейс 6

Підготувати доповідь на  1 хв.

«Краса – поза всякими сумнівами, їй дано божественне право на верховенство»

 О. Вайльд

«Багато є людей з гарною зовнішністю, яким нічим похвалитися всередині»

                                                                                       Джеймс Фенімор Купер

 

Вчитель: Прошу до доповіді.

 

Учні:

Вчитель: Молодець!

А тепер пригадаймо героїв, яких ми можемо порівняти із Доріаном Греєм?

(Нарцис – син річкового бога Кефіса і німфи Ліріопи. Побачивши у воді своє відображення, він закохався у нього і втопився)

 

 

V.Підсумок уроку

1. Продовжити речення:  Образ Доріана Грея примусив мене замислитися над…

2. А тепер найголовніше запитання. Краса рятує світ чи руйнує, а може зовнішня краса не може існувати без внутрішньої  і навпаки?

3. Повернімося до епіграфа уроку:

«Краса – це королева, яка править дуже недовго», чому?

 

Вчитель: А зараз продовжимо наш експеримент.

Скажіть, будь ласка, коли ми спочатку засиплимо пісок у банку, все інше вміститься?

Учні: Ні!

Вчитель: Коли ми засиплимо все дрібними камінцями , зможе вміститься все інше?

Учні: Ні!

Вчитель: Коли ми налиємо повну  банку води, все вміститься?

Учні : Ні!

Вчитель: А тепер розв*язка.

Банка – це наше життя, нічим і ніким ще не  змарноване і не заповнене.

М*ячики – це найголовніше, що може бути у нашому житті: здоров*я, сім*я, любов, кохання, щастя, мрія…

Дрібні камінці – це робота, гроші, одяг, салони краси, взуття, розваги, відвідування різних виставок, дискотеки…

Пісок – відпочинок, лінь, плітки, те що займає теж не малу частину в нашому житті.

Вода  - це те, що де б ви не були і  скільки часу ви повинні знаходити час на спілкування із рідними та коханими вам  людьми за чашечкою кави або чаю.

 

 

Але коли ми спочатку наповнюватимемо своє життя дрібними камінцями і цінуватимемо більше зовнішню красу ніж внутрішню, коли ми спішитимемо  на різні свята, дискотеки чи у салони – ми не зможемо вмістити у своє життя найголовнішого.  Тож не будьмо Доріанами та лордами Генрі, не шукаймо чогось нереально красивого та вишуканого, не губімо у вирі шаленого темпу, любов, вірність, кохання, повагу та щирість. Будьмо вірними своїм близьким і не робімо боляче тим людям, які нас підтримують та захищають від неправдивого і вигаданого світу, як це робив Генрі.  Пригадаймо Безіла і Сибіл, героїв роману із великим і чуйним серцем.

Тож сьогодні я хочу вам подарувати пташку, яка сама обирає куди їй летіти із ким товаришувати. Будьте вільними птахами та пам*ятайте, кожний із нас сам творить своє життя. Як ми заповнимо свою банку життя, так і житимемо. Як розповідається у народній приказці: - «Що посієм, те й пожнем».

Дякую за увагу, будьте щасливі!

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мукан Наталя Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 травня 2018
Переглядів
5730
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку