Презентація розроблена для проведення уроку з розвитку мовлення у 8 класі. Діти зможуть ознайомитися з пам'ятником Т. Шевченку в Харкові, істоією його відкриття, авторами, композицією.
Розвиток мовлення. Контрольний твір-опис пам’ятки історії та архітектури
Номер слайду 2
Історія відкриття. Монумент Тарасу Шевченку розташований в середмісті Харкова — у саду імені Т. Г. Шевченка, при вході на центральну алею з боку вулиці Сумської. Пам'ятник органічно пов'язаний з оточуючим парковим пейзажем та міським архітектурним ансамблем.
Номер слайду 3
Автори пам’ятника скульптор Матвій Манізер архітектор Йосип Лангбард
Номер слайду 4
Відкриття монументу Монумент було урочисто відкрито 24 березня 1935 року, тобто через 9 місяців після того, як Харків перестав бути столицею УРСР. Також цей період — середина 1930-х років — один з трагічних у історії України: колективізація нищить селянство, країна зазнала голод 1932–1933 років, згорнуто українізацію, лютували сталінські репресії.
Номер слайду 5
Розміри монументу. Загальна висота монумента — понад 16 метрів, статуї Тараса Шевченка — 5,5 метрів
Номер слайду 6
Композиція пам’ятника. Пам'ятник Тарасові Шевченку являє собою багатопланову композицію, кожна з частин якої проглядається поступово, в міру знайомства змонументом, водночас увесь пам'ятник сприймається як єдине гармонійне ціле.
Номер слайду 7
У плані монумент являє собою своєрідну архітектурну спіраль з 11-метровим тригранним пілоном з фігурою Тараса Шевченка всередині і виступами по колу, що оточують пілон, на яких розмістились 16 динамічних статуй — високохудожніх зразків радянської пропаганди, які за задумом автора проекту мали символізувати людей праці та їхню боротьбу за свої права проти пригноблювачів — від непокірних, бунтарських образів з творів Т. Г. Шевченка до учасників першої російської революції 1905–1907 років та Жовтневої революції 1917 року
Номер слайду 8
Композиція пам’ятника
Номер слайду 9
гайдамака з косоювмираючий гайдамака. Катерина
Номер слайду 10
жінка-селянказв’язаний запорожецьтой, що рве пута
Номер слайду 11
Робітник зі схиленим прапоромстудентсолдат-рекрутнесучий жорна
Номер слайду 12
матросчервоноармієцьшахтарселянинжінка з книгоюробітник із гвинтівкою
Номер слайду 13
Домінантою монумента є фігура Кобзаря-Шевченка заввишки 5,5 м, встановлена на високому постаменті з сірого (на момент спорудження яскраво-чорного) лабрадориту
Номер слайду 14
Статуя сповнена динаміки — і в точно знайденому ракурсі злегка схиленої набік голови, і в енергійному жесті правої руки, і взагалі в усій фігурі Шевченка проглядається готовність до дій, цілеспрямованість, внутрішня напруженість
Номер слайду 15
Суворі, укрупнені складки одягу, лаконічність форм, енергійна обробка поверхні великими узагальненими площинами — все це покликано створити могутній образ нескореного борця за права трудящих
Номер слайду 16
Погляд монументального Кобзаря суворий і гнівний, а викарбувані на чолі мислителя зморшки означають гіркоту пережитого-передуманого. Цілісності образу автор досягає проробкою й інших деталей — наприклад, міцно стиснутою в кулак (гнівний жест) рукою
Номер слайду 17
Автор монумента досяг пластичної єдності, гармонії, узгодженості всіх його груп і фігур. Їм притаманні класичні пропорції, ретельна продуманість поз та жестів, що виявляють особливості характерів і водночас сприяють розкриттю єдності композиційного задуму
Номер слайду 18
Скульптура «Катерина» — статуя кріпачки з немовлям на руках, відома під назвою «Катерина», оспівана Т. Г. Шевченком в одноіменній поемі; втілення образу жінки-матері під тягарем самотності і журби
Номер слайду 19
1-а композиція («Вмираючий гайдамака. Гайдамака з косою. Той, що рве пута.») — всі три постаті пов'язані як ідейно, так і сюжетно — за загальною прив'язкою композиції до поеми Т. Г. Шевченка «Гайдамаки» про події Коліївщини криється життєствердне переконання в незламності народного руху й віра в його перемогу
Номер слайду 20
Скульптура «Зв'язаний запорожець» — одна з найвиразніших статуй, що передає патріотичний, багатогранний характер героя, який втілює народну силу та велич, скорботу і біль
Номер слайду 21
2-а композиція («Жінка-селянка. Той, хто несе жорно. Солдат-рекрут.») — в образах представників різних прошарків трудового народу втілено ідею страждань українців за царату
Номер слайду 22
3-я композиція («Робітник із схиленим прапором. Студент. Робітник з гвинтівкою. Матрос. Червоноармієць.») — статуї 3-ї композиції зображують образи посталого народу соціальних катаклізмів перших десятиліть XXст.
Номер слайду 23
4-а композиція («Селянин. Шахтар. Жінка з книгою (Дівчина-рабфаківка)») — фігури цієї останньої групи, за задумом автора, мали передавати ті зміни, які стались у радянському суспільстві
Номер слайду 24
Матеріал статуй — темна бронза на тлі постаменту з відполірованого до дзеркального блиску лабрадориту надає пам'ятнику ще більшої урочистості, виразності й величі
Номер слайду 25
Закріпимо!!!Коли відкрито пам’ятник Кобзарю в Харкові?Хто є авторами цього пам’ятника?Де встановлено скульптуру?Яка висота пам’ятника, постаті поета?З яких матеріалів зроблено монумент?Що символізують 16 постатей, розміщених навколо постаменту?Яка основна думка монумента?