РОЗВИТОК МОВЛЕННЯ. ПІДГОТОВКА ДО КОНТРОЛЬНОГО ПИСЬМОВОГО ДОКЛАДНОГО ПЕРЕКАЗУ ХУДОЖНЬОГО ТЕКСТУ З ПОЄДНАННЯМ РІЗНИХ ТИПІВ МОВЛЕННЯ

Про матеріал

Вдосконалити мовленнєво-мислительні вміння усвімлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип, стиль мовлення, послідовність викладу матеріалу; інтелектуальні вміння ділити текст на смислові частини, зіставляти план і первинне висловлювання; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння; здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз тексту розповідного характеру з поєднанням різних типів мовлення, сприймати текст, розуміти його, письмово докладно відтворювати почуте;здійснювати моральне та громадянське виховання

Перегляд файлу

РОЗВИТОК МОВЛЕННЯ. ПІДГОТОВКА ДО КОНТРОЛЬНОГО ПИСЬМОВОГО ДОКЛАДНОГО ПЕРЕКАЗУ ХУДОЖНЬОГО ТЕКСТУ З ПОЄДНАННЯМ РІЗНИХ ТИПІВ МОВЛЕННЯ

Мета:вдосконалити мовленнєво-мислительні вміння усвімлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип, стиль мовлення, послідовність викладу матеріалу; інтелектуальні вміння ділити текст на смислові частини, зіставляти план і первинне висловлювання; розвивати  мовленнєво-комунікативні вміння; здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз тексту розповідного характеру з поєднанням різних типів мовлення, сприймати текст, розуміти його, письмово докладно відтворювати почуте;здійснювати   моральне та громадянське виховання

Обладнання: портрет О. Довженка, кіноповість «Зачарована Десна», ілюстративний матеріал,Великий тлумачний словник сучасної української мови, картки-дослідження, тестові завда­ння

Тип уроку:  урок розвитку  мовлення

Епіграф уроку

Навчаймося добра,як вчаться мові діти,-

Щоб потім все життя його творить святе…

Записи на дошці:

Добро

  • Усе позитивне в житті людей, що відповідає їхнім інтересам, бажан­ням, мріям, благо.
  • Добра, корисна справа, дія, вчинок.

(Великий тлумачний словник сучасної української мови)

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

ІІ.Мотивація навчальної діяльності

Презентація групами випереджувальних домашніх завдань,що стосуються роботи на уроці:

І група       Вивчити вірші про добро

Добрим бути просто чи не просто?

Не залежить доброта від зросту,

І дитина робить добру справу,

Як не кине друга на поталу.

Як людей полюбиш, пошануєш,

Силу для добра в душі відчуєш.

1 закрутиться земля скоріше,

Якщо разом станемо добріші

Доброта з роками не старіє

Доброта від холоду зігріє

І якщо вона як сонце світить,

То радіють і дорослі й діти

 

Кажімо більше добрих слів

Знайомим, друзям і коханим!

Нехай комусь тепліше стане

Від зливи наших почуттів.

Нехай тих слів солодкий мед

Чиюсь загоїть рану,

Чи перший біль, чи то останній,

Коли б то знати наперед!

Кажімо більше ніжних слів

Комусь всміхаймось ненароком

То не життя людське коротке,

Короткі в нас слова черстві

Кажімо більше ніжних слів.

ІІ група   Виписати прислів’я

  1. Добро плодить добро, а зло плодить зло.
  2. Добро не пропадає, а зло умирає.
  3. Не все добре, що солодке.
  4. Ти до нього з добром, а він до тебе з колом.
  5. Не всяка стежка без спориша, не в кожної людини добра душа.
  6. Добрий чоловік і сусідів дім від вогню збереже.
  7. Від лиха до добра недалека дорога.
  8. З добрим дружись, а злого й лихого стережись.
  9. Не сподівайся за добро дяки.
  10.            Злий плаче від зависті, а добрий від радості.

Скласти банк добрих справ,які зроблені останнім часом.

ТЕХНОЛОГІЯ «МІКРОФОН»

Слово вчителя.Отже,ви уже здогадалися про що йтиме мова на сьогоднішньому уроці-про добро,добрі вчинки…

—Чи можна доторкнутися до Добра?

—Чи можна покуштувати?

—Чи можна понюхати?

Добро- це категорія не матеріальна, а духовна. Вона стоїть поряд з та­кими поняттями, як Душа, Дух.

 —Як же зрозуміти, що це — Добро?

 —З чим воно асоціюється? З яким предметом ви пов'язуєте поняття «Добро»? (Сонце, мати, природа тощо)

 —Як би ви його намалювали? (До дошки запрошуються художники.) Завдання: намалювати добро.

 Якщо добро зобразити у вигляді музики, яка це буде музика? (Ве­села, сумна, жанр)

  • Яким кольором ви намалювали б Добро?
  • Що є протилежністю Добра?
  • Чого більше в сучасному світі — Добра чи Зла?

Отже, Добро — це духовна категорія, її не можна торкнутися, поню­хати, посмакувати. Добро можна тільки відчути: це ласкаве, добре, ніжне ставлення, це готовність допомогти в скрутну хвилину, це любов до ото­чуючого світу. Це те, що заставляє нас радіти, любити, співчувати.

II. Ознайомлення п'ятикласників з темою,метою і завданнями уроку

III. Робота з текстом, в якому поєднано різні типи мовлення

1.Вступна бесіда з метою актуалізації опорних знань п'ятикласників

 Назвати відомі типи мовлення. Дати їм коротку характеристику.

  • Які особливості мають тексти, в яких поєднані різні типи мовлення?
  • Назвати стилі мовлення.

2.Читання тексту переказу

ЯК Я ТВОРИВ ДОБРІ ДІЛА...

         Вперше у житті вирішив я творити добрі дiлa. «Не буду, думаю, їсти скоромного цілий тиждень! Носитиму дідові воду на погребню, скільки він схоче, і почну ходити до церкви». Далі я подумав, дивлячись на ластівок: «От коли б повипадали з кубла ластовенята! Я зараз же нагодував би їх мухами й хлібом, аби тільки ластівка бачила, на які діла я здатний, і розказала Ісусу Христу».

    Але ластовенята не падали. Пороззявлявши роти, вони жалібно пищали, а навколо кубла наді мною їхні батьки невпинно снували й носили їм комах.

     «Що ж його зробить? - думав я, залишивши ластівок. Піду на вулицю шанувати великих людей. Дід казав, що за це прощається багато всяких гріхів на тім світі. Піду знімати перед ними шапку і казати «здрастуйте». Шапка якраз валялась в човні Це була старенька дідова шапка. Тепер уже немає таких шапок Вона була товста і своїм виглядом нагадувала мідний казан. І важка теж була, як добрий казанок.

           Спочатку вона довго лежала в сінях під ступою.Кішка виводила в ній кошенят, а, шапку викинула в човен, тому і пахла вона вже не дідом, а котами.Проте розбиратись було ніколи. Аби було що зняти з голови для пошани. Я надів шапку по самий рот і вийшов за ворота.                                                                             (О.Довженко «Зачарована Десна»)

  Текст є уривком з кіноповісті Олександра Довженка «Зачарована Десна». Письменник, режисер і дуже гарна людина, великий патріот своєї батьківщини О. Довженко народився на Чернігівщині. Він походив з дуже давнього козацького роду. У своїх творах не раз нагадував, що немає нічого прекраснішого за людину праці, за людину, яка приносить користь іншим, учить робити добрі діла. Автор багатьох оповідань та кіноповістей. «Зачарована Десна» - автобіографічна кіноповість. У цій кіноповісті автор розповідає про пригоди свого дитинства.

(Портрет О.Довженка,ілюстрації до кіноповісті «Зачарована Десна»,виставка творів О.Довженка)

3.Запитання для змістового аналізу тексту

- Про що розповідається в тексті? (Сашко вирішив творити добрі діла: не їсти скоромного цілий тиждень, носити дідові воду на погребню, ходити до церкви, нагодувати ластовенят, якби вони випали з кубла, вітатись на вулиці з людьми, знімаючи шапку).

- Який заголовок можна дати тексту? Що він відображатиме -тему чи головну думку? («Вирішив творити добрі діла», «Як спокутувати гріхи». Перша назва відображає тему, а друга головну думку).

- До якого типу мовлення належить текст? (Текст є розповіддю з елементами роздуму та опису)

- Що хотів,основним чином,своїми вчинками зробити Сашко?(Спокутувати гріхи).

- Хто йому в цьому мав допомогти?(Ластівка,яка б розказала Ісусу Христу про його діла).Чому саме ластівка?

- Чому хотів вшановувати людей?(Щоб отримати прощення)

- Про що  турбувався  хлопчик?

4.Формування практичних умінь і навичок працювати з текстом, у якому поєднано різні типи мовлення

  • Виконання  попередніх  вправ

- Знайдіть займенники, що використовуються в тексті(я,він,вона,вони)

- Які прикметникові означення в тексті? (старенька дідова шапка, великих людей, шапка важка)

- Дібрати синоніми до слів:діла,творити,ступа,погребня

  • Колективне з'ясування написання слів

Погребня - погріб, льох

Кубло - гніздо для свійської птиці

Копанка - спеціально викопана яма, в якій зберігається вода

Скоромне - їжа тваринного походження

  • Повторне читання тексту за частинами

Колективне називання ключових слів

Ключові слова

1. Вирішив творити добрі діла.

2. Не буду їсти скоромного, носитиму дідові воду, почну ходити до церкви.

3. Коли б повипадали, нагодував би, ластівка бачила, розказала б, не випадали, пищали, снували, носили.

4. Що ж зробить, піду шанувати, знімати шапку, казати «здра­стуйте».

5. Шапка валялась, була товста, нагадувала мідний казан, пахла котами.

6. Розбиратись ніколи, надів шапку, вийшов за ворота.

ІV. Підготовча робота над текстом контрольного докладного переказу

  • Читання тексту втретє  по частинах
  • Переказування учнями
  • Колективне складання плану

        План                                                                          Тип мовлення

1. Вирішив творити добро.                                                 Розповідь

2. Коли б повипадали ластовенята.                                   Розповідь з роздумом

3. Піду шанувати великих людей.                                       Розповідь з роздумом

4. Шапка.                                                                              Розповідь з описом

5. Вийшов за ворота.                                                           Розповідь

  • Дослідницька  робота над текстом контрольного докладного переказу

Завдання групам на картках

І група

Дослідження –встановлення відповідності

Творити                                                 скоромного

Їсти                                                         добрі діла

Носити                                                    на ластівок

Дивитись                                                мухами та хлібом

 

Нагодувати                                             воду

Ходити                                                    до церкви

ІІ група

Дослідження -відновлення

Вперше у житті вирішив я творити добрі ________

«Не буду, - думаю, їсти ___________цілий тиждень! Носитиму дідові _______ на погребню, скільки він схоче, і почну __________до церкви». Далі я подумав, дивлячись на ___________: «От коли б повипадали з кубла ластовенята! Я зараз же нагодував би їх мухами й хлібом, аби тільки _____________ бачила, на які діла я здатний, і __________Ісусу ____________».

Дослідження –аналіз

Віднайти порівняння,які автор використав у творі

 

V.Підсумок уроку

Завдання для  класу:  ( один    учень   працює    на    розгорнутій   стороні   дошки   )

Тестові завдання

1.Що вирішив робити Сашко?а)добрі діла б)повикидати ластівок з кубла в)потопити кошенят

2.Чим задумав нагодувати ластівок хлопчик?

а)черв’ячками   б)мухами та хлібом   в)добрими ділами

3.Хто виводив діток у дідовій шапці?

а)собачка  б)ластівка   в)кішка

4.Кого хотів шанувати Сашко?

а)діда   б)великих людей  в)ластівок

5.За які діла,за словами діда,прощалися гріхи?

а)нагодування ластівок    б)шанування великих людей  в)втопити кошенят в копанці

6.Яке з задуманих  добрих  діл Сашко нарешті пішов робити?

а)шанувати великих людей   б)годувати ластівок   в)ходити до церкви

Оцінювання

V І.Домашнє завдання    Різнорівневі завдання групам:

група-намалювати ілюстрації до тексту

 група- скласти асоціативний ланцюг        Добро  у творі

 група-придумати власне  продовження історії

doc
Додано
2 березня 2018
Переглядів
4866
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку