Вдосконалити мовленнєво-мислительні вміння усвімлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип, стиль мовлення, послідовність викладу матеріалу; інтелектуальні вміння ділити текст на смислові частини, зіставляти план і первинне висловлювання; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння; здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз тексту розповідного характеру з поєднанням різних типів мовлення, сприймати текст, розуміти його, письмово докладно відтворювати почуте;здійснювати моральне та громадянське виховання
РОЗВИТОК МОВЛЕННЯ. ПІДГОТОВКА ДО КОНТРОЛЬНОГО ПИСЬМОВОГО ДОКЛАДНОГО ПЕРЕКАЗУ ХУДОЖНЬОГО ТЕКСТУ З ПОЄДНАННЯМ РІЗНИХ ТИПІВ МОВЛЕННЯ
Мета:вдосконалити мовленнєво-мислительні вміння усвімлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип, стиль мовлення, послідовність викладу матеріалу; інтелектуальні вміння ділити текст на смислові частини, зіставляти план і первинне висловлювання; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння; здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз тексту розповідного характеру з поєднанням різних типів мовлення, сприймати текст, розуміти його, письмово докладно відтворювати почуте;здійснювати моральне та громадянське виховання
Обладнання: портрет О. Довженка, кіноповість «Зачарована Десна», ілюстративний матеріал,Великий тлумачний словник сучасної української мови, картки-дослідження, тестові завдання
Тип уроку: урок розвитку мовлення
Епіграф уроку
Навчаймося добра,як вчаться мові діти,-
Щоб потім все життя його творить святе…
Записи на дошці:
Добро
(Великий тлумачний словник сучасної української мови)
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
ІІ.Мотивація навчальної діяльності
Презентація групами випереджувальних домашніх завдань,що стосуються роботи на уроці:
І група Вивчити вірші про добро
Добрим бути просто чи не просто?
Не залежить доброта від зросту,
І дитина робить добру справу,
Як не кине друга на поталу.
Як людей полюбиш, пошануєш,
Силу для добра в душі відчуєш.
1 закрутиться земля скоріше,
Якщо разом станемо добріші
Доброта з роками не старіє
Доброта від холоду зігріє
І якщо вона як сонце світить,
То радіють і дорослі й діти
Кажімо більше добрих слів
Знайомим, друзям і коханим!
Нехай комусь тепліше стане
Від зливи наших почуттів.
Нехай тих слів солодкий мед
Чиюсь загоїть рану,
Чи перший біль, чи то останній,
Коли б то знати наперед!
Кажімо більше ніжних слів
Комусь всміхаймось ненароком
То не життя людське коротке,
Короткі в нас слова черстві
Кажімо більше ніжних слів.
ІІ група Виписати прислів’я
Скласти банк добрих справ,які зроблені останнім часом.
ТЕХНОЛОГІЯ «МІКРОФОН»
Слово вчителя.Отже,ви уже здогадалися про що йтиме мова на сьогоднішньому уроці-про добро,добрі вчинки…
—Чи можна доторкнутися до Добра?
—Чи можна покуштувати?
—Чи можна понюхати?
Добро- це категорія не матеріальна, а духовна. Вона стоїть поряд з такими поняттями, як Душа, Дух.
—Як же зрозуміти, що це — Добро?
—З чим воно асоціюється? З яким предметом ви пов'язуєте поняття «Добро»? (Сонце, мати, природа тощо)
—Як би ви його намалювали? (До дошки запрошуються художники.) Завдання: намалювати добро.
— Якщо добро зобразити у вигляді музики, яка це буде музика? (Весела, сумна, жанр)
Отже, Добро — це духовна категорія, її не можна торкнутися, понюхати, посмакувати. Добро можна тільки відчути: це ласкаве, добре, ніжне ставлення, це готовність допомогти в скрутну хвилину, це любов до оточуючого світу. Це те, що заставляє нас радіти, любити, співчувати.
II. Ознайомлення п'ятикласників з темою,метою і завданнями уроку
III. Робота з текстом, в якому поєднано різні типи мовлення
1.Вступна бесіда з метою актуалізації опорних знань п'ятикласників
• Назвати відомі типи мовлення. Дати їм коротку характеристику.
2.Читання тексту переказу
ЯК Я ТВОРИВ ДОБРІ ДІЛА...
Вперше у житті вирішив я творити добрі дiлa. «Не буду, думаю, їсти скоромного цілий тиждень! Носитиму дідові воду на погребню, скільки він схоче, і почну ходити до церкви». Далі я подумав, дивлячись на ластівок: «От коли б повипадали з кубла ластовенята! Я зараз же нагодував би їх мухами й хлібом, аби тільки ластівка бачила, на які діла я здатний, і розказала Ісусу Христу».
Але ластовенята не падали. Пороззявлявши роти, вони жалібно пищали, а навколо кубла наді мною їхні батьки невпинно снували й носили їм комах.
«Що ж його зробить? - думав я, залишивши ластівок. Піду на вулицю шанувати великих людей. Дід казав, що за це прощається багато всяких гріхів на тім світі. Піду знімати перед ними шапку і казати «здрастуйте». Шапка якраз валялась в човні Це була старенька дідова шапка. Тепер уже немає таких шапок Вона була товста і своїм виглядом нагадувала мідний казан. І важка теж була, як добрий казанок.
Спочатку вона довго лежала в сінях під ступою.Кішка виводила в ній кошенят, а, шапку викинула в човен, тому і пахла вона вже не дідом, а котами.Проте розбиратись було ніколи. Аби було що зняти з голови для пошани. Я надів шапку по самий рот і вийшов за ворота. (О.Довженко «Зачарована Десна»)
Текст є уривком з кіноповісті Олександра Довженка «Зачарована Десна». Письменник, режисер і дуже гарна людина, великий патріот своєї батьківщини О. Довженко народився на Чернігівщині. Він походив з дуже давнього козацького роду. У своїх творах не раз нагадував, що немає нічого прекраснішого за людину праці, за людину, яка приносить користь іншим, учить робити добрі діла. Автор багатьох оповідань та кіноповістей. «Зачарована Десна» - автобіографічна кіноповість. У цій кіноповісті автор розповідає про пригоди свого дитинства.
(Портрет О.Довженка,ілюстрації до кіноповісті «Зачарована Десна»,виставка творів О.Довженка)
3.Запитання для змістового аналізу тексту
- Про що розповідається в тексті? (Сашко вирішив творити добрі діла: не їсти скоромного цілий тиждень, носити дідові воду на погребню, ходити до церкви, нагодувати ластовенят, якби вони випали з кубла, вітатись на вулиці з людьми, знімаючи шапку).
- Який заголовок можна дати тексту? Що він відображатиме -тему чи головну думку? («Вирішив творити добрі діла», «Як спокутувати гріхи». Перша назва відображає тему, а друга — головну думку).
- До якого типу мовлення належить текст? (Текст є розповіддю з елементами роздуму та опису)
- Що хотів,основним чином,своїми вчинками зробити Сашко?(Спокутувати гріхи).
- Хто йому в цьому мав допомогти?(Ластівка,яка б розказала Ісусу Христу про його діла).Чому саме ластівка?
- Чому хотів вшановувати людей?(Щоб отримати прощення)
- Про що турбувався хлопчик?
4.Формування практичних умінь і навичок працювати з текстом, у якому поєднано різні типи мовлення
- Знайдіть займенники, що використовуються в тексті(я,він,вона,вони)
- Які прикметникові означення в тексті? (старенька дідова шапка, великих людей, шапка важка)
- Дібрати синоніми до слів:діла,творити,ступа,погребня
Погребня - погріб, льох
Кубло - гніздо для свійської птиці
Копанка - спеціально викопана яма, в якій зберігається вода
Скоромне - їжа тваринного походження
Колективне називання ключових слів
Ключові слова
1. Вирішив творити добрі діла.
2. Не буду їсти скоромного, носитиму дідові воду, почну ходити до церкви.
3. Коли б повипадали, нагодував би, ластівка бачила, розказала б, не випадали, пищали, снували, носили.
4. Що ж зробить, піду шанувати, знімати шапку, казати «здрастуйте».
5. Шапка валялась, була товста, нагадувала мідний казан, пахла котами.
6. Розбиратись ніколи, надів шапку, вийшов за ворота.
ІV. Підготовча робота над текстом контрольного докладного переказу
План Тип мовлення
1. Вирішив творити добро. Розповідь
2. Коли б повипадали ластовенята. Розповідь з роздумом
3. Піду шанувати великих людей. Розповідь з роздумом
4. Шапка. Розповідь з описом
5. Вийшов за ворота. Розповідь
Завдання групам на картках
І група
Дослідження –встановлення відповідності
Творити скоромного
Їсти добрі діла
Носити на ластівок
Дивитись мухами та хлібом
Нагодувати воду
Ходити до церкви
ІІ група
Дослідження -відновлення
Вперше у житті вирішив я творити добрі ________
«Не буду, - думаю, — їсти ___________цілий тиждень! Носитиму дідові _______ на погребню, скільки він схоче, і почну __________до церкви». Далі я подумав, дивлячись на ___________: «От коли б повипадали з кубла ластовенята! Я зараз же нагодував би їх мухами й хлібом, аби тільки _____________ бачила, на які діла я здатний, і __________Ісусу ____________».
Дослідження –аналіз
Віднайти порівняння,які автор використав у творі
V.Підсумок уроку
Завдання для класу: ( один учень працює на розгорнутій стороні дошки )
Тестові завдання
1.Що вирішив робити Сашко?а)добрі діла б)повикидати ластівок з кубла в)потопити кошенят
2.Чим задумав нагодувати ластівок хлопчик?
а)черв’ячками б)мухами та хлібом в)добрими ділами
3.Хто виводив діток у дідовій шапці?
а)собачка б)ластівка в)кішка
4.Кого хотів шанувати Сашко?
а)діда б)великих людей в)ластівок
5.За які діла,за словами діда,прощалися гріхи?
а)нагодування ластівок б)шанування великих людей в)втопити кошенят в копанці
6.Яке з задуманих добрих діл Сашко нарешті пішов робити?
а)шанувати великих людей б)годувати ластівок в)ходити до церкви
Оцінювання
V І.Домашнє завдання Різнорівневі завдання групам:
група-намалювати ілюстрації до тексту
група- скласти асоціативний ланцюг Добро у творі
група-придумати власне продовження історії