Тема.Багатозначність, синонімія та антонімія фразеологізмів
Мета: розкрити синонімічні й антонімічні можливості фразеологізмів; формувати вміння та навички учнів правильно вживати багатозначні слова, знаходити, добирати синоніми, антоніми, збагачувати активний словниковий запас; розвивати пізнавальну активність школярів; виховувати пошану до скарбниці народної мудрості.
Тип уроку: формування умінь та навичок.
Урок української мови в 10 класі (профільний рівень)
Тема. Багатозначність, синонімія та антонімія фразеологізмів
Мета: розкрити синонімічні й антонімічні можливості фразеологізмів; формувати вміння та навички учнів правильно вживати багатозначні слова, знаходити, добирати синоніми, антоніми, збагачувати активний словниковий запас; розвивати пізнавальну активність школярів; виховувати пошану до скарбниці народної мудрості.
Тип уроку: формування умінь та навичок.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, фразеологічний словник, мультимедійна дошка,
комп’ютер.
Епіграф уроку: Мову чудову, глибинне і пружне слово,
немов гостру зброю, дав нам народ.
П. Тичина (слайд)
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми.
Формування мети учнями.
III. Мотивація навчальної діяльності.
--Чи може зацікавити тебе ця тема? Навіщо тобі її вивчати?
ІV. Актуалізація опорних знань.
Прочитайте речення. Визначте в першій частині синоніми, а в другій антоніми. Випишіть 2 речення з синонімами й одне з антонімами.
V. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу.
Стійке словосполучення бабине літо має два значення: погожі дні на початку осені; павутиння, що літає в цей період. Поясніть його значення в кожному з наведених речень.
Опрацювати теоретичний матеріал (вправа 519)
Гарний – ні в казці (казках) не сказати, ні пером написати, хоч з лиця воду пий (води напийся), хоч картину малюй; хоч ікону малюй, хоч у рамці (рямця) вправ; хоч куди
Безліч - кури не клюють; свині не їдять; лопатою горни (греби, загрібай); (безліч) аж кишить; до біса; як маку; як піску морського; ні проїхати ні пройти; на воловій шкурі не списати; хоч греблю гати;
Сумний - як у воду опущений; як чорна хмара, хмара хмарою
Щезнути - як скрізь землю провалився
дивитися - обводити поглядом, їсти очима, не спускати очей
злякатися - взятися страхом, душа завмерла, душа в п'яти пішла, кров застигла в жилах
загордитися - задерти носа
утекти- накивати п'ятами, дати драла, дати волю ногам
сміятися- смішки справляти, рвати боки, продавати зуби
перестаратися- передати куті меду, взяти через край, перегнути палку
замовкнути- прикусити язика, набрати в рот води, зціпити язика, ні пари з вуст
переляканий- страх пройняв, зазнати страху, душа завмерла, в душі похололо
мало- кіт наплакав, крапля в морі, мов заячий хвіст
дрібний- макове зерня
бути першим- грати першу скрипку
дуже далеко- на краю світу, у тридесятому царстві, скільки око сягає
VI. Застосування знань, умінь і навичок.
1. Ситуативне завдання.
Два учні при взаємоперевірці складених речень засперечалися, обвинувачуючи один одного в неправильному розумінні введених у речення фразеологізмів. Умотивовано розв’яжіть їхню суперечку.
Речення І учня |
Речення ІІ учня |
Хлопчики пекли раків, яких наловили в річці. |
Марина зайшла у баню і одразу спекла раків |
Дівчинка принишкла і лише в кінці дороги розкрила рота. |
Побачивши комбайн у роботі, Валентина аж рота розкрила. |
Народ дав відсіч фашистським зайдам. |
Роман дав відсіч усім, хто виправдовував неробство окремих працівників. |
(слайд)
2. Творче завдання (письмово в зошитах).
Складіть речення з поданим усталеним зворотом, показавши його багатозначність.
Завдання для І групи |
Роззявити рота: 1) уважно слухати; 2) бути дуже враженим чимось; 3) рватися — про взуття. |
Завдання для ІІ групи |
Грати роль: 1) сильно, помітно впливати на когось чи щось; 2) бути кимсь,виступати в якості когось; 3) прикидатись. |
(слайд) (Учні зачитують складені речення.)
3. Самостійна робота.
Подані фразеологізми згрупувати в синонімічні ряди .
Кури не клюють. Розкривати карти. Хоч греблю гати. Виводити на чисту воду. Сьома вода на киселі. Теревені правити. Зривати маску. Море по коліна. Як з гуски вода. Ні проїхати ні пройти. Байки розповідати. Чорт козі дядько. Як піску морського. Переливати з пустого в порожнє. (слайд)
VII. Закріплення знань.
1. Завдання творчого характеру (усно).
Скласти діалог із поданими фразеологізмами ( на вибір)
Бувати в бувальцях. Купити кота в мішку. Серед зими льоду не випросиш. Берегти як зіницю ока. За царя Панька. Хоч з лиця воду пий. Хоч до рани прикладай. Сидіти склавши руки. Як у Бога за пазухою. Тягти жили. (слайд)
2. Тести закритого типу (письмово на аркушах).
1. Фразеологізм – синонім до слова вмерти.
А) Дати по шапці.
Б) Ні холодно ні жарко.
В) Дати стусана.
Г) Дати дуба.
2. Який фразеологізм є антонімом до вислову через пень колоду?
А) І кіт не валявся.
Б) Як курка лапою.
В) Мухи не зобидить.
Г) Комар носа не підточить.
3. У якому рядку словосполучення становлять синонімічний ряд?
А) Грати на нервах; вітер у голові свище.
Б) Хоч оком світи; хоч з лиця воду пий.
В) Хоч картину малюй; хоч за раму клади.
Г) Брехні справляти; брати у свої руки.
4. Фразеологічні звороти є синонімічними в рядку
А) Повісити носа - стерти з лиця землі.
Б) Ковтати сльози – ковтати слинку.
В) Піймати облизня – піймати на гарячому.
Г) Ні пари з вуст – як води в рот набрав.
5.Установіть відповідність між фразеологізмом і його синонімом:
1) хоч у вухо бгай А) нога за ногою;
Б) тягти кота за хвіст;
В) був на коні й під конем;
Г) хоч до рани прикладай.
2) крапля в морі А) хоч греблю гати;
Б) наче вітром здуло;
В) як кіт наплакав;
Г) як обухом по голові.
3) коли на долоні волосся виросте А) за царя Панька;
Б) пасти задніх;
В) у свинячий голос;
Г) як рак свисне.
4) як грім серед ясного неба А) як дві краплі води;
Б) як сніг на голову;
В) і в хвіст, і в гриву
Г) гріти руки
6.Установіть відповідність між фразеологічними антонімами:
1) Виносити сміття з хати А) Прясти очима
2) Вискочити на сухе Б) Ні обійти ні об’їхати
3) Шкіра та кістки В) Як кішка з собакою
4) Водою не розлити Г)Тримати язик за зубами
5) Відводити зір Ґ)Попасти в павутину
Д) Бачити наскрізь
VІІI. Підбиття підсумків
Рефлексія.
Метод незакінчених речень
— Я зрозумів...
— Я не вмів, а тепер вмію...
— Я не знав, а тепер знаю...
--- Мене зацікавило…(слайд)
ІX. Оцінювання.
Х. Домашнє завдання.
Опрацювати теоретичний матеріал.
Скласти гумористичне оповідання за фразеологізмом коли рак на горі свисне на тему « Хочете вірте, хочете ні» (слайд)
1. Фразеологізм – синонім до слова вмерти.
А) Дати по шапці.
Б) Ні холодно ні жарко.
В) Дати стусана.
Г) Дати дуба.
2. Який фразеологізм є антонімом до вислову через пень колоду?
А) І кіт не валявся.
Б) Як курка лапою.
В) Мухи не зобидить.
Г) Комар носа не підточить.
3. У якому рядку словосполучення становлять синонімічний ряд?
А) Грати на нервах; вітер у голові свище.
Б) Хоч оком світи; хоч з лиця воду пий.
В) Хоч картину малюй; хоч за раму клади.
Г) Брехні справляти; брати у свої руки.
4. Фразеологічні звороти є синонімічними в рядку
А) Повісити носа - стерти з лиця землі.
Б) Ковтати сльози – ковтати слинку.
В) Піймати облизня – піймати на гарячому.
Г) Ні пари з вуст – як води в рот набрав.
5.Установіть відповідність між фразеологізмом і його синонімом:
1) хоч у вухо бгай А) нога за ногою;
Б) тягти кота за хвіст;
В) був на коні й під конем;
Г) хоч до рани прикладай.
2) крапля в морі А) хоч греблю гати;
Б) наче вітром здуло;
В) як кіт наплакав;
Г) як обухом по голові.
3) коли на долоні волосся виросте А) за царя Панька;
Б) пасти задніх;
В) у свинячий голос;
Г) як рак свисне.
4) як грім серед ясного неба А) як дві краплі води;
Б) як сніг на голову;
В) і в хвіст, і в гриву
Г) гріти руки
6.Установіть відповідність між фразеологічними антонімами:
1) Виносити сміття з хати А) Прясти очима
2) Вискочити на сухе Б) Ні обійти ні об’їхати
3) Шкіра та кістки В) Як кішка з собакою
4) Водою не розлити Г)Тримати язик за зубами
5) Відводити зір Ґ)Попасти в павутину
Д) Бачити наскрізь