Мета: перевірити вміння переказувати текст-роздум, враховуючи його особливості;
розвивати логічне мислення, культуру мовлення, збагачувати словниковий запас учнів;
виховувати любов до природи; розвивати почуття потреби у визначенні професії.
Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення.
Методи і прийоми: бесіда, читання учителем тексту, мовностилістичний аналіз тексту.
Тема. Контрольний письмовий переказ тексту-роздуму в художньому стилі
Мета: перевірити вміння переказувати текст-роздум, враховуючи його особливості;
розвивати логічне мислення, культуру мовлення, збагачувати словниковий запас учнів;
виховувати любов до природи; розвивати почуття потреби у визначення професії.
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.
Методи і прийоми: бесіда, читання учителем тексту, мовностилістичний аналіз тексту
Обладнання: текст переказу
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація знань, умінь та навичок учнів
Бесіда
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
ІV. Робота з текстом переказу. Сприймання на слух тексту учнями.
1.Прослуховування тексту
Вузькою залізничною колією на невеликій швидкості рухається уздовж лісопарку невеликий потяг. Блакитні вагони злегка погойдуються на ходу. У вікнах — щасливі дитячі обличчя. Тепловоз час від часу подає сигнали: «Увага! Будьте обережні!» Це дитяча залізниця.
Водять цей дивний потяг школярі під керівництвом досвідченого машиніста-інструктора. Я нерідкий пасажир цього потягу. І не тільки тому, що мені подобається кататися в ньому. Веде цей поїзд мій друг Олег. Він старший за мене. Олег опанував багато залізничних професій: спробував себе в ролі провідника, ревізора, попрацював у локомотивному депо. А зараз він навчився водити тепловоз.
Тепловоз цей пасує вагонам. Він невеликий, зовні й усередині весь сяє чистотою. Інструктор, наставник юних машиністів Іван Якович, строгий. Він не допускає паління, неохайності в одязі, запізнення на рейс. Від Олега я довідався, що робота машиніста вимагає серйозної фізичної підготовки. От чому мій друг ранком робить зарядку, бігає, обливається крижаною водою. У школі він теж устигає. Іван Якович не допустив би в рейс недбалого учня.
Сьогодні, щоправда, потяг прибув на кінцеву станцію з запізненням. Була непередбачена зупинка прямо в лісопарку. На колію з лісу вийшов красень лось. Щоб не злякати це диво й краще розглянути лося, машиністи з дозволу Івана Яковича зупинили потяг. Лось постояв, потім, піднявши голову, голосно затрубив і сховався в лісі.
Увечері вдома я розповів батькам про цю маленьку пригоду в лісопарку. Мама зауважила: «От і ти, як Олег, уже зараз почни придивлятися до професій». Я сказав, що хочу, як Олег, водити потяга. Іван Якович пообіцяв допомогти мені. Але я повинний сам підготувати себе до цієї роботи. Поки що мені далеко до Олега — він міцніший мене фізично, краще навчається, більш дисциплінований.
Із завтрашнього дня почну нове життя. Увечері заведу будильник, зроблю ранком пробіжку. Підтягнуся в школі з тих предметів, що мені даються погано. Я упевнений, що пройде небагато часу — і я буду вже не пасажиром, а сучасним залізничником — як мій друг Олег.
(304 слова)
2. Бесіда за питаннями:
- Яка головна думка цього тексту-роздуму? (дитина повинна ще в школі визначатися із професією, і робити все для підготовки до опанування тієї чи іншої професії)
- Який заголовок ви можете запропонувати до цього тексту-роздуму? (Поштовх до пошуку професії).
- Що таке мікротема тексту?
- У якому стилі написано даний твір-роздум? (у художньому)
3. Колективне складання плану
Орієнтовний план
4. Словникова робота.
Запам’ятай!!! «Увага! Будьте обережні!», машиніст-інструктор, друг Олег, провідник, ревізор (особа, що здійснює перевірку, ревізію діяльності закладу або посадової особи), локомотивне депо («гараж» для тягових машин, що використовуються для пересування потягів по рейках), Іван Якович, лісопарк.
5. Робота над незрозумілими словами, що виписали учні.
6. Повторне читання тексту-роздуму.
7. Складання чорнового варіанта переказу.
8. Редагування тексту.
9. Написання переказу в чистовиках.
V. Підбиття підсумків уроку
VІ. Домашнє завдання
Виписати з художньої літератури 4-5 речень з прислівниками. Вказати їхні розряди.