Розвиток мовлення. Складання порівняльного опису. Лелека і дятел.

Про матеріал

Мета: вчити складати письмовий порівняльний опис, закріплювати вміння добирати синоніми, антоніми, розвивати усне і писемне мовлення, спостережливість, увагу, пам'ять, виховувати любов і бережне ставлення до природи, до птахів.

Перегляд файлу

Тема. Складання порівняльного опису. Лелека і дятел.

Мета: вчити складати письмовий порівняльний опис, закріплювати вміння добирати синоніми, антоніми, розвивати усне і писемне мовлення, спостережливість, увагу, пам’ять, виховувати любов і бережне ставлення до природи, до птахів.

Обладнання: малюнки лелеки і дятла, друкована таблиця

     Хід уроку

  1. Організаційна частина.
  2. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні на уроці ми повторимо з вами все що ви знаєте про текст-опис. Навчимося складати порівняльний опис. Ви навчитеся порівнювати предмети, знаходити відмінності та подібне між ними.

  1. Актуалізація опорних знань учнів.
  • Які ви знаєте типи текстів?
  • Назвіть ознаки тексту-опису?
  1. Відгадування загадок.
  •     Які ноги, такий ніс.

По болоту ходить скрізь

Хату на хаті має,

Жабам він рахунок знає. (лелека)

 

  •     Вірно людям я служу,

Їм дерева стережу,

Дзьоб міцний і гострий маю,

Шкідників ним здобуваю. (дятел)

 - Які слова чи ознаки вам допомогли відгадати цих птахів?

 - Отже сьогодні на уроці ми будемо вчитися складати порівняльний опис двох птахів: лелеки і дятла .

 2. Розгляд малюнків.

 - Розгляньте малюнки, що у цих птахів схоже, а що відмінне?

 3. Вступна бесіда.

- Хто може щось розповісти про лелеку.(відповіді дітей)

Послухайте що про цього птаха знаю я.

Лелека білий або чорногуз – це крупний птах з довгим, загостреним на кінці дзьобом. Довгими ногами і довгою шиєю. Коли він складає крила з чорними кінцями, то здається ззаду чорним.

Селяться лелеки в місцях, де є сірі луки, болота, стоячи водойми. Лелеки споруджують гнізда з гілочок на дахах будинків, на деревах, на опорах високовольтних ліній. У гнізді буває три - п’ять яєць, які близько п’яти тижнів висиджують по черзі самець і самка. Слабких, кволих пташенят батьки викидають з гнізда. Живляться чорногузи жабами, ящірками, комахами, молюсками, мишовидними гризунами.

Осінній вирій починається наприкінці серпня. Летять птахи вдень на великій висоті. Зимують в Африці.

4. Бесіда за змістом прослуханого матеріалу.

 - Якого розміру лелека?

 - Які в нього ноги, шия, дзьоб?

 - Чому білого лелеку називають чорногузом?

 - Чим живляться чорногузи?

 - Де проживають?

 - Яке споруджують гніздо і де його розміщують?

 - Чи відлітають у вирій ці птахи, коли і куди саме?

 5. Словникова робота. Добір синонімів.

 - Спробуйте пояснити значення цих слів. Замініть слова близькими за значенням

Вирій (теплі краї)

Забарвлення (колір)

Пересуватися (рухатися)

 6. Розповідь вчителя.

 - Ще один птах про якого ми сьогодні будемо говорити це дятел, що ви знаєте про нього?

Великий строкатий дятел – це птах середнього розміру. Для влаштування гнізда видовбує дупло. Дятел має гарне забарвлення: зверху чорне з білими плямами на крилах, а знизу біле. Підхвістя і потилиця у самця і молодих птахів червоні. Для дятла характерний міцний долотоподібний дзьоб. Ним він добуває з-під кори і навіть з деревини комах і їх личинок. Язик у дятла надзвичайно довгий (8-14 см), змочений липкою слиною. Своєрідне розташування пальців, два з яких спрямовані вперед і два назад, гострі кігті дозволяють птахам вправно лазити по деревах. При цьому вони спираються на цупкий хвіст. Улітку дятли перебувають у місцях гніздування, потім кочують по лісах і садах разом з іншими птахами у пошуках їжі.

 7. Бесіда за змістом.

 - Якого розміру дятел?

  •     Розкажіть про забарвлення дятла?
  •     Які у нього лапи і дзьоб?
  •     Чим живляться ці птахи?
  •     Де мешкають? Які у них гнізда?
  •     Чи відлітають дятли у вирій?

8. Підбір антонімів.

Підберіть протилежні за значенням слова до слів:

Дрібний (крупний)

Сирий (сухий)

Загострений (тупий)

Перелітні (зимуючі)

Довгий (короткий)

  1. Складання порівняльного опису зовнішнього вигляду птахів.
  1. Заповнення таблиці
  •     Для того щоб вам легше було складати порівняльний опис ми заповнимо таблицю, яка є у кожного з вас. (заповнюють таблицю)
  •     Які  пункти таблиці відображають зовнішній вигляд птахів?
  •     Складіть речення, в яких порівнюється розмір птахів (ноги, шия, забарвлення, дзьоб)
  •     В якій частині тексту можна записати ці речення?
  •     Який напишете зачин і кінцівку?
  1. Складання усного порівняльного опису. (2-3 учні)
  2. Самостійний запис опису в зошити.
  1. Слухання і редагування дитячих робіт.
  2. Підсумок уроку
  •     Що нового ви дізналися на уроці?
  •     Чого ви навчилися?
  •     Чий опис вам найбільше сподобався?
  •     Хто задоволений своєю роботою?

 

docx
Додано
14 лютого 2018
Переглядів
3223
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку