Мета: вчити складати тексти описи за уявою, використовувати в писемній мові епітети, порівняння, закріпити знання учнів про текст-опис; розвивати логічне мислення, збагачувати словниковий запас, виховувати бережне ставлення до природи, до тварин.
Тема: Білочка. Складання тексту-опису за уявою
Мета: вчити складати тексти описи за уявою, використовувати в писемній мові епітети, порівняння, закріпити знання учнів про текст-опис; розвивати логічне мислення, збагачувати словниковий запас, виховувати бережне ставлення до природи, до тварин.
Обладнання: ілюстрація із зображенням осені, малюнок білочки, „Читанка” (текст „Осіння гра”)
Хід уроку
Новонароджене оленятко трохи похитувалося на тоненьких струнких ніжках. Його червона, ще трохи скуйовджена шубка була всіяна чистими білими цяточками; по дитячому бездумне обличчя мало сонний вираз.
Тип тексту – опис, описує зовнішній вигляд оленяти
Олень був велично прекрасний. Він гордо ніс свою голову, на якій високо здіймалися пишні роги, прикрашені чорними і брунатними перлами та розлогими мерехтливими відростками.
Тип тексту – опис, описує зовнішні вигляд оленя.
На сьогоднішньому уроці ми будемо вчитися удосконалювати власне усне мовлення, вміння письмово висловлювати свої думки, вміння відповідати на запитання, виділяти головне, аналізувати помилки. Вчитимемося складати текст-опис за уявою.
Коли ви навчитеся правильно говорити це знадобиться вам у повсякденному житті, адже культурна людина повинна вміти красиво говорити, знати культуру мовлення.
1. Фонетична хвилинка.
Тихо осінь ходить гаєм,
Ліс довкола аж горить.
Ясен листя осипає,
Дуб нахмурений стоїть.
* * *
Листя з лип та беріз осипається,
За стебло верболіз зачипається.
Стали трави, стежки золотистими,
А тоненькі гілки та й безлистими.
- Про яку пору року говориться у віршах?
- Про які ознаки осені сказано?
- Які ви інші знаєте ознаки даної пори?
2. Розгляд ілюстрації „Осінь”.
3. Вступне слово вчителя.
- Всі ви знаєте, що з настанням осені відбуваються зміни в неживій природі, які впливають на життя мешканців лісу. З приходом осені звірі і птахи починають готуватися до зими.
4. Відгадування загадок.
- В лісі проживає багато тварин, а ось про деяких спробуйте відгадати загадки.
1) Тварина рогата і рогів багато. (Олень)
2) Живе в лісі хижий дикий душить кури та індики. (Лисиця)
3) Літом наїдається, взимку висипається.
4) Червонясту шубку має, по гілках вона стрибає
Хоч мала сама на зріст, та великий в неї хвіст,
Як намисто оченята, хто це? Спробуй відгадати? (Білка)
- А опис якої саме тваринки ми сьогодні будемо складати ви довідаєтеся коли прослухаєте вірш Г. Бойка
Білочка
Хвіст трубою, спритні ніжки –
Плиг із гілки на сучок.
Носить білочка горішки
В золотий свій сундучок.
В неї очі, мов горішки,
Кожушина хутряна,
Гострі вушка, наче ріжки
У дуплі живе вона.
- Визначте тип даного тексту? (розповідь, з елементами опису)
- Які слова допомогли уявити вам білочку?
5. Хвилинка-цікавинка
Коли білка стрибає з дерева на дерево, то їй допомагає довгий пухнастий хвіст. Він служить їй кермом, і парашутом, підтримує її у повітрі. Взимку білка накривається хвостом, як ковдрою.
Білка дуже старанно запасає на зиму корми – жолуді, горіхи, гриби, які ховає у дуплах, під опалим листям, або розвішує на сучках дерев.
Колір хутра взимку світлішає, а шерсть стає густішою, щоб захиститися від холоду. Білка не залягає у сплячку: лише у люті морози та під час хуртовин вона може кілька днів перебувати у своєму теплому гнізді і напівдрімати.
Білка відчуває близьку зміну погоди. Вона дуже боїться зливи і завірюхи. У дощову осінь білка сидить у гнізді, поїдаючи свої запаси, і може загинути від нестачі корму.
6. Робота з текстом „Осіння гра”
- Прочитайте текст, що в ньому цікавого сказано про білочок?
- Як вони люблять гратися?
7. Робота з малюнком.
- Роздивіться уважно малюнок, давайте підберемо слова, які допоможуть вам скласти опис.
Опорні слова: лісовий, звірок, невеличкий, шубка, пухнаста, хвіст, руденька, пухнастий, догори, оченята, вуха, кісточки, прудка.
8. Усне складання опису білочки.
(усні описи дітей)
9. Запис тексту-опису в зошити.
(самостійна робота учнів)
10. Слухання і аналіз робіт учнів.
Читання текстів 2-3 учні. Поради щодо вдосконалення опису.
Які типи текстів ви знаєте?
Яка частина мови використовується в описі найчастіше?
Які прикметники використовували ви в своїх описах?
Чи використовували порівняння? Які саме?
Лапки в боки, вгору вушка –
Скачуть булочки-подружки.
Раз, два, три, чотири, п’ять.
По гілках вони летять.
Кожен ранок на галяві
Спритно роблять вільні вправи.
Раз, два, три, чотири, п’ять.
Люблять білочки стрибать.