Тема. Кішка рятує папугу. Детальний переказ тексту.
Мета: ознайомити учнів з поняттям „детальний переказ”, вчити детально переказувати; розвивати увагу, спостережливість, творче мислення, усне і писемне мовлення; виховувати любов до тварин, почуття взаємодопомоги, прагнення бути справжніми друзями.
Тема. Кішка рятує папугу. Детальний переказ тексту.
Мета: ознайомити учнів з поняттям „детальний переказ”, вчити детально переказувати; розвивати увагу, спостережливість, творче мислення, усне і писемне мовлення; виховувати любов до тварин, почуття взаємодопомоги, прагнення бути справжніми друзями.
Обладнання: орфографічні словники, ілюстрована енциклопедія „Тваринний світ”, малюнок із зображенням папуги.
Хід уроку
1. Бесіда
2. Розповідь вчителя
У більшості видів папуг забарвлення має всі кольори веселки. Та є види папуг однотонні – зелені, оливкові, бурі і навіть чорні. Дзьоб цього птаха надзвичайно сильний він з легкістю розкушує міцну шкаралупу горіхів. Дзьоб їх надзвичайно рухомий, птахи використовують його як третю лапу. Вони чіпляються ним за гілки коли лазять по деревах. Живляться птахи рослинною їжею, плодами, нектаром квітів. Проте серед цих птахів є один цікавий вид папуг – кеа. Прославились вони тим, що іноді їх жертвами стають вівці. М’ясо їдять усі кеа, а полють лише окремі птахи із зграї. Папуги відомі здатністю наслідувати людську мову. У природі папуги не вдаються до імітації людської мови, а користуються лише невеликим набором різких, пронизливих, неприємних для людського слухання звуків. Здавна багато видів папуг люди розводять і утримують як декоративних птахів. Птахи добре переносять неволю.
III. Оголошення теми і мети. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні на уроці ми прочитаємо цікаву історію про двох незвичайних друзів – кішку і папугу. Будемо вчитися детально переказувати цей текст. Дізнаєтеся що означає поняття „детальний переказ”. Коли ви підете навчатися в старші класи вам дуже знадобляться ці знання, адже там ви будете часто переказувати різноманітні твори.
IV. Робота з мовним матеріалом.
V. Робота над написанням переказу
- Хто дійові персонажі тексту?
Кішка рятує папугу
В одному будинку жили кішка й папуга – великі приятелі.
Одного разу ввечері господиня пішла чогось на горішній поверх, а в кухні не було нікого, тільки папуга та кішка. Коли це прибігає на гору кішка дуже стурбована й починає страшно нявчати. Господиня дивувалась і не розуміла, чого кішці треба. Тоді кішка підстрибнула, вчепилася жінці в фартух і почала тягти її за собою. Здивована жінка пішла на кухню. Що ж вона там побачила? У макітрі з тістом, що стояла на ослінчику, загруз папуга і страшенно кричить та б’є крилами. Він намагався вилізти з тіста, але загрузав ще дужче.
Ото ж кішка і тягла господиню рятувати свого приятеля.
Макітра глиняний посуд із широким отвором
Горішній – верхній
Ослін – переносна лава для сидіння
приятелі, ввечері, великі, вчепилася, кричить, дужче?
Орієнтовний план
Прослухайте текст і уважно стежте за тим, як висвітлюється зміст кожного пункту плану
Давайте зачитаємо перекази, які ви написали і порівняємо з оригіналом тексту.
VI. Підсумок уроку
VII.Фізкультхвилинка
Готуємось друзі до нової вправи:
Сплетені пальці за голову ставим.
Ось і готовий дружний наш клас,
Руки вгору підняти на „раз”,
„Два” – опускаєм, видихаєм,
наче той котик, хребет вигинаєм,
ну а тепер, як папуга, літаєм
і обережно за парти сідаєм