Розвиток мовлення. ​Тема. Кішка рятує папугу. Детальний переказ тексту.

Про матеріал

Тема. Кішка рятує папугу. Детальний переказ тексту.

Мета: ознайомити учнів з поняттям „детальний переказ”, вчити детально переказувати; розвивати увагу, спостережливість, творче мислення, усне і писемне мовлення; виховувати любов до тварин, почуття взаємодопомоги, прагнення бути справжніми друзями.

Перегляд файлу

Тема. Кішка рятує папугу. Детальний переказ тексту.

Мета: ознайомити учнів з поняттям „детальний переказ”, вчити детально переказувати; розвивати увагу, спостережливість, творче мислення, усне і писемне мовлення; виховувати любов до тварин, почуття взаємодопомоги, прагнення бути справжніми друзями.

Обладнання: орфографічні словники, ілюстрована енциклопедія „Тваринний світ”, малюнок із зображенням папуги.

 Хід уроку

  1. Організаційна частина.
  2. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Бесіда

  • Які домашні тваринки є у вас вдома?
  • Можливо в когось з вас вдома є папуга?
  • А який він на вигляд?
  • Що ви знаєте про цього птаха?
  • Розгляньте малюнок із зображенням цього птаха
  • Ось послухайте що про цю пташку знаю я.

2. Розповідь вчителя

У більшості видів папуг забарвлення має всі кольори веселки. Та є види папуг однотонні – зелені, оливкові, бурі і навіть чорні. Дзьоб цього птаха надзвичайно сильний він з легкістю розкушує міцну шкаралупу горіхів. Дзьоб їх надзвичайно рухомий, птахи використовують його як третю лапу. Вони чіпляються ним за гілки коли лазять по деревах. Живляться птахи рослинною їжею, плодами, нектаром квітів. Проте серед цих птахів є один цікавий вид папуг – кеа. Прославились вони тим, що іноді їх жертвами стають вівці. М’ясо їдять усі кеа, а полють лише окремі птахи із зграї. Папуги відомі здатністю наслідувати людську мову. У природі папуги не вдаються до імітації людської мови, а користуються лише невеликим набором різких, пронизливих, неприємних для людського слухання звуків. Здавна багато видів папуг люди розводять і утримують як декоративних птахів. Птахи добре переносять неволю.

  • На вашу думку чи можуть товаришувати кіт і пташка?

III. Оголошення теми і мети. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні на уроці ми прочитаємо цікаву історію про двох незвичайних друзів – кішку і папугу. Будемо вчитися детально переказувати цей текст. Дізнаєтеся що означає поняття „детальний переказ”. Коли ви підете навчатися в старші класи вам дуже знадобляться ці знання, адже там ви будете часто переказувати різноманітні твори.

IV. Робота з мовним матеріалом.

  1. Слово вчителя.
  • Детальний переказ – це такий переказ, в якому передають всі моменти, що можуть запам’ятатись. У викладі зберігаються специфічні вирази, конструкції, зміст тексту. Такий переказ збагачує мовлення новими словами та зворотами, образними висловлюваннями, зміцнює пам’ять , виробляє навички послідовного викладу.

V. Робота над написанням переказу

  1. Читання тексту вчителем

 - Хто дійові персонажі тексту?

Кішка рятує папугу

В одному будинку жили кішка й папуга – великі приятелі.

Одного разу ввечері господиня пішла чогось на горішній поверх, а в кухні не було нікого, тільки папуга та кішка. Коли це прибігає на гору кішка дуже стурбована й починає страшно нявчати. Господиня дивувалась і не розуміла, чого кішці треба. Тоді кішка підстрибнула, вчепилася жінці в фартух і почала тягти її за собою. Здивована жінка пішла на кухню. Що ж вона там побачила? У макітрі з тістом, що стояла на ослінчику, загруз папуга і страшенно кричить та б’є крилами. Він намагався вилізти з тіста, але загрузав ще дужче.

Ото ж кішка і тягла господиню рятувати свого приятеля.

  1. Бесіда за змістом прочитаного
  • Про кого розповідається в тексті?
  • Куди вийшла господиня?
  • Що в цей час сталося на кухні?
  • Як повела себе кішка?
  • Чому кішка вчинила саме так?
  • Що відображає заголовок тексту: тему чи основну думку? (тему)
  • Доберіть до тексту інший заголовок? („Великі приятелі ”, „Прикрий випадок ”, „Друзі пізнаються в біді ”).
  • Який заголовок найбільш вдалий?
  • Які ви знаєте типи текстів? Цей текст – розповідь, опис чи міркування?
  1. Словникова робота
  • Поясніть значення слова

Макітра глиняний посуд із широким отвором

Горішній – верхній

Ослін – переносна лава для сидіння

  • Перевіримо за орфографічним словником написання слів

 приятелі, ввечері, великі, вчепилася, кричить, дужче?

  1. Поділ тексту на частини. Складання плану.
  • З яких частин складається текст?
  • Визначте зачин, основну частину, кінцівку.
  • Чи можна поміняти місцями частини?
  • Який заголовок можна підібрати до кожної частини?

 Орієнтовний план

  1. Великі приятелі
  2. Кішка сповіщає господиню про біду
  3. Жінка допомагає папузі
  1. Друге читання тексту

Прослухайте текст і уважно стежте за тим, як висвітлюється зміст кожного пункту плану

 

  1. Усний переказ тексту за планом
  2. Самостійний запис переказу. Самоперевірка.
  3. Читання учнівських робіт

Давайте зачитаємо перекази, які ви написали і порівняємо з оригіналом тексту.

VI. Підсумок уроку

  • Що означає детально переказати текст?
  • Як потрібно ставитися до тварин?
  • Чого вчить нас це оповідання?

VII.Фізкультхвилинка

 Готуємось друзі до нової вправи:

 Сплетені пальці за голову ставим.

 Ось і готовий дружний наш клас,

 Руки вгору підняти на „раз”,

 „Два” – опускаєм, видихаєм,

 наче той котик, хребет вигинаєм,

 ну а тепер, як папуга, літаєм

 і обережно за парти сідаєм

 

docx
Додано
14 лютого 2018
Переглядів
2420
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку