Розвиток мовлення. ​Тема. Щасливий сон. Вибірковий переказ тексту.

Про матеріал

Мета: ознайомити учнів з поняттям „вибірковий переказ”, вчити переказувати вибірково, виділяти потрібний уривок з усього тексту; розвивати вміння узагальнювати, співставляти, правильно будувати речення, точно добирати слова, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати спостережливість; виховувати шанобливе ставлення до природи, бажання оберігати її.

Перегляд файлу

Тема. Щасливий сон. Вибірковий переказ тексту.

Мета: ознайомити учнів з поняттям „вибірковий переказ”, вчити переказувати вибірково, виділяти потрібний уривок з усього тексту; розвивати вміння узагальнювати, співставляти, правильно будувати речення, точно добирати слова, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати спостережливість; виховувати шанобливе ставлення до природи, бажання оберігати її.

Обладнання: малюнок із зображенням зимової ріки.

    Хід уроку

  1. Організаційна частина
  2. Актуалізація опорних знань учнів.
  1. Вступна бесіда.
  • Яка пора року?
  • Який місяць?
  • Чи є вітер? мороз?
  • Яка погода?
  1. Читання прислів’я

Зимова днина така: сюди тень, туди тень – та й минув день.

Зима хоч і припікає зате комарів немає.

Трапляється такий год, що в грудні на день сім погод.

3. Порівняння змісту прислів’їв із спостереженнями дітей

  • Які зміни відбулися в природі з настанням зими?

4. Запис кількох речень про погоду

Взимку дуже короткі дні, а довгі ночі. Комахи взимку не літають, вони залазять під кору дерев і у різні шпаринки, там і зимують. В грудні дуже не постійна погода: то сніг, то дощ, свище вітер.

Отже ми повчилися узагальнювати свої спостереження за змінами в природі порівнювати їх зі змістом прислів’їв .

  1. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

на сьогоднішньому уроці ми ознайомимося з поняттям „вибірковий переказ”, повчимося вибирати з тексту опис, та переказувати його.

  1. Робота з мовним матеріалом.
  1. Вступне слово вчителя

Вибірковий переказ – це такий усний чи письмовий переказ змісту вихідного варіанту, що базується на попередньому доборі матеріалу на задану тему і створення на цій основі нового висловлення.

  1. Розгляд ілюстрації

 - Що зображено на малюнку?

 - Як гадаєте хто приходить до річки?

 - А хто мешкає у річці?

 - А що мешканці роблять під кригою?

3. Читання тексту переказу

 - Послухайте текст і визначте його тип.

     Щасливий сон

Узимку річка не спить. Дрімає... Тихесенько жебонить під льодом. І сни бачить. Сни повноводні, щасливі.

Сниться річці лагідний світанок давнього літа. Хороше навкруги: теплесенько, та не жарко. На берегах столітні дуби, міднокорі сосни, густі ліщинові кущі і черемха. У травах на запашних квітах гудуть бджоли.

Вода прозора. На дні найменші камінці видно! Плавають лящі, плотвички, краснопірки, верховодки... Кожній рибці привільно.

Вітерець наповнений пахощами лепехи й м’яти, ніжними ароматами білих лілей, жовтої купавки, голубих півників. Квітів тут безліч!

Жебонить під льодом вода. Не кінчається щасливий річчин сон. Вона мріє, щоб світанок того давнього літа повторився у її житті знову.

 (За В. Струтинським)

5. Бесіда за змістом тексту

 - Отже який це текст? Чому?

 - Яка мета цього опису? (зображення картини природи)

 - У якому стані перебуває річка взимку?

 - Що їй сниться?

 - Якою є річка влітку?

 - Якими запахами наповнений вітерець?

 - Про що мріє річка взимку?

6. Поділ тексту на смислові частини.

 - Поділіть текст на частини

 - Про яку пору року йдеться в першій і п’ятій частинах? (про зиму)

 - Обґрунтуйте свою думку словами з тексту (узимку, під льодом).

 - Яка пора року сниться річці?

 - У яких частинах про це йдеться?

7. Словниково-семантична робота

 - Як розумієте вислови міднокорі сосни, квітів безліч?

 - Доберіть означення до слів сни, світанок, дуби, квіти, аромати, лілеї, сон, літо.

 - Які з них вжито в переносному значенні?

 - Виділіть суфікси у словах тихесенько і теплесенько.

 - Яку роль виконує суфікс –есеньк-?

 - Доберіть спільнокореневі слова до слів жарко.

 - Доберіть синоніми до слова жебоніти (белькотати, белькотіти, бубоніти)

8. Повторне читання тексту складання плану до обраної частини.

Ми повинні скласти план до опису щасливого сну річки.

  Орієнтовний план

  1. Лагідний світанок
  2. Хороше навкруги
  3. Прозора вода
  4. Пахощі вітерцю

9. Усний переказ частини тексту

10. Написання вибіркового переказу

11. Взаємоперевірка написаного тексту.

12. Зачитування та редагування робіт.

V. Підсумок уроку

 - Що ви розумієте під вибірковим переказом?

 - Чи любите ви відпочивати влітку біля річки?

 - А як треба поводити себе на зимових водоймах?

VI.Фізкультхвилинка

 Повіяв сильний-сильний вітер,

 Нахилив додолу квіти

 Квіти нахиляються,

 У росі вмиваються.

 Сонечко встало, квіточки підняло.

 Гаєм літають бджоли,

 Все цвіте довкола.

 Пташки в вишині літають.

 А діти тихенько за парти сідають.

 

docx
Додано
14 лютого 2018
Переглядів
8892
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку