Урок АКТИВНІ Й ПАСИВНІ ДІЄПРИКМЕТНИКИ. ТВОРЕННЯ АКТИВНИХ ДІЄПРИКМЕТНИКІВ ТЕПЕРІШНЬОГО Й МИНУЛОГО ЧАСУ

Про матеріал
Розробка уроку для 7 класу з теми "Активні й пасивні дієприкметники. Творення активних й пасивних дієприкметників". Мета: поглибити знання учнів про дієприкметники, пояснити відмінність між активними й пасивними дієприкметниками, формувати вміння , розрізняти активні й пасивні дієприкметники, утворювати активні дієприкметники теперішнього і минулого часу, розвивати творчі вміння, використовувати активні й пасивні дієприкметники у власних висловлюваннях; виховувати позитивне ставлення до української мови та народної культури, викликати інтерес до їх вивчення, стимулювати бажання досліджувати мовні явища.
Перегляд файлу

ТЕМА: АКТИВНІ Й ПАСИВНІ ДІЄПРИКМЕТНИКИ. ТВОРЕННЯ АКТИВНИХ ДІЄПРИКМЕТНИКІВ ТЕПЕРІШНЬОГО Й МИНУЛОГО ЧАСУ

Мета: поглибити знання учнів про дієприкметники, пояснити відмінність між активними й пасивними дієприкметниками, формувати вміння , розрізняти активні й пасивні дієприкметники, утворювати активні дієприкметники теперішнього і минулого часу, розвивати творчі вміння, використовувати активні й пасивні дієприкметники у власних висловлюваннях; виховувати позитивне ставлення до української мови та народної культури, викликати інтерес до їх вивчення, стимулювати бажання досліджувати мовні явища.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань.

Цілі уроку:

Учні знатимуть: значення дієприкметника, його морфологічні ознаки; відмінність дієприкметника від прикметника та дієслова4 відмінність активних і пасивних дієслів.

            Учні вмітимуть: визначати стан дієприкметників; утворювати активні й пасивні дієприкметники; пояснювати зміни приголосних при творенні дієприкметників; добирати паралельні форми  пасивних дієприкметників від певних дієслів.

 Методичне забезпечення: комп’ютер, проектор, екран, слайди, картки

 

 

 

 

 

  Хід уроку

І. Організаційний момент.

Поетичне вітання.

Нумо, діти, підведіться!

Всі приємно посміхніться.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок!

  А розпочнемо наш урок із вправи «Комплімент». (Вчитель підходить до першого учня і говорить йому комплімент. Учень повертається до сусіда і продовжує комплімент).

   Сьогодні ми знову вирушимо в пізнавальну мандрівку у дивовижну країну «Дієприметник». Українці, вирушаючи в далеку дорогу, на згадку про дім беруть із собою обереги-символи, талісмани, які допомагають у тяжку хвилину.

   Серед цих оберегів – калина, тополя, хліб, лелека, барвінок, сорочка, пісня, рушник … Тож нехай ці обереги допоможуть нам у нашій подорожі. (Слайд 1)

ІІ. Актуалізація опорних знань.

   Сьогоднішня мандрівка буде присвячена останньому осінньому місяцю – листопаду. А чи знаєте ви, що   назва листопад походить із давньої словянської мови. Листопад на Україні не завжди збігається з періодом падолисту. Ще за Київської Русі останній місяць осені називався «груднем», а сучасний грудень – «студнем».  У давні часи в різних місцевостях України побутували різні назви: «напівзимник», «ворота зими», «листопадень», «падолист», «грудкотрус» тощо. (Слайд 2)

   Перевіримо, чи готові ви до нової подорожі та пригадаємо все, що ви знаєте про дієприкметник.

  1. Кубування.

   Учні по черзі кидають кубик, усно відповідають на те питання, яке їм випало на грані.

1 – Що називається дієприкметником?

2 – Які граматичні ознаки у дієприкметника від дієслова?

3 – Що спільного у дієприкметника і прикметника?

4 – Синтаксична роль дієприкметника.

5 – Наведіть приклади дієприкметників.

6 – Від дієслова малюють, утворити дієприкметник

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку та очікуваних результатів.

Розгорніть свої зошити і запишіть сьогоднішню дату і тему уроку.

Тема: Активні та пасивні дієприкметники. Творення активних дієприкметників теперішнього і минулого часу. (Слайд 3)

   У кожного з вас на парті лежить зернятко. На ньому ви повинні написати, чого ви очікуєте від уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

   Народознавча пауза. (Слайд 4)

   З початком листопада для хліборобів наставала пора відносного відпочинку. Зібрано врожай, зроблено припаси для тварин, спочиває примерзла нива, а отже можна зібратися в гурт, повеселитися, поспівати. Під цю пору вже справляли весілля, юнаки й дівчата сходилися на вечорниці та досвітки, влаштовували всілякі забави, але ж вони перед цим тяжко працювали на землі. Послухайте  прислівיя та приказки повיязані з працею, визначте в них дієприкметники:

Зароблена копійка краща за крадений карбованець.

 Лежачого хліба ніде нема.

1. Опрацювання таблиці «Творення дієприкметників».

 Дієприкметники бувають активні і пасивні.

 Активні дієприкметники                           

      Називають ознаку предмета за дією,  яку він сам виконує.

                                                     Міркуй!                           

 

Зів’яле листя. Листя ( що зробило?) – зів’яло (саме), тому (яке воно?) зів’яле.

 

     Отже, цей дієприкметник вказує на ознаку предмета за дією, зумовлену дією самого предмета.

 

                                           Пасивні дієприкметники

Називають ознаку предмета за дією, яку виконує над ним інший предмет.

                                                    Міркуй!

Зірваний листок. Листок ( який?)-  зірваний      кимось.

    Отже, цей дієприкметник вказує на ознаку предмета за дією, яку виконує над ним   інший предмет.

 

Як ви вважаєте , як утворюються активні та пасивні дієприкметники? Розглянемо таблицю

     Активні дієприкметники теперішнього часу бувають лише недоконаного виду і творяться від основи дієслова теперішнього часу недоконаного виду за допомогою суфіксів –уч, -юч, -ач, -яч. 

2.Ми – дослідники!

   Дослідіть ланцюжок «народження активного дієприкметника теперішнього стану».

Працюють + юч = працюючий

В’януть + уч = в’янучий

Лежать + ач = лежачий

Свистять + яч = свистячий

Висновок: активні дієприкметники утворюються від основи дієслова теперішнього часу за допомогою суфіксів –уч-, -юч-, -ач-, -яч-.

Подивіться, як утворюються активні дієприкметники минулого часу.                         Активні дієприкметники минулого часу  бувають лише доконаного видую Вони творяться від основи інфінітива дієслів доконаного виду за допомогою суфікса - л-.

 Наприклад: посивіти - посивілий, Змокріти – змокрілий, промокнути -  промоклий 

 3.Архітектори слова.  

Від поданих дієслів утворити активні дієприкметники.

Теперішнього часу.  Зростають, дрижать, палають, лежати, думають, жевріти.

Минулого часу. Пожовкнути, почорніти, зарости, змокріти.

  Виконання вправи 202 с. 73 за підручником  О.В.Заболотного

   Народознавча пауза. (Слайд 8)

   27 листопада – свято Пилипа. Це був останній день напередодні посту. В кожній оселі готували чимало смачних страв – борщ, локшину, пиріжки, вареники, смажене м'ясо, переважно птицю. За давнім звичаєм, до батьків обов’язково мали прийти на вечерю дочки із зятями, котрі недавно пошлюбувалися, а також запрошували  кумів і одиноких сельчан. Залишки од вечері відносили бідним людям. У цей час люди спостерігали за погодою. Давайте і ми подивимося за вікно і подивимося на погоду

Іній на Пилипа – буде овес, як липа.

Якщо хмарно або сніжно – травень буде негожий.

Яка ніч у Пилипівку, такий день у Петрівку.

Якщо на Пилипівський піст лежить сніг, то він буде лежати до повені.

Розбір таблиці «Творення пасивних дієприкметників»

А зараз розглянемо, як творяться пасивні дієприкметники.

Пасивні дієприкметники бувають лише минулого часу. Вони утворюються від основи інфінітива перехідних дієслів за допомогою суфіксів –н-, -ен-, -т-.

Зірвати – зірваний, здійснити – здійснений, терти – тертий.

При творенні пасивних дієприкметників відбувається чергування приголосних звуків. (пекти – печений, скосити – скошений, узгодити – узгоджений)

 Виконання вправи 215 с. 77 за підручником О.В, Заболотного

Гра «Розумне перо

Перепишіть речення, від поданих у дужках дієслів утворіть пасивні дієприкметники. Утворені дієприкметники поставте в потрібній формі.

Мати поклала на коліна (натрудити) руки.

Я іду по землі запашній навпростець до (покосити) нив.

Тут до міста (наїздити) путь.

Чужа сторона тугою (зорати), сльозами (засіяти).

 5.Робота біля дошки.

Запишіть речення, вкажіть в них  активні та пасивні дієприкметників

Вгорі цвіте блакить, усіяна хмарками.

А дрімаючій смереці лісова пожежа сниться.

Пливе здаля пора осінніх гроз, барвішають палаючі узлісся.

Руді стежки розїдені дощами.

6. Фізкультхвилинка. Лінгвістичний волейбол.

 Від дієслів утворити активні дієприкметники минулого часу (усно).

Почорніти, змарніти, обгоріти, змокнути, згоріти, зів’янути, дозріти.

V. Усвідомлення здобутих знань

1.Впізнай мене. (Слайд 6)

    Поділіть зошит на 2 колонки, в одну будемо записувати словосполучення з  активними дієприкметниками, а в другу з пасивними

   Опале листя, омріяна подорож, завмираючий звук, сяюча усмішка, загублений олівець.

2.Творче конструювання. Робота в групах. (Слайд 7)

 У подані словосполучення вставте слова, які позначають того, хто виконує дію. Які це будуть дієприкметники?

Виготовлена (майстром) деталь; розлите молоко; посіяне поле; заквітчане волосся; загорнутий у папір; куплений костюм.

3.Творча лабораторія. (Слайд 11)

   Розгляньте картину. Складіть і запишіть зв’язне висловлювання на тему «Пропливає осінь на хмаринці сірій …», уживаючи активні та пасивні дієприкметники.

 

 

 

 

 

VI.  Підведення підсумків уроку.

Перевіримо, чи справдились очікувані вами результати уроку?

(Учні говорять, чого навчилися на уроці, і вішають зернятка на колосок).

 Ну от і все. Ще одна подорож в країну «Дієприкметник» закінчилася. Всі завдання виконано, ви добре попрацювали. Я задоволена вашими знаннями. Давньогрецький драматург Есхіл сказав: «Мудрий не той, хто надто багато знає, а той, чиї знання корисні». Ви ж довели, що свої знання вмієте застосовувати на практиці. (Слайд 12)

VІІ. Домашнє завдання.  

Виконати вправу 206 с. 74 за підручником О.В. Заболотного;

Опрацювати параграф 18, 20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
15 січня 2019
Переглядів
3247
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку