РОЗВИТОК ПСИХІЧНИХ ПРОЦЕСІВ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

Про матеріал
У роботі представлені матеріали для розвитку компонентів мотиваційної, інтелектуальної та пізнавальної сфери молодших школярів, що сприятимуть успішній мотивації учнів до шкільного життя при подоланні труднощів адаптаційного періоду. Матеріали розраховані для використання практичними психологами, соціальними педагогами, класними керівниками, учителями закладів освіти та батьками.
Перегляд файлу

Камінь-Каширський район

Маневицька ТГ

Відділ освіти, молоді та спорту Маневицької селищної ради

Чарторийський ліцей

 

 

 

 

 

 

РОЗВИТОК ПСИХІЧНИХ

ПРОЦЕСІВ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

Методичні рекомендації

 

 

                                                                                   Байцим Олена

                                                                                                практичний психолог

 

 

2024р.

ЗМІСТ

ВСТУП.………………………………………………..…….......................................4

  1.               РОЗВИТОК ПАМ’ЯТІ ……………………………..…...…............................6
  2.               РОЗВИТОК УВАГИ…………...…………………...........................................8
  3.               РОЗВИТОК МИСЛЕННЯ…………………….…..........................................14
  4.               РОЗВИТОКСАМОРЕГУЛЯЦІЇ..……………………………………….......17
  5.               ДОДАТКИ…...…..……………………………….…..……………………....19
  6.               СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ …………………..………………22

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ВСТУП

Однією з актуальних проблем сучасної освіти є збереження психологічного здоров’я дитини, сприяння її адаптації в соціумі та ставлення до себе як до самодостатньої особистості. Тому, головним напрямком розвитку молодшого школяра є зростання довільності як особливої якості психічних процесів. Це виявляється у зростанні самостійності учня в навчанні та керованості сприйняттям, запам’ятовуванням і відтворенням інформації, у посиленні зосередженості та підтримання уважності стосовно навчального завдання, у розширенні орієнтації на всю систему її вимог. У результаті психічний розвиток молодшого школяра набуває таких важливих рис:

- високий рівень активності та самостійності у навчанні;

- здатність зосереджувати увагу на навчальному завданні та з урахуванням його вимог, долаючи певні чинники, докладати цілеспрямованих зусиль для подолання труднощів у його вихованні;

- сприйняття перетворюється на цілеспрямований процес, стає розчленованим;

 - сформованість установки на реалізацію у навчальному процесі самонаказу: осмислити та запам’ятати;

- оволодіння основними прийомами запам’ятовування.

Розвиток мислення відбувається за такими напрямами:

- тип мислення: від наочного – до логічного;

- розвиток розумових процесів: від практично-дієвого аналізу до почуттєвого і далі – до розумового, від часткового – до комплексного, системного, від простого, підсумовуючого синтезу – до ширшого і складнішого, від несистемного, орієнтованого на зовнішні ознаки порівняння – до планового, систематичного, а також формування в учня уміння усвідомлювати власну мисленнєву діяльність.

Наприкінці навчання у початковій школі діти опановують родо-видові співвідношення між окремими ознаками понять. У них формується здатність до аналітико-синтетичної діяльності, до теоретичного мислення (аналіз змісту завдання з виділенням загального способу його виконання, який «з місця» переноситься на цілий клас завдань; внутрішній план дій, що забезпечує планування і виконання їх усно та рефлективний самоконтроль).

Основний напрям розвитку мовлення у молодшому шкільному віці полягає у формуванні його пізнавальної функції.

Наприкінці початкової школи учень повинен володіти такими мовленнєвими засобами (словниковий запас та складнопідрядні конструкції), які необхідні для повноцінного розуміння змісту явищ, що вивчаються, зв’язного викладання ідей, використання доведень.

Відбуваються помітні зрушення у формуванні самосвідомості дітей. Поступово учень набуває вміння без стороннього оцінювання аналізувати власні вчинки й формувати власну думку про себе. Наприкінці вікового терміну за сприятливого розвитку у молодших школярів формується достатньо стійка позитивна самооцінка, усвідомлюються власна цінність та право голосу.

В умовах особистісного орієнтованого навчання вже наприкінці другого року навчання діти набувають рис суб’єкта діяльності і поведінки, самостійності у пізнанні та у міжособистісних взаєминах. Одне з найважливіших досягнень у розвитку випускника початкової школи – здатність брати на себе відповідальність за виконання своїх обов’язків, зокрема за виконання домашніх завдань.

Зі вступом до школи розширюється коло спілкування з однолітками і збагачується спектр їхнього впливу. У дітей відповідно різко зростає потреба у встановленні та підтриманні контактів, набутті адекватних навичок і форм спілкування в навчальній ситуації, грі, особистісній взаємодії. Діти набувають досвіду у спілкуванні, в якому формується готовність до встановлення дружніх взаємин, до колективних форм діяльності, уміння мирно розв’язувати конфлікти.

Основною метою рекомендованих вправ є розвиток пізнавальних процесів молодших школярів і підвищення мотивації до навчання, інтелектуального потенціалу дитини, розвиток навичок міжособистісної взаємодії з ровесниками й дорослими.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІГРИ ТА ВПРАВИ НАРОЗВИТОК ПАМ’ЯТІ

 

 

Мета: продовжувати розвиток пам’яті, швидкості та обсягу запам'ятовування, спостережливість, увагу, мовлення; вчити проявляти зацікавленість, висловлювати свої почуття словами; виховувати почуття емпатії, впевненість у собі.

 

Вправа "Відгадай"

З групи дітей вибирається одна дитина, її завдання по пам'яті описати будь-який предмет, що є в кімнаті, так, щоб діти його відгадали. Важливо не дивитися на цей предмет і не називати його.

 

Вправа "Бабуся складає в свою валізу..."

Грати можна вдвох із дитиною, але краще гуртом з 3-5 дітьми.

Ведучий говорить: "Бабуся збирається в поїздку та складає свою валізу...окуляри", а наступний гравець повинен повторити все сказане та додати свій предмет. Наприклад: "Бабуся збирається в поїздку та складає свою валізу...окуляри...гребінець" і т.д. Гра продовжується доти, поки її вже не можна відтворити. (список може складатися з10-15 предметів).

 

Вправа "Художник"

З групи вибирають двох бажаючих дітей: з них один - художник, а інший - замовник, який замовляє намалювати йому свій портрет. Всі інші - глядачі. Художник уважно роздивляється замовника 1-2 хв., а потім обертається до глядачів і по пам'яті описує його зовнішність.

 

Вправа "Фотоапарат"

Дітям показують картку із зображенням на декілька секунд, а потім вони повинні якомога детальніше описати малюнок.

 

Вправа "Магазин"

Завдання для дітей піти в "магазин" і придбати 6-7 предметів. В магазині, на вітрині лежать товари, з яких дитина повинна купити ті, які її попросили придбати. Всі інші діти - контролери і слідкують за "покупцем", чи правильно він виконав завдання.

 

Вправа "Запам'ятай фігури"

Ведучий показує учням ряд із простих геометричних фігур та просить їх запам'ятати (демонструє зразок 3-5 секунд). Учні уважно розгядають цей ряд і по пам'яті відтворюють їх в тій послідовності, в якій їх показували.

Для більш складнішого завдання кількість фігур збільшується. Їх можна змінювати на інші знайомі для учнів об'єкти.

 

Вправа "Знімок"

Дитині демонструють на столі розкладені предмети (не більше 7). Протягом 30 секунд дитина запам'ятовує їх розміщення. Потім вона відвертається, а ведучий змінює їх розміщення. Завдання дитини виявити,що змінилося. (Додаток 1)

 

 

 

ІГРИ ТА ВПРАВИ НА РОЗВИТОК УВАГИ

 

 

 

Мета: розвиток уваги, пам’яті, спостережливості, здатності до переключення уваги; створення позитивного емоційного тла, розширення світогляду; формування почуття впевненості, а також уміння підкорятися вимогам іншої людини.

 

Вправа "Оплески"

Дітирухаються по колу.За сигналом ведучого, який плескає в долоні 1,2, 3 рази - діти приймають відповідну позу на 10-15 секунд.

1 - поза "чаплі" (діти стоять на одній нозі);

2 - поза "жабки" дитина скаче;

3 - просто крокують по колу.

 

Вправа "Магазин дзеркал"

Дітям розповідають історію про чоловіка і мавпочку. Коли вони зайшли в магазин, то мавпочка побачила своє зображення в дзеркалі і почала створювати гримаси. Вона думала, що це її суперниця, яка у відповідь їй теж створила гримасу.

Дорослий, а потім дитина показує рухи, які після нього точно повинні повторювати всі гравці

 

 

 

Вправа "Придумай слово"

Ведучий пропонує придумати дітям слова на певну букву алфавіту. Діти по черзі називають слова, не повторюючись. Переможець той, хто мав в запасі слова.

 

Вправа "Стоп"

Під музичний супровід діти стрибають: ноги в сторони - разом, одночасно роблять оплески над головою й по стегнах. Як тільки музика обривається всі повинні залишитись в певній позі.Якщо хтось з учасників не справився, він вибуває з гри. Гра продовжується, поки не лишиться один гравець.

 

Вправа «Будь уважний!»

Під мелодію маршу діти повинні виконувати рухи відповідно до команд дорослого: на слово «зайчики» - почати стрибати; «коники» - бити «копитом» об підлогу; «раки» - задкувати; «пташки» - бігати, розкинувши руки; «лелека» - стояти на одній нозі. Але коли говорять «діти» — усі повинні знову стати дітьми. Починаємо гру.

 

Вправа "Абетка"

Кожен з гравців отримує букву алфавіту. Як тільки ведучий називає певну букву, дитина, якій вона присвоєна плескає в долоні.

 

Вправа "Заборона"

Діти стоять навпроти ведучого і повторюють за ним рухи. Один з рухів - заборонений. Той, хто повторив заборонений рух, вибуває з гри.

 

Вправа "Заборонена цифра"

Діти вибирають цифру (наприклад 5) - її забороняють називати. Всі стоять в колі і за годинниковою стрілкою рахують по черзі "1,2,3,4..." П’ята дитина повинна промовчати, не називати цифру, а лише плеснути в долоні.

Вправа "Тінь"

Вибирають двох дітей. З них один - мандрівник, а другий - його "тінь", всі інші -глядачі.

Мандрівник іде, а за ним на відстані за 2-3 кроки рухається його тінь, яка копіює його рухи. Мандрівника варто підтримувати для виконання рухів:понюхати квітку, подивитися на небо, підняти листочок, присісти, пострибати на одній нозі тощо.

 

Вправа "Топ - хлоп"

Ведучий говорить вирази - правильні й неправильні. Коли вираз вірний - діти плескають в долоні, якщо ні, то тупотять ногами. Наприклад: "Зимою йде дощ".Морква росте в землі". Горобець - перелітний птах.

 

Вправа "Чарівне слово"

Всі стоять у колі. Ведучий показує дітям різні рухи, а вони повинні копіювати їх, але тільки тоді, коли він говорить слово "будь ласка". Якщо ведучий цього слова не говорить, діти рух не повторюють.

 

Вправа «Карлики й велетні»

Діти стоять у колі, а ведучий подає команди: «карлики» - діти присідають або «велетні» -встають. Діти за командою або присідають або встають.

 

Вправа «Що змінилося?»

Учасникигри запам’ятовують зовнішній вигляд однієї дитини. Вона виходить за двері і змінює щось в собі. Коли дитина повертається до кімнати, то учасники повинні відгадати, що змінилося.

 

Вправа «Слухай і виконуй»

Ведучий називає декілька дій, але не показує їх. Дозволяється повторити завдання 1-2 рази. Потім діти повинні повторити ці рухи в тій послідовності, в якій вони були названі ведучим:

-повернути голову прямо, вниз, направо;

-підняти ліву руку вгору, підняти праву руку вгору, опустити обидві руки;

-повернути голову вправо, встати, присісти;

-підняти ліву ногу, пострибати на одній нозі, опустити ногу.

 

Вправа «Чотири стихії»

Гравці сидять у колі і виконують рухи відповідно до слів ведучого. Коли звучить команда:

-«Земля», опустити руки вниз;

-«Вода» - витягнути руки вперед;

-«Повітря» - піднести руки вгору;

-«Вогонь» - виконувати обертальні рухи витягнутими вперед руками. Той, хто помиляється - програв.

 

Вправа «Не пропусти рослину»

Гравці сідають у коло та уважно слухають слова, які говорить ведучий. Щоразу, коли серед слів трапиться назва рослини, діти мають встати та одразу сісти знову.

Варіанти слів: дорога, тигр, береза, літак, пшениця, троянда, змія, дуб, лялька, гриб, школа, шипшина, ромашка, рама, будинок, машина, малина, тополя, потяг, мурашка, ваза, гвоздика, молоток, музей, театр, гра, верба, іволга, горобець, баобаб, каштан, пальма, намет, кіно, кенгуру, ківі, хокей, місто, собака, банан, волошка, глечик, молоко, тюльпан, гарбуз, теремок, ліс, ялинка, сосна, дорога, книга, мистецтво, музика, осика, балет, капці, паркет, плющ, кульбаба, мімоза.

Гра проводиться двічі. Діти, які двічі помилилися вибувають з гри. Гра триває доти, поки залишиться одна дитина (чемпіон).

 

Вправа "Будь уважний!"

Ведучий називає імена та прізвища дітей, плутаючи то ім’я, то прізвище. Завдання дітей бути уважними та відгукуватись лише тоді, коли правильно називають ім’я та прізвище. Хто помиляється - вибуває з гри.

 

Вправа "Професія"

Дітистоять у колі і уважно слухають, що говорить ведучий. Коли звучать слова назви професій, то діти мають підстрибнути на місці.

Наприклад:вогонь, механік, липа, ложка, бабка, фотограф, свічка, жарт, ковзани, брехун, книга глина, перукар, пташка, чайник, метелик, продавець, зошит, сталевар, папуга, екскурсовод, сіно, окуляри, вчитель, річка, тракторист, ложка, лікар, музикант.

 

Вправа «Роззяви»

Гравці ходять по колу, тримаючись за руки. За сигналом ведучого вони зупиняються, роблять чотири хлопки, повертаються кругом та продовжують рух. Напрямок руху змінюється після кожного сигналу ведучого. Той, хто двічі помилився, виходить з кола та уважно стежить за грою.

 

Вправа "Назви сусідів"

Учасники сидять у колі. Ведучий кидає м’яч дитині і називає числа від 0 до 20. Той, хто піймав м’яч називає "сусідів" числа, що прозвучало та кидає м’яч ведучому. Якщо той, хто зловив м’яч і помилився називаючи "сусідів", то вибуває з гри.

 

 

 

Вправа "Слухай і почуй"

Діти уважно слухають слова, які називає ведучий і плескають в долоні щоразу, коли прозвучала назва рослин.

Увага! Почали: шафа, квіти, собака, ліжко, соняшник, ворона, дуб, книжка, ведмідь, калина, портфель, книжка, малина, чайка, ножиці, тюльпан, пенал, ромашка.

 

Вправа "Закресли букву О"

Дітям необхідно за 3 хвилини викреслити не пропускаючи всі букви "О"з тексту.(Додаток 2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІГРИ ТА ВПРАВИ НА

РОЗВИТОК МИСЛЕННЯ

 

 

 

 

 

 

Мета: розвивати мислення, швидкість мислення, увагу; фонематичний слуху, мовлення.

 

Вправа "Продовж речення"

Діти працюють у колі.Дорослий кидає м’яч комусь із дітей та говорить початок речення. Дитина ловить м’яч і має продовжити речення й одночасно повернути м’яч ведучому. Той, хто двічі не зміг продовжити речення покидає гру. Гра продовжується.

Варіанти речень:

Лимон кислий, а цукор…

Собака гавкає, а кіт…

Вночі темно, а вдень…

Трава зелена, а небо…

Узимку холодно, а влітку…

Усі їдять ротом, а слухають…

Уранці ми снідаємо, а вдень…

Пташка літає, а змія…

Човен плаває, а машина…

Ти дивишся очима, а дихаєш…

У людини дві ноги, а у собаки…

Узимку йде сніг, а літом…

Ти читаєш очима, а пишеш…

В Україні говорять українською, а в Англії…

Балерина танцює, а піаніст…

Дрова пиляють, а цвяхи…

Співак співає, а повар…

Композитор пише музику, а музикант…

 

Вправа «Ланцюжок»

Ведучий демонструє дітям ланцюжок (на малюнку або справжній). Слід звернути увагу на те, як одне кільце з’єднане з іншим. Наводить приклад ланцюжка із слів, щоб вони з’єднувались однаковими складами.

Наприклад: Міра - ракета - тарілка - кастрюля – лялька.

Довго розмірковувати не можна, якщо хтось помиляється чи довго підбирає слово, він вибуває з гри. Перемагає той, залишиться до кінця гри.

Палка - канапа - парта - тато...

Залізо - зошит - тиша - шашки…

Каша - шабля - лялька - канат...

Халва - ваза - загадка - капуста...

Дорослий починає гру і називає будь-яке слово.

 

Вправа «Універмаг»

Для гри обирають дитину - продавця. Їй видають товар: предмети побуту, одягу, іграшки. Завдання дитини все посортувати за призначенням, тобто класифікувати.

 

Вправа “Яким буває?”

Дітям потрібно придумати якомога більше властивостей до слів: дерево, автомобіль, будинок, ігашки, посуд.

Наприклад: книжка -цікава, велика, навчальна,

 

 

 

Вправа “Знайди спільне”

Завдання для учнів придумати спільні ознаки до двох слів.

Наприклад: помідор - тарілка (колір, форма); сонце - блюдце (форма, колір).

 

Вправа “Що плаває, що тоне?”

Учням пропонують набір із різних предметів, а саме: ложки, олівці, лінійки, гудзики, ключ, пластикова пляшка… Завдання для учнів подумати і сказати, що зних тоне, а що ні. Можна провести експеримент:по черзі опускати їх у воду.

Разом робимо висновок проте, з якого матеріалу зроблені предмети.

 

Гра "Третій зайвий"

Завдання для дітей визначити, яке слово зайве?

Ведучий пропонує ряд слів середяких потрібно визначити зайве і лишити ті, що пояснюють схожість предметів.

Наприклад: клас, дошка, посуда;

книжка, крейда,парасолька;

олівці, кеди, фломастери;

дерева, квіти,дорога.

 

Вправа "Зайве слово"

Учням ставиться завдання найти зайве слово і пояснити чому.

Наприклад: окунь, судак, щука, жаба;

Іванко, Марійка,Наталка, Іванов;

брови, ніс, обличчя,око, людина;

масло,молоко,сметана, каша;

береза, клен,сосна,смородина.

 

РОЗВИТОК САМОРЕГУЛЯЦІЇЇ

 

 

 

 

 

Мета:покращити самоконтроль, знизити рівень тривоги, сприятиконцентрації та розумовій діяльності учнів.

 

Вправа "Місце відпочинку"

Психолог. Перед вами чистий аркуш паперу. Ваше завдання на аркуші намалювати місце, де можна відпочити від метушні. Діти малюють.

Обговорення.

 

Вправа "Емоційна ходьба"

Перед учнями стоїть завдання зобразити емоцію або психологічний стан, який би вони хотіли продемонструвати в даний момент. Але таким чином, щоб всі могли здогадатися про що він говорить.

Дляпочатку учасникам даються 2-3 спроби, але кожен раз вони повинні демонструвати нову емоцію чи стан.

Учасники по черзі демонструють свої стани, а інші намагаються їх розпізнати.

Обговорення.

 

Вправа "Сніжки"

Учням даютьаркуші паперу, який вони мнуть у кульку і кидаються один в одного.

Обговорення.

Вправа "Феєрверк"

Кожен учень отримує листок паперу і з силою рве його на дрібні шматочки. Отримані папірці підкидає вгору.

Обговорення.

 

Вправа "Малюємо настрій"

Учні спочатку сухають,а потім обговорюють характер мелодії. Для підсилення ефекту можна запропонувати їм намалювати характер мелодії. Це сприятиме кращому вираженню учнями своїх почуттів через кольорову гаму. Перед малюванням нагадуємо, що кожен колір відповідає певному настрою.

Обговорення.

 

Вправа "Дихаємо і думаємо позитивно"

Для того,щоб заспокоїтись, зменшити тривогу і хвилювання навчись правильно дихати.

Закрий очі та глибоко вдихни:

- подумки скажи: "Я - метелик" - вдихни - видихни;

- подумки скажи: "Я - сонце" - вдихни- видихни;

- подумки скажи: "Я - квітка" - вдихни - видихни;

- подумки скажи: "Я - Всесвіт" - вдихни - видихни;

- подумки скажи: "Я - спокійний (на)"- вдихни. Я дійсно спокійний (на)". (Додаток 3)

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 1

ПОРАДИ ВЧИТЕЛЯМ І БАТЬКАМ

 

                Для кращого запам’ятовування матеріал зачитуйте голосно, чітко вимовляйте слова.

                Щоб краще запам’ятати слова, числа їх необхідно зачитувати двічі або тричі. Для кращого запам’ятовування тексту, оповідань матеріал перечитуйте 3-4 рази.

                Для покращення навчальної діяльності слід враховувати індивідуальні особливості учнів.

                Враховуйте тип пам’яті кожного учня (слухова чи зорова).

                Створюйте найкращі умови для розвитку процесу запам’ятовування, більше використовуйте наочного матеріалу.

                На математичних заняттях практикуйте усний рахунок, він розвиває уяву та образну пам’ять.

                В навчальній діяльності використовуйте ігрові моменти.

                 Більше заохочуйте дітей читати вголос та переказувати прочитаний матеріал.

ДОДАТОК 2

 ПОРАДИ КЛАСНОМУ КЕРІВНИКУ МОЛОДШОГО ШКОЛЯРА

                Враховувати вікові  та індивідуальні психологічні особливості дітей.

                Демонструвати віру в успіх учнів.

                Порівнювати якість роботи дитини тільки з її попередніми роботами.

                Зауважуючи помилку, вказувати шлях до успіху.

                Створювати ситуації успіху.

                Надавати емоційну підтримку словами, поглядом, дотиком. Надихати учнів.

                Не порівнювати дитину з іншими.

                Сприяти підвищенню самооцінки дитини: хвалити, підтримувати, допомагати.

                В усьому бути прикладом для дитини.

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 3

10 ПОРАД ДЛЯ ЗДОРОВОЇ  ПСИХІКИ

 

 

 

 

                Дотримуйтесь здорової для мозку дієти.

                Практикуйте релаксацію.

                Прислухайтесь до своїх почуттів.

                Обмежуйте час в соціальних мережах.

                Не бійтеся просити про допомогу в разі потреби.

                Вживайте здорову їжу.

                Дотримуйтесь режиму сну.

                Проводьте активне дозвілля.

                Пайдіть час для свого хобі.

                Підтримуйте соціальні зв’язки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1.               Акімова Г.Е.// Зростаю, граюсь, розвиваюся! – Євпаторія: Факторія , 2005.
  2.               Максименко С., К.Максименко, О.Главник // Адаптація дитини до школи К.: Мікрос – СВК, 2003 (Психологічний інструментарій).
  3.               Карасьова К.В., ПіроженкоТ.// Самодіяльні ігри дитини/ - К.: Шк.світ, 2011р. (Бібліотека «Шкільного світу»).
  4.               Главник О.// Психолог на батьківських зборах// К. : Редакції загально педагогічних газет, 2003р. (Бібліотека «Шкільного світу»).
  5.               Сидоренко Н. //Заняття із психологічного розвитку для молодших  школярів/. – К.: Редакції загальнопедагогічних газет, 2013.-128с. (Бібліотека «Шкільного світу»).
  6.               Теслюк П.Ю.//Робота психолога з батьками. Підказки та рекомендації// - К.: Шк. Світ, 2014р. (Бібліотека «Шкільного світу»)

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Методичні рекомендації
Інкл
Додано
24 січня
Переглядів
609
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку