Розвиток творчих здібностей дітей на заняттях еколого-натуралістичного напряму на тему «Флористика – майстерня природи»
Творчий вчитель знаходиться в постійному пошуку доріг і засібів вирішення завдань естетичного і трудового виховання. Схильність до естетичного виховання дітей виявляється досить рано. І поважно вчасно залучити дітей до творчості.
Зі всього різноманіття світу природи найбільш доступні дітям спостереження за рослинами. В процесі ознайомлення з ними у дітей виховують любов до природи.
На заняттях, під час прогулянки педагог розкриває перед дітьми різноманіття і красу оточуючого світу, знайомить з різними властивостями і якостями рослин, формує елементарні поняття про рослинний і тваринний світ. Активнішому засвоєнню знань сприяє емоційне відношення дітей до того , про що і як говорить педагог. У ознайомленні дітей молодшого віку особливе значення мають дидактичні ігри. Вирішуючи завдання, поставленні в дидактичній грі, дитина вчиться розрізняти , відокремлювати, окремі ознаки явищ. Вміст гри в цілому робить великий вплив на становлення осоти дитини, естетичний його розвиток.
У ознайомленні дітей з природою корисно використовувати дидактичні ігри з природним матеріалом. Це можуть дути листя дерев, гілки , квіти, чагарники і навіть кімнатні рослини.
Дидактичні ігри з природним матеріалом можна проводити в природних умовах, на відкритому повітрі, в крукової кімнаті. Ігри в лісі, в парку, на лугу не вимагають спеціального устаткування, але вибираючи місце для гри, необхідно щоб на галявині, в сквері були рослини, з якими педагог хоче ознайомити дітей. Якщо гра проводиться в приміщенні. Природний матеріал розміщують так, щоб діти добре бачили відмітні ознаки кожного предмету ( забарвлення, величину, форму) і всі його деталі. Можна виділити два типи дидактичних ігор з природним матеріалом: безсюжетні и сюжетні. Ігри, в яких всі діти виконують одну-дві однорідний дії , відносяться до безсюжетних . Якщо ж в грі дії , згідно з ії правилами, виконуються відповідними ії учасниками ( виконуються ролі), а вміст відображає певний сюжет, то це ігри сюжетні.
Плануючи гру з природним матеріалом , педагог повинен пам’ятати про відповідність ії вмісту змінам , що відбуваються в навколишній природі. Педагог може сам придумати різні варіанти ігор: ввести в них додаткові заняття, нові ролі, збагатити зведення і знання про то, що оточує дітей у природі. Такі ігри грають велику роль в розвитку творчих здібностей дитини. Вони розвивають його мислення, його кругозір, його пам’ять . Адже з раннього дитинства дитя грає, адже саме з гри і закладається у нього любов до оточення, до природи, до тварин. Ми дорослі: батьки, вихователі, педагоги і просто люди забов’язані допомогти і навчити жити в гармонії з природою. Дуже поважно вчасно залучити дитину до творчості.
Одним з дієвих засобів є заняття флористикою. Рослини і квіти, та створення їх у художні композиції викликають у дітей захоплення і радісні емоції бажання з листви і кольорів зробити свою оригінальну роботу. Важко переоцінити значення залучення до творчості дітей і підлітків для їх естетичного і екологічного виховання. Заняття флористикою виховує художній смак, відчуття любові і справжню пошану до навколишньої природи, народжує бажання оберігати і зберігати ії.
Позакласна і позашкільна робота по еколого - натуралістичному напряму дозволяє успішно вирішувати дидактичні завдання по розвитку самостійності і творчій ініціативі дітей. Одним з ефективних засобів виховання, в якому тісно переплітаються формування трудових навиків і естетичного розвитку учнів, може бути позакласна робота на заняттях флористики, при роботі з природним матеріалом , робота по прикрасі виробів аплікацією , перетворюючи повсюдно зустрічаючі матеріали в декоративні форми і образи. Займаючись в кухлі , відвідуючи музеї , галереї діти вчитимуться розуміти і цінувати витвори мистецтва. Познайомляться з виробами народних промислів , пізнають багато цікавого про історію і культуру свого рідного краю і країни. Залучення дітей в гуртки еколого – натуралістичного напряму і ознайомлення їх із захоплюючим заняттям флористикою, з різним природним матеріалом, із створенням зі всього цього незвичайне , креативне, нове – завдання педагогів.
Для занять по флористиці величезне значення має сама природа. Адже це вона сама дає нам неповторне різноманіття фарб і доскональність готових форм. Флористикою, можна займатися, організовуючі гуртки для всіх віків що вчаться. Заняття в гуртках дозволяє дутім залучатися до праці, яка внутрішньо збагатить їх , вкаже дорогу в дивний світ творчості, а надалі , заводнить цікавою творчою працею вільний час.
На екскурсіях діти збирають опале листя, порівнюють їх формою і колір , розвивають фантазію, що змальовує той або інший аркуш. Заданням такого виходу на природу є цілеспрямоване спостереження дітьми природи, допомогти їм побачити і оцінити своєрідну красу осені , ії незвичайність: обсипають дерева, опале , різноколірне листя під ногами , побачити всі фарби осінньої природи. Порівнюючи з дарами природи, дитина не лише взнає ознаки осені у природі , але і тим самим готує себе до сприйняття навколишнього світу. Всі ці спостереження дозволяють найефектніше розвивати , як творчо, так і виробляти спостережливість , вміння аналізувати форми.
Нерідкі випадки , коли дитячі захоплення стають професію. Але навіть якщо надалі учні не стануть професійними майстрами або художниками, навички, отриманні на заняття , допоможуть їм з будь – якого напряму. Недарма багато дорослих повертаються до захоплень дитинства.
Педагогічна цінність пізнання декоративно прикладного , народної творчості, пояснення такими , важливими причинами: виховувати в дітях певну культуру , сприйняття матеріалу , сприяють формуванню естетичного ставлення до дійсності , допомагають глибше пізнати інші види творчості. Творча робота в заключній мірою сприяє індивідуальних здібностей понад обов’язкових програм.