«Розвиток творчих здібностей молодших школярів під час проведення самопідготовки в ГПД»

Про матеріал
Самопідготовка — одна з головних складових навчально-виховної роботи в групі продовженого дня. Без уміння самостійно збагачувати й удоско¬налювати свої знання неможливе успішне навчання, особливо в старших класах. Організація самопідго¬товки — важливий елемент педагогічного процесу, спрямований на розвиток самостійної навчальної діяльності учнів. Від правильного розв’язання проблем організації та проведення самопідготовки багато в чому залежать якість знань, умінь, нави¬чок, а також формування пізнавальної активності і самостійності.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Самопідготовка — одна з головних складових навчально-виховної роботи в групі продовженого дня. Без уміння самостійно збагачувати й удоско­налювати свої знання неможливе успішне навчання, особливо в старших класах. Організація самопідго­товки — важливий елемент педагогічного процесу, спрямований на розвиток самостійної навчальної діяльності учнів. Від правильного розв’язання проблем організації та проведення самопідготовки багато в чому залежать якість знань, умінь, нави­чок, а також формування пізнавальної активності і самостійності.

Якість виконання домашніх завдань насамперед залежить від якості уроку. Для того щоб домашнє завдання не було відірваним від засвоєння нових знань на уроці, між засвоєнням і домашнім завдан­ням мають бути планомірна підготовка учнів до виконання домашніх завдань під час уроку без дублювання методів і прийомів самопідготовки, правильна постановка домашнього завдання, що передбачає плановість, послідовність виконання різних видів самостійної роботи з урахуванням специфіки предмета, продумана кількість домашніх завдань з урахування часу, необхідного для його виконання. Недопустимо перевантажувати учнів домашніми завданнями. Також учні не повинні на самопідготовці виконувати класні завдання.

Вимоги до керівництва самопідготовкою:

  • створення санітарно-гігієнічних умов у примі­щенні, де учні працюють;
  • забезпечення необхідним навчальним прилад­дям;
  • забезпечення зворотного зв’язку, що дає інфор­мацію про результати навчальної діяльності учнів;
  • формування в учнів навичок самостійної си­стематичної навчальної праці;
  •  надання своєчасної індивідуальної допомоги учням, які її потребують;
  •  організація різних форм і видів занять;
  •  формування навичок раціонального викори­стання часу;
  •  сприяння розвитку творчої ініціативи і кмітли­вості у вихованців;
  • використання засобів заохочення учнів, які можуть добре впоратися з виконанням домаш­ніх завдань.

Ступінь самостійності учнів у виконанні до­машніх завдань залежить від віку учнів і загаль­ної підготовки. Навички самостійної роботи учні набувають поступово. Особливо важливо приділяти увагу формуванню цих навичок у 2-3-х класах.

Однією з основних проблем організації само­підготовки є проблема раціонального використан­ня часу, що відведений для виконання домашніх завдань. Дуже важливо, щоб учні швидко і повністю включалися в роботу. Найчастіше нераціонально використовується час на початку і наприкінці само­підготовки. Більшість учнів 1-2-х класів включаєть­ся в роботу через 5-10 хвилин від початку само­підготовки і марнують останні 5-10 хвилин. Точний початок приготування завдань — одна з основних умов, що впливає на якість виконання. Учні повин­ні знати, скільки часу їм відведено на самостійну роботу щодо виконання домашніх завдань. Вихо­ватель допомагає раціонально розподіляти час на виконання конкретних завдань із різних предме­тів, зважаючи на індивіду­альні особливості вихован­ців. Уважний вихователь незабаром помітить, хто потребує більшого часу для письмових завдань, урахує це, розсаджуючи учнів для самопідготовки. Акцентую­чи увагу учнів на годинни­ку, а саме на тому, скільки часу відводиться для вико­нання завдання з певного предмета, вихователь навчає самостійно контролювати час. Для різних учнів час може різнитися.

Успішне опанування учнями молодшої школи навичок самостійної навчальної роботи є мож­ливим тільки тоді, якщо створена мотивація до такої діяльності. Для молодших школярів ігрова діяльність уже не є провідною, але ще й не посідає значно­го місця. Тому проведення самопідготовки у вигляді різноманітних ігор — інте­лектуальних, розвивальних, сюжетно-рольових, використання для фізкультхвилинок рухливих ігор малої та середньої інтенсив­ності сприяють зацікавленості учнів, роблять для них самопідготовку достатньо цікавим заняттям, а не нудною роботою. Крім того, систематич­не включення в самопідготовку творчих завдань розвивають такі необхідні якості як кмітливість, креативність, фантазію, уяву, розширюють сві­тогляд школярів. Розвивальна гра стимулює пі­знавальну діяльність учнів, викликає позитивні емоції у ставленні до навчання, його змісту, форм і методів здійснення. Увага школярів, перш за все, спрямована на ігрову дію. Одночасно до проце­сів запам’ятовування, осмислення долучаються глибокі переживання особистості, що роблять їх інтенсивнішими, і навчання не вимагає особливих зусиль, а проходить із великим емоційним підне­сенням. Гра охоплює всі сторони особистості учня, потребує активної роботи думки. Тому виховате­леві важливо саме в початкових класах, де закла­дається підґрунтя міцних знань, використовувати різноманітні ігри, розвивальні завдання, логічні задачі. У сучасній школі учні достатньо завантаже­ні навчальною діяльність, додатковими заняттями, гуртковою роботою, тому важно знайти час для постійного проведення ігор. А розумову розмин­ку перед самопідготовкою слід проводити щоденно, тому дуже важливо обра­ти такі завдання та ігри, що є найкориснішими для розвитку особистості.

Проведення самопід­готовки в нетрадиційних формах вимагає ретельної підготовки вихователя, уміння самому мислити нестандартно. Цікаво, що з деякими завданнями, особливо з тими, що міс­тять елементи ТВВЗ, учні можуть упоратися легше, ніж дорослі. Звісно, не можна перетворювати самопідготовку на розва­гу, учні повинні привча­тися виконувати нецікаву для них роботу.

Пропонуємо вашій увазі розвивальні впра­ви, ігри, завдання, що використовують авто­ри — члени творчої групи вихователів ГПД, а також розроблені варі­анти творчих ігор, що можуть бути сюжетами для самопідготовки.

розумова розминка

  1. Цікаві запитання з елементами ТВВЗ.
  •  «Буває — не буває» — довести, чого не буває (крокодили не літають, але можуть летіти в літаку).
  • Чому вода мокра?
  • Чому на руці 5 пальців?
  • Чому два вуха, два ока, а ніс один?
  • Як зробити, щоб уроки самі виконувалися?
  • Що робити з 20-ма однаковими іграшками?
  • Як використати море молока, киселю, каші?
  • Як приготувати печиво різної форми, якщо відсутні формочки?
  • Як донести пиріжки, якщо розірвався пакет?
  • Куди поділася дірка від бублика?
  • Як пролізти у вушко голки?
  • Як швидко прибрати сніг біля школи?
  • Через що ти ходиш до школи?
  • Чим завершується літо і починається осінь?
  • Коли небо є нижчим, ніж земля?
  • Чи може коса косу перерізати?
  • Що на небі одне, а у баби дві?
  • Що рукою не схопиш?
  • Шо поруч іде, а сліду не залишає?
  • Чому бурульки падають із даху?
  • У Червоної Шапочки 10 однакових шапочок. Що з ними зробити?
  • Пішли в поход до лісу. Узяли консерви і хліб, а ніж і відкривачку забули. Що робити?
  • Необхідно розклеїти афіші цирку, а клею немає. Що робити?
  • Знайко просить у Пончика рецепт пирога, а Пончик не вміє писати. Що зробити?
  • Загубилися рукавички, а надворі мороз. Як бути?
  • Чим зачесатися, якщо відсутній гребінець?
  • Як змінитися колобку, щоб його не могли з’їсти?
  • Як збудити Сплячу Красуню?
  • Як розсмішити царівну Несміяну?
  • У лісі є школа зайців. Що там вивчають?
  • Що зробити для того, щоб швидко знайти песика, який загубився?
  • Як переконати Бруднулю Пістрявенького, що потрібно митися?
  • Придумати речення, у якому слова мороз, бублик, хвиля писалися б з великої літери. (Мороз може бути прізвищем, Бублик — прізвиськом соба­ки, Хвиля — назвою кафе, кінотеатру.)
  • Троє коней пробігли в одній упряжці 3 км. Скільки кілометрів пробіг кожний кінь?
  • Гуска, яка стоїть на одній нозі, важить 2 кг. Скільки важитиме гуска, якщо вона стане на оби­дві ноги?
  • Оленка старша, ніж Мишко, а Мишко стар­ший, ніж Сашко. Хто старший — Оленка чи Сашко?
  • Батько робить до колодязя 7 кроків, а син — 9 кроків. У кого ширший крок?
  • Мій брат народився на три роки раніше, ніж я. Хто старший?
  • У яку банку вміщується більше води — у дволітрову чи трилітрову?
  • Чи може яблуко (риба, зошит, пачка цукру) важити 1 кг?
  • Бублик розрізали на три частини. Скільки розрізів зробили?
  • Яким ключем не можна відімкнути замок?
  • Що подарувати на день народження Бабі Язі, Крокодилу Гені, старій Шапокляк?
  • Звідки береться вітер?
  • Про яких тварин можна сказати, що вони вилазять зі шкіри?
  • Чи росте дерево взимку?
  • Де зимують раки?
  • Що означає вислів «вовка ноги годують»?
  • Чи однакові у кішки очі вдень і вночі?
  • Які звірі літають?
  • Павук — комаха чи ні?
  • Який звір спить узимку донизу головою?
  • Чому рослини не можна поливати на сонці?
  • Чи вміє плавати слон?
  • Хто тричі народжується, перш ніж стати дорослим?
  • Що станеться з бджолою після того, як вона вжалить?
  • Яка ягода є найбільшою?
  • Що таке біатлон?
  • Замініть вислів «тримати язик за зубами» одним словом.
  • Який птах на Землі найбільший?
  • Яка пташка прилітає до нас узимку?
  • Як зветься поле, на якому вирощують кавуни?
  • Як називаються святкові кольорові вибухи у небі?
  • Яку назву має дорогоцінність, що вирощу­ють у мушлях?
  • Як називається музикант, який грає на бара­бані?
  • Назвіть ім’я автора казки «Червона Шапочка».
  • Яку назву має сплющене коло?
  • Як часто проводяться Олімпійські ігри?
  • Як називаються книги, у яких написано про все?
  • Скільки людей тягнуло ріпку?
  • Яка «тварина» живе в комп’ютері?
  • Як зветься «обличчя» телевізора?
  • Який день року є найкоротшим? (20 грудня)
  • Як називається малюнок у книжці?
  • Двоє людей підійшли до берега, щоб пере­правитися. Човен може перевезти лише одну люди­ну. Але переправились обоє. Як вони це зробили? (Вони підійшли до різних берегів.)
  • У сім’ї троє братів. У кожного одна сестра. Скільки дітей у сім’ї?
  • Летіла зграя птахів: один птах попереду, а двоє позаду, один позаду і двоє попереду, один між двома і троє в ряд. Скільки птахів? (3)
  • На яких полях не росте трава?
  • Не їсть, не п’є, а говорить і співає.
  • У перший кошик поклали половину груш, а в другий — 5. Скільки груш було всього?
  • Біла морква взимку росте. Що це?
  • З яким відром ідуть по воду?
  • Чи можна з кози зробити козака?
  • Що знаходиться між підлогою і стелею?
  • Водій автобуса має двох сестер, але вони не мають брата. Як це може бути?
  • Який чайник швидше закипить — із сирою водою чи з кип’яченою?
  • У кишені 15 копійок, але одна з монет не п’ятак. Які це монети?
  • Як написати словосполучення «суха трава» чотирма літерами?
  • Дитина сидить на дорозі й плаче: «У мене є батько і мати, але я їм не син». Чи може таке бути?
  • У бабусі онучка Марійка, кіт Пушок, собака Дружок. Скільки онуків у бабусі?
  • На дереві сидять два птаха, два горобця, а решта — ворони. Скільки ворон?
  • З якого посуду не можна поїсти?
  •   На яке запитання не можна відповісти «так»? (Ти спиш?)
  • Який годинник показує правильно час тіль­ки двічі на день?
  • Що можна побачити із заплющеними очима?
  • Яких камінців немає в жодному морі? (Сухих)
  • З’явилася фірма «Няв-гав-іго-го». Хто є влас­никами фірми?
  • Скільки кінців у палки у двох палок? у поло­вини палки?
  • Якою дорогою півроку плавають, півроку їздять?
  • У вазі три яблука, дві груші, чотири апель­сини, один лимон. Скільки яблук у вазі?
  • Мішок борошна коштує 100 гривень. Скіль­ки коштує тригривнева булочка?
  • Опівночі йшов дощ. Чи може через два дні цій самій порі бути сонячна погода?
  1. Гра «Обери правильну відповідь»
  • Курочка Ряба знесла золоте яєчко, писанку чи кіндер-сюрприз?
  • Який хлібобулочний виріб утік від баби і діда: бублик, колобок чи батон?
  • Що купила на базарі Муха-цокотуха: мед, самовар чи комара?
  • Як звали собачку у казці «Ріпка»: Сердючка, Жучка чи Рекс?
  • Що виростає у берези навесні: сережки, намисто чи браслети?
  • Як звали миролюбного кота з мультфільму: Базиліо, Леопольд, Матроскін?
  • Хто в казці «Буратіно» торгував п’явками: Дуремар, папа Карло чи Карабас Барабас?
  • Яка казкова героїня мала блакитне волосся: попелюшка, Дюймовочка чи Мальвіна?
  • Яке було прізвисько у героїнь казки «Івасик- Телесик»: Драконівни, Зміївни, Ящірківни?
  • Як звали одного з друзів Вінні-Пуха: Гри- венька, П’ятачок, Грошик?
  • Якого кольору була шляпа у Незнайка: стро­ката, блакитна чи сіробуромалинова?
  • Як називалося місто, у якому жив Незнайко: Квіткове, Кактусове, Пальмове?
  • Як називалася річка, біля якої жив Незнай­ко: Перцева, огіркова, Томатна?
  • Чим пригощала Лисичка Журавля з казки: манною кашею, піцею, шашликом?
  • З чого фея зробила карету для Попелюшки: гарбуза, помідора, ананасу?
  • З якого предмета Мальвіна провела урок для Буратіно: арифметики, англійської мови, фіз­культури?
  • На які пояси поділяється планета Земля: теплові, вовняні, шкіряні?
  • Як називається кухар на кораблі: менеджер із харчування, кок, ложкар?
  • Який океан найбільший: Тихий, океан сліз, Океан Ельзи?
  • Як називається український національний танок: канкан, гопак, ча-ча-ча?
  • Кого отримав у спадок молодший син мельни­ка з казки «Кіт у чоботях»: пацюка, верблюда, кота?
  • Який чарівний предмет був у Аладіна: ліх­тарик, лампа, світлофор?
  • Як звали хлопчика з Простоквашино: дядько Федір, Том Соєр, Нільс?
  • Хто жив у хатинці на курячих ніжках: курочка Ряба, Півник Золотий гребінець, Баба Яга?
  • На якій пташці Дюймовочка відлетіла у теплі краї: на папузі, на ластівці, на ґаві?
  • Як зветься той, хто вирощує хліб: хлібороб, булочник, бубличник?
  • Що подарували листоноші Пєчкіну з Про- стоквашино: мерседес, велосипед, самоскид?
  • Як звали кошеня з мультфільму: Хрю, Гав, Іго-го?
  • На чому барон Мюнхгаузен літав на Луну: на ракеті, на ядрі, на мітлі?
  • На якому полі Буратіно хотів виростити гро­шове дерево: волошковому полі, полі чудес, фут­больному полі?
  •   Як називалася яхта капітана Врунгеля: «Біда», «Злидня», «Неприємність»?
  • Як називається людина, яка керує оркестром: диригент, агент, палочник?
  • Що проковтнув Крокодил із казки «Мийдо- дір»: мочалку, калошу, Тотошу?
  • Що виловив рибак у синьому морі: золотий ключик, золоту рибку, золотого оленя?
  • Кого Вінні-Пух хотів переконати, що він хмарка: бджіл, мисливців, синоптиків?

3. Гра «Що трапиться якщо?»

  • зникнуть усі дерева?
  • не буде зими?
  • зникнуть усі звірі?
  • не стане ночі?
  • не буде автомобілів?
  • зникнуть солодощі?
  • будуть тільки солодощі?
  • речі почнуть говорити?
  • дорослі й діти поміняються місцями?
  • і дорослі, і діти тільки гратимуть у комп’ю­терні ігри?
  • чарівник виконає по одному бажанню всіх людей?
  • слони зменшаться до розміру кішки?
  • зникнуть мобільні телефони?
  • люди розучилися лічити?
  •   усі люди стануть товстими або дуже висо­кими?
  •   усе стане вдесятеро важчим (легшим)?
  • можна замовляти сни?
  • у людини буде чотири руки?
  •    Земля почне обертатися навколо своєї осі не за добу, а за годину? тиждень? рік?
  •    пори року триватимуть не три місяці, а рік?
  • якщо люди з’являтимуться на світ уже доро­слими?
  • з життя людей зникне спорт?
  • вода в морі стане не солона, а солодка?
  • зникнуть пташки?
  • увесь час триватиме свято?

вправи та ігри для розвитку нестандартного мислення

►►Вправи

  1. Завдання: розповісти про своє ставлення до події або явища, а потім поглянути на це очима інших людей або тварин. Наприклад: іде перший сніг. Як ти ставишся до цього? Тепер уяви, що ти водій великої вантажівки, льотчик, який вирушає в політ, зайчик у лісі, ведмідь тощо. Або всі учні захопились іграми у кос­мічних прибульців. Якої думки про це батьки, учителі, старшокласники, твій домашній собака (кішка)?
  2. Переповісти відому казку або коротке оповідан­ня від імені її персонажів. Як би розповіла свою казку Червона Шапочка, її мати, бабуся, вовк, лісоруби?
  3. Змінити місцями в казках чи розповідях нега­тивних і позитивних персонажів.
  4. Хто як бачить предмет (наприклад: як бачить ложку ліліпут, велетень, собака, мишка, та­рілка)?
  5. Скласти розповідь за заданим початком, кін­цівкою.
  6. Скласти біографію різних казкових героїв: кро­кодила Гени, Баби Яги, Чахлика Невмирущого, Бармалея, лікаря Айболить, старої Шапокляк тощо.
  7. Скласти розповідь про майбутнє своїх товари­шів, казкових героїв.
  8. Розказати казку, починаючи з кінця.
  9. За яких умов гілка дерева, яблуко, лялька, бара­бан можуть бути корисними? А за яких вони можуть шкодити?
  10. Описати предмет очима людини, яка його ніко­ли не бачила і не знає, що це і навіщо (напри­клад, годинник очима австралійського абориге­на, сніговика, жителя пустелі).
  11. «Казковий салат». Обрати навмання 5-6 героїв різних казок. Скласти казку з цими героями. (Попелюшка, Мальвіна, крокодил Гена, Вінні- Пух, Сірий вовк)
  12. Гра «Так чи ні». Ведучий задумує якийсь пред­мет (персонаж, число). Гравці повинні відгадати, що це, ставлячи йому запитання. Відповіда­ти можна тільки «Так» чи «Ні». Наприкінці гри доречно прокоментувати, які запитання були найбільш вдалими і допомогли швидше відга­дати предмет.
  13. «Телепат». Необхідно уявити, що ви отримали дар телепатії, можете не тільки знати думки людей, але й передавати їм свої. Як ви скори­стаєтеся цим даром?
  14. «Рятівники». Згадати ситуації з казок, роз­повідей, коли позитивні герої потрапляти в критичні ситуації. Придумати не менше ніж
  1.   способів порятунку.

Можна пропонувати фантастичні способи.

  1. «Нове свято». Запропонувати учням придума­ти нові свята і правила, за якими їх святкують (наприклад, свято першого комара, свято носо­вих хусточок, свято дощику тощо).
  2. «Чорна скринька». За трьома підказками, які дають послідовно, відгадати, що в чорній скриньці.
  3. «Придумай нову настільну гру» (удосконалити ту, що вже існує: доміно — печиво, шоколад­ні шахи (після гри можна з’їсти), гібрид шахів і доміно тощо).
  4. Метод фокального об’єкта. Обрати будь-який предмет, який необхідно вдосконалити, наді­лити незвичайними можливостями (лялька, зошит, пенал, санки, тварина, м’яч, підручник, стіннівка тощо). Потім необхідно обрати кіль­ка випадкових об’єктів (наприклад, електрична лампочка, повітряна кулька, телевізор). До них дібрати ознаки: електрична лампочка — сві­титься, тепла, прозора, перегоряє, вмикається в електромережу; повітряна кулька — літає, надувається, не тоне, відскакує; телевізор — транслює передачі, має керування. Сформу­льовані властивості слід перенести на обраний об’єкт.

Наприклад, нехай цим об’єктом буде зошит. Зошит, що світиться в темряві; теплий, щоб можна було зігріти холодні руки, не тоне; має дистанційне керування (сам вистрибує з ранця, посувається), його не загубиш; співучий зошит, якщо правильно пишеш, він співає, попереджає про помилки, дає поради, а якщо його рвати, він кричить; надувний: може збільшитися або зменшитися.

  1. Учням пропонують розглянути репродукції картин, листівки, малюнки і дати їм нові назви. Учитель оцінює, хто назвав композицію краще.
  2. Фантастичні істоти. Запропонувати поєднати властивості або частини двох-трьох об’єктів: риба + людина = русалка; кінь + людина = кен­тавр. А слон і муха? Собака і півень?
  3. Придумати фантастичну рослину: дерево, на якому ростуть одразу кілька видів фруктів, готові вироби, цвітуть декілька різних видів квіток, на одному дереві ростуть об’єкти живої та неживої природи тощо.
  4. Придумати фантастичні види транспорту, буді­вель, меблів, видів зв’язку.
  5. Придумати загадку про заданий предмет: виделку, краватку, пляшку тощо.
  6. Перетворити живу істоту на неживу і навпаки. Наприклад: яким неживим предметом можна уявити зайця? їжака? крокодила? Якою живою істотою може бути тарілка? телевізор? кеди?
  7. Уявити, що ожили персонажі казок і творів, які за сюжетом загинули. Придумати продовжен­ня казок (творів). Наприклад, Снігуронька не розтанула, олов’яний солдатик не згорів, Руса­лонька залишилася живою; ожили персонажі картин, скульптур: запорожці, Альонушка, ми­сливці тощо.
  8. Ви потрапили на невідомий острів, де живуть аборигени. Придумати, у що вони одягаються, що їдять, яке в них житло тощо.
  9. Запропонувати учням визначити, з яким пред­метом меблів (посуду, транспорту) вони асо­ціюють членів своєї сім’ї. Наприклад: тато — диван, мати — стіл, молодший брат — стільчик.
  10. Що б ти хотів отримати на наступний день народження? через рік? через десять років? через тридцять років?
  11. Учора, завтра... Проживи минулий день зано­во. Що б ти хотів змінити в ньому? Як би ти хотів прожити наступний день?
  12. Якою повинна бути школа, щоб усім хотілося в ній навчатися? Що із запропонованого можна здійснити насправді й зараз?
  13. Як зробити інакше? Придумати інший спосіб якоїсь дії (наприклад: замість того, щоб щось зшити, можна склеїти, зв’язати, з’єднати скріп­ками; замість того, щоб писати, можна друкува­ти, вирізати літери, видряпувати, випалювати).
  14. Придумати органи чуття, яких немає у люди­ни: уміння бачити в темряві, літати, дихати під водою, орієнтуватися без компаса. Яким буде життя людини, яка має такі якості?
  15. Уявити, що поки ви перебували в школі, для вас минуло 10 років, а для решти — день. Вам необхідно повертатися додому, а одяг замалий. Як вас зустрінуть удома? Що б ви робили вве­чері? Куди б пішли вранці? Як навчати такого «дорослого»?
  16. У казці про лікаря Айболитя є звір Тягништов- хай. У нього дві голови. Які у нього переваги та недоліки стосовно інших тварин?
  17. Ви потрапили на планету роботів. Як там роз­повідають казку про Колобка? про Червону Шапочку? про козу і семеро козенят?
  18. «Портфель». Розкидайко поклав у портфель різні речі: порожню бляшанку, один носок, ложку, цвях, рогатку. Він запевняє, що всі ці речі йому в школі потрібні. На вашу думку, навіщо?
  19. На березі річки у лісі стояв дерев’яний будино­чок. Раптом він згорів. Звідки взявся вогонь?
  20. «Який народ розповідав ці казки?». Учитель називає групу слів, що характеризують прина­лежність казки певному народові (наприклад: хата, свитка, піч, наймит; король, мантія, прин­цеса, лицар, маркіз; раджа, джунглі, антилопа). Надалі учні можуть самі складати набори слів, характерних для різних народів.
  21. «Так чи не так». Необхідно визначити, чи є помилка реченні, довести свою думку.

х У сосновому лісі ми збирали моркву. х На нашій яблуні виросло багато смачних шишок.

8 Спекотного літнього ранку біленький зайчик ласував кактусом.

8 Усе літо бджоли збирали квітковий пилок і нектар.

8 Сова вдень спить, а вночі шукає їжу.

8 Кит — це найменша риба в світі.

  1. Обери одну зі своїх улюблених казок. Уяви, що її герої ожили. Про що ти хотів би їх запитати?
  2. Перенеси дію улюбленої казки в нашу сучас­ність. Як би вона змінилася?
  3. Створити казку з навчального матеріалу.

►► Ігри

  1. Гра «Чому це трапилося?»

(Дати якнайбільше відповідей.)

  • Мама розсердилася. Чому?
  • На вулиці взимку немає снігу. Чому?
  •       Ти повернувся додому, а двері у квартиру відчинені.
  • Друг не прийшов до школи.
  • Дівчинка захворіла.
  • За вікном сигналить автомобіль.
  • Малюк плаче.
  • Ти прокинувся у гарному настрої.
  • Болить зуб.
  • Телевізор працював цілу ніч.
  • На вулиці грає музика.
  • викликають до школи батьків.
  • Не можеш знайти потрібну річ.
  • Сашко вивчив урок, але не зміг його розпо­вісти біля дошки. Чому?
  • Не вивчив напам’ять заданого вірша.
  • Мама не дозволила йти гуляти.
  • Повернувся з прогулянки в розірваних штанях.
  • Несподівано отримав подарунок.
  • Дуже стомився.
  • Не можеш заснути ввечері.
  • Не виросла посаджена квітка.
  • На тебе образився товариш.
  • Місто прикрашене різнокольоровими ліхта­риками.
  • У квартиру подзвонили.
  • Не знаходиться потрібна річ.
  • розбилася чашка.
  • У квартирі погасло електричне світло.
  • Тебе покарали за те, чого ти не скоїв.
  • Ти не можеш вранці своєчасно прокинутися.
  • Запізнився на урок.
  • Чудово провів день.
  1. Гра «Відгадай, про що запитали»

(Відгадати за відповіддю, яке запитання було поставлене.)

  • Я люблю спорт. (Чи любите ви спорт?)
  • Кішка — свійська тварина. (Кішкасвій­ська чи дика тварина?)
  • Березень, квітень, травень. (Назвати весняні місяці.)
  • Холодно. Іде сніг. Річки замерзають. (Назва­ти ознаки зими.)
  •   Горобці, ворони синички, голуби. (Яких зимуючих птахів ви знаєте?)
  • Птахи знищують шкідливих комах. (Яку користь приносять птахи?)
  • Її звуть Мурка. (Як звати кішку?)
  • Футбол, волейбол, баскетбол, теніс. (Назва­ти спортивні ігри з м’ячем.)
  • Автомобіль, автобус, тролейбус, трамвай, таксі, метро. (Які види міського транспорту ти знаєш?)
  • Моя улюблена іграшка — волохатий ведме­дик. (Назвати свою улюблену іграшку.)
  • Двом онукам потрібні чотири рукавички. (Скільки рукавичок повинна сплести бабуся для двох онуків?)
  •   Учора я хворів. (Чому ти вчора не був у школі?)
  • Я взяв цю книжку в бібліотеці. (Де ти взяв цю книжку?)
  • Увечері я переглядав мультфільми по теле­візору. (Що ти робив учора ввечері?)
  • Я вчуся кататися на ковзанах. (Чи вмієш ти кататися на ковзанах?).
  • Учора я з мамою і татом відвідував театр. (Де ти вчора був?)
  • Мені дуже сподобалася вистава. (Чи сподо­балась тобі вистава?)
  • Я подарував мамі квіти. (Як ти привітав матусю зі святом?)
  • Я загубив шкарпетку. (Що ти шукаєш?)
  • Я дуже люблю малювати. (Яке твоє улюблене заняття?)

ПРОВЕДЕННЯ САМОПІДГОТОВКИ У ВИГЛЯДІ СЮЖЕТНО-РОЛЬОВОЇ ГРИ

  • «Відбір у космонавти»

 Вихователь повідомляє учням, що сьогодні під час самопідготовки він перевірятиме, чи годяться учні в космонавти. Для космонавтів особливо важ­ливо мати розвинений самоконтроль, уміти зосере­джено, не відволікаючись, виконувати різні завдан­ня. Три ряди парт — це три екіпажі космонавтів. На дошці пишуть три правила, яких обов’язково потрібно дотримуватися. (Не розмовляти, адже це заважає іншим. Якщо потребуєш допомоги, то під­вести руку і спокійно чекати, поки підійде вихова­тель. Зберігати правильну поставу під час письма.) Кожне порушення фіксують на дошці. Фізкультхвилинку проводить командир. Екіпаж-переможець отримує приз.

  •  «Сам собі вихователь»

Вихователь пропонує учням самим для себе бути вчителем. Їх завдання — навчити самостій­но працювати учня (себе). Тому потрібно нагадати учневі (собі) правила виконання домашніх завдань і стежити за їх дотриманням. Наприкінці самопід­готовки необхідно оцінити роботу учня (себе). Цю саму гру можна провести в парах: учні по черзі стають учителем та учнем.

  • «Ми знімаємо кіно»

Вихователь пропонує учням «зняти кіно» про те, як казковим героям потрібно правильно вико­нувати домашнє завдання. Назначають «оператора» і              «режисера». Решта дітей — «актори». «Режисер» пояснює, що саме він хоче зняти, які моменти є найважливішими для розуміння того, як повин­на відбуватися самопідготовка. Вихователь виконує роль консультанта.

  • «Видавництво»

У видавництво надійшло замовлення на посіб­ник із виконання домашніх завдань. Необхідно запропонувати зразки правильного виконання домашніх завдань. «Редактор» перевірить завдання та обере ті, що можуть бути зразками.

  • «Подорож Країною виконаних уроків»

Класна кімната поділена на місто Математи­ка, селище Граматики, заповідник Природознав­ства тощо. Усі учні обирають, з якого пункту вони почнуть подорож (виконання домашніх завдань). На кожний пункт призначають консультанта-гіда, який перевіряє виконання завдання і дає дозвіл «пере­їхати» до наступного пункту. Наприкінці подорожі всі учні «відвідують» столицю України Київ (або інше місто, музей). вихователь демонструє слайди, відеофільм, листівки, розповідає про визначні місця.

  • «Академія наук»

Вихователь пропонує заснувати групову акаде­мію наук. Для того щоб отримати звання «ака­деміка», потрібно написати «дисертацію» (викона­ти домашнє завдання). Обрана комісія наприкінці самопідготовки визначить, хто стане «академіком», хто — «членом-кореспондентом», хто — «доктором наук» і отримає «диплом».

  • «Острів скарбів»

На острові скарбів пірати залишили скриньку зі скарбом (скринька стоїть на столі вихователя). Три ряди парт — три команди «шукачів скарбів». Остання парта кожного ряду залишається вільною. На першій парті повинні сидіти учні, які швидко можуть упоратися із виконанням домашніх завдань. За командою вихователя учні починають виконува­ти завдання з одного предмета. Учні з першої парти після завершення виконання завдань пересідають на останню парту і продовжують працювати над іншим завданням, а учні з другої парти сідають на першу, треті — на другу і т. ін. Перемагає та команда, в якій учні швидше займуть свої почат­кові місця. Вони отримують «скарб». Вихователь обов’язково враховує якість виконання завдань.

  • «Космічна подорож»

Вихователь повідомляє, що отримано повідом­лення про космічну катастрофу на Мильній пла­неті. Там почався нескінченний дощ, тому жителі тануть. Необхідно їх урятувати. рятувальний кос­мічний корабель вирушить на допомогу. Для цього слід точно розрахувати маршрут, тобто виконати обчислення. Учні виконують домашні завдання з математики. Тепер необхідно підготуватися до того, щоб навчити української мови жителів Миль­ної планети. Потрібно виконати домашні завдан­ня з мови та читання. Для фізичної підготовки до подорожі виконують фізкультхвилинки. Правиль­ність виконання завдань оцінюють у парах. Після самопідготовки «космічний корабель стартує», а екіпаж придумує, як урятувати від дощу жителів.

  • Веселі математичні задачі

Про Незнайка і його друзів

  1.        У Пончика на комбінезоні 17 кишень: 10 кишень спереду, решта — ззаду. У кожній кишені спе­реду — по 2 пончики, а ззаду — по 3. Скільки всього пончиків у Пончика? (41 пончик)
  2.     Коли Гвинтик і Шпунтик зібрали перегоновий автомобіль. Поспішайко сів покататися і за 5 хвилин розбив ущент. Скільки автомобілів потрібно зібрати Гвинтику і Шпунтику, щоб Поспішайко поїздив на них хоча б 1 годину, якщо їздити він так і не навчився? (12 авто­мобілів)
  3.     Незнайко написав листа своєму другові Гуньці з 14 слів, у кожному слові припустився по 2 помилки. Скільки помилок у Незнайковому листі? (42 помилки)
  4.     У Розкидайка під ліжком знаходяться 6 різних пар черевиків. Скільки черевиків йому потріб­но дістати по одному, щоб дібрати пару, якщо йому поталанить? (7 черевиків)
  5.     Розкидайко викинув усі свої кольорові шкар­петки і придбав замість них 5 пар білих і 5 пар чорних. Скільки йому потрібно витягти з-під ліжка шкарпеток, щоб зібрати пару, якщо надто не поталанить? (З шкарпетки)
  6.     Коли у Розкидайка закінчилися шкарпетки, друзі подарували йому аж 15 пар нових. Скільки шкар­петок залишилось у Розкидайка, якщо загубив він у 5 разів більше, ніж зберіг? (5 шкарпеток)
  7.     Скільки черевиків у 15 коротунчиків, якщо в Цукра Цукровича Сиропчика — 2 пари, у Розкидайка — один лівий черевик, а в решти коротунчиків — по одній парі в кожного? (З1 черевик)

Про Вінні-Пуха і його друзів

  1.    Вінні-Пух має намір переправитися через стру­мок, а як плавальний засіб використати залізні миски. Одна миска витримає півкілограма ва­ги. Вінні-Пух важить 2 кг. Скільки мисок потрібно Вінні-Пуху, щоб переправитися? Як ти уявляєш таку переправу? (4 миски. Можна зробити пліт)
  2.     Вінні-Пух написав вірш про Тигру.

Не знаю я,

Скільки в нім літрів,

Чи метрів, чи кілограм,

Та Тигра, коли він стрибає,

Здається велетнем нам.

Тигра, коли просто стоїть, має зріст 2 метри. Довжина його стрибка є вдвічі більшою за зріст. Який зріс має Тигра, коли він здається Вінні-Пухові велетнем? (2 метри. Зріст не залежить від того, стоїть Тигра, чи стрибає.)

  1.    Коли в Іа-Іа був хвіст, то віслюк із хвостом завдовжки був 2 метри. Вінні знайшов у Сови хвіст завдовжки 5 дм. Яким завдовжки був віслючок Іа-Іа, коли його хвіст знаходився у Сови? (2 метри, хвіст звисає донизу і на довжину не впливає.)

Про Крокодила Гену і Чебурашку

  1. Ідуть Гена і Чебурашка. Чебурашка каже: «Гено, давай я понесу валізу, а ти понесеш мене». Валіза важить 5 кг, а Чебурашка — 10. Якої маси вантаж понесе Гена, якщо погодиться? А якої — Чебурашка? (15 кг, 5 кг)
  2. Щоб розлютити Гену та Чебурашку, Стара Шапо­кляк скоїла 12 капостей Гені, 19 капостей — Чебурашці та 39 — їм обом. Скільки капостей Шапокляк скоїла даремно, якщо вони жодного разу так і не розсердилися? (70 капостей)

Задачі Дяді Федора

  1. Листоноша Пєчкін підійшов до хатинки, у якій хтось є. Пєчкін запитує:
  • Гей ти, хто у хатинці, в тебе дзьоб є?
  • Немає.
  • А хвіст є?
  • Є.
  • Ти з копитами?
  • Ні.
  • Чи можна за цими відповідями дізнатися, хто перебуває в хатинці? Якщо ні, про що слід запитати ще? (Не можна дізнатися. Адже це може бути пес або кіт. Потрібне додаткове запитання, наприклад: «Ти гавкаєш чи нявкаєш?» або «Ти смугастий?»)
  1. Шарик відкрив дитячий садок для телят. У ньому 11 малюків, улюблена гра яких буцал- ки. Стануть одне проти одного й б’ються ріж­ками. Чи зможуть усі телята гратися в буцалки водночас? (Ні)
  2. Матроскін відкрив фірму «Мурматрос» і забез­печує Мурчиним молоком міських кицьок. Скільки кицьок щодня п’є це молоко, якщо Мурка дає 9 літрів молока, а кицька випиває чверть літра на день? (36)
  3. Листоноша Пєчкін відкрив детективну агенцію, а оскільки злодіїв у Простоквашино немає, то він розшукує загублені речі. Скільки місяців Пєчкін шукає кожну річ, якщо 3 ґудзики Дяді Федора він шукав упродовж цілого року? (4 мі­сяці)

Історії барона Мюнхгаузена, найправдивішої людини у світі

  1. У лісі на барона Мюнхгаузена напала зграя вов­ків. Коли він проскочив на коні між двох вов­ків, вони кинулися на нього, проте не встигли вхопити зубами, тому загризли одне одного. Тоді барон повторював цей маневр, поки всі вовки позагризали одне одного. Чи могло у цій зграї бути 17 вовків? (Ні. 57 — непарне число.)
  2. Барон Мюнхгаузен — хоробрий вояка і за сміливість нагороджений багатьма орденами. Коли він іде на парад, то чіпляє 54 ордени на груди, 28 — на спину, а ще 19 — у коробочці

несе за ним слуга. Скільки в барона орденів? (101 орден)

  1. Ядро, випущене з гармати, пролітає 2 кіломе­три. Після того, як на нього сяде барон, воно пролетить удвічі менше. На яку відстань може пролетіти барон Мюнхгаузен на ядрі? (1 км)
  2. У барона Мюнхгаузена був кінь, на якому барон мчав зі швидкість 20 км на годину. На війні коня було поранено в обидві задні ноги, тому він поскакав вдвічі повільніше. Потім коня поранило ще в одну ногу, він поскакав на одній нозі ще вдвічі повільніше, ніж на двох. З якою швидкістю скакав кінь на передніх ногах? на одній нозі? (10 км, 5 км)

Африканські задачі

  1. Мавпа висить на хвості, їсть банани. У кожній руці у неї по 5 бананів, а на кожній нозі — на 1 більше, ніж у руці. Скільки бананів зали­шиться, якщо після 15-го з’їденого банана у неї заболить живіт? (7 бананів)
  2. Мавпа-мама сплела сімом своїм неслухняним дітям по рукавичці на кожну руку та ногу. Але вони порвали всі рукавички. Молодший син порвав 3 рукавички. Скільки рукавичок дове­деться мамі полатати? (27 рукавичок)
  3. У школі для крокодилів Тотоша з Кокошею витратили по 3 літри чорнила, щоб написа­ти класну роботу. Крім того 5 літрів чорнила у них витратилося на те, щоб зробити величез­ну пляму в класному журналі. Скільки чорнила витратили крокодили впродовж дня? (11 літрів)
  4. Слон пішов кататися на ковзанах. Він начепив на кожну ногу по 2 ковзани та ще одного — на кінчик хобота. Скільки ковзанів начепив слон? (9 ковзанів)
  5. В очкової змії є 7 окулярів, причому одні нама­льовані на спині, а решта — звичайні, з мага­зину «Оптика». Скільки окулярних скелець має змія? (12 скелець)
  6. Крокодил переплутав шматок дроту з макаро­ниною і хотів його з’їсти. Третину дроту він таки з’їв, після чого залишилося що 4 метри. Яким завдовжки був дріт спочатку? (6 метрів)

Задачі про всіх

  1. У казці про стійкого олов’яного солдатики всі солдатики жили в коробці. Там вони стояли у три ряди по п’ять солдатиків. Скільки було солдатиків? (15 солдатиків)
  2. До лісу летить три загони хрущів по 6 хру­щів у кожному. Скільки хрущів летить до лісу? (18 хрущів)
  3. Один бідний лицар, не маючи обладунку, вирі­шив піти на війну. Він начепив 8 кришок від каструль на груди і 10 — на спину. На голову він замість шолома надів каструлю. Скільки каструль без кришок залишилось у лицаря вдома? (17 каструль)
  4. Скільки потрібно подушок, щоб покласти спати чотирьох Тягништовхаїв? (8 подушок)
  5. П’ятеро зайців організували оркестр. Усі зайці барабанять двома лапами, а один — найспритніший — чотирма. Скільки лап тарабанять по барабанах? (12 лап)
  6. У школі для бісенят навчалося десятеро учнів. Додому кожному задали скоїти три дрібних капості. Одне бісеня домашнього завдання не виконало. Скільки дрібних капостей було скоєно? (27 капостей)
  7. У кішки 10 кошенят. Четверо — сірі, серед решти — порівну рудих і чорних. Скільки чор­них кошенят? (З кошеняти)
  8. Корова Манька побачила нафарбовані нігті у своєї хазяйки. Це їй дуже сподобалося, тому вона вирішила нафарбувати свої ратиці. Скіль­ки кінчиків ратиць їй потрібно пофарбувати, якщо на кожній нозі у неї їх по двоє? (8)
  9. В одній кімнаті мешкало 10 мух і 2 павуки. На обід кожен павук з’їв по 3 мухи. Скільки мух їм залишилося на вечерю? (4 мухи)
  10. Зайцеві пошили комбінезон, у якому передбаче­но вирізи для морди, вух, лап і хвоста. Скільки вирізів у комбінезоні? (8 вирізів)
  11. На кухні у Петрика П’яточкіна стоїть стіл і 4 та­буретки. Скільки ніг буває на кухні, коли сні­дає Петрикова сім’я — тато, мама і Петрик? (26 ніг)
  12. У Петрика П’яточкіна 28 зубів, а у пилки, якою він підпилює ніжку батькового стільця, зубів учетверо більше. Скільки зубів у пилки? (140 зубів)
  13. Петрик узув лівий чобіток на праву ногу, а пра­вий — на ліву, отримав по 7 мозолів на кож­ній нозі. Скільки всього мозолів у Петрика? (14 мозолів)
  14. Щоб Тетянка заснула, потрібно вкласти її в ліжко і зачекати 1 годину. Щоб заснув Іван­ко, потрібно вкласти його в ліжко і зачека­ти 2 години. Скільки часу доведеться чекати, щоб поснули обоє, якщо вкласти їх одночасно? (2 години)
  15. Петрик П’яточкін вирішив перефарбувати батьків автомобіль у колір «кави з молоком». Скільки кілограмів «фарби» він отримав, якщо змішав 5 кг кави, 20 кг молока, ще й додав 2 кг цукру? (27 кг)
  16. Тетянка і Іванко вчилися жонглювати блюд­цями і побили всі. Тетянка розбила половину того, що розбив Іванко. Скільки блюдець він розбив, якщо всього їх було 12? (8 блюдець)
  17. Лялька-мама і лялька-тато запросили на обід друзів своєї дочки-одиначки. Завітало 5 ляльок. Скільки приборів потрібно поставити на стіл? (8 приборів)
  18. Зробити «Кадилака» із «Запорожця дуже про¬сто, потрібно тільки «Запорожець» розтягну¬ти в довжину вдвічі. «Запорожець» завдовж¬ки 3 метри. Яким завдовжки є «Кадилак»? (6 метрів)
  19. Автомобіль «Жигулі» та мотоцикл «Хонда» зіткнулись. Унаслідок цього з’явився цикло- мобіль «Жигульонда» Скільки коліс у нового транспортного засобу, якщо половина коліс під час аварії відлетіла? (З колеса)
  20. Курочка Ряба знесла яєчко, а миша його роз¬била. Курочка знесла ще три яєчки. Мишка їх також розбила. Ряба постаралась і знесла аж п’ять яєчок. Капосна миша всі розбила. Зі скількох яєчок дід та баба могли зготувати собі яєчню, якби не бешкетниця мишка? (З дев’яти)

РУХЛИВІ ІГРИ ДЛЯ ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКИ

  1. «Черепашині біги» — змагання на швидкість, тобто хто з учасників фінішує останнім.
  2. «Принц тиші» — учасники стоять (чи сидять) у будь-якому місці. Обраний «принц» навшпиньках підходить до когось і каже: «Ш-ш-ш». Учасник іде за ним. Так «принц» збирає всіх. Потім він наказує: «На місця!» — і всі гравці стають (сідають) на свої місця.
  3. «Знайди і доторкнися» — знайти і торкнутися предмета з названою ознакою: червоного, дерев’яного, теплого, мокрого тощо.
  4. «Плутанка» — один із гравців виходить за двері, решта беруться за руки і заплутуються, можна переступати через руки. Той, хто виходив, повинен розплутати плутанку.
  5. «Пройди тихенько» — двом гравцям зав’язують очі. Вони стають одне навпроти одного і руками утворюють «ворота». Решта гравців намагається пройти крізь них дуже тихо, щоб гравці, які їх утворили, не почули. Почувши найменший звук, гравці, які утворюють «ворота», опускають руки і ловлять того, хто проходить крізь них. Спійманий залишає гру. Перемагає гравець, якого не спіймали.
  6. «Повернись швидше» — на відстані 8-10 метрів ставлять два стільці. Двом гравцям зав’язують очі, саджають на стільці. За командою вони повинні помінятися місцями.
  7. «Сидячий волейбол» — учасники гри сидять за партами як зазвичай. Кожен ряд — це команда. Для гри потрібно 5 повітряних кульок і кілька запасних. Команди крайніх рядів отримують по дві кульки, а середній — одну. За сигналом вихователя учні намагаються свої кульки перекинути іншій команді. Якщо у якоїсь із команд хоч на короткий час опиняться 3 кульки, їй зараховують штрафний бал. Тоді кульки пере­дають командам, як на початку гри, і за сиг­налом гра продовжується. Особливою є роль середньої команди: гравці повинні відбивати кульки і ліворуч, і праворуч. Але своя куль­ка у них одна. Назначають двох чергових, які подають кульки, якщо вони вилетять і стануть недосяжними для команд. Перемагає команда, у якої виявиться найменше штрафних балів.
  8. «Знайди і торкнися». Ведучий дає завдання: зайти і торкнутися речі з якоюсь певною які­стю: мокра, тепла, червона, залізна. Виграє той, хто виконає це швидше.
  9. «Кружечки». Кожен учень отримує кружечок. Учасники гри за командою починають вільно ходити майданчиком. Завдання кожного: умо­вити якнайбільше учнів віддати йому кружечок. Виграє той, хто збере найбільше кружечків.
  10. Іноді артисти зображують неживі предмети: смажене курча, праску. Учням пропонують зобразити різні предмети: міксер, лампочку, що миготить, гарячий душ, каструлю з борщем тощо.
  11. «Мисливець». На незначній відстані від учнів накреслено лінію. Це — «ліс». Один із грав­ців — «мисливець» — стоїть на місці та про­мовляє: «Я іду в ліс полювати і полюватиму на... зайця». При цьому він робить крок упе­ред. Робить наступний крок і називає іншого звіра чи птаха. І так — до «лісу». Хто не зміг виконати завдання, повертається назад.
  12. «Передай далі». Учні сидять за партами. У рядах має бути однакова кількість учнів. Якийсь предмет (м’яч, книгу, іграшку) учні передають із першої парти далі по ряду. Учні з остан­ньої парти передають предмет уперед. Предмет повинен пройти по ряду тричі. Перемагає той ряд, який швидше впорається із завданням. Гру можна ускладнити, якщо взяти для передаван­ня два або три предмети.
  13. «Віночок». Учні домовляються, хто буде якою квіткою. Вихователь починає «плести» віно­чок. Називає квітки по черзі, а учні виходять і беруть одне одного за руку, утворюючи коло - «вінок».
  14. «Вітер і флюгери». Вихователь з учнями визна­чають, де розташовується південь, північ, захід, схід. Вихователь — «вітер». Коли він називає: «Південь», учні повинні повернутись на пів­день, «Схід» — на схід тощо. Якщо вихователь говорить: «Буря», усі повертаються на місці, «Перемінно» — покачуються зі сторони в сто­рону, «Штиль» — усі завмирають. Переможцем стає той, хто припуститься найменшої кількості помилок.
  15. «Стій спокійно». Гравці утворюють коло. Ведучий ходить у колі, зупиняється перед одним із гравців і каже «Руки!». Гравець повинен стояти спокійно, а його сусіди праворуч і ліворуч повинні підняти руки. Хто припустився помилки, стає ведучим. Форми контролю за якістю виконання домашніх завдань.

 

ФОРМИ КОНТРОЛЮ ЗА ЯКІСТЮ ВИКОНАННЯ ДОМАШНІХ ЗАВДАНЬ

  • Перевірка вихователем. Під час виконання домашніх завдань вихователь контролює правильність роботи, що виконується, а згодом перевіряє результати.
  • Взаємоперевірка. Учні об’єднуються у пари. Бажано, щоб вони мали однакове завдання. Учні перевіряють одне в одного завдання на чернетках і в зошиті. Вихователь на дошці пише правильно виконане завдання і закриває його. Після завершення виконання завдання всіма учнями вчитель відкриває дошку і пропонує звірити свою роботу з правильною.
  • Вихователь учням, які завершили роботу, дає картки зі зразком виконання завдання. Учні самостійно звіряють зразок зі своїм завдання.
  • Перевірка завдання консультантами. Серед учнів, які добре встигають, обирають консультантів, до них можна звертатися по допомогу, вони перевіряють правильність виконання домашніх завдань.
  • Виставка зошитів. Учні, які завершили виконання уроків, кладуть свої зошити в розгорнутому вигляді на спеціальний стіл (виставку). Обране журі визначає учнів, які найкраще виконали домашнє завдання
  • Сам собі вчитель. Учені самі перевіряють своє завдання і виставляють собі оцінку. Потім її порівнюють із тією, що поставив вихователь, і аналізують помилки. Дуже корисно проводити моніторинг якості виконання домашніх завдань. У спеціальному зошиті учням виставляють оцінки за домашні завдання. Щотижня їх аналізують і роблять висновки про вміння учня самостійно працювати, таким чином планується корекційна індивідуальна робота. Небажано робити так званий екран успішності, який вивішують у класі, що є доступним усім. Це може вразити дитину і призвести до негативних наслідків.

 

docx
Додано
2 квітня 2020
Переглядів
1207
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку