Розвиток творчості вчителя та учня як одна з найважливіших умов успішного реформування школи
Урок — це така організаційна форма навчальної роботи в школі, за якою вчитель у рамках точно встановленого часу з постійним складом учнів однакового віку за сталим розкладом вирішує певні навчально-виховні завдання. Крім уроку, навчання може бути організоване у формі творчої майстерності проектного заняття, семінарських занять, вільної роботи учнів та ін.
До основних компонентів уроку як системи відносять: зміст навчального матеріалу, методи та засоби навчання, форми організації навчальної діяльності учнів. Усі вони перебувають у тісному зв'язку та визначаються метою уроку. Суттєвий вплив на визначення структури уроку та його композиції, а також на перебіг і результати здійснюють учасники навчально-виховного процесу — учні та вчителі. Від особливостей кожного з них значною мірою залежать і вибір прийомів пізнавальної діяльності, і продуктивність їх реалізації.
Для сучасного уроку характерними ознаками є:
Сучасний урок — це урок демократичний. Він проводиться не для учнів, а разом з ними. Його характеризує не навчання словом, а навчання справою. У підготовці до уроку виділяють три етапи:
Складання плану уроку передбачає три стадії:
У підготовці та проведенні уроку вчитель виконує функції сценариста, режисера, постановника та водночас є виконавцем головної ролі в написаному ним творі (Р. Скульський). У процесі виконання цих ролей у діяльності вчителя вчені (Н. Кузьміна, В. Сластьонін, А. Щербаков) виділяють конструктивну, організаційну, комунікативну та гностичну функції.
Конструктивна реалізується у двох напрямах: конструюванні змісту, що передбачає відбір навчальної інформації до уроку, і конструюванні процесу її засвоєння, що включає добір методичних прийомів і засобів навчання, необхідних для успішного перебігу цієї діяльності.
Організаційна функція полягає в залученні учнів до виконання запланованих видів навчальної діяльності, стимулюванні та цінуванні, під яким розуміють вираження вчителем своєї радості з приводу досягнень учнів.
Призначення комунікативної функції вчителя полягає в установленні таки> взаємовідносин між учнями на уроці, які б сприяли підвищенню ефективності навчальної праці.
Гностична функція передбачає забезпечення наукового підходу до організації навчального процесу, який базується на врахуванні доробку сучасної науки та практики з питань організації навчально-пізнавальної діяльності, особливостей психічного розвитку учнів даного класу, власного досвіду.
Реалізація цих функцій має забезпечити вчителю кваліфікований і компетентний підхід до планування навчально-виховного процесу з предмета та кожного уроку. Водночас практика засвідчує, що в діяльності багатьох учителів із планування та проведення уроків існують прогалини як методичного, так і психолого-педагогічного характеру. До основних недоліків у організації уроків учителями взагалі й ; зики зокрема сьогодні, за результатами спостережень, можна віднести:
Більшість із зазначених недоліків мають технологічний характер і свідчать про недостатній рівень підготовки вчителів саме з цього аспекту їх діяльності. Дослідженням організації найраціональніших шляхів навчання займається педагогічна технологія, яку розглядають як галузь методичної науки, що дозволяє визначати стратегії навчання, які найбільшою мірою відповідають поставленим цілям, розробляти тактику їх упровадження в навчальний процес, виробляти алгоритм дій педагога з організації пізнавальної діяльності учнів. Суттєвою особливістю педагогічної технології є те, що довільним діям вона протиставляє жорсткий алгоритм, систему логічно вмотивованих дій, послідовний перехід від одного елемента до іншого, які у своїй сукупності гарантують результат і здатні забезпечити досягнення поставленої мети.
До основних питань, якими займається ця галузь педагогічної науки, відносять розробку та деталізацію інструментальних аспектів педагогічного процесу, які називають елементами педагогічної техніки вчителя. Володіння ними дає змогу педагогу управляти діяльністю учнів таким чином, щоб результатом її були і розвиток, і виховання, і навчання учнів.
Складові ефективності й успішності уроку можна зобразити так:
Глибокі теоретичні Творчий підхід
знання з фізики, + Ретельне планування + учителя,
педагогіки, психології та підготовка уроку комунікативність
Однією з технологій загально педагогічного характеру, які я упроваджуватися на уроках, є технологія особистісно зорієнтованого навчання. Її цілі полягають у тому, щоб:
Важливими для розуміння особливостей цієї технології, на думку Т. Шамової, є такі позиції:
Технологією ОЗН передбачається поєднання навчання (як нормативної діяльності суспільства) і вчіння (як діяльності, в якій бере участь кожна конкретна дитина та досвід здійснення якої має значення для окремого школяра). Зміст, методи та прийоми даної технології спрямовані на формування особистісно значущих способів пізнання шляхом організації цілісної навчальної (пізнавальної) діяльності учнів.
За технологією ОЗН, у процесі навчання визначаються індивідуальні особливості школярів, на підставі яких для кожного учня складається освітня програма, передбачається конструювання навчального тексту, дидактичного матеріалу, методичних рекомендацій із їх використання, визначення типів навчального діалогу, форм контролю, які відповідають особистісним якостям учня. Учитель, спостерігаючи за учнем, оформляє індивідуальну карту його пізнавального (психічного) розвитку, яка є основним документом для визначення диференційованих форм навчання, характерних саме для цього учня.
У сучасних підходах до впровадження ОЗН психологи радять ураховувати особистісно-діяльнісний підхід, змістом якого передбачається конструювання навчального процесу у відповідності зі структурою діяльності, яка незалежно від її виду передбачає наявність мети, мотиву, засобів, плану діяльності, реалізації плану, контролю, корекції, оцінювання результату діяльності (рефлексії). До основних характеристик особистісно-діяльнісного підходу Т. Шамова відносить:
Характерною особливістю сучасних технологій, які втілюють стратегії особистісно зорієнтованого навчання, є забезпечення умов для реалізації дидактичної моделі навчального процесу. У цій моделі структурною одиницею процесу навчання фізики є дидактичний цикл, а навчальний процес виглядає як поступальний рух циклів. Носієм дидактичного циклу постає цілісний фрагмент навчального матеріалу (навчальна тема, розділ та ін.), структурними частинами якого виступають:
• вступно-мотиваційний етап (постановка загальної дидактичної мети у вигляді запланованих результатів навчання фізики);
• інформаційний етап (подання навчального матеріалу різними способами й усвідомлене його сприймання);
• виконавчий етап (організація та самоорганізація учнів при застосуванні нового матеріалу);
• контрольно-коригуючий етап (організація зворотного зв'язку, самоконтроль, контроль засвоєння змісту матеріалу та відповідних навчальних дій).
Технологічне здійснення цих етапів у навчальному процесі з фізики має відбуватися з урахуванням психологічних особливостей перебігу когнітивних компонентів процесу в учнів відповідних вікових категорій і закономірностей, пов'язаних із механізмом набуття знань, а також із застосуванням технологій рефлексивного управління.
В основі технології рефлексивного управління лежать поняття про цикл рефлексивного управління та стадії рефлексії. Під циклом рефлексивного управління
Т. Шамова розуміє цикл взаємодії вчителя й учня, який приводить до:
Кожний такий цикл може бути представлений послідовністю стадій:
Незалежно від того, який етап управління діяльністю здійснюють учитель і учень (аналіз ситуації, планування чи проектування діяльності, виконання плану чи контроль і корекція результатів діяльності), цикл повинен повторюватися в кожній з перерахованих управлінських функцій. Загальну логіку рефлексивного управління Т. Шамова подає в такому вигляді:
Процесуально рефлексивне управління повинно починатися на першому занятті з вивчення нової теми виконанням різнорівневих контрольних робіт, що дозволить виявити рівні сформованості у школярів знань і вмінь. За результатами написання робіт необхідно здійснити поділ учнів на групи, що відповідають непродуктивному, конструктивному та творчому рівням засвоєння знань. Визначити характер помилок, установити їх причини. У ході спілкування з учнями визначити їх орієнтацію на бажаний вид діяльності та форму переробки нової інформації (словесну, наочну, умовно-символічну). У результаті виконаної роботи вчитель про кожного учня отримає інформацію щодо:
На основі цієї інформації необхідно розробити проект переводу учнів із їх позицій на новий (бажаний) рівень у формі технологічної карти.
Після ознайомлення з технологічною картою та блоками питань для самоконтролю, що відповідають запланованим рівням, учням надається можливість самостійно побудувати власну траєкторію освоєння нової навчальної інформації та реалізувати повний цикл самоуправління власною пізнавальною діяльністю. Зони повинні зафіксувати це в зошитах у вигляді схем і планів.
На наступних уроках здійснюється поурочна логіка рефлексивного управління, завершенням якої є фіксація учнями в зошитах для самоконтролю рівня сформованості кожного елемента запропонованих учителем знань і труднощів, що виникали при цьому. Завершується вивчення теми системною рефлексією.
Утілення психолого-педагогічних знань у практику взаємодії з дітьми в умовах 33Н здійснюватиметься успішніше за умов, якщо педагог уміє активізувати пізнавальну діяльність учнів; конструювати інформацію так, щоб вона була доступною для «слабких» учнів і достатньою для більш «сильних»; залучати всіх учнів до корисної для них праці.
Основні вимоги до організації та дидактичного забезпечення особистісно зорієнтованого навчального процесу:
ТЕХНОЛОГІЯ ОСОБИСТІСНО ЗОРІЄНТОВАНОГО УРОКУ
(за С. Подмазіним)
Для того щоб бути суб'єктом навчальної діяльності, учень має оволодіти її основними етапами:
орієнтація -> визначення мети -> проектування -> організація -> реалізація -> контроль -> корекція -> оцінка.
I. Етап орієнтації включає:
• мотивацію вчителем запланованої діяльності, позитивну настанову на роботу;
• орієнтацію учнів щодо місця даного заняття в цілому курсі, розділі, темі за допомогою схем, таблиць, опор, вербальних установок тощо;
• визначення особистісного досвіду учнів і пов'язання цього досвіду з проблемами заняття.
II. Етап визначення мети передбачає:
• визначення на уроці разом з учнями особистісно значущої мети здійснення тієї діяльності, яка запланована вчителем (підведення учнів до усвідомлення того, що може дати дане заняття школяру в даний час, через деякий час, у майбутньому);
• визначення показників досягнення мети.
Методи та прийоми реалізації першого та другого етапів: актуалізація; проб-лематизація; інтрига; ігрова ситуація; прийоми розвитку пізнавального інтересу.
III. Етап проектування включає:
• виконання запрограмованої вчителем діяльності шляхом залучення учнів до виконання випереджальних завдань, підготовки повідомлень, рефератів, виготовлення та відбору наочності;
• складання плану роботи;
• обговорення плану роботи.
IV. Етап організації виконання плану діяльності передбачає:
• подання можливих варіантів і способів виконання навчальної діяльності (усна чи письмова форма, типи завдань, форми звітності, індивідуальна робота чи робота в групах, робота з текстом чи з іншими засобами інформації);
• вибір учнями способів фіксації нового матеріалу (конспект, схема, таблиця, опора, план, тези, висновки тощо);
• вибір учнями (якщо можливо) завдань і способів їх виконання під час закріплення знань, формування вмінь і навичок;
• варіативність домашнього завдання.
V. Контрольно-оцінювальний етап:
• залучення учнів до контролю за перебігом навчальної діяльності шляхом заохочення їх до різних видів контролю, самоконтролю, взаємоконтролю, роботи в групах;
• участь учнів у виправленні помилок і недоліків у знаннях, усвідомлення їх причин шляхом взаємо- та самоаналізу;
• надання учням можливості самостійно або за допомогою вчителя, інших учнів порівняти отримані знання з еталоном;
• використання механізмів цінування (позитивного ставлення до успіхів школяра), оцінювання (виставлення оцінок, поурочного бала, рейтинг) не тільки результатів, а й самого процесу навчання.
VI.Заключний етап передбачає:
• усвідомлення учнями ситуації досягнення мети;
• відчуття успіху;
• підкріплення позитивної мотивації стосовно діяльності, тобто реалізацію механізму цінування».
Особливості діяльності вчителя із планування та проведення таких уроків полягають у:
Прикладом розвитку творчості вчителя та учня є урок астрономії на тему «Планети земної групи та планети-гіганти», де учні самостійно опрацьовують новий матеріал в групах, а потім презентують свої відповіді біля дошки заповнюючи таблицю:
№ |
|||||||||||
1 |
Земля
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Меркурій
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Венера
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
Марс
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
Юпітер
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
Сатурн
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
Уран
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
Нептун
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
Плутон
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
На уроках фізики учням пропонується вивчаючи новий матеріал самостійно складати опорні схеми, тим саме виявляти свої творчі здібності (високий рівень), або заповнювати запропоновану схему вчителем.
Ще одним прикладом взаємозв’язку вчителя і учня є урок в 10-му класі на тему «Електричний струм»:
І. Мотивація.
Учитель: тема уроку є дуже цікавою і важливою. Але як вона звучить і чому вона настільки важлива, ви самостійно здогадаєтесь, якщо відгадаєте загадку:
Без нього лампочка не світить,
Не заведеться навіть і авто,
Без нього не працює телевізор,
А плойка не накрутить ні за що.
І фабрики й заводи стануть,
І ніби все кругом замре,
Бо він, як той струмок, що живить,
І радість нам усім несе.
Учні: електричний струм.
ІІ. Оголошення теми.
Активізація знань. «Мікрофон».
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. «Мозковий штурм».
Учитель на дошці малює дві кульки: одна заряджена позитивно, інша — негативно. За числовим значенням заряди кульок однакові.
Запитання: що відбуватиметься, якщо кульки з'єднати спочатку скляним стержнем, а потім металевим?
Учні висувають гіпотези, з яких обираються правильні.
Під час діалогу між учнями і вчителем виникають додаткові запитання:
1. Під дією чого електрони в металевому стержні будуть рухатися?
2. Як довго триватиме рух електронів?
3. Що треба зробити, аби рух був постійним?
Учитель експериментально підтверджує зроблені учнями висновки. Проводить дослід із двома електроскопами, зарядженими негативно і позитивно, з'єднуючи їх скляною, а потім металевою паличками. Учитель вводить нове поняття.
Електричний струм — упорядкований рух заряджених частинок.
Умови існування: наявність електричного поля і вільних заряджених частинок.
2. Моделювання електричного струму.
Учитель викликає шестеро бажаючих учнів, роздає їм однакові кульки. Учні стають у шеренгу і передають кульки із рук у руки. Викликає ще двох бажаючих і дає їм корзинки: в одній дуже багато кульок, а в іншій — дуже мало. Учні, які мають корзинки, стають на початку і в кінці шеренги учнів, які мають кульки в руках. Шеренга учнів — це провідничок, кульки — електрони, а учні з корзинками відіграють роль тіл, заряджених позитивно (корзинка, у якій мало кульок) і негативно (корзинка, у якій багато кульок). Учні, які стоять у шерензі біля учнів з корзинками, можуть брати кульки-електрончики і класти їх до корзинки. Рух кульок уздовж шеренги може відбуватися доти, доки одна корзинка не стане порожньою. Для того, щоб «електричний струм» був постійним, учитель викликає ще одного учня, який би переносив кульки-електрончики з однієї корзинки до іншої. Він відіграватиме роль джерела електричного струму.
3. Джерела електричного струму.
Вчитель розповідає про пристрої, які створюють електричні поля, — джерела струму і демонструє їх.
Види джерел струму: термоелементи, фотоелементи, акумулятор, гальванічні елементи, генератор.
4. Самостійна робота учнів.
Клас ділиться на 5 груп. Кожна група представляє учасників міні-конференції «Світ електричного струму».
Завдання: опрацювати інформацію і виступити на конференції.
Інформація для групи археологів.
Німецький археолог Вільгельм Кенінгу 1938 р. біля м. Багдад знайшов рештки дивного предмета (це був глечик, усередині якого містився трохи коротший мідний циліндр, в якому знаходився окислений залізний стержень). Американські археологи також під час розкопок у Селевкії на річці Тігр знайшли схожі глечики — всі ці знахідки нагадували гальванічні елементи. Інженери підтвердили здогадки археологів.
Завдання для інженерів.
Створити нетрадиційне джерело електричного струму.
Обладнання: солоний огірок, два стержні (мідний і цинковий), гальванометр, провідники.
Інформація для біологів.
Існують електричні скати і вугрі, здатні створювати електричний струм, який може стати причиною смерті невеликих тварин. Учений Фарадей встановив, що електричний струм, який створює електричний скат, схожий на електричний струму, який створюється хімічними джерелами. Зараз установлено, що тваринна електрика — це результат діяльності живої клітини.
Інформація для групи інженерів.
Тисячі людей зобов'язані життям електрокардіо стимуляторам. Ці прилади через спеціальні елект роди малими електричними струмами нав'язуюп серцю потрібний режим, задаючи програму роботі серцевому м'язові. Широко застосовується в медицині електроскальпель. Електричний розріз має багато переваг над звичайним: не кровить, стерильний
Інформація для групи метеорологів.
Блискавка — це короткочасний електричниі струм. Причина її утворення полягає в електризаці грозових хмар або хмари і поверхні Землі. Все це відбувається внаслідок дії енергії сонячного випромінювання. Земля прогрівається нерівномірно, це викликає виникнення сильних висхідних потоків нагрітого повітря, що і є причиною утворення грозових хмар
Канал блискавки, через який проходить струм дуже розігрівається і світиться. Температура зростає до десятків тисяч градусів, а тиск повітря—до декількох сотень мегапаскаль. Потім повітря розширюється, відбувається вибух—ми чуємо грім.
IV. Підсумок
Учитель. Що нового ви дізналися на уроці Що сподобалося?
Сучасний урок — це урок демократичний. Він проводиться не для учнів, а разом з ними, де вчитель виконує функції сценариста, режисера, постановника та водночас є виконавцем головної ролі в написаному ним творі