Розвивальна програма за темою: «Розвиток навичок саморегуляції у підлітків»
Автор - Шевченко Оксана Михайлівна
Актуальність даної програми полягає в тому, що за останні роки серед учнівської молоді спостерігається зниження рівня саморегуляції, яка обумовлена особливостями підліткового віку та викликами сьогодення.
Мета даної програми полягає в тому, щоб розвинути у підлітків навички саморегуляції, самоконтролю, самоаналізу, формувати навички усвідомлення та керуванням емоціями, усвідомлене ставлення до власного емоційного світу, розвивати стратегії саморегуляції, що сприятиме емоційному благополуччю та психологічній стійкості.
Завдання програми:
Форма роботи: групова / індивідуальна.
Основні методи роботи та технології реалізації включають:
Структура та зміст програми:
Запропоновані прави дають змогу пізнавати себе, проводити об’єктивний самоаналіз, навчитись керувати власними емоціями, вчитись планувати майбутнє, ставити життєві цілі, визначати власні ресурси, визначати власні потреби, розвивати емоційний інтелект, долати стресові стани. Рефлексія в завершальній частині заняття дозволяє учасникам підсумувати отримані знання та оцінити, яким чином вони можуть застосувати їх у подальшій діяльності.
Перелік матеріалів та обладнання для реалізації програми:
Тривалість та етапи реалізації програми: програма складається з 7 занять тривалістю 45-50 хвилин кожне, які проводяться один раз на тиждень.
Цільова аудиторія: учні 9-11 класів.
Кількісний склад групи: 12-15 чоловік.
Мета заняття |
Зміст роботи |
Час |
Заняття 1 «Самопізнання» |
||
Знайомство учасників, створення доброзичливої психологічної атмосфери, налаштування на продуктивну групову діяльність, формування поняття самопізнання, виховання поважного ставлення один до одного. |
Вправа «Очікування» - 10 хв. Вправа «Презентація свого «Я» - 10 хв. Вправа «Чарівна крамниця» -20 хв. Рефлексія заняття. 5 хв. |
45 хв. |
Заняття 2 «Самоаналіз» |
||
Усвідомлення власних сильних сторін, потреб, інтересів. Розвиток когнітивних процесів. |
Вправа «Хто «Я» -10 хв. Вправа «Особисті потреби та навколишній світ» - 15 хв. Вправа «Мої сильні та слабкі сторони» - 10 хв. Вправа «Сходинки прогресу» - 10 хв. Рефлексія заняття 5 хв. |
50 хв. |
Заняття 3 «Планування та постановка цілей» |
||
Визначення пріоритетних життєвих цінностей, розвиток навичок планування, постановки цілей, підвищення особистої відповідальності, подолання бар’єрів.
|
Вправа «Список цінностей» - 10 хв. Вправа «Плани на майбутнє» - 25 хв. Вправа «Цілепокладання» - 10 хв. Рефлексія заняття 5 хв. |
50 хв. |
Заняття 4 «Емоційна компетентність» |
||
Усвідомлення важливості емоційного самоаналізу для розвитку емоційної компетентності, підвищення рівня емоційного самоусвідомлення.
|
Вправа «Мої емоції» - 15 хв. Вправа «Цінність емоцій та почуттів» - 15 хв. Вправа «Як впоратися з негативними емоціями» - 15 хв. Рефлексія заняття 5 хв. |
50 хв. |
Заняття 5 «Самоконтроль» |
||
Формування уявлень підлітків про самоконтроль, необхідність вироблення та переваги володіння навичками самоконтролю.
|
Вправа «Нестриманий хлопець» - 15 хв. Вправа «Хвилина» -10 хв Вправа «Життєві ситуації» - 15 хв. Рефлексія заняття 5 хв.
|
45 хв. |
Заняття 6 «Саморегуляція в умовах стресу» |
||
Ознайомлення учнів із поняттям «стрес» має на меті формування навичок зниження нервового напруження та почуття тривоги, розвиток впевненості у собі, подолання психологічних бар'єрів, а також зняття психоемоційної напруги та втоми. Важливим аспектом є формування стресостійкості, що сприятиме підвищенню психологічної стійкості учнів у складних ситуаціях. |
Вправа «Я і стрес» - 20 хв. Вправа «Скринька» - 15 хв. Вправа «Берег моря» -10 хв. Рефлексія заняття 5 хв.
|
50 хв. |
Заняття 7 «Внутрішні і зовнішні ресурси» |
||
Пошук внутрішніх та зовнішніх ресурсів.
|
Вправа «Дерево» — 20 хв. Вправа «Мої ресурси» — 10 хв. Вправа «Вміння говорити життю дякую» — 10 хв. Рефлексія заняття — 10 хв.
|
50 хв. |
Конспект занять
Заняття 1: «Самопізнання»
Час: 45 хвилин
Хід вправи: Вступне слово психолога (3 хвилини).
Ми будемо зустрічатися раз на тиждень. Ці заняття відрізнятимуться від звичайних уроків. Під час наших зустрічей ви матимете можливість поділитися своїми почуттями та емоціями, отримати поради, підтримку або допомогу, а також навчитися краще розуміти себе та інших. Ці заняття сприятимуть вашому самопізнанню, розширенню розуміння власного внутрішнього світу, а також розвитку навичок саморегуляції, планування майбутнього та подолання життєвих труднощів.
«Я сподіваюся, що наші зустрічі допоможуть вам глибше пізнати себе, навчитися керувати власними емоціями, справлятися з негативними переживаннями та підвищити рівень психологічної культури й обізнаності. Важливо також, що ви зможете розвинути навички саморегуляції, що сприятиме вашій успішній адаптації до різних життєвих ситуацій».
Мета: визначення сподівання й очікування учасників щодо заняття.
Хід вправи: пропоную вам визначити свої очікування від заняття і записати їх на аркуші і проговорити по черзі.
Мета: створення атмосфери довіри та позитивної емоційної атмосфери, інтересу до занять.
Хід вправи: зараз ви по черзі називаєте своє ім’я і даєте собі характеристику трьома виразами. Наприклад: «Я – Дмитро, я охайний, обережний, оригінальний, хочу пізнати свої сильні сторони». Наступний учасник: я – Максим, я миролюбний, сильний, мрійливий, мрію стати програмістом…» Так кожен наступний учасник розповідає про себе.
Мета: пізнати себе, усвідомити свій внутрішній потенціал.
Хід вправи: Зосередьтесь на уявленнях про себе, своїх особливостях, їх аналізі та обміркуванні, того, що вам хотілося змінити в собі. Це дає змогу дійти висновку, що для набуття чогось нового завжди необхідно щось віддати. Подивитись на себе.
Інструкція: Влаштуйтесь зручно, зробіть глибокий вдих і повільний видих. Повністю розслабтесь. Уявіть, що ви йдете вузькою стежкою, яка пролягає крізь густий ліс. Відчуйте навколишню природу. Озирніться навкруги. Чи світло в цьому лісі, чи, можливо, тут панує легка темрява? Що ви бачите? Які звуки чуєте навколо? Які емоції відчуваєте?
Раптом стежина плавно повертає, і ви опиняєтесь перед старим будинком. Вас охоплює цікавість, і ви вирішуєте зайти всередину. Усередині бачите полиці, шухляди, а всюди навколо стоїть посуд, коробки та різні старовинні речі. Це стара крамниця, причому чарівна. Раптом перед вами з'являється продавець і каже: «Ласкаво просимо! У цій крамниці ви можете придбати не речі, а риси характеру, здібності або навички — усе, що забажаєте. Але пам'ятайте одне правило: за кожну нову рису або бажання вам потрібно щось віддати, відмовившись від іншої риси чи якості».
Обговорення: Що ви відчували виконуючи цю вправу? Чи складно вам було від чогось відмовлятись? До якого висновку ви дійшли виконавши цю вправу?
Рефлексія заняття 5 хв.
Учасники по черзі висловлюють свої враження, описують свій настрій та обмінюються думками і почуттями стосовно проведеного заняття. Для завершення рефлексії пропонується продовжити речення: «Під час заняття я зрозумів (ла), що…».
Заняття 2
«Самоаналіз»
Мета: навчитись знаходити та відкривати в собі сильні сторони, формувати власні потреби, визначати слабкі сторони.
Час: 45 хвилин
1. Вправа «Хто я?» 10 хв
Мета: розвиток навичок самопізнання.
Хід вправи: пропоную вам подумати і зробити аналіз свого «Я». Вам необхідно відповісти на питання «Хто «Я?». Проаналізуйте всі соціальні ролі які ви виконуєте в повсякденному житті та запишіть їх за ступенем значущості для вас з урахуванням власних пріоритетів. Проаналізувати ким ви себе вважаєте. Відповіді записати на аркуші паперу і після цього ми їх обговоримо.
2. Вправа «Особисті потреби та навколишній світ» 15 хв.
Мета: Сприяти вивченню та формуванню виправданих потреб.
Хід вправи: Пропоную вам уявити, що у вас нічого немає і раптом ви зустрічаєте чарівника, який говорить, що ви можете попросити все, що завгодно, жодних обмежень немає. Що ви попросите у чарівника? Свої побажання протягом 2-3 хвилин ви записуєте на аркуші паперу, далі ви їх озвучите і ми порівняємо ваші відповіді з отриманою інформацією яку я вам представлю одразу після виконання вами цього завдання.
Слово психолога 3 хв.
У кожної людини існують базові потреби. До таких потреб входять: безпека, захист, любов, прийняття, автономність, повага, відчуття власної значущості, особисті кордони, визнання особистих інтересів, реалізація творчого потенціалу, спілкування.
Мета: Формування і розвиток настановлення на самопізнання і саморозвиток, створення позитивного психологічного клімату, позитивного ставлення до себе і до інших, усвідомлення себе.
Хід вправи: Вступне слово психолога 3 хв
Кожна людина з дитинства має природну схильність до успішного розв'язання життєвих завдань і прагнення досягти добробуту. Від самого дитинства ми володіємо певними навичками та талантами, які проявляються в процесі виконання різноманітних завдань. Для розвитку цих здібностей та досягнення успіху необхідні бажання, мотивація, натхнення, самопізнання та систематична праця.
Сильні сторони — це сфери, в яких ми демонструємо успіх, які приносять нам задоволення та сприяють досягненню поставлених цілей.
Слабкі сторони — це ті аспекти, які можуть створювати перешкоди на шляху до реалізації наших задумів та цілей.
Хід вправи: візьміть лист паперу розділіть його по вертикалі на дві частини. Подумайте декілька хвилин і в лівій частині аркуша запишіть у стовпчик те, що вам подобається в собі і те, що ви цінуєте в людях, а в лівій частині аркуша запишіть те, що вам не подобається в собі, те, що вам заважає у житті. Зачитайте вголос свої записи і обміняйтесь враженнями.
Обговорення:
Які позитивні риси особистості учасників вам сподобались?
Чи є у вас такі риси?
Яких рис ви хотіли набути, а яких хотіли позбавитись?
Мета: формування вміння планувати позитивний образ свого майбутнього.
Хід вправи: Намалюйте на аркуші сходинки, під сходинками підпишіть певні періоди часу перша сходинка – завтра, друга сходинка – через тиждень, третя сходинка – через місяць, четверта сходинка – через рік, п’ята сходинка через три роки. Працюючи зі сходинками вам необхідно відповісти на запитання: «Які цілі ви ставите на кожен період?», «Як ви дізнаєтесь, що вже досягли наміченої мети?».
Праворуч від сходинок напишіть до кожної сходинки, яких вам треба докласти зусиль, аби досягти поставленої мети. Після виконання завдання ми обговоримо ваші відповіді.
Рефлексія заняття 5 хв.
Учасники по черзі висловлюють свої враження, описують свій настрій та обмінюються думками і почуттями стосовно проведеного заняття. Для завершення рефлексії пропонується продовжити речення: «Під час заняття я зрозумів (ла), що…».
Заняття 3
«Планування та постановка цілей»
Мета: визначення пріоритетних життєвих цінностей, розвиток навичок планування, постановки цілей, підвищення особистої відповідальності, подолання бар’єрів.
Час: 50 хвилин
1. Вправа «Список цінностей» 10 хв
Мета: визначення власних життєвих цінностей.
Хід вправи: Пропоную вам трохи подумати та вирішити, які цінності для вас є дуже важливі, а які можна поставити на другий план. На листку паперу запишіть нижче зазначені цінності за ступенем значимості для вас у порядку спадання.
Список цінностей:
За бажанням розкажіть нам про свої цінності.
2. Вправа «Плани на майбутнє» 25 хв
Мета: визначення життєвих планів і цілей.
Хід вправи: Спробуйте уявити своє майбутнє життя без жодних обмежень, так, як ви хотіли б, щоб воно склалося. Зобразіть ті шляхи, якими бажаєте йти, і вершини, яких прагнете досягти. Розпочніть зі створення списку своїх мрій: ким ви хочете бути, якими особистими якостями володіти, де бажаєте жити, яку діяльність здійснювати, і що мати. Дайте простір своїй уяві, відкидаючи всі можливі обмеження. Якщо виникають сумніви або обмеження, подумки уявляйте, як ви виводите їх за межі своєї свідомості та звільняєтеся від них. Виконати завдання можна у вигляді малюнка, схематичного зображення або запису на аркуші паперу - оберіть той формат, який буде для вас найбільш зручним. Формулюючи кінцеві цілі, дотримуйтеся наступних принципів:
- використовуйте позитивні формулювання: чітко визначайте свої прагнення в позитивних термінах, зосереджуючись на тому, чого ви хочете досягти;
- створіть ясне уявлення: уявляйте собі, як виглядатиме досягнення вашої мети. Візуалізуйте, яким буде результат, коли ви досягнете успіху, що ви тоді відчуватимете, хто і що вас оточуватиме, та які зміни ви зможете спостерігати;
- чіткість результату: визначте, як саме можна буде зрозуміти, що мета досягнута. Розгляньте конкретні показники та критерії, які вказуватимуть на досягнення бажаного результату;
- особиста відповідальність: ставте перед собою такі цілі, досягнення яких залежить саме від вас. Ваші прагнення мають бути вашими власними та виходити із ваших внутрішніх цінностей і переконань;
- соціальна відповідальність: при плануванні враховуйте можливі наслідки для інших людей. Подумайте, чи не спричинить реалізація ваших цілей шкоди оточуючим;
- користь для інших: ваші результати мають бути корисними не лише для вас, але й для суспільства в цілому. Це сприятиме гармонійному розвитку та реалізації особистісного потенціалу.
Після закінчення виконання завдань поділіться своїми планами і цілями на майбутнє і дайте відповідь на запитання:
Що вам допомагало під час планування?
В чому виникали складнощі?
2. Вправа «Цілепокладання» 10 хв
Мета: формування навички формулювання мети та способів її досягнення
Хід вправи: Вступне слово психолога 1 хв
Пропоную вам навчитись досягати намічених цілей. Сьогодні я хочу вам розповісти про техніку SMART. SMART — це метод встановлення цілей, який передбачає, що цілі повинні бути конкретними, вимірюваними, досяжними, релевантними та обмеженими в часі. Цей підхід допомагає чітко визначити, чого саме прагне досягти людина, як можна оцінити прогрес, і які часові рамки необхідно встановити для досягнення цілі.
Прошу вас угорі свого листочка намалювати хмаринки. У хмарі напишіть ціль, потім, до кожної хмаринки намалюйте драбинку, а на сходах умови, необхідні для виконання цієї мети.
Розкажіть про свої цілі та шляхи, які вам допомогли їх досягати.
Учасники по черзі висловлюють свої враження, описують свій настрій та обмінюються думками і почуттями стосовно проведеного заняття. Для завершення рефлексії пропонується продовжити речення: «Під час заняття я зрозумів (ла) , що…».
Заняття 4
«Емоційна компетентність»
Мета: усвідомлення важливості емоційного самоаналізу для розвитку емоційної компетентності, підвищення рівня емоційного самоусвідомлення.
Час: 50 хвилин
1. Вправа «Мої емоції» 15 хв
Мета: навчитись розпізнавати власні емоції та керувати ними.
Хід вправи: Вступне слово психолога 2 хв
Емоції можуть виникати як реакція на зовнішні події, так і внаслідок внутрішніх стимулів. Для того, щоб розпізнати свої емоції треба проаналізувати ваші відчуття. Для того, щоб навчитись контролювати свої емоції слід навчитись їх розпізнавати та аналізувати свої емоційні стани. Якщо емоція, яку ви відчуваєте, є надмірно інтенсивною, перш за все слід заспокоїтися. Аналіз емоції допомагає швидше визначити її справжню причину та джерело реакції.
Проаналізуйте ситуацію з вашого життя яка викликала у вас бурхливі емоції, проаналізуйте її і дайте відповіді на запитання:
Як я відчуваю злість (або іншу емоцію)?
Чому я відчуваю злість?
У яких ситуаціях раніше я відчував злість?
Як часто я переживаю такі емоції?
Яким чином агресивність може бути мені корисною?
Де та в яких ситуаціях злість стає перешкодою?
Чи можете ви контролювати власні емоції?
2. Вправа «Цінність емоцій та почуттів» 15 хв
Мета: формування ставлення до емоцій і почуттів як до життєвих цінностей.
Метод: фасилітація
Хід вправи: Вступне слово психолога 5 хв.
Усі наші емоції та почуття мають цінність, незалежно від їхнього характеру, оскільки вони надають важливу інформацію про нас самих та навколишній світ. У природних умовах негативні почуття зазвичай не є тривалими, якщо ми не надаємо їм значення, що спричиняє емоційне страждання. Емоції - це природне явище, і замість того, щоб чинити їм опір, слід навчитися використовувати їх розумно. Реалізована емоція стає ресурсом, оскільки на її формування організм витратив певну кількість енергії. Якщо ми намагаємося придушити емоцію, то витрачаємо залишки енергії на внутрішній конфлікт. Тому найдоцільніше - спрямувати енергію, яку несе емоція, на досягнення цілей, що відповідають її природі.
Розвиток емоційної компетентності полягає не у стримуванні емоцій, а в здатності ефективно ними керувати. Контроль передбачає протистояння, коли одна частина особистості пригнічує іншу, що робить контроль і гармонію несумісними. Якщо ми визнаємо та приймаємо свої почуття, то отримуємо можливість висловлювати їх більш адекватно. Бути цілісною особистістю означає досягати гармонії між думками, емоціями та поведінкою, об'єднуючи різні аспекти себе в єдине ціле. Однією з основних життєвих цілей може бути саме створення цієї єдності, як складання власного життєвого пазлу.
Пригадайте життєву ситуацію, коли ви були свідком, бурхливої реакції людини, або свою ситуацію, коли ви мали бурхливу емоційну реакцію на якусь подію і дайте відповіді на запитання:
Що є цінним у переживанні позитивних/негативних емоцій?
Як вони впливають на саморегуляцію людини?
3. Вправа «Як впоратися з негативними емоціями» 15 хв
Мета: формування ставлення до емоцій і почуттів як до життєвих цінностей.
Хід вправи: Вступне слово психолога 2 хв.
В житті ми зустрічаємо людей емоційних та раціональних. Емоційні люди - краще розпізнають емоції інших людей. Раціональні люди - легко можуть контролювати власні емоції та спокійно сприймають емоції інших людей. В підлітковому віці можна легко вийти з себе. У підлітковому віці спостерігається часті зміни настрою і проявляються різні емоції це нагадує маятник, що коливається. Я хочу, щоб ви дали відповідь на запитання: як ви справляєтесь із своїми негативними емоціями? Як ви реагуєте на емоції інших людей? Які фактори спричиняють бурхливі емоції людей і чи варто це враховувати роблячи висновки про емоційний стан людини?
Я доповню ваші відповіді корисними порадами як контролювати власні емоції:
Рефлексія заняття 5 хв.
Учасники по черзі висловлюють свої враження, описують свій настрій та обмінюються думками і почуттями стосовно проведеного заняття. Для завершення рефлексії пропонується продовжити речення: «Під час заняття я зрозумів (ла), що…».
Заняття 5
«Самоконтроль»
Мета: формування уявлень підлітків про самоконтроль, необхідність вироблення та переваги володіння навичками самоконтролю.
Час: 45 хвилин
1. Вправа «Нестриманий хлопець» 15 хв
Мета: сформувати у підлітків розуміння розвитку навичок самоконтролю.
Хід вправи: ступне слово психолога 5 хв.
Сьогодні ми поговоримо про самоконтроль. Для того, щоб ви змогли зрозуміти, що таке самоконтроль пропоную вам прослухати одну цікаву притчу.
Жив-був юнак, відомий своєю запальністю та нездатністю стримувати гнів. Одного разу його батько дав йому мішечок із цвяхами та порадив кожного разу, коли він втрачатиме контроль над собою, забивати один цвях у стовп огорожі.
Першого дня юнак забив кілька десятків цвяхів. Проте, через два тижні, він почав вчитися контролювати свій гнів, і щодня кількість забитих цвяхів поступово зменшувалася. Зрештою, він зрозумів, що стримувати свій темперамент набагато легше, ніж щоразу забивати цвяхи.
Настав момент, коли юнак не втратив самовладання жодного разу за весь день. Радісно повідомивши про це батькові, він почув нове завдання: тепер, за кожний день, коли він залишається стриманим, він може витягнути один цвях зі стовпа.
Минув час, і надійшла мить, коли юнак з гордістю сказав батькові, що в стовпі більше не залишилося жодного цвяха. Тоді батько підвів його до огорожі та сказав:
— Ти чудово впорався, але зверни увагу на дірки у стовпі. Він уже ніколи не буде таким, як раніше. Коли ми завдаємо іншій людині образу словами, ми залишаємо такі ж шрами, як ці дірки. І незалежно від того, скільки разів ти попросиш вибачення — ці шрами залишаються…
Зараз я попрошу вас дати відповіді на три запитання:
Як ви зазвичай під час емоційного збудження проявляєте власні емоції?
Як ви зрозуміли, що таке самоконтроль?
Для чого людина повинна навчитись контролювати власні емоційні стани?
2. Вправа «Хвилина» 10 хв
Мета: розвиток внутрішнього «почуття часу».
Хід вправи: Я прошу вас сісти зручно, розслабитися та заплющити очі. Ваше завдання — визначити, коли пройде рівно одна хвилина між моїми сигналами. Коли, на вашу думку, хвилина мине, не відкриваючи очей, підніміть руку та залишайтеся в такому положенні. Я повідомлю, коли можна буде розплющити очі. Після завершення вправи я попрошу вас відповісти на такі запитання::
Які характеристики притаманні людям, у яких психологічний час тече «швидше» або «повільніше» порівняно з реальним?
Чи впливає емоційний стан людини на відчуття часу?
3. Вправа «Життєві ситуації» 15 хв
Мета: розвиток навичок передачі та сприйняття інформації за допомогою невербальних засобів комунікації.
Хід вправи: Кожному з вас буде видано картку, на якій описано певну ситуацію. Ви повинні зберігати зміст картки в таємниці та не розповідати завдання іншим учасникам. По черзі кожен з вас демонструватиме описану ситуацію, використовуючи виключно невербальні засоби — жести, міміку та рухи. Завдання інших учасників — визначити, про яку ситуацію йдеться. Коли всі учасники продемонструють свої ситуації, ми обговоримо результати.
Список ситуацій буде висвітлено на екрані.
Список ситуацій:
1. Підприємець, який підписав договір, який принесе високі прибутку його компанії.
2. Науковець, який зробив важливе відкриття.
3. Спортсмен-фігурист, який упав у фінальному виступі, через що втратив шанс на золоту медаль.
4. Футболіст-нападник, який забив вирішальний гол.
5. Кошеня, яке перевернуло великий горщик з квітами на підлогу.
6. Спортсмен повертається додому з олімпійською медаллю.
7. Артист, який виконав свою нову пісню так, що не заслужив оплесків.
8. Герой, який отримав медаль «За відвагу на пожежі».
9. Випускник, який провалив вступні іспити до вищого навчального закладу.
10. Студент, який закінчив інститут із відзнакою.
11. Фармацевт, який винайшов ліки від важкої хвороби.
12. Військовий, який виконав надскладне завдання успішно.
13. Учень, який отримав незадовільну оцінку за важливий тест.
14. Програміст, який створив найефективнішу програму з кібербезбеки у світі.
Обговорення: Після завершення вправи обговоримо, на які невербальні сигнали ви звертали увагу, щоб зрозуміти, яку ситуацію демонстрували учасники. Подумайте, чи допомагає мова жестів зрозуміти емоції, які відчувають люди, і як це впливає на сприйняття ситуації?
Рефлексія заняття 5 хв.
Учасники по черзі висловлюють свої враження, описують свій настрій та обмінюються думками і почуттями стосовно проведеного заняття. Для завершення рефлексії пропонується продовжити речення: «Під час заняття я зрозумів (ла), що…».
Заняття 6
«Саморегуляція в умовах стресу»
Мета: ознайомити підлітків із поняттям «стрес» та сприяти формуванню навичок зниження нервового напруження і тривожності, розвитку впевненості, подолання психологічних бар’єрів, зняттю психоемоційної напруги та втоми, а також формуванню стресостійкості.
Час: 50 хвилин
1. Вправа «Я і стрес» 20 хв
Мета: сформувати уявлення про стрес, визначити ставлення учасників до цього феномену та виявити суб’єктивні труднощі, які виникають під час стресових станів.
Хід вправи: Вступне слово психолога 2 хв.
Стрес — це стан, що супроводжується відчуттям тиску, пригніченості або неспроможності впоратися з певною проблемою. У помірних кількостях стрес може мати позитивний вплив, мотивуючи нас досягати поставлених цілей, наприклад, під час підготовки до іспитів або виступів. Однак надмірний стрес, особливо в ситуаціях, коли контроль над обставинами здається втраченим, може негативно позначитися на настрої, фізичному та психічному здоров'ї, а також на взаєминах з оточуючими.
Що викликає стрес?
Стрес виникає, коли людина не здатна ефективно впоратися із загрозливими, складними або болісними ситуаціями. До таких ситуацій належать:
Намалюйте, будь ласка, малюнок на тему «Я і стрес». Ви можете зобразити його у будь-якій формі - реалістичній, абстрактній, символічній чи художній. Основна увага приділяється щирості у вираженні своїх думок та почуттів, а не художній майстерності. Важливо, щоб ви відобразили ті образи та емоції, які виникли у вас після ознайомлення з темою. Цей малюнок може стати своєрідним ключем для усвідомлення ваших труднощів, пошуку внутрішніх ресурсів та вироблення нових стратегій ефективного управління стресом. Якщо ви бажаєте, можете використовувати кольорові олівці для кращого вираження своїх почуттів. Також пам'ятайте, що ви маєте право не показувати свій малюнок на занятті, якщо не хочете цього робити.
Вправа спрямована на те, щоб показати вам ваше ставлення до стресу і те, скільки місця займає стрес у вашому житті.
Протягом 5 хвилин ви маєте створити малюнок, що відображає ваше ставлення до стресу. Після цього я задам кілька запитань, на які ви повинні будете відповісти подумки, без записів і озвучування відповідей. Після кожного запитання у вас буде від 15 до 40 секунд для внесення змін або доповнень до вашого малюнка.
Запитання:
1. Чи використали ви колір у своєму малюнку? Подивіться, які кольори (або який колір) переважають. Що цей колір означає для вас?
2. Де ви зобразили себе? Позначте себе на малюнку літерою «Я».
3. Як ви зобразили стрес? У вигляді живої істоти, абстрактної фігури, чи конкретної особи?
4. Подивіться, скільки місця на аркуші займає ваше зображення і скільки - стрес. Чому саме так?
5. Що б вам хотілося змінити або покращити у своєму стані під час стресової ситуації? Які особисті якості або інші фактори заважають вам це зробити?
2. Вправа «Скринька» 15 хв
Мета: моделювання значущої стресової ситуації емоційного характеру, виявлення типових реакцій на стресові ситуації.
Хід вправи: Уявіть, що перед вами стоїть скринька, в якій зберігаються ваші найпотаємніші почуття, бажання та думки. Ця скринька — символ вашого внутрішнього світу, де знаходиться все, що ви цінуєте та любите, що є для вас особливо важливим. Протягом декількох хвилин панує тиша, і в несподіваний момент ця скринька зникає.
Дайте відповіді на запитання:
1. Що ви відчули? Який ваш поточний стан?
2. Коли ще у вас виникають подібні почуття?
3. Хто контролює ці почуття?
4. Куди вони зникають згодом?
Висновок
Цей досвід є прикладом реального стресу та напруги. Ваша реакція на зникнення скриньки відображає, як ви насправді реагуєте на стресові ситуації та труднощі, включаючи ті, що виникають у взаємодії з іншими людьми.
Тепер подумайте і по черзі поділіться методами, які допомагають вам зняти напругу та подолати занепокоєння після пережитого стресу. Додаток 2
3 . Вправа «Берег моря» 10 хв
Мета: зняття психоемоційної напруги, розслаблення.
Сядьте будь ласка, так, як вам зручно, заплющте очі і уявіть собі, що ви сидите на березі моря на гарному містку, ваші ноги знаходяться у воді, ви відчуваєте легкий вітерець, спокій, тишу, гармонію. Прохолодний вітерець легко торкається вашого волосся, ви відчуваєте легку прохолоду, ваше тіло повністю розслаблене ви почуваєтесь затишно, вас оточує прекрасний краєвид. Милуючись цим краєвидом, який вас оточує, ви наповнюєтеся силою, енергією, спокоєм, свободою та гармонією. Неподалік від вас пропливає маленький білий човник який надихає своєю красою, у глибині моря ви бачите прекрасну зграю дельфінів від яких ви наповнюєтесь добром і позитивом, у небі парять прекрасні, горді та вільні птахи, навколо вас гарний піщаний пляж з теплим, жовтим і лагідним пісочком. Високі та могутні гори, які захищають вас своєю величчю та красою наповнюють вас силою та енергією. Нескінченне синє море, яке легко плескається у ваших ніг, його хвилі розслабляють вас та наповнюють енергією. Куди б ви не повернулися вас оточують дуже красиві місця. Знаходячись у цьому приємному і безпечному місці ви розслаблюєтесь і зникає втома, напруга і ви чудово себе почуваєте.
А зараз зробіть глибокий вдих і повільний та видих. Ви почуваєтесь легко, ви відпочили, вам комфортно і затишно, ви відчуваєте себе наповненими життєвими силами та енергією.
А зараз ви повільно розплющте очі і повернетесь до нас. Прошу вас поділитись своїми відчуттями.
Дайте будь ласка відповіді на запитання:
Які почуття ви переживали під час виконання даної вправи?
Як зараз ви себе почуваєте?
Учасники по черзі висловлюють свої враження, описують свій настрій та обмінюються думками і почуттями стосовно проведеного заняття. Для завершення рефлексії пропонується продовжити речення: «Під час заняття я зрозумів (ла), що…».
Заняття 7
«Внутрішні і зовнішні ресурси»
Мета: пошук внутрішніх та зовнішніх ресурсів.
Час: 45 хвилин
1. Вправа «Дерево» 20 хв
Мета: визначення факторів, які допомагають впоратися зі стресом, труднощами або життєвими викликами.
Хід вправи: Вступне слово психолога 2 хв
Психологічні ресурси – це «резервуар» життєвих можливостей, які ми використовуємо для вирішення будь-яких життєвих завдань. Існують внутрішні і зовнішні ресурси людини.
Внутрішні ресурси:
Це ті характеристики, навички та якості, які людина має в собі і може використовувати для адаптації та подолання складних ситуацій. Внутрішні ресурси можуть включати:
Зовнішні ресурси:
Це ті фактори навколо людини, які можуть забезпечити їй підтримку та допомогу. До них належать:
Зараз я пропоную вам намалювати своє дерево, дерево своїх ресурсів. Намалюйте дерево будь-якого виду, будь-якого розміру та не обмежуйте свою фантазію. Виділіть на цьому дереві зелені листочки, під яким ви напишіть свої сильні якості, якими ви пишаєтеся, які вам подобаються, які ви хочете розвинути в собі. Потім замалюйте сірим кольором листочки, які відповідають вашим недолікам, ті якості, які заважають вам у житті, ті листочки, які вам хотілося здути зі свого дерева, щоб їх ніхто на вас не бачив. Далі над кожним деревом я пропоную вам намалювати хмаринки і записати в них ті хобі, ті радощі, які наповнюють вас енергією, це буде ваш ресурс. У дерева є ще й коріння, і я пропоную підписати кожен корінець ім'ям дорогої для вас людини, яка наповнює вас через обійми, компліменти, вдячність, спілкування, через той час, який ви проводите разом, від якого ви наповнюєтеся теплом , Енергією, ресурсом.
Тепер уявіть собі, що коли ви турбуєтесь з приводу будь-якої ситуації, над цими сухими листочками пройшла та хмарка, яка наповнила цей листочок дощем, ресурсом, який може відновити ваші сили.
Щоразу, коли вам сумно, страшно, подивіться на це дерево подивіться на ті хмарки, які у вас є ті заняття та хобі, які вас наповнюють ресурсом, зателефонуйте і поспілкуйтеся з тими близькими та друзями, які є вашим корінням, яке наповнює вас і підтримує, дають вам спокій, енергію, любов та повагу до себе. Щоразу, коли вам сумно, страшно, самотньо, скажіть собі: «В цьому я найкращий і в цьому, а в цьому мій сильний бік…» і спілкуйтеся з тими людьми, які наповнюють вас ресурсом. Ви в себе не одні, є люди, які сповнюють вас енергією. Подивіться скільки довкола прекрасного, наше завдання - це побачити. Зараз ви намалюєте це дерево і розкажете про нього, і ми спробуємо трансформувати ваші недоліки на сильні сторони.
2. Вправа «Мої ресурси» 10 хв
Мета: визначення власних ресурсів.
Хід вправи: зараз ми ще попрацюємо з ресурсами. На аркуші А4 зліва намалюйте силует людини, праворуч ми писатимемо ресурси, одразу запишіть фрази.
Навпроти голови ми пишемо: «Я знаю…» (які ви маєте знання)
Навпроти рук «Я вмію…» (що ви вмієте)
Навпроти тулуба «Я відчуваю…» (Які ваші почуття для вас є ресурсними) Навпроти ніг «Я можу…» (що ви можете)
Розкажіть, що ви написали і ми проаналізуємо ваші ресурси та те, як ви можете їх використовувати.
3. Вправа «Вміння говорити життю дякую» 5 хв
Мета:
Хід вправи: вступне слово психолога 1 хв
Енергія подяки завжди наповнює позитивною енергією. Якщо ми хочемо виростити в собі відчуття здібності до всього, то нам необхідно почати з подяки Богу, всесвіту, близьким людям, друзям, життю за те, що ми маємо. Нам треба навчитися розуміти, що ми багаті від того, що маємо, а не бідні від того, чого в нас немає чогось. Напишіть 5 подяк за рік (можна більше). Розкажіть будь ласка, за що ви готові подякувати життю.
Рефлексія заняття 10 хв.
Що сподобалося під час проведення занять?
Що нового дізналися?
Які відкриття для себе вами зроблені?
Де і коли ви їх зможете застосувати?
Додаток 1
Поради щодо керування емоційними станами
Вираження почуттів і емоцій є необхідним для психічно здорової особистості, проте існують ситуації, коли це виявляється недоречним, перешкоджає раціональному мисленню та може призводити до помилок.
Прагнути зберегти емоційний баланс, важливо не пригнічувати свої переживання, а проявляти їх у відповідний час і місці. Для цього варто визначити для себе ефективні методи зняття напруги та заспокоєння.
Фізична активність. Заняття фізичною роботою або вправами, що допомагають відволіктися від негативних емоцій, таких як гнів, смуток чи відчай. При цьому відбувається викид ендорфінів, які покращують емоційний стан.
Терпіння. Опанування терпіння — один із шляхів досягнення внутрішньої гармонії. Хоча контроль над емоціями може бути складним завданням, це тренує здатність зберігати спокій. Варто навчитися регулювати інтенсивність своїх емоцій, незалежно від їхнього характеру.
Природа. Прогулянки та подорожі на природу, діють як цілющі засоби для душі, забезпечуючи спокій і відчуття гармонії з навколишнім середовищем.
Пауза для роздумів. Замість миттєвої реакції на ситуацію, зробіть паузу та обміркуйте можливі рішення й інструменти. Це дозволить охолонути, повернути фокус на об’єктивний аналіз ситуації та уникнути імпульсивних дій.
Поспішні рішення часто залишають гіркий після смак жалю. Натомість коротка пауза допомагає зосередитися на ключових аспектах проблеми та знайти ефективний і делікатний спосіб її вирішення. Намагайтеся уникати емоційних перевантажень, коли почуття повністю захоплюють вас.
Додаток 2
Засоби для зняття напруги
1. Проаналізувати ситуацію.
2. Відволіктися від того, що відбувається (не застрявати)
3. Бути готовим як до успіху, так і до невдачі.
4. Мати запасний план – чудовий спосіб зменшити стрес.
5. Зменшити важливість події.
6. Розслабитися.
7. Думати позитивно (посміятися чи знайти щось корисне в тому, що трапилося)
8. Виплеснути негативну енергію, що накопичилася, назовні якимось чином (помити посуд, пограти у футбол, побити «грушу» (подушку).