Тема „Речення”
Гра „Утвори речення”
До виділених слів добери відповідні слова з другого і третього стовпчиків, з’єднай їх стрілочками, прочитай:
Листя блищить на сонці
Петрусь лежить на воду
Вода пірнає у підлогу
Учениця впала на зошиті
Ручка пише у землі
Гра „Заміни одним словом”
Гра „Допоможіть лисенятам”
Допоможіть лисенятам скласти зі слів речення. Запишіть їх. Ліс, у, осінь, прийшла. Одяглися, жовте, дерева, у, вбрання.
Гра „Лісові мешканці”
Назвіть слова, які „живуть” у лісі. (Дуб, дятел, їжак, дерево...) Утворіть з ними речення і запишіть.
Гра „Впіймай спонукальне речення”
(діти плескають у долоні).
Облітав журавель
сто морів, сто земель,
облітав, обходив,
крила, ноги натрудив.
Ми спитали журавля:
Журавель відповідає:
Гра „Назви речення”
Текст
Гра „Продовж ланцюжок”
Завдання 1. Продовж речення записані на дошці і утвори з них тексти.
Завдання 2. До якого виду (опис, розповідь, міркування) відносяться тексти.
а) Котик Мурик – наш голубчик. Лапки м’якенькі, зубки гостренькі, вушка чуткі, вуса довгі, шубка шовкова....
б) На даху спала кішка. Коло неї сіла пташка. Пташко, не сиди близько. Кішки хитрі...
в) Кіт – корисна свійська тварина. Він ловить мишей...
Гра „Склади текст”
Варіант 1.
Розмісти речення в такому порядку, щоб вийшла зв’язна розповідь. Порядок речень познач цифрами.
Слово
Гра „Музичні слова”
Дібрати слова – назви предметів, в яких є сполучення букв, що відповідають назвам нот.
(Наприклад: ведмідь, редиска, фабрика, цибуля, неділя, помідор, і т. д.)
Гра „Зимові слова”
Спіймайте слова – назви предметів, які живуть тільки взимку.
Сніг, велосипед, мороз, вікна, лижі, віхола, день, вітер, лід, вулиця, ковзани, поле, бурулька, іній, туман, дерево, ожеледь.
Гра „Погрупуй слова”
Випиши слова у дві колонки за питаннями? Хто? Що?
Пролісок, соловейко, гриб, суниця, півень, дерево, моряк, журавель, учень календар. Підкресли букви, що позначають приголосні звуки у слові учень.
Гра „Хто? Що?”
До слів, які відповідають на питання хто?, добери слова, які відповідають на питання що?
Моряк - ...
Садівник - ...
Лікар - ...
Читач - ...
Школяр - ...
Льотчик - ...
Гра „Один – багато”
Запиши назви багатьох предметів. Один: дуб, дощ, горобець, джерело, учень, буря. Багато: дуби, ....
Гра „Слова в слові”
Гра „Знайди зайве слово”
а) Донецьк, Дніпро, Львів, Київ, Одеса.
б) Дунай, Десна, Полтава, Дністер, Рось.
в) Пушок, Сірко, Рекс, Дружок, Чернівці.
Як пишуться ці слова? Чому?
Гра „Хто більше”?
Мова (яка?) ласкава,...
Небо (яке?) високе,...
Вітер (який?) холодний,...
Книги (які?) дитячі,...
Гра „Впіймай дієслово”
Бігати, розмовляти, сніжок;
плакати, радіти, сонечко;
купувати, згадати, хвалити, ліс;
Слово. Значення слова
Гра „Третій зайвий”
Знайдіть зайві” словосполучення. Доведіть свою думку.
Золота ложка
Золота людина
Золоті руки
Сумує ліс
Сумує мати
Сумує небо
Срібний голос
Срібний ніж
Срібне волосся
Гра „Хитре слово”
Складіть різні речення зі словами, записаними на дошці.
На бе'резі
на бере'зі
доро'га
дорога'
го'ри
гори'
Гра „Допоможіть Білочці”
Впишіть антоніми до слів.
(Легко. Мир. Повно. Молодість. Вигадка. Мовчати. Холодно. Відповідь.)
Будова слова
Гра „З одного кореня”
За допомогою префіксів та суфіксів утвори від кожного кореня якнайбільше слів. Переможцем вважається та група, яка за певний час правильно напише найбільше слів.
1 група.
- дуб -, - хат -, - риб -.
2 група.
- прац -, - пис -, - літ -.
3 група.
- дуб -, - ніс -, дзвін -.
Гра „Одяги корінь”
а) Корінь – лік, суфікс -ар (лікар);
б) Корінь – спів, суфікс -ачк, закінчення а;
в) Корінь – мал, суфікс -яр;
г)Корінь – тесл, суфікс -яр;
запишіть утворенні слова.
Гра „Хто швидше?”
Погрупуйте спільнокореневі слова й випишіть у різні колонки. Виділіть корінь. Співати, підводний, музика, водичка, спів, вода, музикант, розвідка, наспівувати, розвідник, співак, музикальний, співачка, розповідати.
Гра „Сигнал”
Усно.
Вчитель показує сигнальні картки.
; ; ; ; ;
Гра „ Повторимо словосполучення”
Утворити словосполучення, добери потрібні слова.
(Болотний, болотистий) ґрунт, чоботи.
(Глиняний, глинистий) півник, пагорбок.
Гра «Пізнай мене»
Муха – мусі – мушка.
вухо – ...
Рука – руці – ручка.
бік – ...
ріка – ...
пасіка – ...
щока – ...
Гра „Впіймай слово з префіксами”.
Загадка.
Двох донечок я маю,
роздягаю їх, вдягаю,
роззуваю і взуваю,
розчісую і вмиваю,
ввечері спати вкладаю. (Ляльки).
(Діти плескають в долоні визначають слова з префіксами).
Іменник
Гра „Хто більше знає”.
До поданих загальних назв дібрати іменники – власні назви.
Річка
Місто
Письменник
Країна
Журнал
Гра „Пригадай іменник”.
Вчитель пропонує записати у дві окремі колонки щонайбільше іменників (назв істот і неістот) на одну букву. Виграє той учень, який протягом визначено часу (3-5 хв.) записав найбільшу кількість слів, правильно згрупувавши їх.
Наприклад: слова на букву д (назви неістот – дерево, дім, дуб, дах, дрова, дріт, діжа; назви істот – дядько, Дмитро, Даринка, дід, дракон, дивак, Денис, донька, дельфін).
Гра „Визнач рід іменників”
(з використанням сигнальних карток Ч, Ж, С.)
Вчитель зачитує іменники. А учні сигналізують, якого роду цей іменник. Слова для гри: Олень, Роман, учень, Галя, теля, дошка, дерево, кінь, гусак, дощ, вівця.
Прикметник
Гра „Хто швидше”
Дописати до кожного іменника усі можливі прикметники.
Матеріал для гри.
Колесо (металеве, велике, чорне, кругле).
Кулька (гумова, маленька, червона, легка).
Олівець (синій, довгий, заструганий).
Гра „Який? Яка? Яке?”
лимон (який?) – жовтий, ...
груша (яка?) – ...
яблуко (яке?) – ...
Учні добирають по п’ять прикметників.
Гра „Перетвори іменник”
На дошці написано іменники, їх треба перетворити у прикметники.
Наприклад: холод – холодний;
мороз – ...
вітер – ...
залізо – ...
жито – ...
Дієслово.
Гра „Добери дієслово”
Випишіть дієслова разом з іменниками, з якими вони зв’язані.
Наприклад: Жита (що робили?) половіли;
море (що робило?) червоніло;
річечка (що робила?) темніє;
ячмінь (що робить?) повився;
килим (що робить?) темніє;
просо (що робить?) стелиться.
Гра „Яка части мови”.
Знайдіть слова, які однаково вимовляються, і визначте, до якої частини мови вони належать.
Проти ночі по травиці
у курник повзе лисиця.
Напоролася на вила,
цілу ніч від болю вила.
Песик лисичку з лісу ніс
і поранив собі ніс.
Гра „Добери синонім”.
Доберіть синоніми до дієслів.
Думати – ... (мислити, міркувати);
доглядати – ... (турбуватись, піклуватись);
розмовляти – ... (говорити, гомоніти);
сміятись – ... (реготати, хихикати);
Гра „Продовж прислів’я”.
Ледачого всі ... (обминають), а роботящого шанобливо ... (вітають). У лиху годину ... (впізнаєш) вірну людину. Стежки ледарів бур’янами ... (поросли).
Назвіть дієслова і визначте час.
Гра „Загадковий калейдоскоп”.
До слів – відгадок доберіть дієслова в різних часових формах.
Гра „Випиши слова”
Запиши слова, розміщуючи їх у три колонки за частинами мови: іменники, прикметники, дієслова.
Мова, сильний, місто, розуміє, калина, співає, солов’їна, красива, малює, олівець, пише, зручна, холодне, школа.
Слово
Значення слова.
Гра „Третій зайвий”
Знайдіть „зайві” словосполучення. Доведіть свою думку.
Золота ложка Сумує ліс Срібний голос
Золота людина Сумує мати Срібний ніж
Золоті руки Сумує небо Срібне волосся
Гра „Хитре слово”.
Складіть різні речення зі словами, записаними на дошці.
На бе'резі доро'га го'ри
на бере'зі дорога' гори'
Гра „Допоможіть Білочці”.
Впишіть антоніми до слів.
(Легко. Мир. Повно. Молодість. Вигадка. Мовчати. Холодно. Відповідь.)
1 |
|
|
|
|
|||||
2 |
|
|
|||||||
3 |
|
|
|
|
|||||
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|||
6 |
|
|
|
|
|
|
|||
7 |
|
|
|
|
|
|
|||
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Будова слова.
Гра „З одного кореня”.
За допомогою префіксів та суфіксів утвори від кожного кореня якнайбільше слів. Переможцем вважається та група, яка за певний час правильно напише найбільше слів.
1 група.
- дуб -, - хат -, - риб -.
2 група.
- прац -, - пис -, - літ -.
3 група.
- дуб -, - ніс -, дзвін -.
Гра „Одяги корінь”.
а) Корінь – лік, суфікс -ар (лікар);
б) Корінь – спів, суфікс -ачк, закінчення а;
в) Корінь – мал, суфікс -яр;
г)Корінь – тесл, суфікс -яр;
запишіть утворенні слова.
Гра „Хто швидше?”
Погрупуйте спільнокореневі слова й випишіть у різні колонки. Виділіть корінь. Співати, підводний, музика, водичка, спів, вода, музикант, розвідка, наспівувати, розвідник, співак, музикальний, співачка, розповідати.
Гра „Сигнал”.
Усно.
Вчитель показує сигнальні картки.
; ; ; ; ;
Гра „ Повторимо словосполучення”.
Утворити словосполучення, добери потрібні слова.
(Болотний, болотистий) грунт, чоботи.
(Глиняний, глинистий) півник, пагорбок.
Гра „Розрізняй мене”.
Муха – мусі – мушка.
вухо – ...
рух – ....
кожух – ....
Рука – руці – ручка.
бік – ...
ріка – ...
пасіка – ...
щока – ...
Гра „Впіймай слово з префіксами”.
Загадка.
Двох донечок я маю,
роздягаю їх, вдягаю,
роззуваю і взуваю,
розчісую і вмиваю,
ввечері спати вкладаю. (Ляльки).
(Діти плескають в долоні визначають слова з префіксами).
Іменник
Гра „Хто більше знає”.
До поданих загальних назв дібрати іменники – власні назви.
Річка
Місто
Письменник
Країна
Журнал
Гра „Пригадай іменник”.
Вчитель пропонує записати у дві окремі колонки щонайбільше іменників (назв істот і неістот) на одну букву. Виграє той учень, який протягом визначено часу (3-5 хв.) записав найбільшу кількість слів, правильно згрупувавши їх.
Наприклад: слова на букву д (назви неістот – дерево, дім, дуб, дах, дрова, дріт, діжа; назви істот – дядько, Дмитро, Даринка, дід, дракон, дивак, Денис, донька, дельфін).
Гра „Визнач рід іменників”.
(з використанням сигнальних карток Ч, Ж, С.)
Вчитель зачитує іменники. А учні сигналізують, якого роду цей іменник. Слова для гри: Олень, Роман, учень, Галя, теля, дошка, дерево, кінь, гусак, дощ, вівця.
Прикметник
Гра „Хто швидше”.
Дописати до кожного іменника усі можливі прикметники.
Матеріал для гри.
Колесо (металеве, велике, чорне, кругле).
Кулька (гумова, маленька, червона, легка).
Олівець (синій, довгий, заструганий).
Гра „Який? Яка? Яке?”.
лимон (який?) – жовтий, ...
груша (яка?) – ...
яблуко (яке?) – ...
Учні добирають по п’ять прикметників.
Гра „Перетвори іменник”.
На дошці написано іменники, їх треба перетворити у прикметники.
Наприклад: холод – холодний;
мороз – ...
вітер – ...
залізо – ...
жито – ...
Дієслово
Гра „Добери дієслово”.
Випишіть дієслова разом з іменниками, з якими вони зв’язані.
Наприклад: Жита (що робили?) половіли;
море (що робило?) червоніло;
річечка (що робила?) темніє;
ячмінь (що робить?) повився;
килим (що робить?) темніє;
просо (що робить?) стелиться.
Гра „Яка части мови”.
Знайдіть слова, які однаково вимовляються, і визначте, до якої частини мови вони належать.
Проти ночі по травиці
у курник повзе лисиця.
Напоролася на вила,
цілу ніч від болю вила.
Песик лисичку з лісу ніс
і поранив собі ніс.
Гра „Добери синонім”.
Доберіть синоніми до дієслів.
Думати – ... (мислити, міркувати);
доглядати – ... (турбуватись, піклуватись);
розмовляти – ... (говорити, гомоніти);
сміятись – ... (реготати, хихикати);
Гра „Продовж прислів’я”.
Ледачого всі ... (обминають), а роботящого шанобливо ... (вітають). У лиху годину ... (впізнаєш) вірну людину. Стежки ледарів бур’янами ... (поросли).
Назвіть дієслова і визначте час.
Гра „Загадковий калейдоскоп”.
До слів – відгадок доберіть дієслова в різних часових формах.
Гра „Випиши слова”.
Запиши слова, розміщуючи їх у три колонки за частинами мови: іменники, прикметники, дієслова.
Мова, сильний, місто, розуміє, калина, співає, солов’їна, красива, малює, олівець, пише, зручна, холодне, школа.
У структурі уроку рідної мови місце гри повинно визначатися завданнями уроку і змістом навчального матеріалу, а також характером самої гри.
У нашому дослідному навчанні кожна гра направлена на розвиток мислення і засвоєння граматичних понять мови. Проте різні види ігор сприяють формуванню різних якостей. Ми подбали і про матеріал гри (предмет, малюнок, слово, художній текст, тести), що зумовлює основний зміст розумових дій дитини.
Анаграми (грецьк. ana „пере” та grama „літера”) – переставляння літер у слові для створення нового значення, прочитання слів у зворотному напрямку (кіт – тік, мука – кума, літо – тіло, тема – мета).
Буриме (фр bous – кінці, закінчення та rimes – римовані) – вірш, створений заздалегідь заданими римами, котрі не дозволяється переставляти або змінювати. Вони мають пов’язуватися певним сюжетом. Задля цікавості й активізації учнів буриме пишуться принципом „Хто швидше”!
Вікторина – гра, в якій учасникам ставлять різноманітні запитання на літературні теми. Переможцем у змаганні є той, хто швидше, повніше й точніше відповість на більшу кількість запитань.
Головоломка – складна загадка або задача, для розв’язання якої потрібна кмітливість.
Інсценізація (лат. in – на і scaena – сцена) – переробка літературного твору (прозового, поетичного) для постановки його на сцені. Має на меті засобами драматургії передати ідейно-художній зміст твору, можлива також його інтерпретація.
Каламбур (фр. Calembour – гра слів) – стилістичний прийом, за основу якого правлять омоніми, пароніми, будь-які форми полісемантичності, часто вживається в комічному та сатиричному контекстах.
Криптограма – напис, зроблений за допомогою різних умовних знаків, - шрифтів.
Кросворд – гра-задача, яка полягає у вписуванні літер у перехресні рядки клітинок накресленої фігури так, щоб по горизонталі та вертикалі вийшли загадані слова.
Метеграма (грецьк. Metagranho – внесення змін у тексті) – літературна гра, яка полягає в заміні початкової літери у слові, що призводить до появи нових слів з відмінним смисловим значенням (жито – сито, бак – рак).
Ребус – загадка, в якій слова або фрази, що загадуються, зображено у вигляді комбінації малюнків із літерами та іншими знаками (цифри, ноти і. т. д.).
Фігурний вірш – вірш, в якому синтезовано властивості звукових та візуальних мистецтв, втілені у винахідливій, переважно графічній формі.
Шарада – це різновид гри, котрий полягає у відгадуванні закодованих слів чи виразів, сприяючи розвитку інтелекту та активізації мовного поля під незвичним асоційованим кутом зору.
Чайнворд – задача-головоломка, що полягає в заповненні послідовно розміщених клітинок, при цьому остання літера попереднього слова є першою літерою наступного і т. ін.