Українська мова 2 клас
Тема. Тематичні групи слів. Розподіл слів на тематичні групи за такими ознаками, як колір, матеріал, форма, почуття та ін.
Мета: формувати ключові компетентності:
формувати предметні компетентності:
ознайомити учнів з поняттями «тематична група слів»; учити розподіляти слова на тематичні групи; розвивати вміння розподіляти ряд слів на дві групи за смисловою ознакою, доповнювати кожну групу 2–3 словами; виховувати уважність.
Хід уроку:
I.Організаційний момент:
Пролунав уже дзвінок,
Починається урок.
Будем добре працювати,
Хороші результати будемо мати.
II.Актуалізація опорних знань:
1 Гра «Ланцюжок»
— Назвіть слово. Поставте до нього питання.
Хліб, печиво, цукор, дівчинка, булка, теля, вікно, жук, комар,
дерево, зима, білка, вода. (на дошці)
— Що називають ці слова? (предмети)
2 Гра «Добери ознаку»
— До поданих слів доберіть назви ознак. Запишіть їх.
Зразок. яблуко — кругле, стигле, соковите, зимове.
Огірок — …, …, … . (дівчата)
Цибуля — …, …, … . (хлопці)
3.Каліграфічна хвилинка.
-Складіть слова. Чим ці слова можна об’єднати? Добавте свої. Запишіть
Ра сму спів ток чуття дість (почуття) … Гнів, смуток, жалість, задоволеність, страх, спокій, тривога, сміх, подив.
-Я прочитаю віршик. А ви мені скажете, які емоції та почуття у вас виникли під час слухання.
МИШКА
Малювала зранку мишка
Три цукерки, два горішка,
А в обід в куточку сіла
І смачний малюнок з'їла.
III. Повідомлення теми й мети уроку
— Сьогодні ми будемо працювати з посмішкою, гарним настроєм. Ми дослідимо, що слова можна об’єднувати в тематичні групи.
IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Коментоване письмо
— Продовжте за зразком.
Зразок. Пальто, шапка, плаття — це одяг.
Ведмідь, лисиця, заєць — це…
Синичка, дятел, сорока — це…
Глечик, склянка, каструля — це…
Висновок. Ми утворили тематичні групи, у яких слова мають спільне значення.
2. Гра «Вилучи “зайве” слово».
Зима, літо, осінь, ніч, весна.
Водяний, водій, водичка.
— Яке слово «зайве»? Чому?
V.Осмислення й узагальнення отриманих знань
1 Тренувальна вправа
— Прочитайте текст. Спишіть. Знайдіть слова, які можна об’єднати в одну групу. Назвіть їх одним словом.
Перед хатою був великий квітник. У його центрі височіли горді мальви. Їх оточували барвисті айстри. А біля їхніх ніг стелився синій барвінок.
2 Цікаво знати!
— Ви знаєте, що є тематичні групи, у яких слова
об’єднуються за кольором.
3. Слухання вірша:
-Назвіть із вірша кольорові слова.
4.Робота в групах
Назвіть предмети білого кольору. (Білий сніг, біла вата, біле
молоко), червоного, жовтого, зеленого кольору.
5.Самостійна робота
(впр. 288)
VI. Рефлексія
-Я дізнався …
-Що ж таке тематичні групи слів? (Це слова, які мають спільне значення.)
-Мені було цікаво …
-Як назвати одним словом: вересень, липень, січень, травень?