УРОК
РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ
у 2 класі
Класний керівник: Фафруник Л.І.
Тема. Складання усної розповіді за малюнком «Осінь» .
Мета. Формувати в учнів уміння будувати усні висловлювання за малюнком;
поповнювати й активізувати словниковий запас;
розвивати творчі здібності, мовлення, уміння послідовно формулювати думки і поєднувати їх у зв'язному викладі;
виховувати любов до природи, до краси рідного слова, до мистецтва.
Обладнання. Презентація, малюнки, завдання для роботи в групах, картки для індивідуальної роботи.
Хід уроку
І. Організація навчальної діяльності.
Вправа “Дай мені 5” (слайд 1)
Наші очі на уроці: дивляться і все бачать;
наші вушка: слухають і все чують;
голова: працює, добре думає;
наш ротик: мовчить; відкриваєм, коли відповідаєм;
ручки і ніжки: правильно тримаєм;
руку піднімаєм, коди відповідь знаєм.
ІІ. Вправа “Очікування”
- Діти, ми всі почули як ви готові працювати.
- Яким хочете бачити наш урок? (Відповіді учнів)
- У кожного з вас є відбиток вашої руки, напишіть на ній своє очікування і відкладіть на край парти. В кінці уроку перевіримо чи збулися ваші очікування.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми і мети уроку.
На уроці природознавства ми дізналися про життя комах і риб восени.
На літературному читанні захоплювалися поезією Олександра Олеся і працювали над віршем “Ліс восени” .
Зараз у нас урок розвитку мовлення. Ми будемо вчитися складати усну розповідь за малюнком про осінь.
- Назвати періоди осені.
- Який зараз період?
- Яке явище відрізняє осінь від інших пір року?
2. Гра “Осінній комплімент” (слайд 3)
Робота в парах.
Коли нам хтось подобається, то ми кажемо йому приємні слова, компліменти. Зараз ви порадитесь в парах який комплімент можна сказати для осені.
(Відповіді учнів).
Вчитель. Осінь - незвичайна пора року. Поети складають вірші, які йдуть від самого серця. Композитори добирають чарівні звуки і створюють прекрасні мелодії. Художники за допомогою кольорів передають осінню красу.
Зараз я запрошую вас послухати чарівну мелодію осені.
Читання вчителем вірша Л.Костенко “Така красива осінь”.
Красуня - осінь просто чарівна,
Уся барвиста й сонячна вона.
У золото убрана й жовтий цвіт
І став таким красивим дивосвіт.
А в квітах нині скільки кольорів
І клени , наче тисячі вогнів!
А небо - диво, синій - синій дзвін,
По нім хмарки пливуть з усіх сторін,
Неначе в морі кораблі…
Така казкова осінь на землі.
- Які кольори переважали на картинах?
- Чи сподобалась вам музика?
- Як описує осінь у вірші Л.Костенко?
- Хтось творить красу словом, хтось звуком, а хтось-кольором.
4. Вправа “Риму добирай” (слайд 4)
Сонце світить та не …
Листячко уже …
Все частіше йдуть …
На дерева та … .
IV. Робота за малюнком (слайд 5)
- Які кольори переважають?
2. Гра “Підзорна труба” (слайд 6)
( Виділення об’єктів, зображених на малюнках )
Вчитель. Направте свої підзорні труби на малюнок і назвіть слова, які відповідають на питання що? хто?
(Діти називають слова).
Вчитель. Словничок - довідничок запрошує нас до своєї скарбнички.
(На дошці записані слова діти читають і впізнають назви предметів )
Хто це? Що це?
Сумне , втомлене -… ;
сірі, темні - … ;
пишні, золотокосі -… ;
легенькі, золоті, барвисті - … ;
пожовкла, прив'яла - … ;
холодний, дрібний - … ;
красені - … ;
синя, вузенька - … ;
високі, багатоповерхові - … ;
перелітні -… .
Фізкультхвилинка “Осіння прогулянка” (слайд 7)
4. Дібрати порівняння
-З яким художнім засобом ви познайомилися на уроці читання?
- Що таке порівняння? (слайд 8)
5. Встановлення взаємозв’язку між предметами на малюнку.
Самостійна робота (завдання на картках)
Сонце ховається за … .
Річка біжить між … .
Дуб росте над … .
Листочки шелестять про … .
Грибочки виглядають із … .
Птахи прощаються з … .
6. Робота в групах (складання пазлів) (слайд 9-10)
Повторити правила роботи в групах.
Завдання: скласти картинки, прочитати речення і дізнатися без чого не можна обійтися восени.
а) Тихим кроком ступає осінь по землі.
б) Чарівниця осінь завітала у гайок.
в) Настала золота осінь.
- Де у тексті розмістити ці речення? На початок, всередину, чи на кінець?
7. Будова тексту (слайд 11)
- З яких частин складається текст?
Читання плану запропонованого вчителем.
8. Складання мовленнєвої замальовки (опис на основі можливого сприйняття предметів різними органами чуття).
- Що на малюнку можна “понюхати” ?
Розпочинайте зі слів: Тут пахне …
- Що можна відчути на дотик ?
Коли я торкаюсь руками …
- Що можна відчути на смак ?
Хочу відчути смак …
- Які звуки можна почути ?
Я чую, як … .
Фізкультхвилинка “Австралійський дощ”
9. Колективне складання розповіді .
10. Складання розповіді (2- 3 учні).
11. Добір заголовка.
12. Прощання з малюнком.
- Щоб ви хотіли домалювати на цьому малюнку?
V. Підсумок уроку. Рефлексія.
- На сьогоднішньому уроці ми вчилися …
- Мені сподобалося …
- Мені було важко …
Складання дерева очікувань.
VI. Домашнє завдання. Скласти усну розповідь про зиму.