«Вигадай свій танець» (для дітей від 6 років). Ведучий стає у центр круга. У такт музиці (швидкій або повільній) він виконує декілька різних танцювальних рухів, інші копіюють його танець. Потім він торкається до котрогось учасника, той виходить у центр, вигадує свій танець, і далі по колу.
«Подаруй рух». Учасники стають у коло. Звучить весела музика. Ведучий починає танок, виконуючи якісь однотипні рухи протягом 15-20 секунд. Інші повторюють ці рухи. Потім кивком голови він дає знак наступному починати свої рухи в такт музиці, і далі подібне продовжується по колу.
«Танець п’яти рухів» (автор Габріела Рот, для дітей від 5 років). Для виконання вправи необхідний запис з музикою різних темпів тривалістю 1 хвилина кожного темпу.
1. «Плин води» – плавна музика, текучі, пластичні, м’які рухи. 1 хвилина.
2. «Перехід через гущавину» – імпульсивна музика, різкі, сильні, чіткі рухи, бій барабанів. 1 хвилина.
3. «Зламана лялька» – неструктурована музика, хаотичний набір звуків, рухи незавершені. 1 хвилина.
4. «Політ метеликів» – лірична плавна музика, тонкі витончені ніжні рухи. 1 хвилина.
5. «Спокій» – спокійна тиха музика або набір звуків, що імітують шум води, морський прибій, звуки лісу. Учасники стоять нерухомо, «слухають» своє тіло.
Після закінчення вправи запитайте в дітей, які рухи їм найбільше сподобалися, що легко виходило, а що ледве-ледве.
«Весела зарядка» (автор Афонькін С. Ю., для дітей від 4 років).
Ведучий розповідає, а інші показують у русі. «Щоб машина запрацювала, треба завести мотор. Людина, що спить, схожа на незаведену машину (діти «сплять»). Кожен з вас – господар свого тіла. Ви можете його «завести» і «вимкнути». Спробуймо. Ви – кошенята, що прокинулися. Витягніть лапки, випустіть кігтики, підніміть мордочки. А зараз ви – комашки сонечка, що впали на спину. Лапки догори, намагайтеся перекотитися зі спини на лапки. А ось ви – тигри, що крадуться у джунглях. Станемо осіннім листочком, що коливається на вітрі. Політаємо, як листочок, що відірвався. Вдихнемо якнайглибше і перетворимося на повітряні кульки, спробуємо підстрибнути і злетіти м’яко і плавно. Тягнемося вгору, як жирафи. Пострибаємо, як кенгуру, щоб стати такими ж спритними і сильними. А тепер ми – маятники, важкі, громіздкі, покачаємося з боку в бік. А зараз ми пілоти, заведемо мотор літака і злетимо. Зігнемося, як лук індіанця, і станемо пружними. Яка ваша нога сьогодні більше і вище пострибає? А скільки разів ви присядете, щоб понюхати квіточку? Молодці!»
«Танець вогню» (для дітей 5 років). Танцюристи щільно стають у коло, руки піднімають вгору. В такт бадьорій музиці опускають і піднімають руки, імітуючи полум’я. Вогнище ритмічно погойдується то в один, то в інший бік, стає то вищим (танцюють, ставши навшпиньки), то нижчим (присідають і погойдуються). Дме сильний вітер, і вогнище розпадається на маленькі іскорки, які вільно розлітаються, кружляють, з’єднуються одна з одною по дві, три, чотири. Іскорки світяться радістю і добром.
«Дзеркальний танець» (для дітей від 5 років). Учасники розподіляються на пари. Звучить будь-яка музика. Хтось із пари – дзеркало, він з точністю прагне повторити танцювальні рухи іншого. Потім пари міняються ролями.
«Намисто» (для дітей від 5 років). Учасники стають у щільне коло. Вони – намистинки красивого намиста. Тісно притискаються, кружляють на місці, не відриваючись один від одного, бігають по «шиї хазяйки», так само щільно притиснувшись. Ведучий підходить до «намиста» і намагається «розірвати» його. Якщо йому це вдається, намистинки «розсипаються» по підлозі й котяться по ній. Ведучий ловить їх по черзі, міцно тримаючи за руку першу, та – другу, спійману ведучим, третю і так далі, доки ведучий не збере знову все намисто і не зробить його щільним і міцним. Перша спіймана намистинка стає ведучою.
«Ліс» (для дітей від 5 років). Ведучий: «У нашому лісі зростають берізка, ялиночка, дуб, верба, сосна, травичка, квітка, гриб, ягода, кущики. Виберіть самі собі рослину, яка вам подобається. За моєю командою ми перетворимося на ліс. Як ваша рослина реагує на: тихий, ніжний вітерець; сильний холодний вітер; ураган; дрібний грибний дощик; зливу; спеку; ласкаве сонце; ніч; град; заморозки?»
Гра «Чаплі та жабки»
Мета. Удосконалювати навички стрибків навприсядки, швидкого бігу .
Виховувати увагу, кмітливість, вміння швидко діяти на сигнал.
Хід гри
Дітей розділяють на дві однакові підгрупи, одна з яких стає «жабками», а інша – «чаплями».
Під час слів вихователя:
Жабки-квакушки по березі стрибають,
Мошок та комариків на обід збирають.
«Жабки» стрибають навприсядки по всьому килимку.
Вихователь продовжує:
Прилетіли чаплі з довгими дзьобами,
Стережіться, жабки, буде лихо з вами!
На ці слова «чаплі» бігають по залу, намагаючись спіймати «жабок».
Вказівки до гри: при повторенні гри діти обмінюються ролями, перемагає та команда, яка спіймає більше «жабок». Спійманих жабок відводять на інший бік залу.
Гра «Бджола і квіти»
Мета. Удосконалювати навички бігу.
Виховувати увагу, кмітливість та швидку реакцію на сигнал.
Хід гри
З-поміж дітей лічилкою обирають квітникаря і бджолу, решта дітей – квіти. Квітникар називає кожному пошепки, яка він квітка (ромашка, айстра, мак).
Діти-квіти стоять на одному боці майданчика, бджола – на іншому. Бджола підлітає до квітника. Квітникар запитує:
- Бджола, бджола, чого прилетіла?
- По квітку!
- По яку?
- По айстру! (наприклад)
- То бери!
Бджола бере за руку названу квітку і відводить на інший бік майданчика. Потім летить по іншу квітку. Якщо такої квітки немає, квітникар каже:
- Лети до іншого квітника!
Бджола облітає круг майданчика і знову летить до квітника. Гра повторюється.
Вказівки до гри: коли відгадано 3-4 квітки, гра припиняється і обирають іншу бджолу і квітникаря.
Гра «Козачок»
Мета. Удосконалювати навички бігу.
Розвивати спритність та увагу.
Хід гри
Діти стають в коло, взявшись за руки. Вибирають лічилкою ведучого. Він ходить всередині кола, по черзі запитуючи дітей:
- Козачок, козачок, затанцюєш гопачок?
Діти відповідають:
- Ні!
Нарешті одна дитина погоджується і каже:
- Буду тобі танцювати,
Якщо будеш доганяти!
Після цих слів козачок тікає, а ведучий його доганяє. Якщо впіймає, козачок танцює український таночок, а всі діти плещуть у долоні.
Потім козачок стає ведучим і гра повторюється.
Вказівки до гри: не дозволяється перебігати через коло. Якщо ловець довго не може спіймати дитину, обирають іншого ведучого.
Гра «Пес Барбос»
Мета. Удосконалювати вміння лазити по гімнастичній стінці та бігати
підскоком. Виховувати увагу, витривалість.
Хід гри:
На одному боці залу стоять діти. На протилежному боці, біля «будки» сидить «Пес Барбос».
Вихователь декламує:
Пес Барбос заснув у будці
Біля нашого двора.
А весела і завзята
Вийшла гратись дітвора.
Діти підскоком біжать по залу.
Вихователь продовжує:
Раптом пес прокинувсь – Гав!
І ловить дітей він став.
Діти біжать до гімнастичної стінки, вилазять на неї, а пес ловить їх. Гра повторюється з іншими ведучими.
Вказівки до гри: діти мають бігати підскоком в різних напрямах, не наштовхуючись один на одного. Нагадувати дітям, щоб під час лазіння на гімнастичній стінці не пропускали щаблів.
Гра «Діти і вовк»
Завдання: біг по прямій з ловінням. Виховання витривалості, уміння виконувати рухи на умовний сигнал.
Хід гри
Один бік майданчика відокремлюють лінією. Це ліс, де живе вовк. Одна дитина, що зображає вовка сидить у лісі, а решта стає в ширину на протилежному кінці майданчику. Між вихователем та дітьми відбувається діалог:
Вихователь: Діти, діти, ви куди?
Діти: По ягоди і гриби. В ліс дрімучий ми підем, ще й горіхів наберем.
Вихователь: В лісі є голодний вовк!
Діти: То ми його обійдем.
Діти йдуть до лісу й збирають гриби і ягоди – присідають і торкаються руками до підлоги. Діти підходять до лінії, за якою сидить вовк і говорять:
– Назбирали ягід і грибів багато, а вовків, ведмедів тут і не видати.
На останні слова вовк, що досі ніби дрімав, підводиться, гарчить і ловить дітей. Якщо вовк зловить 1-2 дітей, гра повторюється.
Правила гри: Вовк ловить дітей тільки після слів «Не видати».
Вказівки до гри: Вихователь стежить, щоб усі діти разом присідали і підводились, збираючи гриби, ягоди. В кінці гри, вихователь визначає найспритнішого вовка. На роль вовка зловлених дітей не обирати.
Гра «Дід Мороз»
Завдання: ходьба по колу, біг в різних напрямках. Виховання швидкої орієнтації в просторі, спритності, уваги.
Хід гри
Всі діти стають у коло і беруться за руки. З дітей вибирають Діда Мороза. Йому дають чарівну паличку, якою він буде заморожувати дітей. Дід Мороз стає посередині кола. Вихователь разом з дітьми, ходячи по колу, проказує:
- Дід Мороз, червоний ніс,
Ти іди собі у ліс,
Щічки нам ти не морозь,
Ми тебе не боїмось.
Після цих слів діти розбігаються врозтіч, а Дід Мороз наздоганяє дітей і старається торкнутись їх чарівною паличкою. До кого Дід Мороз торкнувся, той завмирає на місці.
Вказівки до гри: вихователь припиняє гру, коли більшість дітей спіймана, або якщо Дід Мороз не надто спритний, а діти втомилися бігати.
Гра «Їжак і миші»
Завдання: біг у розтіч з ловінням. Виховання кмітливості, уваги, швидкої орієнтації в просторі, спритності.
Хід гри
Всі діти стають у коло і беруться за руки. З дітей вибирають їжака і мишку. Мишка стає посередині кола, їжак поза колом. Вихователь разом з дітьми, ходячи по колу, проказує:
- Ходить лісом їжачок
Із колючок кожушок
Мишку він спіймати хоче,
Щоб поснідати охоче.
Потім діти зупиняються, піднімають вгору руки, утворюючи ворота і говорять:
- Мишко, Мишко не зівай,
А швиденько утікай!
Після слів «Утікай!» мишка вибігає з нірки, а їжак починає її ловити. Гра закінчується, якщо їжак зловить мишку. При повторенні гри вихователь обирає іншого їжака і мишку.
Правила гри: Їжак починає ловити мишку на слово «утікай»
Вказівки до гри: Коли мишка втомлюється бігати, вихователь каже: «Нірку зачиняємо». Тоді діти присідають, опускаючи зчеплені руки і гра закінчується.
Гра «Зайчик-вуханьчик»
Завдання: біг по колу, прямій з ловінням. Виховання витривалості, кмітливості, уваги, пам’яті.
Хід гри
З поміж дітей обирають зайчика. Зайчик сидить на пеньочку, зажурився. Діти підходять до зайчика і між ними відбувається такий діалог:
Діти: Зайчику-вуханьчику, де ти був?
Зайчик: У лісі.
Діти: Зайчику-вуханьчику, що робив?
Зайчик: сіно косив.
Діти: Зайчику-вуханьчику, куди клав?
Зайчик: Під лавку.
Діти: Зайчику-вуханьчику, хто покрав?
Зайчик: А ви, діти!
Після цих слів діти біжать на інший бік майданчика, а зайчик їх ловить. Гра повторюється з іншим зайчиком.
Правила гри: Бігти після слів «А ви, діти!»
Вказівки до гри: Вихователь стежить, щоб діти не бігли раніше ніж, закінчиться діалог. В кінці гри визначає найспритнішу дитину, яка ні разу не була зловлена.
Гра «Бджілки»
Завдання: біг у розтіч, присідання. Виховування швидкої орієнтації в просторі, уваги, вміти рухами відповідати на слова вихователя.
Хід гри
Діти-бджілки стоять на краю майданчика. На слова вихователя:
- Бджілки літають
Медок всі збирають
діти махають руками ніби крильцями, бігають врозтіч, обминаючи один одного. На слова вихователя:
- Зу-зу-зу, зу-зу-зу,
Собі квітку я знайду.
Діти присідають кожен біля квітки. Кому не вистачило квітки, вибуває з гри.
Гра повторюється на слова:
- Бджілки літають
Медок всі збирають
Поки діти-бджілки літають, вихователь приймає одну квітку. Гра закінчується, коли більшість дітей вибудуть з гри.
Правила гри: біля квітки присідати лише одній дитині.
Вказівки до гри: Як ускладнення в гру вводять підвищення – лаву. Тоді діти зіскакують з лави.
Гра «Лисичка й курочки»
Завдання: біг в різних напрямках. Виховання уваги, вміння виконувати рухи за сигналом.
Хід гри
З поміж дітей обирають лисичку та півника. Всі інші – курочки. Лисичка сидить на стільці осторонь. На слова вихователя:
- Ходить півник-гребінець,
Водить курок табунець.
Півник ходить по кімнаті, змахуючи крильцями, за ним – курочки, далі вихователь каже:
- Він для курочок своїх
Назбирає зерна міх
Всі присідають, удають, що збирають зерно. Після слів вихователя:
- Там лисичка не дрімає
І курей усіх лякає.
Лисичка біжить за курми, які тікають в умовне місце – «курник». Півник захищає курочок, розводячи руки в сторони і говорить: Геть, лисичко, забирайся, а не то ти начувайся. Гра повторюється.
Гра «Діти і півник»
Завдання: біг в різних напрямках. Виховання уваги, спритності, вміння діяти за сигналом.
Хід гри
Лічилкою обирають півника. Всі інші діти стоять за лінією. Вихователь каже:
- Півник зранку вже не спить
Дуже голосно кричить:
В цей час півник ходить по майданчику і голосно кукурікає 2 р.
Ку-ку-рі-ку! – 2р.
Діти йому відповідають:
- Півник, півник,
Золотий гребінчик.
Чому рано так встаєш
Дітям спати не даєш
Після цих слів півник починає ловити дітей, які бігають по майданчику.
Правила гри: коли півник піймав більшість дітей гра припиняється і обирається новий півник. Пійманим вважається той, кого півник торкнувся.
Вказівки до гри: вихователь стежить щоб діти не бігли раніше, ніж закінчиться діалог.
Гра «Коза і вовк»
Завдання: ходьба по колу, біг з ловінням. Виховувати витримку, сміливість, кмітливість, спритність.
Хід гри
Лічилкою діти вибирають вовка і козу, всі інші – пастухи. Взявшись всі за руки, пастухи рухаються по колу, всередині якого пасеться коза, і промовляють такі слова:
Вийшла кізонька рогата
Попастися на лужок,
Вовк її спіймати хоче,
Щоб забрати у лісок.
Після цих слів коза вибігає через ворота (двоє дітей рухаються по колу з піднятими руками), а вовк її ловить. Коли вовк спіймає козу, гра починається спочатку.
Правила гри. Коза може забігати назад в коло. При цьому ворота зачиняються. Вовк має право ловити козу лише поза колом.
Вказівки до гри. Вихователь стежить за тим, щоб діти довго не бігали поза колом.
Гра «Рибалки і рибки»
Завдання: біг врозтіч з ловінням, виховання витримки, уваги, пам’яті.
Хід гри
Серед дітей обирають 2-3 рибалок, всі інші – рибки. Рибалки стають на одному місці, майданчику, рибки – на іншому. Між ними відбуваються такий діалог.
- Рибалки, рибалки, що в’яжете?
- Сітку!
- Кого будете ловити?
- Рибку.
- Яку?
- Карасів і щуку!
- То ловіть!
Рибки розбігаються по всьому майданчику, кожний рибалка намагається піймати хоч одну рибку.