9-А клас АЛГЕБРА 09.12.2011
Тема уроку. Функція , її властивості та графік.
Мета уроку дидактична: сформувати знання учнів про означення, вид графіка та алгоритм побудови графіка квадратичної функції. Сформувати первинні вміння розпізнавати квадратичну функцію серед інших елементарних функцій, знаходити координати вершини та напрям віток графіка квадратичної функції, виконувати побудову графіка квадратичної функції за вивченими алгоритмами. Повторити загальні властивості функцій, а також схеми виконання основних видів геометричних перетворень графіків функцій.
Розвивальна: розвивати творчу, просторову уяву, цікавість до нових знань.
Виховна: виховувати культуру математичного письма та усного мовлення, відповідальне ставлення до предмету.
Тип уроку: формування знань, вироблення первинних умінь.
На етапах перевірки домашнього завдання, актуалізації опорних знань учнів, первинному сприйманні і усвідомленні нового матеріалу вчителем акцентується увага на правильній математичній вимові та математичному письмі, тим самим досягаючи виховної мети.
На початку уроку вчитель наголошує на тому, що функціональна лінія є однією з п'яти основних змістовних ліній шкільного курсу алгебри, а тому вивчення способів побудови графіків функцій шляхом геометричних перетворень пов'язане з необхідністю розгляду інших, окрім названих нижче, елементарних функцій. Також учні мають усвідомити той факт, що, вивчивши способи геометричних перетворень графіків функцій, можна побудувати графік будь-якої алгебраїчної функції, рівняння якої утворене з найпростіших рівнянь функцій: y = kx; у = ; у = х2; у = х3; у = . Тому цілком логічно після вивчення способів перетворень графіків елементарних функцій вивчити питання про інші, крім названих, види функцій та їхні графіки. Однією з таких функцій є функція, графік якої можна утворити з графіка функції у = х2 шляхом виконання одного або кількох геометричних перетворень, — квадратична функція. Ці слова вчителя визначають основну дидактичну мету уроку.
Щоб повністю переконати учнів у необхідності вивчення квадратичної функції, вчитель пропонує учням задачу практичного змісту: «Яку лінію опише м’яч, підкинутий вгору?»
Для розвитку творчої уяви та виявлення рівня просторової уяви вчителем було запропоновано наступну практичну задачу: «Колесо котиться по рівній дорозі без ковзання. На ободі колеса сидить світлячок. Яку лінію описує світлячок у темряві?». Після виявлення графічного зображення даної лінії – циклоїди, домашнім завданням було з’ясувати її практичне застосування.
Для систематизації знань учнів у ході бесіди вчителя і учнів був створений опорний конспект «Побудова квадратичної функції».
Під час уроку учні була жвава дискусія по даній темі, що в свою чергу слугувало високій продуктивності уроку та якісному закріпленню нових знань.