Завдання можна використовувати для самостійної роботи, як підготовку до контрольної роботи.
Самостійна робота з української мови для 7 класу.
Прийменник. Сполучник. Частка.
ВАРІАНТ 1
А) залити сала за шкуру, без царя в голові, бути як палець, носити на руках
Б) зарубати на носі, витягти з болота, бити лихом об землю, кров із молоком
В) на широку ногу, і пальцем не торкнутися, крапля в морі, бути на сьомому небі
Г) мов медом помазаний, тримати в кулаці, ускочити по самі вуха, мати голову на плечах.
2. Виділіть речення, в якому похідний складний прийменник пишеться через дефіс.
А) Роззолоченим експресом осінь лине з / за Дніпра.
Б) Свистять, шумлять, гудуть машини у / здовж бетонного шосе.
В) Сонце срібні павутинки по / між вишнями пряде.
Г) По / над берегом – стежина і дерев принишклих мур.
3. Сполучник сурядності поєднує частини складного речення в рядку.
А) Тече вода в синє море, та не витікає. Б) Одно зацвіло, а друге зав’яло, навіки зав’яло.
В) Синє море звірюкою то стогне, то виє.
Г) За сонцем хмаронька пливе, червоні поли розстилає, і сонце спатоньки зове у синє море.
4. Усі сполучники пишуться окремо в рядку.
А) хоч/би, не/то … не/то, мов/би, після того/як
Б) не/начебто, незважаючи на те/що, завдяки тому/що, так/що аж
В) перед тим/як, немовби/то, з/того часу як, чи/то … чи/то
Г) як/тільки, тому/що, коли/б, у зв’язку з/тим що
5. Укажіть рядок, у якому всі частки пишуться окремо.
А) все/ж/таки, трохи/не, хоча/б, веди/ж/бо
Б) що/за, як/раз, чи/не, написала/б
В) таки/вийшло, ледве/не, уже/ж/бо, не/вже
Г) які/ж/бо, мало/не, спитав/же/таки, авже/ж
6. Знайдіть, у якому реченні НЕ є часткою і пишеться окремо.
А) Ледареві завжди не/здужається.
Б) Не/має височин без низин.
В) Не/закінчене діло покривається снігом.
Г) Новою дорогою йди, стару не/забуваючи.
7. Укажіть прислів’я, в якому використано підрядний сполучник мети.
А) Він би ґаздував, коли б батога мав. Б) Якби Ганна робила, то взута б ходила.
В) Не будь гірким, бо виплюнуть. Г) Свята пам’ятай, а про будні не забувай.
Д) Щоб лиха не знати, треба своїм плугом на своїй ниві орати.
8. Установіть відповідність
1. Дарма що А) прийменник непохідний, простий
2. Хоч … хоч Б) прийменник похідний, складений
3. Мов В) сполучник сурядності, розділовий, простий
4. Під час Г) сполучник підрядності, порівняльний, простий
Д) сполучник підрядності, допустовий, складений.
9. Зробіть синтаксичний розбір речення. Визначте морфологічну приналежність кожного слова.
Під кущем б’є, виблискуючи проти сонця, джерельце.
Самостійна робота з української мови для 7 класу.
Прийменник. Сполучник. Частка.
ВАРІАНТ 2
А) дуріти з жиру, дивитися крізь пальці, працювати з-під палиці, луснути від заздрощів
Б) лізти поперед батька в пекло, зникнути з-перед очей, узяти з-під самого носа, морозом сипнуло поза спиною
В) стукнуло в голову, з-під землі дістати, обкрутити навколо пальця, за пояс заткнути
Г) робота кипить в руках, хоч з-під пальця виколупай, земля горить під ногами, кидатися на всі боки.
2. Виділіть рядок, в якому всі прийменники пишуться через дефіс.
А) По/під горою, з/поміж ровесників, з/за моря, по/над Дніпром
Б) із/під ніг, по/між вербами, з/за лиману, з/початку року
В) з/поміж очерету, із/за гаю, з/під бриля, з/посеред городу
Г) один з/поперед одного, з/поміж пагорбів, зі/мною, по/над яром
3. Сполучник сурядності поєднує однорідні члени речення в рядку.
А) Сонце багровим колом спускалося до обрію, і вся вулиця палахкотіла бузковим прозорим полум’ям.
Б) Сонце підбилося вгору, і туман розвіявся.
В) Сонце впало за гору, але надворі ще довго сяяв тихий світ.
Г) Сонце хилилося уже на захід і кривавим блиском обливало сніжні полонини.
4. Усі сполучники пишуться разом у рядку.
А) мов/би, не/хай, за/те, тому/що
Б) про/те, коли/б, що/б, як/що
В) не/зважаючи на те що, так/що, немов/би/то, в/тім
Г) ніби/то, не/мов/би, не/начеб/то, як/би.
5. Укажіть рядок, у якому всі частки пишуться через дефіс.
А) скажи/бо, аби/хто, де/хто, хтодна/звідки
Б) аби/то, будь/хто, знав/таки, тому/то
В) начеб/то, ані/що, чи/ж, колись/то
Г) все/ж/таки, давай/но, як/от, розповідай/бо.
6. Виділіть прислів’я, в якому слово з часткою НІ пишеться разом.
А) Живий ведмідь своєї шкури ні/за/які гроші не продасть.
Б) Його робота не лізе ні/в/які ворота.
В) Як нема пального, трактор ні/до/чого.
Г) Не бери чужого ні/чого й не боятимешся ні/кого.
7. Укажіть прислів’я, в якому використано підрядний з’ясувальний сполучник.
А) Не на користь книжку читать, коли вершки лише хапать.
Б) Читати не думаючи, наче їсти не пережовуючи. В) Книга вчить, як на світі жить.
Г) У книзі шукай не літери, а думки. Д) Щоб усе знати, треба книги читати.
8. Установіть відповідність
1. незважаючи на А) прийменник непохідний, простий
2. аби Б) прийменник похідний, складений
3. для В) сполучник непохідний, складний, сурядності
4. у зв’язку з тим що Г) сполучник похідний, складний, підрядності, мети
Д) сполучник похідний, складений, підрядності, причини.
9. Зробіть синтаксичний розбір речення. Визначте морфологічну приналежність кожного слова.
Сивий полин і листатий подорожник кущилися обабіч дороги.