Завдання самостійної роботи допоможуть перевірити рівеньзасвоєння знань, умінь та навичок учнів з теми перед виконанням контрольної роботи, відкоригувати прогалини. Робота побудована у формі тесту з однією правильною відповіддю, на відповідність та синтаксичного розбору речення і словосполучення.
Самостійна робота
Речення з прямою мовою
Варіант 1
1. Позначте речення, у якому пропущено тире
А «Змилуйся над нашою молодістю, над нашою любов'ю!» — ридала Мирослава (/. Франко). Б «Коли б треба було окреслити творчість Лесі Українки одним словом — писав Рильський,
— то найвідповідніше слово було б — боротьба».
В «Так себто я брешу? — тут Вовк йому гукнув. Чи бач! Ще і базікать стало» (Л. Глібов).
Г «Ляжу зараз спати, щоб завтра раніше прокинутися», — подумала Харитя (М.Коцюбинський).
2. Виберіть рядок, у якому цитату записано правильно.
А Спали мені на думку відомі рядки, в яких Павло Тичина закликав природу хлюпни нам, море, свіжі лави! О земле, велетнів роди!
Б «Найбільше і найдорожче добро в кожного народу — це його мова...» — писав Панас Мирний.
В В. Сухомлинський зазначав, що любов до Батьківщини неможлива без любові до рідного слова.
Г Уява поета малювала таку картину:
«Летим. Дивлюся, аж світає,
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї
Сонце зустрічає» (Т. Шевченко).
3. Виберіть речення, у якому допущено помилку при заміні прямої мови непрямою.
А) Батько сказав дітям, що час збиратися в дорогу.
Б) Сам до себе говорив Тимофій, що земля найкраще пахне восени.
В) Карпо запитав, чи будете ставити паркан, чи без паркану обійдеться.
Г) Олена Петрівна запитала, хто купив Ользі таке гарне намисто.
Самостійна робота
Речення з прямою мовою
Варіант 2
1. Виберіть речення, яке відповідає схемі: «П», — а. (розділові знаки пропущено).
А Що ж не дає мені промовить просто Так, доле, ти міцніша, я корюся (Леся Українка).
Б Ніщо так не красить людину, як натхнення, подумала Ярослана (О. Гончар).
В А це ти, Максиме зрадів Карпо, дивлячись у вікно. Заходь, заходь! (М. Коцюбинський)
Г Чи впізнаєш мене, Петре промовив до Кавуна Джеря (І. Нечуй-Левицький).
2. Виберіть речення, де правильно розставлено всі знаки при прямій мові.
А «Щасливий ти в нас, Даньку» — щебетали дівчата, хрумаючи бублики (О. Гончар).
Б «Де ж він, де?» — гукнув Бертольдо, — «Що ж він криється між вами?» (Леся Українка)
В «Що це за дівчина? Де вона взялася в нашому селі, — думав молодий Джеря (/.Нечуй‑Левицький).
Г Бабуся питає: «А що, дітки? Чого прийшли, мої соколята?» (Марко Вовчок)
3. Виберіть рядок, у якому цитату записано неправильно.
А «Кобзар», за словами Івана Франка, — це: ціла епоха в історії духовного розвитку українського народу.
Б Максим Рильський писав, що словник — «пишний яр, а не сумне провалля».
В Поетеса Л. Костенко зверталася до сучасників:
.. .І якби на те моя воля,
Написала б я скрізь курсивами: —
Так багато на світі горя,
Люди, будьте взаємно красивими!
Г «Учитесь, читайте, і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь», — закликав великий поет.
4. Виберіть рядок, у якому допущено помилку при заміні прямої мови непрямою.
А Мати нагадала Оленці, щоб не спізнитися на урок.
Б Бабуся попросила онука, щоб сходив до аптеки за ліками.
В Василь сказав батькові, що в новій школі дуже цікаво.
Г Золота рибка запитала дідуся, чого йому треба.
4. Виберіть речення, у якому розділові знаки при прямій мові поставлено правильно.
А «З щастя та горя скувалася доля» — каже людська поговірка (Панас Мирний).
Б «Ну, добре, стримав образу Аркадій Петрович. — Не одрікаюсь од своїх слів» (М. Коцюбинський).
В Струна бринить лагідною луною: «Я тут, я завжди тут, я все з тобою!» (Леся Українка)
Г «Леоніде, — Адріана відірвала обличчя від долоні — а ви читали «У пошуках утраченого часу» Марселя Пруста?» (Р. Іванчук)
5-8.Установіть відповідність між реченнями з прямою мовою та їхніми схемами (розділові знаки пропущено):
1 «П, - а, - п?» А Я їду отже я існую він пояснив їй що життя – це рух.
2 «П», - а. Б Мамо питаю то льони цвітуть?
3 «П! – а: П». В Галя поцікавилась А ви й до нас зайдете і зніяковіла.
4 А: «П?» - а. Г А що коли я й справді лісова мавка запитала дівчина грайливо.
Ґ Чи бачили таке сказав батько і помовчавши додав Готовий хлібороб одним словом.
9-12. Установіть відповідність між поняттями та прикладами.
1 пряма мова
2 діалог
3 непряма мова
4 цитата
А Мати через пліт запитала сина, куди він зібрався (М. Стельмах).
Б М. Рильський говорив, що «слово «вчитель» з давніх-давен користується великою шаною у народі».
В — Добридень дідусю! — вітається хлопчик.
— Добридень, синку! — радіє дід. — Сідай, я тебе яблучком почастую з медом (О. Іваненко).
Г «Та чим же я вам досадив?»—Ягнятко, плачучи, питає (Л. Глібов
1 «П, - а. - П». А А чого нам його боятися? Він трохи зрідні не падав
2 А: «П» - а! духом сказав Марко, натякаючи на те, що Прокіп
3 «П», - а. майбутній Тимків тесть (Г.Тютюник).
4 А: «П» Б Коли казали Відречися від мрій про світлі, хлопче, дні… наперекір катам лилися Шевченка й Пушкіна пісні!
В Чого ж ви стоїте? перебив їх нараз гетьман. Сідайте! Подай, Пилипе, три крісла. Ближче! (Б.Лепкий).
Г По-сусідськи з такими цесарками небагато напрацюєш горював Марко Будеш крутитися сюди та туди, як бляшаний півень на хаті (Г.Тютюник).
Ґ Мазепа ніби їх гадки відгадав Га, що ж, в ложці каші
з’їсти себе не дамо, хоч роти в них широкі й апетити великі (Б.Лепкий).
9-12. Установіть відповідність між поняттям та прикладами.
1 пряма мова
2 цитата
3 діалог
4 непряма мова
А Дідусь підтвердив, що на плесі завжди є качки (Остап Вишня).
Б «Мушу йти в полонину, Марічко», — сумував Іван заздалегідь (М.Коцюбинський).
В За словами О. С. Мельничука, «основною одиницею мовлення в усіх мовах є речення»
Г — Вставай! Годі спати. Треба вирішити, як нам жити далі.
— Що? — не второпав спросоння Марусик.
— Ти як хочеш, а я думаю втекти з дому, — важко зітхнув Сашко Циган (В. Нестайко).