Самостійна робота з теми "Складносурядне і складнопідрядне речення" для учнів 9-го класу..................................................................................................
Самостійна робота
1. Знайдіть складнопідрядне речення.
А В таку добу під горою, біля того гаю, що чорніє над водою, щось біле блукає.
Б Обрій почала огортати все густіша і густіша темрява, і небо стало схожим на синьку, густо розведену в воді.
В Подихав свіжий вітерець; по ставку плигали маленькі хвильки і сріблом блищали на сонці.
2. Знайдіть речення, у якому підрядна частина стоїть на початку.
А Стояла така тиша, що чути було шепіт сніжинок із пожовклим листям.
Б Де обрії гойдалися вітрами, осінній ранок барви розливав.
В Мені ввижається, що з тих іскорок встають водограї.
3. Знайдіть речення, у якому підрядна частина стоїть всередині.
А Де праця, там і пісня.
Б Найбільш суворим і об’єктивним суддею, чий вирок вирішує долю будь-якої теорії, є всесильний час.
В Ріка в бігу аж до самісінького моря прозора вся, хоч з берегів і каламуть.
4. Установіть відповідність між складнопідрядними реченнями і видом підрядної частини.
Місця |
|
А |
Не поет, хто забуває про страшні народні рани (Леся Українка). |
|
2 |
Наслідкове |
|
Б |
А ліс росте, живе, хоч буревій із грозами шумить, гуде (О. Ющенко) |
3 |
Допустове |
|
В |
Куди кінь з копитом, туди і жаба з хвостом (Народна творчість) |
4 |
З’ясувальне |
|
Г |
На небі збиралися хмари, так що можна сподіватися дощу (О. Гончар) |
|
|
|
Д |
Як захоче коза сіна, то до воза прийде (Народна творчість) |
5. Установіть відповідність між реченнями і сполучником (сполучним словом), пропущеним у них.
1 |
Що |
|
А |
Виявилося, що вони проходять повз малий острівець, яких тут немало в Азовському морі (О. Гончар) |
2 |
Бо |
|
Б |
…відвага, того й перемога (Леся Українка) |
3 |
Як |
|
В |
І миті жодної не можна повернути, … заново по-новому прожить (В. Симоненко) |
4 |
Чия |
|
Г |
…тільки займеться десь небо, з другого боку встає зараз червоний туман і розгортає крила (М. Коцюбинський) |
|
|
|
Д |
Від того, … сонце ніколи не заглядало в це тісне місце, тут було волого (Панас Мирний) |
6. Укажіть відповідність між реченням та його характеристикою.
А |
Складнопідрядне з підрядним причини |
|
1 |
Захотілося стукнути по ньому, щоб посипалися друзки (Л. Тараненко) |
Б |
Складнопідрядне з підрядним мети |
|
2 |
Вдень я погоджувалася з татком, що Вадим вродливий… (Л. Тараненко) |
В |
Складнопідрядне з підрядним з’ясувальним |
|
3 |
Тут саме життя підіймає, бо рано починається трудовий день (О. Гончар) |
Г |
Складнопідрядне з підрядним допустовим |
|
4 |
Хоч і лягла в постіль, не могла заснути (Л. Тараненко) |
|
|
|
5 |
Вадим, звиклий до поклоніння, не звертав ні на кого і ні на що уваги (Л. Тараненко) |
7. Знайдіть зайве речення. Поясніть свій вибір.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Самостійна робота
1. Знайдіть складнопідрядне речення.
А В таку добу під горою, біля того гаю, що чорніє над водою, щось біле блукає.
Б Обрій почала огортати все густіша і густіша темрява, і небо стало схожим на синьку, густо розведену в воді.
В Подихав свіжий вітерець; по ставку плигали маленькі хвильки і сріблом блищали на сонці.
2. Знайдіть речення, у якому підрядна частина стоїть на початку.
А Стояла така тиша, що чути було шепіт сніжинок із пожовклим листям.
Б Де обрії гойдалися вітрами, осінній ранок барви розливав.
В Мені ввижається, що з тих іскорок встають водограї.
3. Знайдіть речення, у якому підрядна частина стоїть всередині.
А Де праця, там і пісня.
Б Найбільш суворим і об’єктивним суддею, чий вирок вирішує долю будь-якої теорії, є всесильний час.
В Ріка в бігу аж до самісінького моря прозора вся, хоч з берегів і каламуть.
4. Установіть відповідність між складнопідрядними реченнями і видом підрядної частини.
1 |
Місця |
|
А |
Не поет, хто забуває про страшні народні рани (Леся Українка). |
2 |
Наслідкове |
|
Б |
А ліс росте, живе, хоч буревій із грозами шумить, гуде (О. Ющенко) |
3 |
Допустове |
|
В |
Куди кінь з копитом, туди і жаба з хвостом (Народна творчість) |
4 |
З’ясувальне |
|
Г |
На небі збиралися хмари, так що можна сподіватися дощу (О. Гончар) |
|
|
|
Д |
Як захоче коза сіна, то до воза прийде (Народна творчість) |
5. Установіть відповідність між реченнями і сполучником (сполучним словом), пропущеним у них.
1 |
Що |
|
А |
Виявилося, що вони проходять повз малий острівець, яких тут немало в Азовському морі (О. Гончар) |
2 |
Бо |
|
Б |
…відвага, того й перемога (Леся Українка) |
3 |
Як |
|
В |
І миті жодної не можна повернути, … заново по-новому прожить (В. Симоненко) |
4 |
Чия |
|
Г |
…тільки займеться десь небо, з другого боку встає зараз червоний туман і розгортає крила (М. Коцюбинський) |
|
|
|
Д |
Від того, … сонце ніколи не заглядало в це тісне місце, тут було волого (Панас Мирний) |
6. Укажіть відповідність між реченням та його характеристикою.
А |
Складнопідрядне з підрядним причини |
|
1 |
Захотілося стукнути по ньому, щоб посипалися друзки (Л. Тараненко) |
Б |
Складнопідрядне з підрядним мети |
|
2 |
Вдень я погоджувалася з татком, що Вадим вродливий… (Л. Тараненко) |
В |
Складнопідрядне з підрядним з’ясувальним |
|
3 |
Тут саме життя підіймає, бо рано починається трудовий день (О. Гончар) |
Г |
Складнопідрядне з підрядним допустовим |
|
4 |
Хоч і лягла в постіль, не могла заснути (Л. Тараненко) |
|
|
|
5 |
Вадим, звиклий до поклоніння, не звертав ні на кого і ні на що уваги (Л. Тараненко) |
7. Знайдіть зайве речення. Поясніть свій вибір.
1. Угорі гілля дерев так переплелося між собою, що зовсім закривало небо (І. Сенченко). 2. Там, де було жито копитами збито, заколоситься колос-урожай (М. Подолян). 3. Вже день здається сивим і безсилим, і домліває в зарослях ріка (Л. Костенко).
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________