19 серпня о 18:00Вебінар: Ментальна арифметика: розвиваємо обидві півкулі головного мозку

"Самостійні роботи з української мови за різними джерелами інформації" (практичний посібник)

Про матеріал

Посібник містить практичні завдання для уроків української мови та математики з використанням дослідів, з роздатковим матеріалом, з моделями, діаграмами, різні види диктантів, з експериментального розвязування завдань.

Перегляд файлу

 

Укладачі: Троцька Л. В., вчитель вищої категорії, вчитель початкових класів СЗШ № 29 м.  Дніпродзержинська;                                                       Мешко О. А., вчитель вищої категорії, вчитель початкових класів СЗШ № 29  м. Дніпродзержинська

 

 

 

 

 

 

 

                         

 

 

 

 

 

 

 

1. Самостійні роботи з підручником, довідником, іншими друкованими посібниками

1.Робота з орфографічним словником.

     Допиши закінчення іменників чоловічого роду на –ар,

-яр в родовому і орудному відмінках. Перевір їх правопис за словником.

     Н. в.                             Р. в.                               О. в.

Вівчар

слюсар

школяр

маляр

столяр

скляр

лікар

аптекар

кухар

перукар

муляр

тесляр

бетоняр

чоботар

2.Перевір правопис прислівників за словником. Напиши правильно, якщо допущена помилка.

Щосуботи                                справа

на світанку                               с краю

в п’яте                                       без краю

вдалині                                     разураз

на бік

3.Встав пропущені букви. Перевір за орфографічним словником правопис слів, які ти повинен знати напам'ять.

     А_родром, вісімд_сят, вос_ни, гард_роб, г_ктар, гв_нтівка, д_ржава, д_сц_пліна, інж_нер, м_ханік, ок_ан, пос_редині, р_волюція, р_спубліка, с_гнал, т_л_грама, т_л_фон, Т_мп_ратура, т_пер, т_рпуг, ц_мент, ч_рнетка, ш_ренга, яр_на.

 

4.Вправа «Кероване читання»

   Опрацюй в «Довіднику школяра» тему «Займенник» і заповни семантичну картку.

 

 

 

    

 

 

 

                                                                Зразок: В мене є залізний молоток.

                                                  Я його завжди кладу в куток.

  

 

 

 

 

 

 

Число

Особа

Однина

 

 

 

Множина

 

 

 

                                                                                                                    

 

 

 

5.Користуючись теоретичним матеріалом підручника, розбери речення за частинами мови і заповни таблицю.

Слово

Частина мови

На яке питання відповідає

Що означає

У якій формі вжито

Яким є членом речення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Речення: Навколо дерев швидко збільшились чорні круги талої води. З них утворились і задзюрчали перші струмки.

 

6.Самостійне виконання вправ з підручника після опрацювання теоретичного матеріалу.

      Тема « Прикметник»: с. 4-5 впр.3, 5, 6.

      Тема «Числівник»: с.10 впр. 12; с.11.впр. 13;с.15 впр. 22.

      Тема «Займенник»: с. 25 впр. 39; с. 27 впр. 43; с.29 впр. 48; с.39 впр. 68, 72.

       Тема «Дієслово»: с. 44-45 впр.82, 83; с.46 впр. 86; с.51 впр. 95; с. 57 впр. 106; с. 71 впр. 135; с. 75 впр. 143; с. 79 впр. 150.

        Тема «Прислівник»: с. 909 впр. 174; с. 93 впр. 180; с. 97 впр. 189.

 

 

2.Самостійні роботи зі складання плану на основі прочитаного або прослуханого

1.Відтвори деформовану послідовність розбору слова за будовою (постав цифри у кружечках) та наведи приклад такого розбору.

               Виділити корінь (спільну частину споріднених слів)

               Виділити суфікс

               Змінити форму слова

               Виділити префікс

               Дібрати до слова спільнокореневі слова

               Виділити основу

               Виділити закінчення (частину слова, що змінилась)

2.Склади алгоритм розбору слів за будовою та наведи приклади.

         Слова: прикордонники, підводний, садівник, прийшов.

 

3.Склади послідовність розбору дієслова як частини мови та наведи приклад з речення: Пташки веселими піснями сповіщали про прихід весни.

 

4.Прочитай текст. Розбий його на частини. Склади план до тексту. Запиши.

                                             Осінь

          Осінь прийшла в ліс. Квіти зав’яли і посохли. Часто ллють дощі. Сердитий вітер зриває листя з дерев. Він кружляє ними над лісом.  Восени не вилітають з вуликів бджоли. Поховалися у свої домівки мурашки. Під високою ялинкою у своєму кублі заснув їжачок. У лісі затихли голоси пташок. Скоро настане зима.

 

5. Прочитай текст і план до нього. Чи співпадають частини плану з послідовністю тексту? Виправ недоліки у плані.

                             Про що розповідають шпаки?

        Настала весна. Поприлітали шпаки. Висвистують біля своїх будиночків. Усім розповідають, які-то дива в Африці бачили.

        В африканських річках та озерах живуть гострозубі хижі крокодили. Всі звірі їх бояться.

        А от маленька пташка бігунець сама в пащу до них залазить. І знаєте чого? Вона крокодилам зуби чистить – видовбує рештки м’яса, що залишаються там.

        Отак вони і товаришують собі. Дивна, але справжня дружба.

                                                        План

  1. Пташка бігунець.              
  2. Розповіді шпаків.
  3. Дивна дружба.
  4. Хижі мешканці Африки.

 

6.Скласти план до прочитаного тексту:

                 с. 3 впр. 2; с. 6 впр. 8; с. 20 впр. 29; с. 25 впр. 40; с. 32 впр. 55; с. 34-35 впр. 604 с. 89 впр. 172

 

 

 

 

 

 

 

 

3.Самостійні роботи з роздатковим матерілом

1.Робота з перфокартами.

 

 

7DD23058 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

147AF026 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A5DF9724 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Картки оперативного контролю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.Самостійні роботи з використанням дослідів

1.Доведи зв'язок іменника з прикметником у реченні:

    Сонячне проміння зігріло сонну землю.

 

2.З'ясуй, чи існує зв'язок між відмінком прикметника та відмінком іменника у реченні:

     Дівчинка слухала веселу пісню солов’я.

 

3.Досліди, чому лише у минулому часі можна визначити рід дієслів в однині. Доведи це на прикладі:

         Мама похвалила сина за допомогу.

         Мама хвалить сина за допомогу.

         Мама похвалить сина за допомогу.

 

4.Зміни букву так, щоб змінилось значення слова. Зроби висновок про наслідки цієї роботи.

        Нора - _________

        Сумка - ________

        Тин - __________

        Халат - ________

        Біль - _________

 

5.Визнач кількість складів у словах та кількість голосних звуків. Встанови взаємозв'язок між цими поняттями.

       Край, весна, канікули, їхати, стою, лимон, джміль, стебло, ірис, переробити, альбом.

 

6.Добери з ряду слів, близьких за значенням,  найбільш влучне для даного речення. Доведи правильність вибору.

        а) Багряний, рум’яний, червоний, рожевий, малиновий.

                   1) На сході небо стало  _______________ .

                   2) Щічки у дівчинки були ____________ кольору.

                   3) ліс восени став ___________ .

         б) Холоднути, мерзнути, клякнути, дубіти, стигнути.

      Прийшла зима. Повітря стало ___________ . якщо довго стояти на місці, то руки починають ___________ , ноги _________ , все тіло __________ .

 

7.Доведи правильність написання префіксів з-, с- у словах. Правопис слів поясни.

     Змовчати, стиха, стерли, спекла, сказав, зрубав, спитали, змалювала, сфотографувались, зняла.

 

8.Встав пропущену букву у закінчення дієслів. Доведи правильність, використавши правило про правопис дієвідмінкових  закінчень дієслів.

                          Плач_ш - __________

                          Озива_ться - ____________

                          Міс _ть - _________

                          Хова_ться - ____________

 

9.Досліди, чи правильно вжиті або відсутні розділові знаки в реченнях.

    На клумбі росли тюльпани, ромашки, троянди та жоржини.

   Оленка мила посуд а Михайлик витирав його.

   Навесні з теплих країв повертаються і шпаки і журавлі і ластівки.

    Верес айстри та тюльпани цвітуть навесні, а хризантеми -

 восени.         

5.Самостійні роботи з моделями, діаграмами, малюнковим планом

1.  За схемою склади речення.

а)

 

 

 

 

 

 

 

 

б)  . . .   ,       . . . ,     . . .     і    . . .   ________  ________  . . .    .

                                                                           

2.Склади модель даного речення.

       Замерехтіли зорі в глибокому небі.

       Ластівки, шпаки і журавлі збираються  вирій.

       Діти в шкільному саду обкопували дерева, збирали листя, обрізали гілки дерев.

 

3.Поєднай слово і його звукову модель.

         Творець                       

         М’ята

         Ведмідь

         Кульбаба

         Щиро

  1.  Визнач, до якого слова не підходить схема за будовою. Розбери слово за будово.

Лісник

2FA4E4B0Садовий

9C498B68Прибіг

Пришкільний

Парта

 

   6.Склади текст за малюнковим планом.

 

 

 

 

 

 

 

7.Складіть частину тексту, якої не вистачає в плані.

 

 

 

 

 

8CA39E3ED48B24FC 

 

 

 

 

        Зачин                   Основна частина                Кінцівка

 

 

 

 

 

 

6. Самостійні роботи з написання диктантів

1. Словниковий диктант. Тема «Слова ввічливості».

       Добрий день, до побачення, здрастуйте, на добраніч, спасибі, привіт, прощавайте, дякую, будь ласка, перепрошую.

 

  1. Вибірковий диктант. Тема «Іменник»

   Виписати іменники, поставити до них запитання.

           Он у полі нивка,

           Кругом материнка…

           Там дівчина жито жала

           Гарна чорнобривка.

 

           Я землі цієї паросток зелений,

           Я землі цієї крапля дощова.

           Заплелись у мене, приросли до мене

           Жито і дерева, квіти і трава.

 

3.Творчий диктант. Тема «Іменник»

    Записати іменники, поставивши їх у орудному відмінку  однини, і виділити закінчення.

          Україна, вулиця, земля, вишивка, Марія, учителька, китиця, сорочка, змія, любов.

 

4.Словниковий диктант. Тема «Власні і загальні іменники»

       Микола Лисенко, місто Київ, село Іванівка, річка Дніпро, собака Рябко, кіт Мурчик, гори Карпати, Леся Українка, планета Земля.

 

5. Розподільний диктант. Тема «Час дієслів»

    Запишіть дієслова в три стовпчики:

          мин. ч.                         тепер. ч.                майб. ч.

    Думав, співає, буду читати, танцюватиме, працювала, їсть, знайшли, підійшов, в’яже, напише, проїде, малюють.

 

6.Словниковий диктант. Тема «Числівник»

    П’ятдесят, десять, двадцять, шістнадцять, шістсот, мільйон, чотирнадцять, дев’ятсот, тридцять п’ять.

 

7.Вибірковий диктант. Тема «Дієслова 3-ї особи»

    Виписати дієслова 3-ї особи, вказати число.

           Тонкі, ніжні берези переплітаються з поважними дубами і ясними ночами, блищать, мов у срібло одягнені. Їх листя тремтить неспокійно. Граціозні пеньки приманюють до себе, мов русалки.

 

8. Розподільний диктант. Тема «Дієслова 1 і 2 дієвідміни»

    Записати в першу колонку дієслова 1-ї дієвідміни, а в другу – 2-ї.

      Бачить, чує, читає, вчить, родить, думає, мовчить, співає, кричить, сумує, тягне, любить, відпочиває, бігає, просить.

 

9.Попереджувальний диктант. Тема « Ненаголошені [е], [и]»

           Дрімає зимовий ліс. Холод скував дерева і запорошив їх снігом. Застигли білі берези і могутні дуби. Повисли до землі тоненькі гілочки верби. Вони стали схожі на металеві дроти. Мовчки дрімають зелені сосни.

             Кругом стоїть тиша. Тільки іноді пролунає дрібне стукотіння дятла. Або мелодійно продзвенить голосочок лякливої синички.

 

10.Творчий диктант. Тема «Прикметник»

      Поширити речення за допомогою прикметників.

   Річка тече. Трактор гуде. Ракета летить. Сонце світить. Пташка співає.

 

 

11.Малюнковий диктант. Словникові слова.

4F9BC8CA 

3D80265CD51B109E 

Рисунок1.png

 

 

 

Рисунок2.png    Рисунок6.png    Рисунок5.png      Рисунок3.png

 

(Слова: пиріг, президент, коридор, пшениця, верблюд, дятел, редиска, цибуля).

 

 

 

7.Самостійні роботи з експериментального розв’язування завдань

1. Завдання «Уявний експеримент»

Скласти текст-міркування на подані теми:

  • Що станеться, якщо відомий двієчник стане вчитись на високому рівні?
  • Що буде, якщо люди навчаться читати думки інших?
  • Що треба робити, щоб у світі не було жодної війни?
  • Що станеться, якщо листя з дерев не опаде восени?

 

2. Вправа «Пари слів»

   Скласти речення з парою слів, які не мають між собою логічного зв’язку. Наприклад, слова «кружка» і «лопата».

Речення з ними: «Шукач скарбу взяв лопату і почав розкопувати курган, але знайшов там лише кружку.»

    Пари слів: річка, дзеркало;

                        олівець, огірок;

                        огород, зошит.

 

3.Завдання «Склади розповідь від імені іншого»

    Формулювання завдання: «Уяви собі, що ти  на якийсь час став столом в класі  (камінцем на дорозі, певною твариною, людиною певної професії тощо). Запиши один день з твого нового життя.

4.Вправа «Багатозначне слово»

   Добери до слова різні його значення. Наприклад, ключ – а)предмет для відкривання дверей; б) джерело підземних вод; в) спосіб польоту птахів.

            Слова: крило, автомат, коса, лист, кран, квадрат.

 

5. Вправа « Передай думку іншими словами».

       Речення «Школярі чекають літніх канікул.» Знайдіть варіанти цієї думки, замінюючи кожне слово синонімічним. Наприклад, «Ті, хто вчаться у школі, хочуть, щоб настав червень, липень і серпень.»

      Речення:  Діти з нетерпінням чекають Нового року.

                         Лікарі надають першу допомогу хворим.

 

6. Вправа «Піраміда».

     Записати якомога більше речень, утворених з першого, у яких кожного разу з’являється лише одне нове слово. Наприклад, речення Собака гавкає.

                                        Чорний собака гавкає.

                                        Вночі чорний собака гавкає.

                                        Вночі чорний собака гавкає на місяць.

 Речення:       Дівчинка малює.

                         Сонце світить.

                         Дмитрик читає.

7.Завдання «Склади текст за поданою канвою»

   а) Зима, перший сніг, діти, в сніжки, сніговик, весело.

   б) Діти, ліс, ягоди, відстав, не відкликалися, високе дерево, заліз, хата лісника, додому.

   в) Літо, пішли купатися, ліс, назад, маленький сірий комочок, піймали зайчика.

   г) Весна, розтавало, каталися на ковзанах, провалилися, переполох, хоробрий однокласник, врятували.

   д) Зима, сонце, вітерець, радість, веселі діти, зимовий день, маленькі чемпіони, гладенький лід, рожеві щоки, блискучі ковзани.

 

8. Самостійні роботи з підготовки рефератів, доповідей, творчих, графічних робіт

1.Вправа «Оратор»

    Дається тема виступу. Учень готується 2-3 хвилини, після чого доповідає.

    Теми: Текст. Речення. Частини мови. Іменник.   Прикметник. Дієслово. Числівник. Займенник. Прислівник.

 

2.Вправа «Рифмовки»

    Завершіть вірш або фразу через 2-3 хвилини.

                а) Прапор наш, як літо,

                    в сонці майорить –

                    по долині …

                    по горі …   .

                б) Була весна весела, щедра, мила,

                    промінням грала, сипала квітки,

                    вона летіла хутко, мов …

                    за нею вслід …   .

                 в) Нам запам’яталось чітко …

                 г) Зустрічалися ми, грали,

                     пам'ять нашу розвивали …

3.Складання творів за поданим початком, основною частиною та кінцівкою.

       1) Склади твір за початком.

      Зайчик вискочив з лісу і боязко озирнувся. Було тихо, спокійно. Він швидко побіг до грядки з капустою. Зайчик став смачно обідати, аж тут…

 

      Ранок. Семенко йшов до школи. У вікнах одного з будинків клубочився дим. Хлопчик швидко побіг до хати, став кликати. У хаті плакали діти. І Семенко …

 

      Стояла сувора зима. Пташки голодували. Шкода  стало дітям голодних пташок. І вони вирішили …

 

       У нашої любої матусі день народження. Уся наша сім'я готується до цього свята. …

 

        Був собі маленький підсніжничок. Взимку він спав у мерзлій землі. Йому було холодно. Снилася квіточці весна… 

                                                       (продовж у вигляді казки)

 

2) Склади твір за кінцівкою.

 

        … Василько став відмінником.

        … Таня і Віктор захоплено розповідали про сьогоднішні пригоди у лісі.

        … Після цього Василько вже ніколи не хвалився.

        … Нарешті робота закінчена. Тепер можна і відпочити. Недарма кажуть: працюєш гарно – відпочинеш славно.

        … З такими запасами не страшна білочці зима.

 

3) Склади твір за основною частиною.

 

 

       

      Це була справжня казка. Яскраво виблискували костюми акробатів і танцівниць. Кумедні ведмежата каталися на велосипедах. Собачки ходили на задніх лапках. Нарешті з’явився веселий клоун. Його жарти всім сподобались.

      

 

      

       Та ось здалеку долітає ледь чутний журавлиний поклик. Зраділо шукаєш очима по всьому небосхилу перелітних птахів.  Аж ген вони! Сурмлять в журавлині сурми, летять сумними трикутниками. І ось, нарешті, можна розрізнити чи не кожного з них.

       

 

       

        Несподівано із-зі ялинки показалася лисиця. Вона озирнулася, потім витягла шию, мабуть, понюхала повітря. Шерсть у неї довга, пухнаста. Напрочуд гарний у неї і превеликий хвіст.

        

 

        

E587B516         Старанно і вміло готують ведмеді в лісовій гущавині свої зимові лігвиська. М’якою запашною хвоєю, корою з ялинок, мохом вистилають вони своє житло. Тепло ведмежатам у занесеному снігом барлозі.

        

 

4. Склади опис пташки за малюнком і поданим планом.

 

 

 

 

 

 

                                                                                          План

  1. Як називається пташка?
  2. Який її зовнішній вигляд?
  3. Де живе пташка влітку, взимку?
  4. Що вона їсть?
  5. Яку користь приносить ця пташка людині?

 

 5. За малюнком і поданим планом склади і запиши оповідання. Дай йому заголовок.

 

E293D994 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План

  1. Яка пора року?
  2. Які стоять дерева?
  3. Яка ялинка взимку?
  4. Хто сидить на дереві?
  5. Де живуть білочки?
  6. Чим вони живляться?

 

6. За малюнком склади розповідь,використовуючи такі слова і словосполучення: обкопували, поливали, обрізали сухе листя, білили стовбури дерев. Дай назву розповіді.

9A4538C2 

 

 

 

 

 

 

 

26E51CD2 

7. За серією малюнків склади розповідь «Ранок школяра»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І. Самостійні роботи за підручником математики для 4 класу М.В.Богдановича, Київ, «Освіта»,2004р.

Тема «Нумерація багатоцифрових чисел»

  1. Обчисли усно приклади №111(с.17) :
  • І в. – І стовпчик ;
  • ІІ в. – ІІ стовпчик ;
  • ІІІ в. – ІІІ стовпчик ;
  • ІV в. – ІV стовпчик

та заповни розрядну таблицю :

 

Тисячі

 

Сотні

 Десятки

  Одиниці

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Завдання №157(с.24)

Запиши числа з розрядної таблиці в порядку зменшення

Десятки

тисяч

Одиниці

тисяч

Сотні

Десятки

Одиниці

1

0

0

0

1

1

0

0

1

0

1

0

3

2

7

1

1

0

0

0

1

2

0

0

0

1

3

4

5

8

  1. Завдання №221(с.33)

Прочитай пояснення про розряди і класи в числах.

Закінчи  речення :

У багатоцифровому числі розряди групують у …

У кожному класі … розряди .

У межах шестицифрових чисел маємо …класи : …  і ….

Одиниці, десятки і сотні становлять ….

Одиниці тисяч, десятки тисяч, сотні тисяч становлять ….

 Якщо одиниці якихось розрядів відсутні, то в усній нумерації їх …, а в письмовій – позначають ….

  1. Завдання № 251(с.38)

Прочитай пояснення про десяткову систему числення і заповни семантичну картку.

 

 

 

 

  1. Завдання №251 (с.39)

Закінчи речення :

  • Спосіб лічби групами по 10 характерний для      … або …  … .
  • У кожному класі своя …  … .
  • Значення цифри в запису числа залежить  від того , … … … … .
  • Якщо цифру переставити вліво на одне місце , її значення  … … … .

Тема «Одиниці вимірювання величин»

  1. Завдання №259(с.41)

Прочитай і запам’ятай співвідношення між одиницями довжини.

Заповни пропуски :

 

1км=…м ;

1м= …дм =…см =…мм;

1дм=…см =… мм;         1см=…мм.

  1. Завдання №269(с.42)

Прочитай і заповни пропуски :

 

1т=…ц=…кг =…г;

1ц=… кг;    1кг=… г

  3.Завдання №290(с.45)

Прочитай і заповни пропуски :

 

1хв=…с;

1год=…хв.;

1доба=…год;

1рік=…міс.=…(…) днів;

1тиждень=…діб;

1століття=…років.

  4.Завдання №491(с.77)

Прочитай і заповни пропуски :

 

 

Ар (а) – площа квадрата, сторона якого …

1см – площа квадрата, сторона якого …

1дм – площа квадрата , сторона якого …

1м – площа квадрата, сторона якого …

Гектар (га ) – площа квадрата, сторона якого ….

Тема «Швидкість, час, відстань»

  1. Завдання 381(с.59), завдання №389(с.61),завдання №398(с.62).

Прочитай розв’язання задачі та правило знаходження швидкості за даними відстанню і часом, відстані за даними швидкістю і часом, часу за даними відстанню і швидкістю.

Якщо  S – відстань,

           V – швидкість,

            t час,

запишіть наступні правила за допомогою формул:

Щоб знайти відстань, треба …

Щоб знайти швидкість, треба…

Щоб знайти час, треба…

ІІ. Самостійні роботи зі складання плану на основі прочитаного чи прослуханого тексту

Тема «Натуральний ряд чисел»

 ( Довідник учня 1-4класів, «Ранок»,2008р.,с.60)

1. Прочитай і склади план з питальних речень до тексту.

 Числа, які використовують при перелічуванні будь-яких предметів, називаються натуральними.

 Натуральні числа завжди записують за допомогою десяти знаків-цифр:

1,2,3,4,5,6,7,8,9,0.

 Якщо натуральні числа записати так, що кожне наступне буде більше попереднього на 1 , то дістанемо натуральний ряд чисел:

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15…

 Найменше натуральне число – 1.

Найбільшого натурального числа не існує.

Натуральний ряд чисел нескінчений.

Тема «Письмове додавання»

1.Прочитай алгоритм додавання двоцифрових чисел 36 +56 :

  а) числа записують у стовпчик :одиниці під одиницями, десятки під десятками   :

36

56

 

б) Додавання починають з одиниць. До 6 додати 6, буде 12. 12 – це 1дес і 2од.пишемо під одиницями, а 1дес запам’ятовуємо.

36

56

 2

в) Додаємо десятки. До 3дес. Додати 5дес.,буде 8 дес. і ще 1дес.,буде 9дес. Записуємо 9дес. під десятками. Отримали 92.

36

56

92

Запиши аналогічний алгоритм для додавання трицифрових чисел 236+456.

 

Тема «Задачі на рух»

( О.В.Ісаєнко, А.І.Супрун «Готуємось до державної підсумкової атестації»,Харків,2009 )

1.Мотоцикліст проїхав 180км зі швидкістю 60км/год. Скільки часу їхав мотоцикліст ?

Запиши задачу коротко .

Швидкість(V)

Час (t)

Відстань (S)

 

 

 

2.Поїзд рухався 3години зі швидкістю 60км/год і 5 годин зі швидкістю 75км/год. Яку відстань пройшов поїзд за весь цей час ?

Запиши коротко умову задачі та склади план розв’язання задачі .

3. Пасажирський літак за два дні пролетів 3360км. Першого дня він летів 4години, а другого 3 години. Скільки кілометрів пролетів літак першого дня і скільки другого. Якщо увесь час летів з однаковою швидкістю ?

Заповни таблицю і склади план розв’язування задачі.

 

 

Час

Відстань

Швидкість

І день

 

 

 

ІІ день

 

 

 

 

4. З двох міст назустріч один одному виїхали мотоцикліст і велосипедист. Швидкість мотоцикліста 64км/год, а велосипедиста у 4 рази менша. Вони зустрілись через 4 години. Знайди відстань між містами.  

 Запиши коротко умову задачі і склади план її розв’язування .

 Тема «Задачі на зведення до одиниці» 

(Будна Н.О. «Математика. Збірник завдань і тестів, 4 клас»,Тернопіль, «Богдан»,2007)

1.У 6 однакових банок розлили 18 літрів соку. Скільки літрів соку в чотирьох таких банках ?

Запиши коротко умову задачі і склади план її розв’язування .

2.Маса 9 однакових гусей 54кг. Яка маса 5 однакових індичок, якщо маса індички на 3кг більша, ніж маса гуски ?

За короткою умовою склади план розв’язування задачі.

9 гусок – 54кг

5 індичок – ( ?, на 3кг більша).

3.На 7 костюмів витратили 28м тканини. Скільки таких костюмів можна пошити із 36м тканини ?

Запиши коротку умову та склади план розв’язування задачі.

 

 

Тема «Знаходження площі» 

(Будна Н.О. «Математика. Збірник завдань і тестів, 4 клас»,Тернопіль, «Богдан», 2007)

1. Одна прямокутна ділянка має довжину 36м, ширину – 20м. Знайти ширину другої ділянки з такою ж площею, якщо її довжина на 6м менша за довжину першої ділянки .

Заповни таблицю і склади план розв’язування задачі.

 

Ширина

Довжина

Площа

І ділянка

 

 

 

ІІ ділянка

 

 

 

2. Площа прямокутника 54дм, ширина – 60см. Знайти площу квадрата, сторона якого дорівнює довжині прямокутника.

Заповни таблицю і склади план розв’язування задачі.

 

Ширина

Довжина 

Площа

Прямокутник

 

 

 

Квадрат

 

 

 

 

ІІІ. Самостійні роботи з роздатковим матеріалом

Тема «Площа»

(Тематична атестація, математика, 3(4)клас, Дніпропетровськ, 2001р.)

1.Порівняй на око і запиши номер фігури , що має найбільшу площу.

 

 

 

 

   №1                 №2             №3                 №4      

 

2.Порівняй на око і запиши номер фігури. Що має найменшу площу.

                                                                                                           

 

 

         №1           №2             №3               №4

 

3.Прямокутник поділено на 3 менші прямокутники. Виконай необхідні вимірювання і обчисли площу найбільшого з них.

                                                                                                                 

 

 

 

 

4.Виміряй площу кожної фігури за допомогою палетки.

 

 

 

 

 

5.За поданим планом ділянки знайди, яку площу відведено окремо для жита, ячменю, вівса.

                  40м             60м

                                                                

    13м                                                                 20м                                      

                                                                                                 

 

Тема «Дроби»

 

( О.В.Ісаєнко, А.І.Супрун «Математика. Готуємось до державної підсумкової атестації,4 клас»,Харків, 2009)

   1.Квадрат поділено на 4 рівні частини. Скільки   частин зафарбовано ?

                                                   

 

 

 

   2.Яку частину прямокутника зафарбовано ?

                                                    

 

 

 

 

3.Яку частину зафарбовано,а яку не зафарбовано ?

                                                                                                            

 

 

 

 

Тема «Геометричні тіла і фігури»

  1. Познач зображені на малюнку геометричні тіла.

 

                                                                                                                  

 

 

                                                                                                            №1              №2                            №3                                                                                                       

  1.  З’єднай зображення з назвою геометричної фігури.

 

Квадрат

 

Круг

 

Трикутник

 

Прямокутник

 

Пряма 

 

 

ІV. Самостійні роботи з  використанням дослідів

Тема «Множення і ділення у межах 1000»

(Збірник творчих завдань з математики, 4клас,під редакцією М.В.Богдановича, Тернопіль, 1996)

  1. Чи зміниться добуток двох і більше чисел, якщо які-небудь з них взяти в дужки? Досліди на прикладах, зроби висновок.
  2. Які числа можна записати , якщо використовувати знаки дій, дужки і тричі цифру 3 ?
  3. Як зміниться добуток а * 20 , якщо перший множник збільшити на 10? Збільшити у10 разів?
  4. Як зміниться число 450, якщо до нього зліва дописати цифру 3. Досліди.
  5. У яких випадках добуток двох чисел дорівнює одному із множників? Дорівнює нулю ? Дорівнює одиниці ? Досліди на прикладах і зроби висновок.

 

Тема «Площа»

  1. Сторони квадрата збільшили у 3 рази. Перевір на прикладі, як зміниться площа квадрата.
  2. Підбери такі числові дані для двох прямокутників, щоб їх довжини були одинакові, а ширина першого була в 2 рази більша за ширину другого. Чи буде площа першого прямокутника в 2 рази більша за площу другого?
  3. Побудуй прямокутники зі сторонами 1см і 7см, 2см і 6см, 3см і 5см, 4см і 4см. Обчисли периметри і площі цих прямокутників .Зроби висновок : який з прямокутників , що мають     однаковий периметр, має найбільшу площу ?
  4. Сторони прямокутника 12см і 16см. Як можна змінити їх сторони, (одну або обидві), щоб зменшити площу у 2 рази ? У 4 рази ?
  5. Сторони одного прямокутника 18см і 16см. Другий прямокутник має сторони в 2 рази довші. У скільки разів площа другого прямокутника більше від площі першого ?

Тема «Дроби»

  1. Накресли 4 відрізки довжиною 12см. Поділи перший на 2 рівних відрізки, другий – на 3, третій – на 4, четвертий – на 6. Користуючись малюнками, досліди і порівняй дроби : 1/2 і 1/3; 1/3 і 1/4; 1/3 і 1/6 . Який з дробів найбільший, найменший ?
  2. Накресли 3 однакових прямокутники зі сторонами 1см і 8см. Поділи перший на 2 однакових прямокутника, другий – на 4, третій – на 8. За допомогою малюнків порівняй дроби : 1/2 і 1/4 ; 1/4 і 1/8 ; 2/4 і 1/2; 4/8 і 1/2 ; 2/8 і 1/4.

Тема «Кути»

1. Скільки прямих кутів має кожна фігура?Виміряй   та зроби висновки.

 

 

 

V. Самостійні роботи з моделями, діаграмами, малюнковим планом

(Збірник творчих завдань з математики  під редакцією М.В. Богдановича, Тернопіль, 1996)

Тема «Складені задачі»

  1. За два дні музей відвідало 180 учнів, поділившись на рівні групи. Першого дня музей відвідало 5 груп, а другого дня 4 групи. Скільки учнів побувало в музеї кожного з цих днів ?

   Користуючись моделлю розв’яжи задачу.

 

 

 

 

 

 

 2.Турист спочатку летів літаком 3 години з швидкістю 380км/год , потім – вертольотом 2 години з швидкістю 170км/год. На скільки кілометрів турист пролетів більше літаком, ніж вертольотом ?

     Скориставшись моделлю,розв’яжи задачу.

 

 

 

 

3.Користуючись діаграмою, визнач довжину річок   Псел, Самара, Ворскла,  Рось. Порівняй довжину найдовшої і найкоротшої річок.

                                                  Псел

 

                                 Самара

                                 Ворскла

                                      Рось      

 

 

 0  100   200   300  400  500  600  700

 

3. Склади і розв’яжи задачу за малюнком.

       ?                   4год                                    90км/год                   

                                                                                          

                                                                                  

                                                                                    

                                 800км                                              

 

  1. Склади і розв’яжи задачу на знаходження часу руху зустрічі, обернену до попередньої задачі.

 

VІІ. Самостійні роботи з усного чи письмового розв’язування розрахункових чи якісних задач

1. Довжина та ширина прямокутної кахельної плитки дорівнюють 20см і 30см. Скільки штук такої плитки потрібно, щоб обклеїти стіну шириною 2м і висотою 2м60см ?

2. Довжина класної кімнати 8м, а ширина – 6м. Щоб покрити підлогу , купили лінолеум прямокутної форми . Ширина лінолеуму – 3м . Яку довжину має  лінолеум ?

3. Драбина довжиною 30см має 6 щаблів, товщина кожного 1см.відстань між щаблями 4см. Якою має бути відстань від кінця драбини до щаблів ?

Зроби креслення та виконай розрахунки.

4. Маємо ділянку землі прямокутної форми довжиною 15м50см і шириною 5м. Щоб охопити працею всіх учнів , потрібно розділити ділянку на рівні частини. Знайти площу кожної частини, якщо ширина меж, що розділяють їх, дорівнює 50см.

 5. Ділянка землі прямокутної форми має розміри 8м і 4м.Скільки кущів помідорів можна висадити на ділянці, якщо на кожний квадратний метр треба посадити 5 кущів ? Складіть числову формулу.

6.  Паркетну підлогу вкрили лаком два рази.

     Першого разу на кожний квадратний метр витратили 120г лаку, а другого – 80г. Скільки витратили кілограмів лаку, якщо довжина кімнати 5м, а ширина 4м?

 

VІІІ. Самостійні роботи з написання диктантів

( Н.О.Будна,Г.Б.Вацик «Збірник задач і тестів з математики».4клас,Тернопіль,Богдан, 2009)

 

Математичні диктанти

Тема «Багатоцифрові числа»

  1. Запиши цифрами числа :
  • сто вісімнадцять тисяч чотириста сімдесят вісім; вісімсот тисяч двісті два;
  • двісті сорок одна тисяча сімсот п’ятдесят три; шістсот тисяч триста три ;
  • двісті дванадцять тисяч сто дев’яносто три ; двісті тисяч сімсот;
  1. Розклади на розрядні доданки числа :
  • 18578; 15200; 140204 ; 99999 ;
  1. Запиши кожну цифру як одне число .
  • 300000+5000+600+30+9;
  • 200000+40000+4000+400+40+4 ;
  • 200000+30+5.
  1. Запиши найбільше і найменше шестицифрові числа.
  2. Запиши сусідів кожного числа ,
  • 200000 ;
  • 62099;
  • 56080.
  1. Збільш у 10 разів числа 300,20,8000.
  2. Зменш у 100 разів числа 300,5000,24000.
  3. Збільш у 1000 разів числа 5,57,500,507.
  4. Зменш у 1000 разів числа 1000000,5000,260000.

Графічні диктанти

  1. Накресли відрізок довжиною 12см. Проділи його на 6 рівних відрізків. Познач жирною лінією 5/6 відрізка.
  2. Накресли квадрат зі стороною 4см. Розділи його на 8 рівних частин. Заштрихуй 3/8 квадрата.
  3. Познач точки . Перша – від початку рядочка відступи 5 клітинок. Друга – від першої 3 клітинки вниз і 8 клітинок вправо. Третя – 2 клітинки вниз від другої і вліво 3 клітинки. Четверта – 2 клітинки вниз від третьої і вліво 7 клітинок. З’єднай точки. Виміряй площу фігури за допомогою палетки.

4.Накресли відрізок довжиною 4см. Накресли під ним        відрізок, довжина якого дорівнює половині довжини першого відрізка. Накресли третій відрізок, довжина якого дорівнює четвертій частині довжини першого відрізка.

5. Накресли трикутник. Поділи його двома відрізками а) на два трикутники ;

   б) два трикутники і один прямокутник.

 

 

Малюнкові диктанти

  1. Скільки на кожному малюнку трикутників.

 

  

 

 

 

      №1            №2                 №3              №4         №5

  1. Яка частина квадрата зафарбована ?

 

 

 

 

                            №1                       №2                      №3

                                                       

                               

                                 

                                

 

                   №4                    №5

  1. Запиши фігури, що мають однакові площі.

 

 

 

    №1             №2             №3               №4

ІХ. Самостійні роботи з експериментального розв’язування задач

( О.С.Дубинчук,Г.Г.Маслова,Л.П.Дутко «Збірник вправ з математики», Радянська школа,1977)

 

Тема «Комбінаторика»

  1. У ящик поклали 4 кульки, одна з них червона, а решта – зелені. Яке найменше число кульок треба вийняти з ящика (не заглядаючи в нього), щоб серед вийнятих кульок була :

а) зелена кулька ?

б) червона кулька ?

2. У пакеті по 5 цукерок однакової форми двох сортів.Яке найменше число цукерок треба вийняти , щоб серед них були принаймні :

а) 2 цукерки одного сорту ?

б) 2 цукерки двох сортів ?

в) 2 цукерки одного сорту і 2 цукерки іншого ?

3. У школі 400 учнів. Чи можна стверджувати , що принаймні у двох з них збігаються :

а) день народження (не обов’язково, щоб збігався рік)?;

б) рік і день народження ?

Тема «Порівняння сил і ознайомлення з шкалою динамометра»

  1. До двох зчеплених динамометрів підвішено тягар вагою 1кг. Вага кожного динамометра 100г. Яку вагу покажуть нижній і верхній динамометри?
  2. До гачка динамометра підвісили тягар вагою 30г,

    а потім підвісили другий тягар , вага якого у 2      рази більша, ніж вага першого. Динамометр покаже вагу обох тягарців разом. Чому вона дорівнює ?

Тема «Ознайомлення з розширенням тіл при нагріванні»

  1. Якщо залізнична рейка в жаркий день нагрівається, то її довжина збільшується на 2см і становить 4м. Чому дорівнює довжина залізничної рейки при прохолодній погоді ?

Х. Самостійні роботи з підготовки рефератів, доповідей,творчих,графічних робіт

1. Підготувати творчу роботу на тему «Натуральні   числа».

2. Підготувати реферат «Школа Піфагора».

    3. Підготувати творчу роботу «Математичні ігри та фокуси».

4.Підготувати творчу роботу «Розв’язування логічних задач за допомогою графів».

5. Підготувати доповідь «Видатні математики минулого».

6. Підготувати реферат «Як множили і ділили в давнину».

7. Підготувати творчу графічну  роботу «Математика і оптичні ілюзії».

8. Творчі роботи при вивченні геометричного матеріалу – казки про геометричні фігури; при вивченні натурального ряду – казки про числа.              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Список використаної літератури для завдань з української мови

 

  1. Бабовал Т. І. «Робота над творами»: Тернопіль, 1997 р.
  2. Ісаєнко О. В., Москаленко Л. М., Гончаренко О. Г. «Готуємось до державної підсумкової атестації»: Харків, 2009 р.
  3. Будна Н. О., Головко З. Л., Рябова С. І. «Збірник диктантів»: Тернопіль, 1997 р.
  4. Гемзюк О. Р., Рябова С. І. «Творчі завдання з української мови»: Тернопіль. 1996 р.
  5. Г. Сапун «Розвиток творчих здібностей молодших школярів»: Тернопіль, 2004 р.
  6. Походжай Н. А., Шост Н. Б. «Картки поточного та тематичного контролю»: Тернопіль, 2008 р.
  7. Походжай Н. А., Шост Н. Б. «Картки оперативного контролю знань»: Тернопіль, 1997 р.
  8. Панченко Г. А., Мамалига Л. П. « Завдання та цікаві вправи з рідної мови»: Тернопіль, 1998 р.
  9. Крамаренко С. Г., Кротенко В. Н., Тарабасова Л. Г. «Развитие творческих способностей учащихся»: Дніпропетровськ, 2009 р.

 

docx
Додав(-ла)
Мешко Олена
Додано
29 жовтня 2018
Переглядів
489
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку