Самовизначення і вибір професії

Про матеріал
Тренінгове заняття для учнів 9-10 класів, яке має на меті ознайомити учнів зі складниками життєвого самовизначення, формулою вибору професії, надати підтримку у визначенні критеріїв та особистих мотивів для вибору професії. Очікувані результати: наприкінці заняття учні називають складники життєвого самовизначення; розповідають про формулу вибору професії; складають особистий рейтинг мотивів для вибору професії; критично аналізують ґендерні стереотипи щодо вибору професії.
Перегляд файлу

Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №29

 

 

 

 

 

 

Тренінгове заняття

для учнів 9-А класу

 

 

 

 

 

 

Підготувала і провела

Класний керівник 9-А класу

Бадя Оксана Русланівна

 

 

2020

Самовизначення і вибір професії

Мета: Ознайомити учнів зі складниками життєвого самовизначення, формулою вибору професії, надати підтримку у визначенні критеріїв та особистих мотивів для вибору професії.

Очікувані результати: наприкінці заняття учні називають складники життєвого самовизначення; розповідають про формулу вибору професії; складають особистий рейтинг мотивів для вибору професії; критично аналізують ґендерні стереотипи щодо вибору професії.

Обладнання і матеріали: класна дошка і кольорова крейда, комп’ютер, доступ до інтернету.

Хід роботи

1. Зворотний зв’язок.

- Що ми робили на минулому занятті?

 Запропонуйте двом-трьом охочим продемонструвати свої «Номограми характеру» і сказати, які вигоди вони можуть отримати, вдосконаливши одну з рис характеру.
2. Оголошення теми уроку.

- Сьогодні ми поговоримо про життєве самовизначення та його складники, зокрема про професійне самовизначення.

3. Актуалізація.
- Життєве самовизначення є головним завданням підліткового віку, важливою умовою подальшого розвитку і самореалізації.
Роздайте учням Додаток 1.1 і запропонуйте записати в кожному секторі відповідь на запитання:
• Що ти робиш добре?
• Що ти любиш робити?
• За що тобі заплатять?
• Що потрібно світові?

Дайте учням 3 хвилини на виконання цього завдання. Запропонуйте поділитися тим, що вони записали, зі своїм сусідом.
Один або двоє охочих можуть озвучити написане.
Підсумок:
Ставтеся до свого життя як до унікального й дуже відповідального шансу
реалізувати себе. Не зациклюйтеся передчасно на чомусь одному, дайте простір своїй уяві, приміряйте різні соціальні ролі та розвивайте необхідні для їх виконання життєві навички.
• Завжди намагайтеся брати на себе відповідальність за те, що відбувається у вашому житті, не перекладайте відповідальність на інших людей чи обставини.
• Плануючи віддалене майбутнє, завжди запитуйте себе: "А що я можу зробити
для цього вже сьогодні?"»

4. Інформаційне повідомлення: «Формула професійного самовизначення» (критерії: «Хочу», «Можу» і «Треба»).

- По-перше, майбутня робота повинна бути в радість, а не в тягар («хочу»). По-друге, ви повинні володіти набором професійно важливих для цієї роботи якостей: інтелектуальних, фізичних, психологічних («можу»). По-третє, ця професія повинна користуватися попитом на ринку праці («треба»).

Уявімо собі наші «хочу», «можу» і «треба» у вигляді трьох кіл.

У коло «хочу» потрапили наші цілі, життєві плани - реальні, конкретні, позитивні.

У коло «можу» ми впишемо наші таланти, здібності, можливості.

А окружність «треба» потрапили професії, які потрібні на ринку праці саме зараз. Подивіться на малюнки. Додаток 1.2. Кожен з цих малюнків означає варіант вибору.

На першому малюнку кола не перетинаються. На другому у них є невелика область перетину. На третьому - вони практично накладаються один на одного - дуже багато точок дотику.

5. Проблемна ситуація

- Зараз я буду читати опис професійного вибору, а ви спробуйте визначити, до якого малюнку належить опис:

- Іра поки не знає, чого вона хоче, здібностей і талантів у неї особливих немає, та й на пошуки їх не вистачає часу. Але від багатства і слави не відмовилася б. Загалом, хочеться їй «робити те, чого не може робити в ситуації, коли це нікому не треба. До речі, таких диваків чимало - більше половини всіх випускників. Тільки вони про це поки не знають». (№ 1.)

- Аріна хоче бути «як всі». Щоб була своя сім'я, будинок, діти. Зірок з неба вона не вистачає і талантами не блищить. Але їй подобається возитися з дітьми, а у них в місті постійно не вистачає вихователів у дитячих садках. Вона і вирішила стати вихователем. І потрапила в точку. (№2.)

- Максим хоче бути програмістом. Комп'ютер він знає як свої 5 пальців, читає книги з програмування, зробив свій сайт. А інформаційні технології зараз затребувані скрізь, так що вибір Максима виявився найвдалішим. (№3.)

(Діти визначають, який малюнок відповідає варіантами вибору.)

Класний керівник. Як же у Максима вийшов такий вдалий вибір? Окружність «треба» у всіх однакова, значить, вся справа в наших «хочу» і «можу»?

- У людини завжди краще виходить те, що йому цікаве, в чому він добре розбирається, тоді і він отримує задоволення від роботи, і робота виходить якісною. Погодьтесь, що це - щастя, коли здібності та інтереси, тобто «хочу» і «можу» співпадають. А як це можна назвати одним словом? (Покликання)

Підсумуйте: «Коли всі компоненти формули збігаються, людина отримує задоволення від роботи, досягає високого рівня майстерності та отримує гідну винагороду за свою працю».

6. Розповідь про Григорія Сковороду і його роздуми щодо спорідненої праці.
- Про “сродну” (споріднену) працю як запоруку людського щастя писав український філософ Григорій Сковорода. Він вважав, що важливо вчасно помітити природні нахили дитини і в жодному разі не створювати перешкод для її розвитку. Коли дозволити селянській дитині, якщо вона того хоче, стати музикою і все своє життя присвятити цьому прекрасному мистецтву, а синові монарха, якщо він не має бажання, а головне — хисту керувати країною, дозволити працювати на землі, люди стануть щасливішими. Коли займаєшся улюбленою справою, навіть результативність твоєї діяльності відчутно зростає і саме суспільство стане кращим, бо всі — від хлібороба до полководця — робитимуть свою справу творчо, професійно і з задоволенням.

Вправа «Мотиви для вибору професії» (дати змогу визначити власні мотиви
для вибору професій)  Учні отримують таблицю з переліком мотивів для вибору професій (Додаток 1.3). Запропонуйте їм визначити, який із мотивів вони б поставили на першому місці під час вибору професії і написати навпроти нього «1». Далі обрати найкраще з того, що залишилося, і написати цифру «2», і так далі, визначивши п’ять найважливіших мотивів.

Після закінчення запропонуйте записати п’ять професій, що відповідають обраним особистим мотивам і щодо яких вони не мають медичних протипоказань. Професія може задовольняти всі п’ять обраних мотивів або декілька з них. Охочі озвучують свої результати.

-Чи вдалося вам визначити професії, які повністю відповідають вашим мотивам? •

- Які були проблеми? (Наприклад, складно дібрати професію, яка водночас є легкою та спокійною і забезпечує високий заробіток.)

- Під час вибору професії важливо визначити власні мотиви і керуватися ними.
7. Руханка «Відгадай професію» Запропонуйте учням стати в коло і задумати певну професію. Далі вони по черзі говорять: «Саймон сказав: “Роби так”», — і показують рух, характерний для представників цієї професії, наприклад, покрутити кермо. Решта учнів повторюють цей рух і намагаються відгадати професію (водій). І так далі по колу.

8. Робота у групах «Професія і ґендерні стереотипи»

- Ґендерні стереотипи — сформовані культурою узагальнені уявлення про те, як мають поводитися чоловіки і жінки, у що вони мають вдягатися, чимзайматися тощо. Чимало ґендерних стереотипів стосуються професій.

Давайте подумаємо, чи існують суто чоловічі та суто жіночі професії?

-Чи виникали труднощі під час заповнення таблиці? Які саме?

- Чи є у цьому переліку суто «чоловічі» або суто «жіночі» професії?

- Чи знаєте ви жінок, які досягли успіху в так званих «чоловічих» професіях і навпаки? Наведіть приклади.

- Чи варто дозволяти ґендерним стереотипам обмежувати можливості людей у їхніх бажаннях та мріях?

9. Перегляд відео «Май стерність не має статі».

https://www.youtube.com/watch?v=EVwUZr09AQg
- Нині практично не існує суто «чоловічих» або «жіночих» професій,
тому не варто обмежувати свій вибір ґендерними стереотипами.
10. Інформаційне повідомлення «Класифікатор професій»

Анкетування

- Професії «людина – природа» — об’єк том праці є живі організми (агроном, зоо
технік, ветеринар, садовод, лісник та ін.).

- Професії «людина – техніка» — об’єктом праці є технічні системи, ма шини, устаткування, матеріали, енер гія (токар, слюсар, шофер, конструктор, інженер, тракторист, радіотехнік, сантехнік та ін.).

- Професії «людина — знакова система» — об’єктом роботи тут є умовні знаки, цифри, коди, таблиці (програмісти, статистики, комп’ютерники, бібліотекарі, економісти та ін.).

- Професії «людина – художній образ» — об’єктом праці є художні образи, їх елементи та особливості (фотограф, художник, письменник, музикант, ювелір, композитор, дизайнер, модельєр та ін.)

- Професії «людина – людина» — предметом праці є люди, групи, колективи (офіціант, продавець, учитель, вихователь, юрист, лікар, психолог, соціолог, керівник, дипломат, поліцейський та ін.).

- Чимало професій можна віднести до кількох типів одночасно, але основним показником є найголовніший об’єкт, з яким працює людина.

11. Підсумкові завдання (закріпити набуті знання)

-  Вдалий варіант професійного самовизначення відповідає формулі: «Хочу, можу, треба». Коли всі компоненти формули збігаються, людина отримує задоволення від роботи, досягає високого рівня майстерності та отримує гідну винагороду за свою працю.

Вправа «Відкритий мікрофон». Попросіть учнів по черзі продовжити фразу: «На цьому тренінгу мені сподобалося / не сподобалося /... , я дізнав(-ла)ся...»

Завершення заняття.

- Щоб втілити у життя всі свої бажання та прагнення, необхідно спочатку з’ясувати, чого ми насправді хочемо. А ще, крім усього, треба, щоб у житті нам поталанило.

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

Додаток 1.1

 

 

 

 

 

 

Додаток 1.2.

Кола

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1.3.

Основні мотиви вибору професії.

  1.               Вимагає спілкування з різними людьми.

 

  1.               Подобається батькам.

 

  1.               Передбачає високе почуття відповідальності.

 

  1.               Вимагає переїзду на нове місце проживання.

 

  1.               Відповідає моїм здібностям.

 

  1.               Дозволяє обмежитись набутою освітою.

 

  1.               Дає можливість приносити людям користь.

 

  1.               Сприяє розумовому та фізичному розвитку.

 

  1.               Є високооплачуваною.

 

  1.          Дозволяє працювати недалеко від дому.

 

  1.          Є престижною.

 

  1.          Дає можливість для зростання професійної майстерності.

 

  1.          Єдиний можливий варіант у обставинах, що склались.

 

  1.          Дозволяє реалізувати здібності до керівної роботи.

 

  1.          Є привабливою.

 

  1.          Є близькою до будь-якого предмету.

 

  1.          Дозволяє відразу отримати гарний результат праці для інших.

 

  1.          Її вибрали мої друзі.

 

  1.          Дозволяє використання професійних вмінь поза роботою.

 

  1.          Дає великі можливості для прояву творчості.

 

 

docx
Додано
13 грудня 2020
Переглядів
1068
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку