Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №29
Тренінгове заняття
для учнів 9-А класу
Підготувала і провела
Класний керівник 9-А класу
Бадя Оксана Русланівна
2020
Самовизначення і вибір професії
Мета: Ознайомити учнів зі складниками життєвого самовизначення, формулою вибору професії, надати підтримку у визначенні критеріїв та особистих мотивів для вибору професії.
Очікувані результати: наприкінці заняття учні називають складники життєвого самовизначення; розповідають про формулу вибору професії; складають особистий рейтинг мотивів для вибору професії; критично аналізують ґендерні стереотипи щодо вибору професії.
Обладнання і матеріали: класна дошка і кольорова крейда, комп’ютер, доступ до інтернету.
Хід роботи
1. Зворотний зв’язок.
- Що ми робили на минулому занятті?
Запропонуйте двом-трьом охочим продемонструвати свої «Номограми характеру» і сказати, які вигоди вони можуть отримати, вдосконаливши одну з рис характеру.
2. Оголошення теми уроку.
- Сьогодні ми поговоримо про життєве самовизначення та його складники, зокрема про професійне самовизначення.
3. Актуалізація.
- Життєве самовизначення є головним завданням підліткового віку, важливою умовою подальшого розвитку і самореалізації.
Роздайте учням Додаток 1.1 і запропонуйте записати в кожному секторі відповідь на запитання:
• Що ти робиш добре?
• Що ти любиш робити?
• За що тобі заплатять?
• Що потрібно світові?
Дайте учням 3 хвилини на виконання цього завдання. Запропонуйте поділитися тим, що вони записали, зі своїм сусідом.
Один або двоє охочих можуть озвучити написане.
Підсумок:
• Ставтеся до свого життя як до унікального й дуже відповідального шансу
реалізувати себе. Не зациклюйтеся передчасно на чомусь одному, дайте простір своїй уяві, приміряйте різні соціальні ролі та розвивайте необхідні для їх виконання життєві навички.
• Завжди намагайтеся брати на себе відповідальність за те, що відбувається у вашому житті, не перекладайте відповідальність на інших людей чи обставини.
• Плануючи віддалене майбутнє, завжди запитуйте себе: "А що я можу зробити
для цього вже сьогодні?"»
4. Інформаційне повідомлення: «Формула професійного самовизначення» (критерії: «Хочу», «Можу» і «Треба»).
- По-перше, майбутня робота повинна бути в радість, а не в тягар («хочу»). По-друге, ви повинні володіти набором професійно важливих для цієї роботи якостей: інтелектуальних, фізичних, психологічних («можу»). По-третє, ця професія повинна користуватися попитом на ринку праці («треба»).
Уявімо собі наші «хочу», «можу» і «треба» у вигляді трьох кіл.
У коло «хочу» потрапили наші цілі, життєві плани - реальні, конкретні, позитивні.
У коло «можу» ми впишемо наші таланти, здібності, можливості.
А окружність «треба» потрапили професії, які потрібні на ринку праці саме зараз. Подивіться на малюнки. Додаток 1.2. Кожен з цих малюнків означає варіант вибору.
На першому малюнку кола не перетинаються. На другому у них є невелика область перетину. На третьому - вони практично накладаються один на одного - дуже багато точок дотику.
5. Проблемна ситуація
- Зараз я буду читати опис професійного вибору, а ви спробуйте визначити, до якого малюнку належить опис:
- Іра поки не знає, чого вона хоче, здібностей і талантів у неї особливих немає, та й на пошуки їх не вистачає часу. Але від багатства і слави не відмовилася б. Загалом, хочеться їй «робити те, чого не може робити в ситуації, коли це нікому не треба. До речі, таких диваків чимало - більше половини всіх випускників. Тільки вони про це поки не знають». (№ 1.)
- Аріна хоче бути «як всі». Щоб була своя сім'я, будинок, діти. Зірок з неба вона не вистачає і талантами не блищить. Але їй подобається возитися з дітьми, а у них в місті постійно не вистачає вихователів у дитячих садках. Вона і вирішила стати вихователем. І потрапила в точку. (№2.)
- Максим хоче бути програмістом. Комп'ютер він знає як свої 5 пальців, читає книги з програмування, зробив свій сайт. А інформаційні технології зараз затребувані скрізь, так що вибір Максима виявився найвдалішим. (№3.)
(Діти визначають, який малюнок відповідає варіантами вибору.)
Класний керівник. Як же у Максима вийшов такий вдалий вибір? Окружність «треба» у всіх однакова, значить, вся справа в наших «хочу» і «можу»?
- У людини завжди краще виходить те, що йому цікаве, в чому він добре розбирається, тоді і він отримує задоволення від роботи, і робота виходить якісною. Погодьтесь, що це - щастя, коли здібності та інтереси, тобто «хочу» і «можу» співпадають. А як це можна назвати одним словом? (Покликання)
Підсумуйте: «Коли всі компоненти формули збігаються, людина отримує задоволення від роботи, досягає високого рівня майстерності та отримує гідну винагороду за свою працю».
6. Розповідь про Григорія Сковороду і його роздуми щодо спорідненої праці.
- Про “сродну” (споріднену) працю як запоруку людського щастя писав український філософ Григорій Сковорода. Він вважав, що важливо вчасно помітити природні нахили дитини і в жодному разі не створювати перешкод для її розвитку. Коли дозволити селянській дитині, якщо вона того хоче, стати музикою і все своє життя присвятити цьому прекрасному мистецтву, а синові монарха, якщо він не має бажання, а головне — хисту керувати країною, дозволити працювати на землі, люди стануть щасливішими. Коли займаєшся улюбленою справою, навіть результативність твоєї діяльності відчутно зростає і саме суспільство стане кращим, бо всі — від хлібороба до полководця — робитимуть свою справу творчо, професійно і з задоволенням.
Вправа «Мотиви для вибору професії» (дати змогу визначити власні мотиви
для вибору професій) Учні отримують таблицю з переліком мотивів для вибору професій (Додаток 1.3). Запропонуйте їм визначити, який із мотивів вони б поставили на першому місці під час вибору професії і написати навпроти нього «1». Далі обрати найкраще з того, що залишилося, і написати цифру «2», і так далі, визначивши п’ять найважливіших мотивів.
Після закінчення запропонуйте записати п’ять професій, що відповідають обраним особистим мотивам і щодо яких вони не мають медичних протипоказань. Професія може задовольняти всі п’ять обраних мотивів або декілька з них. Охочі озвучують свої результати.
-Чи вдалося вам визначити професії, які повністю відповідають вашим мотивам? •
- Які були проблеми? (Наприклад, складно дібрати професію, яка водночас є легкою та спокійною і забезпечує високий заробіток.)
- Під час вибору професії важливо визначити власні мотиви і керуватися ними.
7. Руханка «Відгадай професію» Запропонуйте учням стати в коло і задумати певну професію. Далі вони по черзі говорять: «Саймон сказав: “Роби так”», — і показують рух, характерний для представників цієї професії, наприклад, покрутити кермо. Решта учнів повторюють цей рух і намагаються відгадати професію (водій). І так далі по колу.
8. Робота у групах «Професія і ґендерні стереотипи»
- Ґендерні стереотипи — сформовані культурою узагальнені уявлення про те, як мають поводитися чоловіки і жінки, у що вони мають вдягатися, чимзайматися тощо. Чимало ґендерних стереотипів стосуються професій.
Давайте подумаємо, чи існують суто чоловічі та суто жіночі професії?
-Чи виникали труднощі під час заповнення таблиці? Які саме?
- Чи є у цьому переліку суто «чоловічі» або суто «жіночі» професії?
- Чи знаєте ви жінок, які досягли успіху в так званих «чоловічих» професіях і навпаки? Наведіть приклади.
- Чи варто дозволяти ґендерним стереотипам обмежувати можливості людей у їхніх бажаннях та мріях?
9. Перегляд відео «Май стерність не має статі».
https://www.youtube.com/watch?v=EVwUZr09AQg
- Нині практично не існує суто «чоловічих» або «жіночих» професій,
тому не варто обмежувати свій вибір ґендерними стереотипами.
10. Інформаційне повідомлення «Класифікатор професій»
Анкетування
- Професії «людина – природа» — об’єк том праці є живі організми (агроном, зоо
технік, ветеринар, садовод, лісник та ін.).
- Професії «людина – техніка» — об’єктом праці є технічні системи, ма шини, устаткування, матеріали, енер гія (токар, слюсар, шофер, конструктор, інженер, тракторист, радіотехнік, сантехнік та ін.).
- Професії «людина — знакова система» — об’єктом роботи тут є умовні знаки, цифри, коди, таблиці (програмісти, статистики, комп’ютерники, бібліотекарі, економісти та ін.).
- Професії «людина – художній образ» — об’єктом праці є художні образи, їх елементи та особливості (фотограф, художник, письменник, музикант, ювелір, композитор, дизайнер, модельєр та ін.)
- Професії «людина – людина» — предметом праці є люди, групи, колективи (офіціант, продавець, учитель, вихователь, юрист, лікар, психолог, соціолог, керівник, дипломат, поліцейський та ін.).
- Чимало професій можна віднести до кількох типів одночасно, але основним показником є найголовніший об’єкт, з яким працює людина.
11. Підсумкові завдання (закріпити набуті знання)
- Вдалий варіант професійного самовизначення відповідає формулі: «Хочу, можу, треба». Коли всі компоненти формули збігаються, людина отримує задоволення від роботи, досягає високого рівня майстерності та отримує гідну винагороду за свою працю.
Вправа «Відкритий мікрофон». Попросіть учнів по черзі продовжити фразу: «На цьому тренінгу мені сподобалося / не сподобалося /... , я дізнав(-ла)ся...»
Завершення заняття.
- Щоб втілити у життя всі свої бажання та прагнення, необхідно спочатку з’ясувати, чого ми насправді хочемо. А ще, крім усього, треба, щоб у житті нам поталанило.
Додатки
Додаток 1.1
Додаток 1.2.
Кола
Додаток 1.3.
Основні мотиви вибору професії.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|