Сценарії "Групова робота" для шкільних бібліотекарів

Про матеріал

До добірки матеріалів увійшли розробки бібліотечних уроків для учнів 5-9 класів. Урок - подорож, урок-гра. Матеріал для шкільних бібліотекарів та класних керівників.

Перегляд файлу

 

                                                                Відділ освіти

Райметодкабінет Пирятинської

Райдержадміністрації

Полтавської області

 

 

 

 

 

                           Пирятинська спеціалізована

загальноосвітня школа

І-ІІІ ступенів №4

з поглибленим вивченням

трудового навчання

 

 

 

 

                                             Курочка Л.М.-

бібліотекар

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бібліотечний урок - подорож

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета : дати відомості про книгу – історичну пам’ятку людства та історію її виникнення; популяризувати читання літератури, збагачувати знання учнів засобами залучення до книги; формувати щоденну потребу у читанні книги;сприяти духовному забезпеченню особистості, підвищенню культурного рівня.

 

Обладнання : Виставка пізнавальної літератури для молодших школярів, плакати з прислів’ями та висловами про книгу, малюнки із зображенням різноманітних старовинних книг , воскові дощечки, зображення пам’ятника  І.Федорову.

 

 ПРИСЛІВЯ ТА ВИСЛОВИ ПРО КНИГУ

НА ПЛАКАТАХ :

 

Книга – твій друг, без неї – як без рук

З книгою жити – з добром дружити

Книга для розуму, що теплий дощик для посівів

Золото добувай із землі, а знання з книг

З книгою дружити – весь вік не тужити

Книга – не пряник, а людей до себе манить

Книга – джерело знань

Книга вчить, як на світі жить

 

Вчитель :     Бачить – не баче, чути – не чує,

           Мовчки говорить, дуже мудрує.

  Часом захоче правди навчає,

  Часом регоче, всіх звеселяє.

  Хто ж то така, ва світі щаслива,

  Мудра, правдива і дратівлива ?

 

Діти :   Книга.

 

Вчитель  :  Книга – це велике диво, створене людиною Ще не вміючи читати, ми розглядали малюнки до казок, слухали цікаві історії, які читали нам мами чи бабусі.  Щодня ми маємо справу з книгою в школі та вдома. А чи думали ви над тим, якою ж була та найперша книга ? Кажуть, що був такий дивак, який розшукував першу книгу по всіх бібліотеках світу .Цілі дні він просиджував серед куп пожовклих старих книг. Книжковий пил густим шаром покривав його одяг і взуття. Але він так і не зміг встановити, яка ж книга була найперша. Ось саме про це і піде мова на нашому сьогоднішньому занятті.

  Книга – не періодичне видання у вигляді зшитих листів друкованого матеріалу. Але як ми знаємо, книга, в тому вигляді як зараз, до нас прийшла не відразу. У минулому у неї було багато прообразів.

 

  Найперша з них – «людина-книга».В ті далекі часи, коли люди не вміли ні писати, ні читати, свої закони і вірування вони зберігали не на книжкових полицях, а в своїй пам’яті. Поколінні за поколіннями ішли із життя, а перекази залишалися. Вони передавалися від однієї людини до іншої. Тих, хто розказував перекази, називали сказателями

Інший спосіб передачі інформації – вузликове письмо. Ним володіли древні китайці, мексиканці. Навіть в наші дні серед жителів країн Південної Америки та Перу зустрічаються люди, які знають мову вузликів.

Для вузликового письма потрібна була товста вірьовка і тоненькі різнокольорові шнурки різної довжини. Шнурки прив’язували до товстої мотузки особливим способом. Вузлики окремих кольорів мали особливе значення : білий – срібло чи мир ; жовтий – золото,, багатство ; зелений – хліб. Якщо вузлики були не пофарбовані, вони означали числа; простий вузлик – десятки, подвійний – сотні, потрійний – тисячі. Давайте ми з вами попробуємо вузликовим письмом записати такі числа :1235,2453, 5241,4789

На зміну вузликовому письму прийшло письмо в малюнках. Малюнки виконувались на каменях в печерах, на кістках тварин і навіть на тілі людини.

Пізніше на кам’яних плитах почали з’являтися написи – ієрогліфи – найстаріші зображувальні знаки єгипетського письма. Ці ієрогліфи дуже схожі на наші ребуси : одні значки означають ціле слово, інші – тільки склад, а треті – букву.

З часом виникло найбільш просте письмо – буквенне, а ще за  700 років до нашої ери з’явився перший алфавіт Подорожуючи по країнах і народах, букви з каміння переходили на папірус, з папірусу на воскову дощечку. З воскової дощечки на пергамент, а з пергаменту - на папір.

Серед цих слів папірус, воскова дощечка, пергамент, вам знайоме одне – папір. А що ж означає решта слів ?

Папірус – це рослина, з якої в давнину виготовляли папір. Вона надзвичайної висоти, з товстим стовбуром, та довгим вузьким листям. Росте на болоті. Серцевину цього очерету-папірусу розрізали на смужки, які потім сушили під вагою. В результаті отримували аркуші, на яких і можна було писати.

Воскова книга являла собою дощечку, залиту воском .Писали на такій дощечці сталевою паличкою.

У вас на партах є такі дощечки і сталеві палички, запишіть, будь ласка ,на ній свої імена та прізвища.

Пергамент це звичайна оброблена шкіра тварин, на якій писали, а також цю книгу можна було зшити, згорнути .Називається цей матеріал так, бо його вперше почали виготовляти та застосовувати в стародавньому місті Пергамі. Книги з пергаменту були дуже дорогими, бо їх також прикрашали дорогим камінням, золотом,  сріблом.

Всі ці книги писались та оздоблювались вручну, і тому вони потребували багато часу для створення. Книга на той час вважалася найдорожчим подарунком.

Минуло багато часу, доки виник перший папір та спеціальний станок, на якому книгу вже не писали, а друкували. На Україні основоположником книгодрукування є Іван Федоров, який у місті Львів 25 лютого 1574 році випустив першу українську друковану книгу «Апостол».

В знак пошани І.Федорову у Львові встановлено пам’ятник. Шанують і люблять цю людину ще  тому, що він надрукував також і перший посібник для навчання грамоти – «Буквар».

 

 

 

Буквар

 

Є книг багато- радісних, печальних,

Товстих, тонких, барвистих, наче жар,

Але одна – книжкам усім начальник,

І звуть її по-простому – буквар.

Із нього слів не вируба сокира,

Це маленятам – кращий в світі дар,

І мова в нім – легка, співуча, щира,

Дитячі душі гріє він – буквар.

Він нас повів по буквах,

Як по східцях, як по життю –

По сторінках своїх.

І от привів нарешті, - подивіться –

У мудрий світ чудесних скарбів – книг.

І, певно, так, коли б не він на світі,

То ми  були б , неначе у пітьмі,

І всі – томи, яскраві й ваговиті,

Мовчали б глухо, неначе ті німі.

Все починається в житті з малого :

З зернини – хліб , з промінчика – зоря …

 

Ось бачите, який складний тернистий шлях долала книга, поки  потрапила в такому ось вигляді до нас. Подивіться, діти,   на ось цю виставку : яких тільки книг ви тут не побачите, і кожна з них по особливому важлива та необхідна.

Неможливо уявити собі життя людини без книги. Книга - це те, що несе в собі світ знань. В народі про книгу складено чимало приказок та прислів’їв, деякі ось перед вами.

 

Книга  :   Я – книжка! Я – товариш твій

      Й малювати в мені не смій,

       Мій гарний вид приємний вам,

       Тож бережіть мене від плям,

       Не загортай мої листки,

        Закладин ку чи маєш ти ?

        Не забувай мене в саду –

        Аж дощ зірветься на біду.

        Мене в папір ти обгорни,

        Де взяв , туди і поверни.

 

Вчитель  : Шановна наша люба книго, я думаю , що серед наших учнів немає тих, які себе так нечемно поводять з тобою, бо всі вони знають правила поведінки з тобою і зараз їх тобі самі розкажуть.

 

Діти :     Правила поведінки з книгою :

 

 

  1.                Книжку потрібно читати за столом.
  2.                Брати книгу слід чистими руками.
  3.                Перегортати сторінки за верхній кут сторінки.
  4.                Неможна класти в книгу олівці, ручки та інші речі, які можуть зіпсувати книгу.
  5.                Для того, щоб швидко знайти потрібну сторінку, користуйся закладинкою.
  6.                Не читай книгу, коли їси.
  7.                Не роби в кінці записів, не підкреслюй слова, не малюй на сторінках.
  8.                Не перегинай книжку під час читання, від цього випадають сторінки.

 

Книга  :  Дійсно ви молодці, що знаєте і дотримуєтесь правил поведінки зі мною, бо поважати мене слід хоча б перш за все тому, що я вас навчаю, даю багато цікавого про те, чого ви не бачили А ще берегти мене треба, бо я – плід праці багатьох невтомних рук, які дбають, щоб я вчасно і в достатній кількості потрапила до вас.

 Ще з собою я принесла запитаннячка, відповіді  я хочу почути саме від вас.

 

Запитання

 

  1.                Що в книзі швидко допоможе знайти оповідання ? (Зміст)
  2.                Де починається життя книги ? (В лісі )
  3.                В школі ти учень, учениця, а хто ти в бібліотеці ? (Читач)
  4.                З чого починається книга? (З обложки)
  5.                Чого боїться книга? (Дощу, вогню, брудних рук)
  6.                На чому в бібліотеці зберігаються книги? (На стелажах)

 

Книга :    Молодці, справилися і з цим завданням.-Ой, але подивіться на мої сторінки. По них блукають, гуртом загублені герої, вони шукають свою казку. Що їм, бідолахам ,робити ?

 

Діти : Ми їм допоможемо !

 

 

Книга : Ну гаразд, тоді ви  відправляєте героїв до тієї казки, з якої вони загубилися.

 

  1. Вовк, мисливці, бабуся, Червона шапочка . (Червона шапочка)
  2. Дід ,баба, корито, рибак. (Казка про рибака і рибку)
  3. Осел, півень, кіт, собака, трубадур, грабіжники . (Бременські музиканти)
  4. Кіт, лисиця, довгоносий хлопчик, тато Карло.(Буратіно)
  5. Жаби, ластівка, миша, малесенька дівчинка, кріт (Дюймовочка)
  6. Білка, царівна Лебідь, 33 богатирі, цар. (Казка про царя Салтана)
  7. Дядько Федір, Матрос кін, Шарик, рушниця. (Простоквашино)
  8. Дід Андрушка, дочка Мінка, киця Варварка. (Ріпка)

 

Книга :  Справилися ви із цим завданням на славу. Я задоволена, що потрапила до вас сьогодні в гості, але мені час прощатися, бо мене чекають ще інші діти.

 

Вчитель  : Ми теж були дуже раді зустрічі з тобою, люба Книго, вдячні за цікаві розповіді та завдання і в  дарунок хочемо заспівати тобі пісеньку «Усмішка», та подарувати море наших усмішок.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бібліотечний урок – гра – подорож

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Доброго дня,  вам. Сьогодні у нас незвичайний урок, а гра-подорож «По країні, якої немає на карті». Сьогодні в роботі мені допоможуть книжкова виставка «Життя поруч з книгою» , тематична поличка «Заглянь у словник», весела перерва, та розклад міні-уроків.

 І так починаємо наш перший міні-урок в  ІСТОРІЮ.

 Упродовж усього життя ми звертаємося до книги. Батьки читали нам казки, вірші, співали пісні, коли ви ще і говорити добре не вміли. З дитячих років книжка допомагала нам пізнати себе і зрозуміти світ, що оточує нас. І чим би ви в школі не захопилися – історією, географією,  математикою на допомогу завжди прийде книга. І недарма говорять, що книга – це одне із див світу. Величезний світ лине до нас зі сторінок улюблених книг.

 А яка ж була перша книжка ? Давайте згадаємо.

 У давні часи на землі не було книжок, бо люди ще не вміли їх робити. Але потреба записувати, передавати іншими якісь відомості, досвід, знання виникла у людей уже давно. Тож «сторінками» найдавніших книжок стали камені, стіни печер, сокири, вояцькі щити. Писали на всьому . Бо ж не було тоді ані паперу, ані пер чи олівців, не знали люди і літер – їх замінювали малюнками. Згодом винайшли перші абетки, додумалися писати на глиняних табличках. Та хіба на таких сторінках-цеглинах багато напишеш ? Вони були дуже важкі.

 З часом люди навчилися робити зручні і легкі книги з тонкої козячої шкіри. Першу таку книгу зробили в Малій Азії , в стародавньому Пергамі у другому столітті до нашої ери. Тому папір із шкіри назвали пергаментом. А потім були книги з папірусу – це така болотяна рослина. А справжній папір, на якому пишуть і сьогодні, люди навчилися робити дві тисячі років тому. Тому й почали у багатьох країнах писати на папері, саме писати, бо книги були рукописними. Й одну книжку переписували. Бувало, кілька років.

 Мину ще багато часу, коли з’явилося книгодрукування. В нашій країні це сталося в ХVІ столітті . Ось така коротка історія появи книги. Але про це докладно можна дізнатися з книжкової виставки «Життя поруч з книгою».

 А ми подорожуємо далі…

 Книга має над людиною велику владу. Над створенням книги працює багато людей. Хто вони? Скажіть, будь ласка !

 Так . це – письменники, редактори, художники, видавці.

 

 Є книг багато – радісних, печальних,

 Товстих. Тонких, барвистих, наче жар.

 Життя не вистачить, щоб їх перечитати.

 

 Книги видаються великими тиражами. Книги бувають різні – це і книги – гіганти – атласи, словники, довідники, енциклопедії, книги-малюки.

 В нашій бібліотеці найбільша книга – це «Тлумачний словник сучасної української  мови» , а найменші ось ці …

  

 ЦІКАВІ ПОВІДОМЛЕННЯ:

 

  1. Найбільша у світі книга знаходиться у Державній бібліотеці в Німеччині. За «Книгою рекордів Гіннеса» - це гігантський атлас вагою 120 кг. Виданий у 1661 році і має розмір 170х110 см.

 

2.  Абсолютний рекорд по  мікро виданнях (маленька книжка) належить також

німецьким майстрам . Вони створили книгу форматом трохи більше ніж 2 мм.

 

  1. Перлиною слов’янської поліграфії вважаються байки Крилова надруковані 130 років тому .Ця книга трохи більша за звичайну марку.
  2. Як ви думаєте, яка книга практичніше? (Міні-видання дозволяють зекономити гори паперу. На думку спеціалістів, кожен тираж звичайної книги – декілька гектарів хорошого лісу.)

 

А зараз у нас «ВЕСЕЛА ПЕРЕРВА»

 

КАЗОЧКА

 

Поживали дід та баба –   Гомоніла баба в сінях:

Молодий та молода –   Я й сама її зварю,

У бабусі -  кура Ряба,   А за те, мені на віник,

А у діда – борода.    Дай ти бороду свою…

- Ой , ти бабо- бообабо, -  Чи жива ще кура  Ряба ?

Дід бабусі говорив;   Хто кому там догодив ?

  • Не несеться твоя Ряба,   Знають тільки дід та баба,

Краще я б її зварив.    Й сивий віник з бороди !

 

Веселинка

 

Що ворона поробляє ?

Третій день казки читає.

І каркоче тишком-нишком :

«Це якась погана книжка !-

Все про вовка , про лисицю,

Про кота, про рукавицю,

Навіть є про жабу трошки,

Є ще про  Котигорошка,

І про змія що літає…

Лиш про мене тут немає».

 

 

Помандруємо в міні-урок «ЛІТЕРАТУРУ».

 

Цікаві повідомлення

«Пам’ятники улюбленим героям»

 

США – двом хлопчикам : Тому Сойєру та Гекельбері Фінну.

ФРАНЦІЯ – пам’ятник символу дАртаньяну.

ІТАЛІЯ – довгоносий Піноккіо – старший брат Буратіно.

ДАНІЯ – у Копенгагенському порту дивиться на море ніжна Русалонька.

 

Конкурси :

 

  1. У назвах яких книжок є прізвисько собак ?
  • Троєпольський «Білий Бім Чорне Вухо»
  • Тургенєв «Му-Му»
  • Трублаїні «Волохан»
  • Погодін «Пірат»

 

  1. У назвах яких книжок є прізвисько котів ?
  • Франко «Мурко і Бурко»
  • Кибальчич «Спогади кота Сивка»
  • Крилов «Кот Василий»
  • Перро «Кіт у чоботях»

 

 

Друзі! Чи любите ви  мандрувати ?

Книжки про землі далекі читати ?

Сьогодні у бібліотеці Мюнхаузен – гість,

Про різні країни він вам розповість!

 

А зараз знову конкурс :

«З якої країни літературний герой ?»

 

  1. Хто моторчик всій заводить ?

З даху в гості хто приходить ?

Веселиться ,та співає , та цукерки наминає.

Є у нього справжній друг

Найцікавіший малюк.   / Карлсон. Швеція /

 

  1. В батька хлопчик дуже гарний

Незвичайний дерев’яний.

Любить дуже батько сина.

Забіяку…                 /  Буратіно. Росія /

 

  1. Виріс цей хлопчина з малої деревини,

У печі зміючку спік, сам на дерево утік,

Його гусенятко врятувало , на крилечка свої взяло

Принесло до тата й мами частуватись пирогами  / Івасик -Телесик .Україна/

 

  1. Я Бабусі у корзині

І обід несу й гостинці

Раптом  -  сірий Вовк із хащі

Роззявляє хижу пащу.

Ти чого отут блукаєш?-

Розпитав , стрибнув у бік

Блискавично в лісі зник

Відгадайте – ну, будь ласка,

Звідки я,  з якої казки ? / Червона Шапочка .Німеччина/

 

  1. З’їла жінка горошину,

Згодом народила сина.

Захищать пішов родину

Бився із змієм булавою,

Врятував братів з сестрою / Котигорошко. Україна /

  1. Жили собі дід та баба, та й горя не знали.

Мали собі господарство, ще й кота тримали.

Але кіт той вже постарів, був ледачий і слабий.

От і каже господарю його жінка – баба.

  • Їдь, мабуть, ти, діду, до лісу – та покинь котяку,

Бо від нього не діждемся ні мишей, ні дяки.

От поїхав дід до лісу. Залишив у ньому

Свого старого кота,  та й гайнув додому. / Пан Коцький. Україна/

 

  1. Я - сміливий хлопчик -  зух 

У мене могутній дух:

Як скубне хтось за чуприну,

Буду плакать, мов дитина,

Мені море по коліно,

Я зовуся … / Цибуліно. Італія /

 

       8.  Лише раз була у школі

Й більше не піду ніколи.

Я ніяка не дурепа

Я весела …   / Пепсі. Швеція /

 

       9.  До прогулянок він ласий.

 Є на мед чутливий нюх.

 В нього друг хлопчина Робін

 Упізнали… / Віні пух. Англія /

 

      10. Якось в одної господині

 В садочку стигли пиріжки.

 Один, кругленький, з миски випав

 Лискучий, смажений бочок.

 Дрібненькі крихітки насипав

 На вишиваний рушничок. / Колобок . Україна /

 

ВЕСЕЛА ПЕРЕРВА :

«Хочете жити на втіху , частіше помирайте від сміху»

 

Читака.

 

Повернувшись з магазину,

Так сказала ненька:

  • Ось тобі , коханий синку

Книжечка новенька.

Не замурзай хоч цієї …

  • Не журись, матусю,

Обіцяю , що до неї

Навіть не торкнуся.

 

А зараз  третій  міні-урок  «МАТЕМАКТИКИ»

 

 Я дуже рада, що сьогодні всіх нас зібрала тут книга. Вміння вдумливо читати кожну книгу збагатить ваше життя, зробить його цікавим і наповненим. А навчать вас цьому не тільки батьки, вчителі, але й ми – господарі цього приміщення.

 Тут книги розумні спокійно живуть

 У тихій величній світлиці.

 А двері широкі, відкриті ведуть

 До знань золотої скарбниці.

 Герої романів, легенд, повістей

 У тиші говорять із нами.

 В книжках - відкриття всіх великих людей

 Думки , що хвилюють віками,

 Ведуть нас в незнане книжки;

 Розрадять , коли на не легко,

 Для нас зберігає їх довгі роки –

 Шкільна бібліотека.

 

 

ДОВІДКОВЕ БЮРО

 

Що таке  бібліотека ?

Слово бібліотека – грецького походження, а перекладається так «бібліо» - книга, «тека » - збереження. Отже, бібліотека – це місце, де зберігаються книжки, які зібрали одна чи більше людей, зібрали й бережуть. Чи  замислювались ви, скільки книг повинно бути, наприклад, у власній бібліотеці ?

«Інтелігентній людині достатньо мати бібліотеку в сто книг, але ці сто книг потрібно вибирати все життя» . Ці слова належать російському письменнику Олександру Блоку.

 

ЦІКАВІ ПОВІДОМЛЕННЯ :

 

 

  1. Найменша «бібліотека» в світі в Індійському місті Амрістарі. В ній одна книга.
  2. Одна з найбільших бібліотек світу – національна бібліотека конгресу США. Її книжковий фонд - 4 млн.примірників.
  3. Одна з найбільших дитячих бібліотек сьогодення – бібліотека-музей ім.. А.П.Гайдара, що знаходиться неподалік міста Канева.
  4. Персидський вчений візир Сахиб /жив у середині Х століття/ дуже любив книги. Він мав бібліотеку, що нараховувала більше ста тисяч книг. Більшу частину життя візир проводив у сідлі, разом з собою в походи брав бібліотеку. При перевезенні книг було зайнято 400 верблюдів. Цей караван був свого роду каталогом. Верблюди завжди йшли у певному порядку. Потрібну Сахибу книгу знаходили швидко.

 

 

ДОВІДКОВЕ БЮРО :

 

КАТАЛОГ -  слово давньогрецьке і означає перелік предметів , книг. Каталог складається із карток. На кожній картці – прізвища автора книги, її назва, прізвище художника, місто, де  вона надрукована, рік видання, сторінки, серія. На деяких картках є малюнки з книг і коротке оповідання про неї – тобто анотація.

 

АНОТАЦІЯце слово з латинської перекладається як коротка помітка. Тобто – це короткий зміст книги. Декілька рядків. Найчастіше пишеться на першій чи останній сторінці книги.

 

КАРТОТЕКА – це слово грецького походження.

 1 значення – система карток з довідковими та іншими даними ;

 2 значення   -   це скринька або шафа для збереження цих карток.

 

 

А тепер маленький конкурс

 

«Математика у назвах творів»

 

Для назв своїх творів письменники часто використовують цифри і числа. Спробуйте згадати ці твори. Наприклад числа : 1,3,7.

 

 Чуєте гомін, так це весела перерва

 

«Веселий сміх для всіх»

 

 

 КНИГОЗБІРНЯ.

 

В тебе в хаті, Марку,

Ціла купа книг!

Чом ти досі шафи

Не придбав для них?

  • Де ж її дістати? –

Марко запитав:

  • Там же. Де і книги

Ти свої дістав

Марко глянув косо :

  • В тебе розум є?

Хто ж в бібліотеці

Шафи видає ?   / Павло Глазовий /

 

А тепер починається 4-й  міні-урок «Охорона життя»

      

      Н. Кузько

 

Я – книжка! Я – товариш твій !

Ти берегти мене умій!

Щоб я було нова щораз,

Оберігай мене від клякс.

Гортаєш – пальці ти не слинь,

Оцю погану звичку кинь.

Листків, гляди, не загинай –

Зроби закладки, їх вкладай.

Мене папером обгорни.

Де взяв, туди і поверни.

Запам’ятай же – я твій друг,

Та не для отих бруднющих рук, -

Я – книжка! Я – товариш твій,

Тож зберегти мене зумій!

 

 Ми багато говоримо про бережливе ставлення до книги, до підручника, адже книга – це ваша помічниця.

 

Щоб відкрити без вагання

У підручнику сторінку.

Необхідну для читання,

Десь чомусь зробив зупинку,

Щоб завдання пам’ятати.

Сторінок не загинати,

Зайвий раз їх не гортати,

Щоб завжди книжки тримати

У належному порядку,

Треба в них постійно мати

Отакі зручні закладки.

 

 Як правильно зробити  закладку до книги? Як обгорнути свій підручник? Як правильно читати книгу? Ви  зможете  дізнатися в нашій бібліотеці з приміток , що розміщені на стінах.

  Якщо у вас є бажання підлікувати книгу, то у нас  працює «Книжкова лікарня».

 

 А тепер я хочу запитати вас : Назвіть відділ, де видають книги додому ?

 / Абонемент /

 

Довідкове бюро

 

Абонемент – французьке слово – означає право користуватися чим-небудь на визначений термін. За право користуватись абонементом раніше і зараз треба платити гроші.

 

  • Як називають забудькуватих читачів ? / Боржниками /
  •  
  • Скільки днів можна читати бібліотечну книжку ? /Два тижні /

 

  • Як називають відділ, де книги не можна брати додому ? /Читальний зал/

 

 

В бібліотеці. А особливо у читальному залі, повинна бути тиша. В читальному залі знаходяться найцінніші книги : енциклопедії, словники, довідники та періодичні видання, тобто газети та журнали.

Давайте згадаємо. Що таке енциклопедія, словник, довідник.

 

Довідкове бюро

 

Енциклопедія – з грецької мови перекладається, як коло загальноосвітніх знань. Енциклопедії бувають універсальні, тобто по всіх галузях знань (природа, математика , література та інші); галузеві, тобто тематичні або предметні (історія, природа, географія …);

 

Словник  -  Не бійтесь заглядати у словник :

   Це пишний яр, а не сумне провалля;

   Збирайте, як розумний садівник,

   Достиглий овоч у Грінченка і Даля.

   Не майте гніву до моїх порад

   І не лінуйтесь доглядать свій сад !

 

      М.Рильський

  

 Газета – так називались срібні венеціанські монети, чеканки 1538 року. За цю ціну в Венеціанській республіці можна було придбати листок вісті. Тому і назвали вісті – газетою.

 

 Журнал – французьке слово – періодичне видання.

 

 

  Рекламна підбірка газет і журналів.

 

5-й міні-урок . Урок  «Української мови».

 

В школі ви школяр, школярка, а хто ви в бібліотеці ? Читач, читачка. Як треба правильно звернутися до бібліотекаря ? Заходячи в бібліотеку, першим, кого ви бачите, є бібліотекар. Правила культурної поведінки вимагають шанобливого ставлення, тому, заходячи в бібліотеку, ви  повинні привітатися: «Доброго ранку», «Доброго дня».Правильно звернутися до працівника бібліотеки теж треба вміти. «Тьотю, добродійко, товаришу, пані бібліотекарю?» Одне з цих звертань найточніше підходить до наших ситуацій. Яке саме ?

Так, дійсно : «Пані бібліотекарю».

  

 

Остання перерва :

 

« Учнівський словник»

 

 

 Відмінник – останній із могікан.

 Відмінниця – гостя з майбутнього.

 Вірші напам’ять – молитва.

 Виклик за журналом – спорт лото.

 Вчитель географії – глобус в окулярах.

 Вчитель іноземної мови -  інопланетянин.

 Екзамен – бесіда двох розумників.

Перелік не закінчено. Свої пропозиції можете вкинути в скриньку  «Чомучок».

 

От ми і закінчили з вами міні-уроки, і тепер можемо відповісти,  що ж то за країна, якої немає на карті – це країна БІБЛІОТЕКА.

 Ми раді зустрічі з вами і маємо надію, що вона не остання  .Всього вам доброго , до побачення.

 

 

 

 

Реклама :  Нехай газет багато на світі є

  …….  в кожній хаті дитина признає      

 Запитань навкруг багато, як на них відповісти ?

 Ти ……… відкривай і мандрівку починай.

 За сторінкою сторінка поведе в нові світи

 На  «Як ?», «Чому ?»і «Де ?»

 Завжди відповідь знайде.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок- гра

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МЕТА : реклама бібліотеки, пробудження у дітей та вчителів інтересу до проблем шкільної бібліотеки.

Оформлення : На центральній стіні вивіска великими буквами «Бібліотека третього тисячоліття»

Плакати : «Бібліотека – це скарбниця всіх багатств людського духу»/ Г.Лейбніц/

        «Люди перестають мислити, коли перестають читати» /Д.Дідро/

 

Дівчинка :     Тут книги розумні спокійно живуть

  У тихій величній світлиці.

   А двері широкі й відкриті ведуть

  До знань золотої скарбниці.

  Герої романів, легенд ,повістей

  У тиші говорять із нами,

В книжках – відкриття всіх великих людей,

Думки, що хвилюють віками.

Ведуть нас в незнане книжки,

Розрадять , коли нам нелегко,

Для нас зберігає їх довгі роки -

Шкільна бібліотека.

 

Ведуча : Лейбніц називав бібліотеки скарбницями всіх багатств людського духу.

     Шкільна бібліотека – це скарбниця інформації в школі. Вона функціонує як міст між школою і суспільством.

 

Ведучий : Нині у світі силу має той, хто володіє інформацією, тільки в тому разі людина  зможе впевнено реалізуватися на сучасному ринку праці.

        У добу інформації шкільна бібліотека має набути статусу інформаційного центру, який би забезпечував повноцінне інформаційне наповнення.

        Бібліотека повинна існувати в гармонійному поєднанні цієї своєї функції з функцією центру психологічного розвантаження.

 

Ведуча : Можливості нашої бібліотеки обмежені. Назріла необхідність піднесення бібліотечної справи на якісно новий рівень. Адже лише висів рівень бібліотечної справи в цілому  зможе забезпечити нашій талановитій молоді усі необхідні умови для одержання повного обсягу інформації з вітчизняного і світового інформаційного простору  і зможе стати першоосновою для духовного і культурного розвитку нашого оновленого суспільства.

 

Ведучий : Необхідно створити комфортне бібліотечне середовище, реформувати бібліотеку в таку, яка б включала як традиційні, так і мультимедійні технології.

        Шкільна бібліотека повинна стати комп’ютеризованим бібліотечно - інформаційним центром вже сьогодні.

 

Ведуча : На нашій зустрічі учні школи, які представляють дві команди, ознайомлять вас зі своїм баченням майбутнього нашої бібліотеки.

     Якщо театр починається з вішалки, то бібліотека - з інтер’єру .

     Вам  дається час на те, щоб обміркувати питання : «Як зробити приміщення бібліотеки комфортним для відвідувачів і працівників?».

 

Ведучий: А щоб  наші гості не нудьгували, ми проведемо з ними невеличку літературну гру. Назвіть твори  художньої літератури, де в назвах вказуються імена головних героїв і по можливості їх авторів. Наприклад : Андерсен «Дюймовочка»

 

Ведуча : А зараз вислухаємо проекти наших команд.

 

Команда № 1 : Призначення бібліотеки – бути центром духовного спілкування, творчої інтелектуальної діяльності, дозвілля, допомагати формуванню родинності у школі. Бібліотека трансформує в собі заповіді віків, предків ,уміло доносить їх до  сучасних учнів.

 

 

Бібліотека. Тиша. Століття.

Історія і тисячі імен.

Тут зібрані думки. ідеї світу

Разом із мудрістю віків.

 

 Ці рядки передають дух, який повинен панувати у бібліотеці школи:

  • стіни прикрашають не стенди, а пейзажі місцевих художників;
  • дивовижні рослини і природні матеріали;
  • настрій казковості створює малюкам чарівний замок.

Велика читальна зала, обладнана комп’ютерними робочими місцями , принтер, ксерокс, сканер.

  • телевізор ,відеомагнітофон для перегляду відеокасет з екранізаціями творів художньої літератури;
  • зони для читачів , де вони можуть відпочити;
  • великий килим з подушками, крісла, диван, крісло-гойдалка.

Самоосвіта – це, в першу чергу, пізнання В дитячі роки ми читаємо книгу  насамперед душею, серцем. Чим старшими ми стаємо, тим більше дає книга нашому розуму.

Як писав Г. Сковорода, людина народжується двічі: фізично і духовно. Духовне народження Григорій  Сковорода вважав істинним.

Духовність означає  спрямованість усіх розумових, емоційно - почуттєвих, вольових якостей читача, його здатність до самовдосконалення.

Читач має повне право на самостійність та індивідуальність. Однак для пробудження і подальшого духовного розвитку читача-індивіда потрібно створити відповідні умови в бібліотеці.

 

Команда № 2 : Вигляд приміщення бібліотеки має стати більш сучасним, привабливим.

Бібліотеки стають жертвами  нашого культурного вандалізму. Книгорозкрадання – одне із звичайних реалій нашого життя.

  • «папірошукач»,як в аеропортах і на митницях «ворота-металошукачі»;
  • стелажі на рейках;
  • звукоізоляція ;
  • пожежобезпечні меблі ;

Якщо ми вивчаємо комп’ютер на уроці інформатики, нам повинні забезпечити можливість прийти в бібліотеку і пересвідчитись, як за допомогою своїх знань ми можемо знайти те, що нам потрібно.

 

Ведуча : Для вас це звучить як фантастика, але уявіть собі, що  вже є бібліотеки, в яких це все стало реальністю.

 

Ведучий : Якість роботи бібліотеки залежить від добре укомплектованого, універсального, з урахуванням профілю фонду, який би якнайповніше задовольняв освітні потреби і запити школярів, забезпечував можливість їхньої ефективної індивідуальної та групової освітньої діяльності.

 

Ведуча : Друге запитання звучить так : «Яким ви бачите бібліотечний фонд та довідково-бібліографічний апарат бібліотеки ?»

 

Ведучий : Поки готуються проекти, шановні гості , пригадайте, будь ласка, твори художньої літератури у назви яких  увійшли метали . Наприклад :Е.По «Золотий жук».

 

Команда № 1 : Тарас Григорович Шевченко говорив : «Книги для мене необхідні. Як хліб насущний».

Книга вже давно перестала бути єдиним джерелом інформації.

Ст..13 «Конвенції про права дитини» проголошує, що дитина має право на свободу шукати. Одержувати і передавати інформацію в різних формах.

Бібліотечний фонд :

  • довідково-енциклопедичні, інформаційні видання. Підручники і навчальні посібники, художня література, періодичні видання, ноти, ізопродукція, кінодокументи, компакт-диски, картографічні матеріали.

     Формування в бібліотеці фондів навчальних відеотек, відеофільмів, діапозитивів, слайдів.

     В результаті підключення школи до комп’ютерних мереж у дітей відкривається доступ до практично необмеженої чисельності інформаційних джерел. На Заході віднині жодна шкільна бібліотека не обмежена джерелами, наявними в фондах бібліотеки.

     Підключення до Інтернету забезпечує можливість знаходити для користувачів віддалену від бібліотеки інформацію; крім того допомагати в одержанні дистанційної освіти.

     Перехід до електронного каталогізування елементів, розробка власних баз даних сприяє значному розширенню інформаційних можливостей бібліотеки. Створення доступної для вчителів учнів бази бібліотеки на сервери освітнього закладу, а також створення каталогу посилань на літературні джерела які можна знайти в Інтернеті.

 

 Команда № 2 : Народна мудрість гласить : «Золото добувають із землі, а знання – з книжок».

 Теперішній ритм життя вимагає інформації сьогодні на сьогодні. Ми вже не хочемо витрачати свій час, як читачі ХІХ століття на роботу з каталогами.   Ми хочемо прийти в бібліотеку отримати те, що нас цікавить.

 Водночас є чимало позитивних прикладів організації в бібліотеках довідково-інформаційного обслуговування з використанням електронних засобів. Не секрет, що інформаційні ресурси більшість бібліотек, а це книги і періодичні видання вже не задовольняють потреби користувачів. А Інтернет  дає можливість знайти необхідні джерела.

 Важливим напрямом діяльності є  створення довідкового апарату :

  • бібліотеки мають можливість отримувати інформацію про традиційні видання та інформаційні ресурси інших бібліотек через Інтернет;
  • створювати власні електронні каталоги, бази даних, які теж виставляються у світовій мережі.

Створення в бібліотеці бази мультимедійних компакт-дисків з дисциплін, що викладаються в школі. Інформація на нетрадиційних носіях інформації має стати для учня і вчителя  так само  легкодоступним і простим у використанні джерелом інформації , як звичайна книга.

Завдяки підключенню бібліотеки до Інтернету принципово іншим став підхід до використання джерел інформації. Тепер немає необхідності довго шукати їх по бібліотеках, збільшилась оперативність одержання інформації .Читачі активно користуються віддаленими інформаційними ресурсами, бібліотечними каталогами, базами даних, телеконференціями. За відсутністю необхідних документів у бібліотеці ведеться пошук по фондах інших книгозбірень із використанням електронних каталогів.

Віртуальний довідково-бібліографічний апарат містить колосальні інформаційні масиви, різноманітні фактографічні, бібліографічні бази даних набагато розширяє можливості бібліотеки, а у    - читачі, що користуються новими послугами.

Враховуючи існуючі проблеми в комплектуванні фонду, бази даних на лазерних дисках є серйозним порівняно дешевим джерелом інформації. А переваги його – очевидні.  Це і багатоаспектний пошук, велике хронологічне охоплення . швидкість одержання необхідних відомостей та можливість отримання результатів пошуку у друкованому вигляді або на дискеті.

Використання новітніх технологій(комп’ютери, кольоровий і чорно-білий принтери, ксерокс, сканер) дозволяють оперативно і якісно видавати значну кількість матеріалів.

Автоматизована бібліотечно-бібліографічна система бібліотеки функціонує на основі локальної мережі з декількох персональних комп’ютерів. Програмне забезпечення бібліотечних процесів спрямоване на впровадження «безпаперової» технології обробки бібліотечного фонду і обслуговування користувачів.

 

Ведуча: Декарт говорив , що читання книги – це ніби розмова з найкращими людьми віків.

З ваших виступів ми зрозуміли, що  читати можна не лише книгу.

Комп’ютер в школі – це реальний інструмент для найповнішого розкриття і забезпечення інформаційних потреб учнів і вчителів при необмеженій кількості звертань.

Нині ми на порозі нового важливого етапу – комп’ютеризації .Коли і це буде здійснено, ми досягнемо нового рівня забезпечення конституційних прав особистості, інтеграції і відкритості для широкого використання інформаційних ресурсів.

 

Ведучий : Третє запитання : «Яким ви бачите обслуговування  користувачів в комп’ютеризованій бібліотеці майбутнього?». Прошу наші команди готуватися.

 

Ведуча :  А  ми з вами зараз пригадаємо твори, в назвах яких вказуються числа. Наприклад : О. Генрі «Чотири мільйони».

 

Команда № 1 : Шкільна бібліотека , яка має бути центром психологічного розвантаження, покликана сприяти прилученню дітей та підлітків до історії, культури народу. Бібліотека має бути центром дозвілля та особистісного спілкування.

Айбек говорив, що книги збирають перлини людської думки і передають їх нащадкам.

Пізнання себе в літературі – це вміння відчути свій внутрішній світ в художніх образах, у слові, як відображення відтінків своєї душі, своїх переживань, це розвиток думок, що втілюються у слова.

Віртуальна бібліотека – це бібліотека, яку може використовувати кожний, у кого є комп’ютер ,підключений до Інтернету, це колекція книг, брошур, журналів – всього того , що зберігається в звичайній бібліотеці, але що можна використовувати в електронному вигляді через  свій домашній комп’ютер.

Але, впроваджуючи новітні інформаційні технології, бібліотека не повинна відмовлятися від традиційних форм роботи з читачами, змістовно організовувати вільний час відвідувачів.

Можливе введення платних послуг : нічний абонемент, ксерокопіювання. користування Інтернетом, електронною поштою. Більшість зароблених коштів використовувати, на придбання нової літератури, передплату періодики, розвиток інформаційних технологій.

 

Команда № 2 : Впровадження комп’ютерних технологій, формування електронних каталогів, внутрішньобібліотечної бази даних «читач»,застосування електронної пошти, автоматизація бібліотечних процесів дозволяє значно розширити доступ користувачів до наявних ресурсів.

З упровадженням новітніх інформаційних технологій у реєстрації відвідувачів, бібліотечній статистиці вдасться вирішити ряд проблем, пов’язаних із процесами запису читачів, зокрема скоротити витрати часу  і праці за рахунок зменшених ручних операцій, багаторазово використовувати інформацію при одноразовому її введенні, підвищити повноту та чіткість опрацьованих даних.

Ми бачимо в майбутньому створення гібридної бібліотеки. Суть – в переведенні особливо цінної літератури в електронну форму, а також комплектування фонду довідково-електронними виданнями. Електронна частина фонду збирається в читальному залі, але кожен читач, у разі відсутності на даний момент замовленого друкованого видання і наявності його електронної копії ,зможе отримати її і ,при необхідності роздрукувати потрібне. Серед інформаційних форм обслуговування можна назвати такі, як телекомунікаційна передача інформації, надання користувачу інформації в будь-якій зручній для нього формі.

У такий спосіб досягається оптимальна кількість примірників книг і повне задоволення запитів користувачів.

Ефективність гібридної бібліотеки полягає у тому, що вирішується три головні бібліотечні проблеми :

- недостатність примірників видань;

- обмеженість площ для збереження фондів;

-  задоволення інформаційних запитів користувачів.

 

Ведуча : Наші учасники ознайомили вас зі своїми баченнями шкільної бібліотеки третього тисячоліття.

Можливо хтось із вас хоче виступити з порушеної проблеми? Будь ласка.

Бібліотека як осередок інтелекту школи необхідна умова успіхів і процвітання. Наше завдання – захистити її від руйнації, і ще більше технологічно переобладнати, наблизити її до міжнародних стандартів, сприяти інтеграції до світового інформаційного простору.

 

Ведучий : Саме в такій шкільній бібліотеці з’являється можливість організації індивідуальної і групової, самоосвітньої, науково-пізнавальної, творчої діяльності;забезпечується вільний доступ до різних інформаційних джерел. який не обмежується фондом однієї бібліотеки;створюються умови для широкої комунікації між учнями і вчителями різних шкіл, науковими центрами, залежно від матеріально-технічної бази шкільної бібліотеки.

 

Ведуча : Ми з вами вже живемо у третьому тисячолітті і тому така бібліотека в школі повинна бути не завтра, а вже сьогодні.

                                                                                                                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Сав’яненко Марія Олексіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Красоха Наталія Олегівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
24 лютого 2018
Переглядів
1506
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку