Академічна доброчесність в навчальному закладі
- це сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до
результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень.
Закон України Про освіту від 05.09.2017 №
2145-VIII
Необхідність академічної доброчесності
l Корисна,бо дозволяє взяти максимум від навчання
l Допомагає засвоїти якомога більше знань
l Допомагає навчитися вчитися
l Фокусує увагу на результаті навчання ,а не на формальній оцінки
Принципи академічної доброчесності надавачів освіти
Порушенням академічної доброчесності
l академічний плагіат
l самоплагіат
l фабрикація
l фальсифікація
l списування
l обман
l хабарництво
l необ’єктивне оцінювання
l допомога учням підчас тестів;
l використання учнями непередбачених допоміжних матеріалів, технічних засобів;
l проходження оцінювання замість інших осіб; l необ’єктивне оцінювання компетентностей педагогічних працівників підчас атестації та сертифікації
(частково або повністю) наукових (творчих) результатів, отриманих іншими особами, як результатів власного дослідження (творчості) та/або відтворення опублікованих текстів (оприлюднених творів мистецтва) інших авторів без зазначення авторства
Самоплагіат - оприлюднення (частково або повністю) власних раніше опублікованих наукових результатів як нових наукових результатів;
Фабрикація - вигадування даних чи фактів, що використовуються в освітньому процесі або наукових дослідженнях;
Фальсифікація - свідома зміна чи модифікація вже наявних даних, що стосуються освітнього процесу чи наукових досліджень;
Списування - виконання письмових робіт із залученням зовнішніх джерел інформації, крім дозволених для використання, зокрема під час оцінювання результатів навчання; Обман - надання завідомо неправдивої інформації щодо власної освітньої (наукової, творчої) діяльності чи організації освітнього процесу; формами обману є, зокрема, академічний плагіат, самоплагіат, фабрикація, фальсифікація та списування; Хабарництво - надання (отримання) учасником освітнього процесу чи пропозиція щодо надання (отримання) коштів, майна, послуг, пільг чи будь-яких інших благ матеріального або нематеріального характеру з метою отримання неправомірної переваги в освітньому процесі;
Необ’єктивне оцінювання - свідоме завищення або заниження оцінки результатів навчання здобувачів освіти.
l надання педагогічними працівниками та іншими особами допомоги учням під час проходження ними підсумкового оцінювання (семестрового та річного), державної підсумкової атестації, зовнішнього незалежного оцінювання, не передбаченої умовами та/або процедурами їх проходження;
l використання учнем під час контрольних заходів непередбачених допоміжних матеріалів та/або технічних засобів;
l проходження процедури оцінювання результатів навчання замість інших осіб;
l необ’єктивне оцінювання компетентностей педагогічних працівників під час атестації чи сертифікації.
ЗАКОН УКРАЇНИ Про повну загальну середню освіту
l посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;
l дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права;
l надання достовірної інформації про методики і результати досліджень, джерела використаної інформації та власну педагогічну (науковопедагогічну, творчу) діяльність;
l контроль за дотриманням академічної доброчесності здобувачами освіти;
l об’єктивне оцінювання результатів навчання. ЗУ Про освіту від 05.09.2017 № 2145-VIII Дотримання академічної доброчесності здобувачами освіти
l самостійне виконання навчальних завдань, завдань поточного та підсумкового контролю результатів навчання (для осіб з особливими освітніми потребами ця вимога застосовується з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей);
l посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;
l дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права;
l надання достовірної інформації про результати власної навчальної (наукової, творчої) діяльності, використані методики досліджень і джерела інформації. ЗУ Про освіту від 05.09.2017 № 2145-VIII
l відмова у присудженні наукового ступеня чи присвоєнні вченого звання;
l позбавлення присудженого наукового (освітньотворчого) ступеня чи присвоєного вченого звання; l відмова в присвоєнні або позбавлення присвоєного педагогічного звання, кваліфікаційної категорії;
l позбавлення права брати участь у роботі визначених законом органів чи займати визначені законом посади.
l повторне проходження оцінювання (контрольна робота, іспит, залік тощо);
l повторне проходження відповідного освітнього компонента освітньої програми;
l відрахування із закладу освіти (крім осіб, які здобувають загальну середню освіту);
l позбавлення академічної стипендії;
l позбавлення наданих закладом освіти пільг з оплати навчання.
l Батьки відіграють ключову роль у дотриманні дітьми принципів академічної доброчесності. Якщо вдома толерують порушення доброчесності: наприклад, купують дитині збірники ГДЗ або ж виконують за дітей домашні завдання, то як би школа не старалася – учнів буде важко переконати, що вчитися доброчесно – правильно
На сайті НУШ
Наслідки тривалих та системних порушень академічної доброчесності:
l знецінення університетських дипломів у країні, невизнання їх за кордоном;
l випускникам університетів важко влаштуватися на хорошу роботу, бо роботодавці не довіряють системі вищої освіти та закладам вищої освіти;
l зниження якості медичного обслуговування; l стагнація науки, знецінення наукового потенціалу держави;
l гальмування розвитку економіки; l країна втрачає авторитет у світі.
Що робити, щоби розвинути систему академічної доброчесності в школі:
l Ідентифікуйте проблеми. Якщо є учні чи класи, які не дотримуються принципів академічної доброчеснотсі, треба говорити і з учнями, і з класними керівниками.
l Залучіть усіх зацікавлених. Це може бути учнівське самоврядування чи батьки, які хочуть стати на захист академічної доброчесності. Також це можуть бути всі педагоги, які підтримують ці ідеї.
l Обговоріть і створіть положення про дотримання академічної доброчесності, затвердіть його у школі, щоби можна було на нього посилатися. Для цього варто звернутися до законів “Про освіту” і “Про повну загальну середню освіту”. Там прописано, що вважається порушенням академічної доброчесності та як сприяти її дотриманню.
Що робити, щоби розвинути систему академічної доброчесності в школі:
l Після того, як положення буде затверджено, важливо повідомити всім, які дії, згідно з ним, вважаються недоброчесними і які будуть санкції за порушення. Інколи роблять окремі положення для вчителів і учнів, але можна робити спільне.
l Моніторинг. Важливо не тільки впроваджувати зміни, але й спостерігати за ними: дивитися, яка динаміка дотримання чи недотримання правил, і реагувати.
l Оцініть та перегляньте політики.
l Якщо ваша школа не має розроблених політик – питання академічної доброчесності можна проговорювати в межах уроків.
Знання про академічну доброчесність:
l Онлайн-курс на EdEra “Академічна доброчесність для вчителів” (5 годин). У цьому курсі є розроблені конспекти уроків, методичні рекомендації та презентації.
l Сайт та YouTube канал SAIUP – тут можна знайти вебінари, рольові ігри, історії з життя про високопосадовців, які покинули роботу через плагіат.
l Також дивіться антикорупційні інструменти, розроблені проєктом USAID_ВзаємоДія, які теж презентували під час міні-EdCamp’у в Черкаському. З їхньою допомогою можна проводити заняття, щоби виховати в дітях принципи доброчесності та дотримання законів: