Пропонується позакласний захід для учнів 10-11 класів .Технологія "Метод проектів"
шшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшш
Автор сценарію Г.М.Мороз
Сценарій аналітико - дослідницької композиції
«Золота пропорція - нерозшифрований код»
Мета: Показати, що існує математичний образ, який придатний для опису загальної гармонії Всесвіту.
Развивати пізнавальні інтереси, творчі здібності , інтерес до математики, дослідницькі вміння.
Під час підготовки до даного проекту учні класу були поділені на 9 груп з метою підготовки повідомлень .
Ведучий 1.Доброго дня, друзі!
Ведучий 2.(далі 1,2)Доброго дня, шановні гості!
1.Друзі! Чи задавали ви собі запитання ,у чому суть краси і досконалості?
2.Яка місія людини на землі?
1.У чому суть гармонії в природі?
2.Сьогодні ми постараємось знайти відповідь на одне із них.
1.Так! Це вічні теми, які хвилювали людство в усі часи і епохи, хвилюють і тепер.
(звучить музика)
2.Погляньте! У цьому нескінченному космічному просторі, неосяжному і таємничому, мандрує планета Земля.
1.Блакитна , прекрасна планета, райська місцина у Всесвіті, наш дім.
2.Давайте ж помилуємось її красою разом.(слайди 5 – 25)
1. Схід сонця! Пробуджується Земля! 2.Небо блакитне - колосисті поля!
1.Річки, водопади , рівнини!
2. 2. Пахучі квіткові долини! 1.Райдуга сяє, неначе про щось сповіщає!
1.
2.Суниці пахучі у полі! 1 .На лузі бавляться коні
2.Здивовані котенята рядком посідали. \ 1.Білі ведмеді мандрівку почали
2.В стрибку дельфін зависає. 1.Малюк народився - маму чекає!
2.Буковель наша рідна! 1.Чорноморська затока.
2.Шацькі озера. 1. Славутич глибокий!
2.Церкви і собори на цій мальовничій землі! 1.У небі курличе звичайнісінький ключ журавлів.
2.Ми переконані, що ви з насолодою спостерігали, яке все неймовірно прекрасне!
1.І в основі цієї краси, не повірите, лежать дивовижні числа!
2. І пропорція! Золота, божественна пропорція!
Разом: Запрошуємо вас на аналітико- дослідницьку композицію «Золота пропорція – нерозшифрований код»
Ведучий 1.
Ведучий 2. Краса завжди була темою полеміки багатьох вчених. Що таке краса? Чи є це просто суб’єктивним враженням людини? У цьому дослідженні ми спробуємо довести, що краса – це об’єктивна характеристика, яка виражається через божественне число «Фі».
Ведучий 2. Молюск, долоня й Парфенон,
Квітка соняшника в полі,
Джоконда, наче дивний сон,
І ДНК у цім же колі.
Що об’єднало їх в одне?
Що спільного між ними?
Питання вічне, не просте
З глибин віків до нас все лине!
Ведучий 1.
Не то, что мните вы, природа:
Не слепок, не бездумный лик –
В ней есть душа, в ней есть свобода,
В ней есть любовь, в ней есть язык
Що таке гармонія?
До слова запрошується учень 1, який коментує слайди 32-37.
До слова запрошується учень 2, який коментує слайди39-47.
До слова запрошується учень 3.(слайди 38 – 47)
Ведучий 1.(звертається до другого ведучого) Ти можеш повірити у можливість неможливого?
Ведучий 2.Ти хочеш сказати в чудеса?
Ведучий 1.( Можливо, що це і чудеса, тому що те, що ми зараз побачимо – це справді неймовірно!
Ведучий 2.Друзі! Три великих учених з різних епох – зустрілися!
Ведучий 1. Давайте послухаємо про що вони говорять…
(сценка «Зустріч Піфагора, Леонардо Фібоначчі та Леонардо да Вінчі»
(далі П.- Піфагор, В. Л.да Вінчі, Ф. Фібоначі)
П: Доброго дня, друже!
В: І тобі доброго здоров’я , але чого ти тут?
В: Дякую, що упізнав! Звичайно, я.
В: Так ти ж помер за сивих ще часів!
П: О-о-о! Відразу видно, що не тямиш ти нічого! І не знаєш!
В: Що не тямлю? Що не знаю?
П: А те, що у 21 сторіччі якийсь учений-дивак сконструював машину часу і вирішив влаштувати нам з тобою зустріч, та й не лише з тобою… Поглянь, до нас завітали.
В: Так-так, Дивина! Це ж! Та це ж Фібонначі!
Ф: Доброго дня, сеньйори! Вас, Піфагоре вельмишановний, відразу я пізнав, а от ви, дозволю поцікавитись, ким будете?
В: Ох, я завжди знав, що прийде час, коли подорожі у часі справдяться! Я Леонардо да Вінчі.
П: Хтось із вас знає, чому той дивак-учений вибрав саме нас?
Ф: Очевидно комусь дуже не терпиться дізнатись, як ти виявив число краси.
П: Я? А я що? Побачив його у Єгипті та Вавилоні! Справ тут…
Ф: Добре, а ті де його знайшли!
П: А ось це таємниця! Мороком покрита…у-у-у-у…
Ф: От уже! Мені охота дізнатись невже причина настільки вагома, що хтось насміли вився потривожити мій прах?!
Д: Щось мені підказує, що розгадувати нам доведеться самим.
П: Зачекайте, ми всі знаємо, що число фі – своєрідна основа, на якій будується ледь не усе в нашому світі.
Ф: Так-так! Це прекрасно відомо! Але де? Як? А головне, чому?!
Д: Гей, друзі, погляньте, наш електронний друг заговорив. (слайд 48)
Ф: Погляньте-погляньте, тут картинки! А ще…А ще тут записи якісь….
П: Мушлі! Відношення вимірів раковини дорівнює 1,618…!
Д: А спіральність? ЇЇ відношення – це число фі! Павук закручує павутину по спіралі, спіраллю закручується ураган!
Ф: Налякане стадо оленів розбігається теж по спіралі…
Д: Молекула ДНК закручена по спіралі.
П: ДНК?О_О… Це що таке?
Д: Ой, неважливо, йдемо далі! Воно всюди…
Ф: За моїм рядом розташовуються планети в космосі.
П: За ним будуються піраміди!
Д: Так-так, я бачив! Воно всюди: у людському тілі, в музиці, архітектурі і мистецтві!
Ф: Це дивовижно! Дивовижно!
П: Панове, але задумайтесь! Хіба усе це так просто?
Д: Що ти маєш на увазі?
П: Золота пропорція присутня всюди. Невже природа, невже Всесвіт міг створити таке диво сам по собі? Ні, не так то є…
Д: Але, мій друже, цей ряд ні від чого не залежить, а тим більше від умов його ж виявлення! Він – універсальний!
Ф: А я не згодний! Не згодний, і все! Друзі, будучи вченими, увіруйте в Бога. Не міг світ створитись сам по собі. Жодні наукові тлумачення нічого вам достовірно не пояснять. Над усім цим стоїть щось вище…
П: І я про те ж… Це не просто гра чисел, не просто…
Ф: А знаєте, ми вже своє зробили. Більше нічим допомогти не можемо! Ні підказати, ні підштовхнути… Люди самі мають дійти до істини.
П: Так , сумно звучить, та правда…
Д: Ну, що ж, друзі, тоді вирушаймо у свою епоху?
Ф: Вирушаймо…
До слова запрошується учень 4.( слайди 50-54)
До слова запрошується учень 5. (демонстрація відеофільму)( слайди 55-63)
До слова запрошується учень 6 і коментує слайди 64-73.
Відношення кількості лівих напрямів розміщення лусок до правих шишки(зерен соняшника) дорівнює
золотому перетину.
Золота спіраль у молюска «Наутілус»
До слова запрошується учень 7, який коментує слайди 74-103)
До слова запрошується учень 8.( слайди 105-115)
До слова запрошується учень 9.( слайди 115)
Читає вірш О.С.Пушкіна «Зимнее утро»
ЗИМНЕЕ УТРО
Мороз и солнце; день чудесный!
Еще ты дремлешь, друг прелестный -
Пора, красавица, проснись:
Открой сомкнуты негой взоры
Навстречу северной Авроры,
Звездою севера явись!
Вечор, ты помнишь, вьюга злилась,
На мутном небе мгла носилась;
Луна, как бледное пятно,
Сквозь тучи мрачные желтела,
И ты печальная сидела -
А нынче... погляди в окно:
Под голубыми небесами
Великолепными коврами,
Блестя на солнце, снег лежит;
Прозрачный лес один чернеет,
И ель сквозь иней зеленеет,
И речка подо льдом блестит.
Вся комната янтарным блеском
Озарена. Веселым треском
Трещит затопленная печь.
Приятно думать у лежанки.
Но знаешь: не велеть ли в санки
Кобылку бурую запрячь?
Скользя по утреннему снегу,
Друг милый, предадимся бегу
Нетерпеливого коня
И навестим поля пустые,
Леса, недавно столь густые,
И берег, милый для меня.
Далі коментує слайд 116 .
( Звучить симфонія №40 В.А.Моцарта)
До слова запрошується учитель.(слайд 119)
Шановні друзі ! Цікавість до золотої пропорції не зникла! Інтерес не згас! На сьогодні в мережі Інтернет нараховується 4 мільйони сайтів, які присвячені цій темі. А у нашій школі ми присвятимо їй «Гімн»
(ансамбль виконує гімн золотій пропорції)
Гімн золотій пропорції
З давніх пір за часів Піфагора,
І до наших сьогоднішніх днів
Донеслася загадка чудова
Та її гармонійний приспів.
У листочку вона і в мурашці -
Послідовність така числова,
Наче це не в природі , а казці -
Ця пропорція вічна й жива!
Закохався у неї да Вінчі,
І в Джоконді її увінчав,
Таємничу пропорцію в жінці
Він перерізом вічним назвав.
І божественний код цей полонить,
І спокою серцям не дає,
Наче в колокол вічності дзвонить
І красу від Творця подає.
Таємниче число золотеє,
Хто знайшов тебе, де і коли?
Але той, хто тебе розгадає ,
Може бути - це я, або ти.
А планета – красуня святая,
Де звучить загадковий акорд,
Архімеда спіраль золотая-
Нерозгаданий вічний кросворд!
Ведучі задають запитання:
Чи повірили ви що в основі краси і гармонії лежить загадкове число ?
Які роздуми викликала у вас почута інформація?
Література:
1.А.С.Опанасюк, Опанасюк Н.М. “Сучасна фізична картина світу”
2. Аталай Бюлент Математика і «Мона Ліза»». Мистецтво і наука в творчості Леонардо да Вінчі.
3. Н. А. Васютинський. Золота пропорція.
4.Воробйов М.М. Числа Фібоначчі
5. О.П. Стахов Узагальнені золоті перерізи и новий підхід до геометричного визначення числа .
6. О.П. Стахов. Коди золотої пропорції.
7. Теодор Ландшейдт. Космічна функція золотого перерізу.
8. Життя- золота пропорція. Матеріали сайту aliveline.com.ua
9. М.Гарднер.Від мозаїк Пенроуза до надійних шифрів.
10. Урманцев Ю. А. Золотий перетин
11. О.Я. Боднар "Золотий перетин і неевклідова геометрія в природі та мистецтві"
12. Н.А. Померанцева "Естетичні основи мистецтва Стародавнього Єгипту"
13. І. Ш. Шевелєв, М.А. Марутаев, І.П. Шмельов: Золотий перетин: Три погляди на природу гармонії
14. www.goldenmuseum.cjm
15. Netnotes.narod.ru
16. www.abc+people.com
17.Воробьев, Н.Н.: Числа Фибоначчи.
18.http://gzgg.ru/mistichni-zavdannya-leonardo-fibonachchi
/