Дана розробка містить матеріал, який вивчається у темі "квадратна нерівність".
Видання розраховане для вчителів математики загальноосвітніх шкіл
Тема уроку: Розв’язування нерівностей методом інтервалів
Мета уроку :
Обладнання і матеріали : комп'ютер, проектор, екран, презентація для супроводу зайняття, індивідуальні картки для учнів.
Очікувані результати: учні повинні вміти розв’язувати нерівності методом інтервалів і розуміти, коли можна застосовувати цей метод.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Методи: словесні: розповідь, бесіда, коментар до виконання вправ, використання ключових слів, методи мотивації, збудження інтересу;
Практичні: розв’язування вправ, метод повторення, виконання вправа за зразком, поступового ускладнення завдань.
Хід уроку
I. Організаційний етап
▪ Привітання
Доброго дня, шановні учні! Ще 2400 років тому китайський педагог Конфуцій сказав: «Те, що я чую - я забуваю. Те, що я бачу і чую – я трохи пам’ятаю. Те, що я чую, бачу і обговорюю – я починаю розуміти. Коли я чую, бачу, обговорюю і роблю – набуваю знань і навичок».
Тож, запрошую вас до співпраці.
▪ Перевірка готовності учнів та до уроку.
II. Перевірка домашнього завдання
▪ Перевірка письмового завдання біля дошки
III. Формулювання мети й завдань уроку, мотивація навчальної діяльності
▪ Оголошення теми уроку
▪ Формулювання разом з учнями мети й завдань уроку
▪ Мотивація навчальної діяльності
Ви вже знаєте два види нерівності : лінійне і квадратне. Для кожного з них існує свій спосіб розв’язання. У старших класах ви познайомитеся ще з декількома видами нерівностей, такими як тригонометричні нерівності, показові, логарифмічні, раціональні, ірраціональні. Кожна з цих нерівностей теж матиме свій спосіб рішення. Але сьогодні на уроці я познайомлю вас з універсальним способом розв’язання нерівностей, який називається метод інтервалів. З його допомогою ви зможете розв’язати будь-яку нерівність. Навіть якщо ви забудете спосіб, яким вирішується то або інша нерівність, то завжди зможете скористатися методом інтервалів.
Відкриваємо робочі зошити. Записуємо число, тему уроку : "Розв’язування нерівностей методом інтервалів". Розв’язування нерівності ми робитимемо по алгоритму, який записаний на дошці.
IV. Актуалізація опорних знань
▪ Усні вправи
а) 9х2 > 0; б) 4х2 ≥ 0; в) х2 -10х +25 ≤ 0; г) (х - 1)(х - 2)<0.
а) ; б)
3 . Розкладіть на множники квадратний тричлен:
а) х2 – х -12 ; б) х2 -3х -4; в) х2 +9х +18 .
V. Засвоєння нових знань.
1. Схема розв’язування нерівності методом інтервалів :
1. Привести нерівність до такого виду, де в лівій частині знаходиться функція, а в правій 0.
2. Знайти область визначення функції.
3. Знайти нулі функції, тобто - вирішити рівняння, х1 = m, x2 = n.
4. На числову пряму нанесемо область визначення функції і за допомогою нулів розіб’ємо її (область визначення) на інтервали.
5. Визначити знаки функції на отриманих інтервалах.
6. Вибрати інтервали, де функція набуває необхідних значень і записати відповідь.
Виходячи з вищезазначеного, маємо розв’язки нерівностей:
2. Застосування методу інтервалів на прикладах.
Методичний прийом „Працюємо за зразком”. Разом з учнями розв’язуємо нерівність методом інтервалів з коментуванням.
а) Розв’яжемо нерівність (х + 2)(х - 3)(х - 5) >0.
Розглянемо функцію у = (х + 2)(х - 3)(х - 5) і знайдемо ті значення x, при яких вона набуває додатних значень. Область визначення функції — множина дійсних чисел. Нулі функції: х1=-2, х2=3, х3=5. Нулі розбивають область визначення на чотири проміжки: (); (-2; 3); (3; 5); (5; + . На будь-якому з цих проміжків кожен із множників х + 2, х - 3, х - 5 має певний знак. Позначимо на координатній прямій нулі функції та її знаки на кожному з проміжків.
Відповідь: (-2; 3) .
На кожному з проміжків функція зберігає знак, а після переходу через нулі її знак змінюється. У такий спосіб можна знайти знаки функції виду
f(x) = (х – х1)(х – х2)(х – х3)…(х - хn)
б) Розв’яжемо нерівність 3х2 – 6х + 24 < 0.
Зведемо нерівність до нерівності виду: 3(х + 2)(х - 4)
х1 = -2, нулі функції
х2 = 4
Позначимо на координатній прямій нулі фу
функції, розіб’ємо її на інтервали, Відповідь: (-2; 4).
в) Розв’язування дробових раціональних нерівностей.
Метод інтервалів можна застосовувати і для розв’язування дробових нерівностей. Дробово-раціональна функція може міняти знак тільки в тих точках, в яких вона дорівнює нулю або не існує.
Приклад 1.
Розв’язання:
Розглянемо функцію:
D(f): х
Нулі функції: х1 =-15, х2 = 2
Наносимо на координатний промінь нулі функції і ОДЗ, визначимо знак функції на отриманих інтервалах, виберемо інтервал, де функція набуває додатних значень.
Відповідь:
Приклад 2. Що робити, якщо чисельник або знаменник не вдається розкласти на лінійні множники? Розглянемо таку нерівність:
<0
Квадратний тричлен х2 - 4х +7 на множники розкласти не можна: D< 0, коренів не існує. Це означає, що знак виразу х2 - 4х +7 при всіх дійсних х
має однаковий знак, тобто додатній.
Поділимо обидві частини нерівності на вираз х2 - 4х +7 і приведемо к рівносильній нерівності:
< 0, яку легко розв’язати методом інтервалів
Відповідь: (-7; 8)
Зверніть увагу - ми поділили обидві частини нерівності на величину, про яку точно знали, що вона позитивна. Звичайно, в загальному випадку не варто множити або ділити нерівність на змінну величину, знак якої невідомий.
VI. Закріплення знань
▪ Робота з підручником біля дошки: № 216
▪ Індивідуальна робота за картками
Учні, які добре засвоїли пояснення матеріалу, виконують роботу за картками:
Картка 1 Використовуючи метод інтервалів, розв’яжіть нерівність: а) ; в) ; б) ; г) . Алгебра, 9 клас. Урок №28 |
Картка 2 Використовуючи метод інтервалів, розв’яжіть нерівність: а) ; в) ; б) ; г) . Алгебра, 9 клас. Урок №28 |
Розв’язок до карток
Картка 1 |
|||
а) ; ; ; — нулі функції.
Відповідь: .
|
б) ; ; ; ; — нулі функції.
Відповідь: .
|
в) ; ; : ; — нуль функції.
Відповідь: .
|
г) ; ; ; ; ; ; ; : ; — нуль функції.
Відповідь: .
|
Картка 2 |
|||
а) ; ; ; ; — нулі функції.
Відповідь: .
|
б) ; ; ; — нулі функції.
Відповідь: .
|
в) ; ; ; : — нуль функції.
Відповідь: . |
г) ; ; ; : ; — нулі функції.
Відповідь: |
VII. Підбиття підсумків уроку
Знайди помилку:
а) (2х -5)(х + 3)≤ 0;
Відповідь: (-)
б) 4х2 +4х -3 > 0
Відповідь:
До сьогоднішнього уроку ви уміли вирішувати квадратичні нерівності тільки одним способом, сьогодні ви познайомилися з методом інтервалів. Який з цих способів вам прийнятніше для вирішення квадратичних нерівностей? Надалі кожен з вас вирішуватиме нерівності тим способом, який йому більше подобається.
VIII. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
▪ Завдання для всього класу
Підручник __________________________________________________
▪ Індивідуальне завдання
Розв’яжіть нерівність .