Сценарій "Чарівний світ хімії"

Про матеріал
Запрошуються учні 7-8 класів для зацікавлення предметом хімії Удосконалювати техніку проведення учнівського експерименту. Розвивати цікавість учнів молодших класів до хімії. Розвивати пізнавальний інтерес учнів до глибини вивчення хімії та прагнення застосувати свої знання в нестандартних ситуаціях. Школярам необхідно дати можливість відчути радість успіху, хоч малого, але успіху. Успіх окрилює учнів, з'являється бажання вчитись, розв'язувати задачі, а також, розвивається інтерес до предмету
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Позаурочний захід

вчителя хімії

вищої кваліфікаційної категорії

Новороздільського НВК  ім.В.Труша,

Львівська обл..

Верес Галини Мирославівни

 

 

 

 


Чарівний світ хімії

Позакласний захід

 Підготувала вчитель Новороздільської гімназії, вищої категорії

 Верес Галина Мирославівна.

МЕТА: Узагальнити й систематизувати знання учнів про класи неорганічних сполук і вміти застосувати їх для розвязування практичних задач та виконання вправ.

  Удосконалювати техніку проведення учнівського експерименту

  Розвивати цікавість учнів молодших класів до хімії

  Розвивати пізнавальний інтерес учнів до глибини вивчення хімії та прагнення застосувати свої знання в нестандартних ситуаціях.

ОБЛАДНАННЯ: Штатив з пробірками, реактиви.

Тип заходу: Урок-гра.

На дошці вислів:    Щоби склад природи знати

    Треба хімію вивчати

    Кисень, водень чи вуглець

    Зрозуміти б накінець

    Хочеш склад їх добре знати

    Мусиш формули завчати

    Отож довго не барись

    І за книжечку берись.

 

Вірш про кисень

Я – відомий елемент,

Я – підтримую горіння

Газ безбарвний -  з  Оксигену

А дружу я з Гідрогеном

Ні одне земне створіння

Не обходиться без мене

Організмів незчисленну

Кількість я живлю собою,

І морського шум прибою –

Праця наша з Гідрогеном,

Кропітка, важка й натхненна.

 

Хід заходу

 

Вступне слово вчителя. Сьогодні в нас, після тижня хімії, підведення підсумків проведених конкурсів, проектів, дослідницьких робіт, результати оголосить журі обране із найкращих знавців цієї дивовижної науки. Але це ще не все, зараз ми з вами побачимо які чудеса може творити людина, яка не має ні наукових рангів, ступенів,  але має хороші знання з хімії, володіє технікою проведення експерименту, обов’язково, дуже добре знає та виконує правила з техніки безпеки. Ви поринете в цікавий та захоплюючий світ чудес та явищ, в світ цікавих перетворень. Я надіюся, що сьогоднішнє свято буде для вас цікавим і хімія не буде здаватися такою сухою наукою. Отже, занурюємося в чарівний світ хімії.

  1.                За тиждень до ссвята учні 9-го класу створюють дві команди та обирають капітанів..

   1 команда – Менделєйчики

   2 команда – Юні хіміки

    II.1.  Представлення команд:

Один із учасників команди “Менделєйчики розказує про свою команду, показує емблему та розповідає чому саме вони обрали таку назву.

Один із учасників команди Юні хіміки представляє свою команду, демонструє емблему.

             Менделєйчики розказують казку про Водень і Кисень:

    У недалекому царстві, в такому собі володарстві жили Водень і Кисень. Багато, що можна розповісти про ці речовини. Зокрема, про їхні характери, смаки, звичаї, симпатії та антипатії. Адже вони належать до однієї родини – прості речовини, та до одного роду, бо є газами за звичайних умов. Але мали вони й свої відмінності. Кисень був сильним і хоробрим парубком. Нікого і нічого не боявся крім Фтору. Він сміливо втручався в процес тління та горіння, при цьому, інколи, спалахувало полумя, хоча сам ніколи не горів. Водень приваблював своєю простотою й добротою, легкістю й щедрістю, чарував яскравим полумям.

   Зустрівшись, вони бралися за руки і разом підіймались високо в небо. Водень дорогою розповідав про свої володіння, про неосяжні простори Всесвіту, про зоряні небесні тіла.

   Побратим Кисень спочатку погоджувався досягти кінця подорожі та з часом його настрій змінювався. Обличчя ставало кислим та похмурим, він починав пхинькати, жалкувати за різними місцями, прагнув повернутися назад.  Водень, щоб не залишати  свого друга, повертався разом із ним на поверхню землі краплями дощу.

   Над землею світило сонце, жебоніла вода в струмках, зеленіли поля й гаї, співали пташки, а у вирії атмосферного повітря, ніби у хороводі, кружляли молекули  води, міцно тримаючись за руки. Іноді вони підіймалися високо в небо, та знову поверталися до початку подорожі.

   Так відбувається у природі процес кругообігу складної речовини – води, яка утворена з  двох елементів  – Гідрогену та Оксигену.

    Загадка :       

    Вона важлива дуже

    Для всіх живих істот,

    В трьох станах агрегатних

    Зазвичай, може буть.

    І формула простенька

У неї є давно –

Аш два, а О -  одненьке,

То хто ж вона? Як звуть?     (Вода,Н2О)

        

    Як додаток до представлення своєї команди Юні хіміки теж підготували вірш і казку.

 

Юні хіміки спішать

Вам на допомогу,

Щоб відкрити двері вам

В світ кислот наук

Ми прийшли, як ви прибудете

В сьомий клас чудес і див

Ви побачите кислоти,

Ряд напруг, луги й основи

І табличку з безліч букв

Елементів різних  груп.

 

Казка про Кисень

 

В одній чудовій, казковій країні жив кисень. Мав він багато друзів та чомусь не почував себе щасливим. Всі його друзі були немов зачаровані самі собою, а на нього їм не вистачало часу.

 Одного похмурого дня кисень вирушив у мандрівку. Довго блукав наш бідолаха і завдяки цій мандрівці дізнався багато нового. Кисень познайомився з багатьма речовинами, які були на вигляд однакові, а всередині - зовсім різними. Наприклад, луги та кислоти, без різних там індикаторів не можна розрізнити. А найдужче він здивувався, як пан оранжевого кольору,  дуже добрий та чемний, тільки доторкнувся до кислоти, зразу став злим та червоним.

 Ось мандрівка кисню підходила до кінця, але він ще захотів прогулятися. Під час прогулянки кисень зустрів дуже химерного чоловіка, який згодом став йому  найкращим другом. Химерним він був тому, що був старшою людиною, але настільки прудким та легким, що міг би дати фору будь-якому  юнакові.  Його усі називали воднем. Отож, як я вже казала, вони стали найкращими друзями. І усе  було б добре, якби не прийшла пора прощання.  Кисень прийшов до водню, щоб попрощатися і тут сталося диво,  вони почали потроху перетворюватись на якусь прозору і чисту речовину, незнайому нікому до тих пір. Вона була безбарвною та приємною на смак. В народі назвали її водою на честь двох друзів – водню та кисню

 

           Загадка

Я найлегший від усіх,

Ти без мене ані кроку

Як із киснем я зійдусь,

То отримаєш вологу.    (Водень)

 

II.2.      Конкурс капітанів.

Капітани двох команд проводять дослід: визначення кислот та лугів.

Для досліду на лабораторному столі стоять два штативи, у яких по чотири пробірки. У першому штативі в одній пробірці кислота, в другій вода. У другому штативі в одній пробірці луг, а в другій  вода.

        За допомогою індикаторів капітан команди  Менделєйчики визначає кислоту, а капітан команди  Юні хімікивизначає луг.

                       Вірш:       Індикатор Фенолфталеїн

                                  Дуже  чемний пан

                                            Лише основу полюбляє

                                            Та малиною пригощає

        II.3.     Цікавий дослід Весняні квіти проводить учасник  однієї з команд.

    Для досліду необхідно взяти фенолфталеїн, луг, готові паперові квіти.

   Хід досліду: паперові квіти просочуємо розчином фенолфталеїну та змочуємо розчином лугу. Квіти набувають малинового кольору.

                   Загадка:       Не страшні мені кислоти,

                                    Навіть дуже сильні,

                                              Але в розчинах лугів

                                              Я стаю малиновим,

                                              Краще соку всіх малин.

                                              Хто я ?       (Фенолфталеїн)

 

        II.4. Цікавий дослід  Хусточка , що не згоряє

Опис досліду: добре змочіть хусточку водою, відіжміть, змочіть ацетоном і знову відіжміть. Візміть  хусточку за два кінці тигельними щипцями і внесіть у полум’я  Хусточка займається – це горить ацетон. Але полум’я швидко гасне , а хусточка залишається непошкодженою . Дослід проводять два учні.

 

Учень 1:                         Ця хустинка  не проста ,

                                        Не проста, а чарівна –

                                        Буде полум’ям горіти.

                                        Чи згорить? Чи не згорить?

                                        Я не буду говорити.

                                        Подивись на власні очі.

                                        Запитаєш все що хочеш.

                       (Демонстрація досліду)

 

Учень 2:                          Пояснення тут просте –

                                         Знати хімію. Проте

                                         Фізику теж не зашкодить –

                                         Дві науки разом ходять.

                                         Спершу змочую хустинку

                                         Я звичайною водою,

                                         Потім спиртом , ацетоном – й

                                         Тим , що маю під рукою,

                                         Спирт згоряє дуже швидко.

                                         Відбувається це вмить. 

                                         Хустка мокрою ще буде.

                                         Ось тому і не згорить.

 

 

II.5.        Цікавий дослід «Фараонові змії»

 

Опис досліду: для досліду беруть митий річковий пісок, насипають його гіркою. В гірці роблять виїмку, а пісок просочують етиловим спиртом. Другий учень готує у ступці суміш з двох столових ложок

цукру -  пудри, та однієї столової ложки питтєвої соди. У виїмку кладуть ложку цієї суміші і запалюють. Спирт починає горіти, а за дві - три хвилини з піску починають виповзати змії. Змія буде тим довше, чим довше горітиме спирт

 

Вірш:

 Змійка ця не є проста,

Бо вилазить із піска

   Трішки цукру додамо,

Соди і піску.

   Що ж це я іще забула?

   А! вогню я не добула!

      Треба трішки підпалити,

      Щоб змію розворушити.

 Ось усе готове в нас,

Змійка вилізе ураз.

 

 

             II. 6.        Цікавий дослід «Операційна»

 

Опис досліду: на столі різноманітні хірургічні інструменти, реактиви: йод – розчин ферум(ІІІ)хлориду, спирт – розчин калій роданіду. Дослід проводять двоє учнів: лікар та асистент.

Лікар (запрошує до операційної учня)

                                       Операція без болю,

Буде лиш багато крові.

 

                                        Під час операції

Потрібна стерилізація

(Змочує вату «йодом », проводить по руці учня -  пацієнта)

Обробляю йодом вільно,

 Щоб було усе стерильно.

Не хвилюйтесь пацієнти,

  Скальпель дайте асистент.

       (Змочує скальпель у  спирт, потім  розрізає руку пацієнта.                 Із рани   тече  кров” )

Асистент:                       

Подивіться тут із рани

Кров тече, а не вода

Ватою я витру рану

І заживиться вона.

 

(Проводить ватою по руці, рана заживає.)

 

 

  II.7.        Цікавий дослід Хімічний монумент

 

         Опис досліду: насипати перманганату калію у коротку пробірку діаметром 3-4 см. закріпити у штативі і додати 1-2 мл концентрованої сульфатної кислоти. Вкинути впробірку кілька паперових кульок (ядер).Коли кульки потрапляють у пробірку, зявляються іскорки, чути потріскування, з пробірки вилітають клубки бурого диму.

 

Заключне слово вчителя.

 Дуже дякуємо нашим чарівникам за прекрасно проведене свято.

Отже в недалекому майбутньому ми чекаємо на нові досягнення та відкриття в хімічній галузі.І ми надіємося, що знання та навики, які ви здобуваєте вам стануть потрібними у виборі профільного навчання, а також і в майбутній професії.

 

 

 

 

 

1

 

doc
До підручника
Хімія 9 клас (Савчин М.М.)
Додано
20 травня
Переглядів
146
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку