Сценарій до Дня рідної мови
(Учениця виконує пісню Наталії Бучинської «Мова єднання»)
Ведуча: Мова кожного народу –
Неповторна і своя;
В ній гримлять громи в негоду,
В тиші трелі солов’я.
Ведучий: На своїй природній мові -
І потоки гомонять;
Зелен – клени у діброві
По – кленомову шумлять.
Ведуча: Солов’їну, барвінкову,
Колосисту – навіки-
Українську рідну мову
В дар дали мені батьки.
Ведучий:Сьогодні у цьому залі нас усіх зібрало прекрасне свято – свято рідної мови.
Ведуча: Ми хочемо, щоб кожен громадянин України з великою пошаною та любов’ю оберігав своє рідне слово, свою мову – найцінніший скарб, який передається із покоління у покоління.
Ведучий:А щоб сьогоднішній захід вам запам’ятався і приніс позитивні емоції, ми проведемо його у формі гри під назвою «Мовна фортуна».
Ведуча: Для участі у грі нам потрібно сформувати дві команди по 6 учасників.
Ведучий: Отож, щоб здійснити відбір, наш ерудит підготував деякі запитання. Просимо його до слова.
Ерудит: Уважно слухайте запитання. Відповіді будуть зараховані лише у тому випадку, коли ви піднімете руку і відповісте на них.
Ведучий: Відібрані учні повинні сформувати дві команди, обрати капітана та свою назву.
Ведуча: Наша гра буде проходити у п’ять етапів: І- Кмітливий (розгадати ребус); ІІ- Акторський(розіграти сценку); ІІІ- Ерудиторський (відповісти на запитання); ІV- Словесний (скласти привітання використовуючи слова- ввічливості); V – Декламаторський (конкурс капітанів на краще декламування віршів на мовну тематику).
Ведучий: Оцінювати результати конкурсу будуть члени журі:
1.
2.____________________________________________________________________
3.____________________________________________________________________
Ведуча: Розпочнемо із першого завдання. Перед вами - ребуси, які потрібно максимально швидко і правильно розгадати. На все у вас є 5 хвилин. Час пішов.
Ведучий: Зараз ви отримаєте невеличкі сценки, які потрібно розіграти. Час для підготовки - 10 хвилин.
(Учениця виконує пісню Тані Шарган “Батьківська мова»)
Сценка № 1
Телефонна розмова
Голос за сценою: Свєточка! Ох, ти мій котік! Іди сюди! Тільки не трож, не трож краску й кісточки. Ох. Ти ж моя куколка! Моя лапонька! Я тебе умоляю! Лапочка! Ну давай, девочка! Йди до мамочки.
Сценка № 2
Студентка- практикантка
До класу , наспівуючи пісеньку, заходить дівчина в коротенькій спідниці, густо нафарбована, із журналом.
Практикантка: Я ваша практикантка! Єлєна Пєтровна! Здастє! Буду у вас читати біологію. Сядьте дітки. Ох! Поки дійшла до вас, поскользнулась і впала! Голольод!
Лариса: А ви домашнє завдання перевіряти будете?
Практикантка: ну. А как же?! Шевеліть мозгами! Хто хоче дати отвіт? Тихше, тихше, не мішайте працювати. Кому сказала?! Ти, там, на задній парті! Роблю тобі останнє замєчаніє!
Славко: Фу, пронесло! Мені повезло, що хоть до дошки не визвала.
Лариса: Чекай! Це сама важлива тема, заставе вивчити напам’ять! По цих розділах буде контрольна робота!
Практикантка: Треба стерти дошку! Славік! Говори дальше! Ти договоришся! Розкрийте книжку на сторінці 30. А ти. Леночка. Відкрий вікно.
Славко: нашій практикантці без малого 20, а корче з себе!
Лариса: Ла! А скільки часов? Коли перерва?
Славко: Та вже скоро звонок.
Лариса: Олена Петровна! Клас діжурить в столовій! Чи не відпустите мене в качістві старости для перевірки і роботи?
Практикантка: Напиши хоч дві строчки. Коротше кажучи, заповни пробіли в знаннях. Знання – це пропуск інституту!
Дзвенить дзвоник.
Ой, як багато не вспіли! А тепер бистро на перерив.
Ведуча: . Розпочнемо третій етап нашого змагання. Ви повинні швидко і влучно дати відповіді на запитання. На все у вас є 10 хвилин. Журі просимо бути уважними у підрахунку балів. Час пішов.
Ведучий: 1. Найменша одиниця мови (звук)
2. Слова, що мають спільний корінь (спільнокореневі)
3. Скільки звуків у слові «легенький» ? (вісім)
4. Який знак ставиться в кінці розповідного речення? (крапка)
5. Які букви передають два звуки? (Я, ю, є. ї, щ)
6. Словник, з якого дізнаємося значення слів (Тлумачний)
7. Сьомий відмінок нашої мови (Кличний)
8. Частина слова перед коренем (префікс)
9. Речення з однією граматичною основою (просте)
10. У що береться пряма мова? (у лапки)
11. Розмова двох осіб (діалог)
12. Що вивчає орфографія (правопис слів)
Ведуча: Просимо журі підвести підсумки трьох конкурсів. А глядачам пропонуємо подивитися інсценізацію у виконанні наших учнів.
(Інсценування байки «Язик»)
Знаменитий байкар Древньої Греції Езоп був рабом філософа
Ксанкфа. Якось Ксанкф надумав запросити гостей і наказав Езопу приготувати щось дивовижне. Раб купив язик і приготував із нього три страви. Ксанкф запитав:
- Чому ти подаєш тільки язик?
Езоп відповів:
-Ти звелів купити щонайкраще. А що може бути краще за язик? За допомогою язика ми одержуємо знання, осягаємо основи наук, завдяки язикові будуються міста, розвивається культура народів, люди можуть спілкуватися одні з одними, вирішувати різні проблеми, просити, освідчуватися в коханні. Тому немає нічого кращого від нього.
Такі роздуми задовольнили Ксанкфа і його гостей.
Езоп знову пішов купувати язик. Свій вибір він пояснив такими словами.
Ведуча: Просимо журі оголосити результати.
( Журі оголошує підсумки трьох конкурсів.)
Ведучий: Четвертий конкурс допоможе перевірити моральні якості учасників.
Умови- скласти привітання, добираючи слова ввічливості. На все у вас-
5 хвилин.
(Учасники зачитують свої привітання.)
Ведуча: Ось і підійшли ми до останнього конкурсу. Просимо капітанів команд
вийти на сцену. У вас зараз досить важливе завдання: декламування
вірша про мову, який ви оберете згідно жеребкування.
М. Адаменко
Я знаю: мова мамина – свята.
В ній вічний, незнищенний дух свободи.
Її плекали душі і вуста
Мільярдів. Це – жива вода народу.
Її зневажить – зрадити народ,
Котрий до сонця зводився крізь муки.
Це – забруднити плеса чистих вод,
Це – потоптати материнські руки,
Які нас від напастей берегли.
Останню дрібку хліба віддавали,
Щоб ми нівроку дужими були
Й матусиних пісень не забували.
Зневажить мову мамину – біда.
Котра пустими зробить наші душі,
І ми нащадкам зможем передать
Лиш те, що корені калини сушить.
Зневажить мову – зрадити себе
(А зрадників хто може поважати?),
І стане чорним небо голубе,
Вмиратиме у муках рідна мати.
В. Забашта
Як нема без зірок небозводу,
Як блакиті без сонця нема,
Так і мови нема без народу,
А народу без мови нема.
Скільки люду і мов на планеті –
Скільки дива, що й віри не йму.
Але буду до смерті
Перед ними схилятись тому.
Що є мова і мого народу.
Що народ є і мій серед них.
Вирви з серця одвічну погорду,
Мов немає на світі малих.
Для народу свойого велика
Кожна з мов, як творіння вінець,
Люд без мови – то глина безлика,
Без`язика отара овець.
Ведучий: Просимо членів журі оцінити два останніх конкурси та підвести
підсумки усіх конкурсів. Оголосити результати.
(Лунає пісня Карася та Ярослава Джуся“Моя мова»)
Журі оголошують підсумки конкурсу. Звучать привітання.
Ведуча: На цьому завершується наша святкова зустріч.
Ведучий: Любі друзі, шануйте рідну мову, плекайте її! Нехай кущ рідного слова
розквітає та милує оточуючих своєю чарівністю!