Сценарій до Дня рідної мови

Про матеріал
Сценарій можна використати при проведенні заходів до Дня рідної мови. У ньому вміщені цікаві завдання, конкурси, підібрані музичні матеріали, сценки. Розроблені завдання для двох команд. Саме такі заходи пожвавлюють учнівську активність та виховують патріотизм.
Перегляд файлу

Сценарій до Дня рідної мови

            (Учениця виконує пісню  Наталії Бучинської «Мова єднання»)

Ведуча: Мова кожного народу –

              Неповторна і своя;

              В ній гримлять громи в негоду,

              В тиші трелі солов’я.

Ведучий: На своїй природній мові -

                 І потоки гомонять;

                 Зелен – клени у діброві

                 По – кленомову шумлять.

  Ведуча: Солов’їну, барвінкову,

                 Колосисту – навіки-

                 Українську рідну мову

                 В дар дали мені батьки.

 Ведучий:Сьогодні у цьому залі нас усіх зібрало прекрасне свято – свято рідної  мови.

  Ведуча: Ми хочемо, щоб кожен громадянин України з великою пошаною та любов’ю оберігав своє рідне слово, свою мову – найцінніший скарб, який передається із покоління у покоління.

  Ведучий:А щоб сьогоднішній захід вам запам’ятався і приніс позитивні емоції, ми проведемо його у формі гри під назвою «Мовна фортуна».

  Ведуча: Для участі у грі нам потрібно сформувати дві команди по 6 учасників.

  Ведучий: Отож, щоб здійснити відбір, наш ерудит підготував деякі запитання.  Просимо його до слова.

  Ерудит: Уважно слухайте запитання. Відповіді будуть зараховані лише у тому випадку, коли ви піднімете руку і відповісте на них.

  • Державна мова України? (українська)
  • З якого знаку починається діалог? (з тире)
  • Наука, що вивчає звуки мови (фонетика)
  • Назвіть головні члени речення (підмет і присудок)
  • Як називаються літери, що записані в певному порядку? (алфавіт)
  • Що вивчає графіка? (знаки письма)
  • Скільки букв о у слові молоко? (три)
  • Слово, що має багато значень (багатозначне)
  • Остання буква у слові «сім» (ем)
  •  Скільки голосних звуків в українському алфавіті? (шість)
  • Словниковий склад мови (лексика)
  • Скільки звуків у слові джміль? (чотири)
  • Яка літера не передає звука? (ь)
  • Як пишеться слово пів’яблука? (через апостроф)
  • Хто є основоположником української літературної мови? (Тарас Шевченко)

Ведучий: Відібрані учні повинні сформувати дві команди, обрати капітана та свою назву.

Ведуча: Наша гра буде проходити у п’ять етапів: І- Кмітливий (розгадати ребус); ІІ- Акторський(розіграти сценку); ІІІ- Ерудиторський (відповісти на запитання); ІV- Словесний (скласти привітання використовуючи слова- ввічливості); V – Декламаторський (конкурс капітанів на краще декламування віршів на мовну тематику).

Ведучий: Оцінювати результати конкурсу будуть члени журі:

1.

 2.____________________________________________________________________

3.____________________________________________________________________

 Ведуча: Розпочнемо із першого завдання. Перед вами - ребуси, які потрібно максимально швидко і правильно  розгадати. На все у вас є 5 хвилин.   Час пішов.

 Ведучий:   Зараз ви отримаєте невеличкі сценки,  які потрібно розіграти. Час  для підготовки - 10 хвилин.

                     (Учениця виконує пісню Тані Шарган “Батьківська мова»)     

 

 

Сценка  № 1

Телефонна розмова

  • Альо! Альо! Свєта, це ти? Нє ? А, це я попутав! Пробачаюсь!
  • Альо! Альо! Свєта! Ху! Ну, слава Богу! А я вже думав, що не поговоримо по душам!
  • Щось ти невпопад говориш!
  • Та я з першого разу не попав до тебе! Як ти там, як твоя старушка?
  • Та сидить дома, мішає з тобою балакати, болтати!
  • То хай піде погуляє. На вулиці прохладно.
  • Нє, хай там убирає. В нас же ремонт. Всі вікна відкриті, кругом сквозняки. Правда, потолок вже побілили.
  • Мені повезло, і мої старі ще літом все тут зробили. Такі м’які крісла, германські, по сходній ціні купили! Сиджу – утопаю.
  • Ми не могли. До цієї осені знімали чужу квартиру. А зараз проводимо самі різні ремонтні роботи в новій квартирі. О, вже йде!

Голос за сценою: Свєточка! Ох, ти мій котік! Іди сюди! Тільки не трож, не трож краску й кісточки. Ох. Ти ж моя куколка! Моя лапонька! Я тебе умоляю! Лапочка! Ну давай, девочка! Йди до мамочки.

  • Іду, зараз мусор заставить убирати. Приходь, поможеш!
  • Спасіба, хай Бог поможе.

 

Сценка  № 2

Студентка- практикантка

До класу , наспівуючи пісеньку, заходить дівчина в коротенькій спідниці, густо нафарбована, із журналом.

Практикантка: Я ваша практикантка! Єлєна Пєтровна! Здастє! Буду у вас читати біологію. Сядьте дітки. Ох! Поки дійшла до вас, поскользнулась і впала! Голольод!

Лариса: А ви домашнє завдання перевіряти будете?

Практикантка: ну. А как же?! Шевеліть  мозгами! Хто хоче дати отвіт? Тихше, тихше, не мішайте працювати. Кому сказала?! Ти, там, на задній парті! Роблю тобі останнє замєчаніє!

Славко: Фу, пронесло! Мені повезло, що хоть до дошки не визвала.

Лариса: Чекай! Це сама важлива тема, заставе вивчити напам’ять! По цих розділах буде контрольна робота!

Практикантка: Треба стерти дошку! Славік! Говори дальше! Ти договоришся! Розкрийте книжку на сторінці 30. А ти. Леночка. Відкрий вікно.

Славко: нашій практикантці без малого 20, а корче з себе!

Лариса: Ла! А скільки часов? Коли перерва?

Славко: Та вже скоро звонок.

Лариса: Олена Петровна! Клас діжурить в столовій! Чи не відпустите мене в качістві старости для перевірки і роботи?

Практикантка: Напиши хоч дві строчки. Коротше кажучи, заповни пробіли в знаннях. Знання – це пропуск інституту!

Дзвенить дзвоник.

Ой, як багато не вспіли! А тепер бистро на перерив.

      

Ведуча: . Розпочнемо третій етап нашого змагання. Ви повинні швидко і влучно дати відповіді на запитання. На все у вас є 10 хвилин. Журі просимо бути уважними у підрахунку балів.  Час пішов.

Ведучий: 1. Найменша одиниця мови (звук)

                2. Слова, що мають спільний корінь (спільнокореневі)

                3. Скільки звуків у слові «легенький» ? (вісім)

                4.  Який знак ставиться в кінці розповідного речення? (крапка)

                5. Які букви передають два звуки? (Я, ю, є. ї, щ)

                6. Словник, з якого дізнаємося значення слів (Тлумачний)

                7. Сьомий відмінок нашої мови (Кличний)

                8. Частина слова перед коренем (префікс)

                9. Речення з однією граматичною основою (просте)

                10. У що береться пряма мова? (у лапки)

                11. Розмова двох осіб (діалог)

                12. Що вивчає орфографія (правопис слів) 

 Ведуча: Просимо журі підвести підсумки трьох конкурсів. А глядачам пропонуємо подивитися інсценізацію у виконанні наших учнів.

                                          (Інсценування байки «Язик»)

                    Знаменитий байкар Древньої Греції Езоп був рабом філософа

              Ксанкфа. Якось Ксанкф надумав запросити гостей і наказав Езопу приготувати щось дивовижне. Раб купив язик і приготував із нього три страви. Ксанкф запитав:

               -    Чому ти подаєш тільки язик?

               Езоп відповів:

     -Ти звелів купити щонайкраще. А що може бути краще за язик? За                 допомогою язика ми одержуємо знання, осягаємо основи наук, завдяки язикові будуються міста, розвивається культура народів, люди можуть спілкуватися одні з одними, вирішувати різні проблеми, просити, освідчуватися в коханні. Тому немає нічого кращого від нього.

    Такі роздуми задовольнили Ксанкфа і його гостей.

  • А тепер приготуй щось найгірше,- попросив філософ.

Езоп знову пішов купувати язик. Свій вибір він пояснив такими словами.

  • Ти звелів знайти щонайгірше. А що на світі гірше від язика? Язиком люди засмучують і розчаровують одні одних, ним можна лицемірити, обманювати, хитрувати, сваритися. Язик може зраджувати, принижувати. Що може бути гірше від язика?

Ведуча: Просимо журі оголосити результати.

                             ( Журі оголошує підсумки трьох конкурсів.)

Ведучий: Четвертий конкурс допоможе перевірити моральні якості учасників.                    

      Умови- скласти привітання, добираючи слова ввічливості. На все у вас-  

      5 хвилин.

(Учасники зачитують свої привітання.)

Ведуча: Ось і підійшли ми до останнього конкурсу. Просимо капітанів команд                                       

             вийти на сцену. У вас зараз досить важливе завдання: декламування 

              вірша про мову, який ви оберете згідно жеребкування.

М. Адаменко

Я знаю: мова мамина – свята.

В ній вічний, незнищенний дух свободи.

Її плекали душі і вуста

Мільярдів. Це – жива вода народу.

Її зневажить – зрадити народ,

Котрий до сонця зводився крізь муки.

Це – забруднити плеса чистих вод,

Це – потоптати материнські руки,

Які нас від напастей берегли.

Останню дрібку хліба віддавали,

Щоб ми нівроку дужими були

Й матусиних пісень не забували.

Зневажить мову мамину – біда.

Котра пустими зробить наші душі,

І ми нащадкам зможем передать

Лиш те, що корені калини сушить.

Зневажить мову – зрадити себе

(А зрадників хто може поважати?),

І стане чорним небо голубе,

Вмиратиме у муках рідна мати.

В. Забашта

Як нема без зірок небозводу,

Як блакиті без сонця нема,

Так і мови нема без народу,

А народу без мови нема.

 

Скільки люду і мов на планеті –

Скільки дива, що й віри не йму.

Але буду до смерті

Перед ними схилятись тому.

 

Що є мова і мого народу.

Що народ є і мій серед них.

Вирви з серця одвічну погорду,

Мов немає на світі малих.

 

Для народу свойого велика

Кожна з мов, як творіння вінець,

Люд без мови – то глина безлика,

 Без`язика отара овець.

  Ведучий: Просимо членів журі оцінити два останніх конкурси та підвести 

            підсумки усіх конкурсів. Оголосити результати.

                        (Лунає пісня Карася та Ярослава Джуся“Моя мова»)

Журі оголошують підсумки конкурсу. Звучать привітання.

Ведуча:  На цьому завершується наша святкова зустріч.

Ведучий: Любі друзі, шануйте рідну мову, плекайте її! Нехай кущ рідного слова           

                розквітає та милує оточуючих своєю чарівністю!          

 

 

doc
Додано
14 квітня 2020
Переглядів
934
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку