Сценарій До Дня української мови та писемності

Про матеріал
Підсумок Міісячника української мови і писемності можна провести у формі інтелектуально-розважальної гри "Брейн -ринг". Сценарій розроблено для збірних команд 2,3,4 класів, відповідно підібрані і завдання. Захід проводиться разом з глядачами, для яких пропонуються теж інтерактивні завдання з мови.
Перегляд файлу

Брейн – ринг

для учнів початкових класів

(у межах місячника української писемності і мови)

Мета: поглибити знання учнів відомостями про рідну мову; показати її красу і багатство, розкрити її необхідність у житті людини; розвивати бажання вивчати українську мову; виховувати любов і повагу до рідного слова; сприяти розвиткові творчих здібностей дітей; берегти свою національну культуру.

Учасники: 2 збірні  команди по 6 учнів з 2,3,4 класів

Обладнання: 2 столи з настільними лампами, по 6 стільців для команд, проектор, екран, мікрофон, напис «Брейн – ринг «Знавці  української мови», плакати з висловами про мову

 

Багата і барвиста мова українського народу.

Мова - то краса нашого життя, - наше майбутнє.

 Рідне слово – невмируще джерело, з якого ми пізнаємо навколишній світ, свою родину, свій народ.

 Підготовка: Визначити учасників 2-х команд, в кожній обрати капітана, та людину, відповідальну за кнопку. Обрати помічника ведучого             

 

Хід гри

 Ведучий: Діти! Сьогодні ви маєте можливість позмагатися за звання кращих знавців рідної мови. .

Змагання проходитиме у формі брейн-рингу. Слово «брейн» (від англійського) «brain», що в перекладі «мозок», а слово «ринг - дзвінок». Назва гри українською мовою «мозок дзвонить».

Б Р Е Й Н - блискуча думка, ідея,

РИНГ- майданчик для змагань, арена.

 

На ринг запрошуються збірні команди 2 -4 класів.

 «______________________________________»             « _______________________________»

 

Правила гри. Капітан команди обирає людину, що буде відповідати за тиснення на кнопку. Якщо команда готова дати відповідь, повинен бути світловий сигнал. Задача команди випередити суперників і правильно відповісти на запитання. Якщо команда помиляється, інша команда має право використати час, що залишився, на обговорення та правильну, на її думку, відповідь. За кожну правильну відповідь командам нараховується 1 бал.

Також команда може залишити 1 найсильнішого гравця для певного завдання. Тоді у разі правильної відповіді, вона отримає 5 балів.

Підказка із зали нівелює питання і відповідь команди

Увага! Увага! Увага! Розпочинаємо гру!

 Солодке слово «перемога»

Нелегко дається,

Хто любить, знає рідну мову,

Тому вона всміхнеться.

І конкурс « Розминка»  1 хвилина

Передаючи мікрофон по колу, за 1 хвилину назвіть іменники однієї тематичної групи:

- птахи ;

- риби;

Не можна повторювати назву тварини

Перемагає та команда, яка більше  дасть правильних відповідей відповідей

 

 

 Автор. Один випадок, який яскраво засвічує багатство нашої мови.

У купе вагона першого класу потяга Львів – Відень їхало четверо пасажирів-інтелектуалів: англієць, німець, італієць, четвертим був відомий львівський юрист Богдан Косів. Розмова точилася навколо різних тем. Нарешті заговорили про мову: чия краща, багатша, досконаліша і якій бути провідною у світі. Звісно, кожен почав вихваляти свою рідну.

Першим заговорив англієць:

- Англія – країна великих завойовників і мореплавців, які поширили славу англійської мови, рознесли по всьому світу.

- Ха-ха – Німецька мова – то мова двох великих імперій – Великонімеччини й Австрії, які займають більше половини Європи.

Тут усміхнувся італієць і стиха мовив:

- Панове, ви обидва не маєте рації. Бо італійська мова – це мова сонячної Італії, мова музики і кохання.

Богдан Косів довго думав і нарешті промовив:

- Ви ж бо, по суті, нічого не сказали про багатство і можливості ваших мов. Чи могли б ви, скажімо, своїми мовами прочитати невеликий твір, у якому всі слова починалися б з однакової літери?

- Ні, ні, це неможливо!

- Ось вашими мовами це неможливо, а нашою зовсім просто. Назвіть якусь букву.

- Хай буде «ес».

- Гаразд. Вірш називається «Самотній сад»

Сипле, стелить сад самотній

Сірий смуток – срібний сніг.

Сумно стогне сонний струмінь,

Серце слуха скорбний сміх.

Серед саду страх сіріє,

Сад – солодкий спокій – спить.

Сонно сипляться сніжинки,

Струмінь стомлено сичить.

Стихли струни, стихли співи –

Срібні співи серенад.

Стиха стеляться сніжинки –

Спить самотній сонний сад.

- Геніально! Неймовірно!

Потім усі замовкли. Говорити вже не було потреби.

2. Конкурс  «Редактор»   робота в командах (3 хв)

 

1) Не сиди на полу                                            ( на підлозі)

2) Самий кращий малюнок                           (найкращий)

3) Хрустальний світильник                          ( кришталевий)

4) Я не получаю газет                                      (я не отримую)

5) Земельний участок                                     (земельна ділянка)

6) Грошовий перевод                                      (грошовий переказ)

7) Тут нема печаті                                            (тут немає печатки)

8) Приймати участь                                          (брати участь)

9) Підписка на газети й журнали                (передплата)

 

  • А поки команди думають, проведемо конкурс із глядачами

Конкурси з глядачами (одночасно) – за правильні відповіді 1 фішка, переможець отримує Диплом

  1. « Скажи без затримки» .

Назвати антоніми до  слів.


Ніч- день

сміятися - плакати ,

активний - пасивний,

корисний -шкідливий,

хворіти - видужувати ,

захід - схід ,

ганьба – слава                 

минуле - сучасне,

згадати - забути,

працьовитий -лінивий , прокинутися -заснути,

вітатися - прощатися,

світанок - присмерк

кінець - початок

радість – смуток (сум)

рано -пізно

нині - колись


 

 

ІІІ конкурс  капітанів  « Мовне асорті» .

Дати як можна більше відповідей на запитання з 30 секунд.

- Державна мова України                                / українська/

- Назвіть головні члени речення                    / підмет та присудок/

- Як називаються літери, що записані у певному порядку / алфавіт/

- Скільки букв в українському алфавіті? (33)

- Скільки голосних в українській мові?    (6)

- Який знак в українській мові не є розділовим? (Дефіс, апостроф)

- Назвіть останній відмінок української мови. (Клична форма)

- Скільки звуків у слові «кущ»?                 (4)

- Як називається збірник віршів Шевченка? («Кобзар»)

- Всі види римованої мови художніх творів. (Поезія)

- Український народний танець.                  (Гопак).

- Яка річка тече в роті?            (Десна)

- Які 2 займенники псують шляхи?              (ями)

- Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (Ь)

--Як називається вірш, що не має рими? (Білий)

- Вигадане ім'я, під яким автор друкує свій твір. (Псевдонім)

- Змалювання в літературі картин природи або будь-якого незамкненого простору. (Пейзаж)

- Віршований твір, який призначений для співу. (Пісня)

- Чуже мовлення, передане дослівно. (Пряма мова)

- Перевірне слово до слова «зуб» (зуБок)

- Дослівно наведений уривок з якогось тексту. (Цитата)

- Поставте у кличний відмінок слово «юнак» (Юначе!)

- Суть Емського указу.

 (Заборона розмовляти українською, писати і друкувати твори цією мовою)

- Від якого слова походить слово «вишня»? (Висіти)

- Назвіть знак, що позначає тверду, роздільну вимову на межі приголосного і голосного. (Апостроф)

- Поставте іменник «мати» у З.в. (Матір)

- Скільки звуків у слові «ходжу»? (4)

- Частина слова без закінчення. (Основа слова)

- Слова, що мають багато значень ( багатозначні)

- Слова, що мають спільний корінь ( спільнокореневі)

- Словник, з якого дізнаємося значення слова (тлумачний)

- Який знак ставиться в кінці розповідного речення ( крапка)

- Частина слова перед коренем (префікс)

- Розмова двох і більше осіб (діалог)

- Іменники бувають загальні і  (власні)

- орфограма в слові «Розв’язання»  (апостроф і подвоєння н)

- Як перенести слово Імя (ніяк, не переноситься)

Закінчити: «Слово до слова — зложиться...». (Мова)

 

  • До гарного слова нам треба звикати,

Щоб мова була як дзвінке джерело.

Подумай сім раз, перед тим, як сказати,

Щоб слово твоє людям радість несло.

 

 4. Конкурс «Всезнайко» - робота в командах   ( 3 хв)

Команди  повинні продовжити  початки прислів’їв.

1) Під лежачий камінь …                                        вода не тече

2) Книга вчить …                                                       як на світі жить

3) Хочеш їсти калачі…                                              не лежи на печі

4) Слово не горобець …                                         вилетить не впіймаєш

5) Вчення світ …                                                        а невчення тьма

6) Любиш кататися…                                               люби і саночки возити

7) Краще синиця в руках…                                     ніж журавель в небі

8) На дерево дивись, як родить …                      а на людину, як робить

9) Праця чоловіка годує,                                       а лінь марнує

10) Бережи плаття знову,                                      а честь змолоду.

 

 

 

 

5.  Конкурс    «Знавці фразеологізмів» - робота в командах

Ведучий: Пропонуємо командам вибрати конверт із завданнями.

Час на виконання – 3 хвилини.

1-й конверт.                                                                                    Відповіді

1. Як маків цвіт.                                                                              1.Гарний, вродливий.

2. Пасти задніх.                                                                               2. Відставати.

3. Збити з пантелику .                                                                  3. Заплутати.

4. Под самим носом.                                                                      4. Близко.

5. Пальцем в небо.                                        5.Сказати щось недоладне, помилитися.

6. Роззути очі                                                                      6. Уважно подивитися

7. На голках сидіти                                                           7. Переживати за що-небудь

 

2-й конверт                                                                                   Відповіді.                                 

1. Ні пари з вуст.                                                                       1. Мовчати.

2. За царя Панька                                                                     2. Дуже давно.

3 Облизня з’їсти.                                                                3. Дивитися заздрісно на

                                                                                                        щось недоступне

4. Пекти раків.                                                                           4. Червоніти.

5. Брати гору.                                                                             5. Перемагати.

6.Провітрити голову                                       6. Відпочити від розумової праці                                                                                 

7. Розжувати і в рот покласти                       7. Дуже докладно пояснити

 

3. Гра з глядачами «Акровірші»

А - з неї діти починають

Буквар читати з ранніх літ.

Екзамен перший свій складають,

Тож треба знать її як слід.

Коли вже вивчена вона,-

Авжеж, прислужиться сповна.

 

Він у лісі проживає,

Одяг темно-сірий має.

Вечорами тихо ходить,

Кого зможе - того зловить.

 

Мабуть ріднішої більше немає.

Осторонь жоден не може пройти.

Вона з солов'ями у душах співає.

 А ще її в серденьку можна знайти.

 

У срібному мереживі туманів

Красується русоволоса пані…

Радіє сонцю і погожій днині,

А ймення їй співуче, солов’їне.

Її гнобили, гнули і топтали,

Нелегко було, перешкод немало…

Але моя країна – горда й сильна

  • Щоб чарами ніжними слово дзвеніло,

Напоєне ласкою завжди було.

З добром і любов’ю від серця летіло

Й до іншого серця зі щирістю йшло.

 

6.  Конкурс «Мовні загадки – шаради».  (команди одночасно думають, хто перший)

 

- Префікс від слова перенести, корінь від слова казати /переказ/ .

- Корінь від слова квітка, суфікс від слова курочка, закінчення від слова зірка / квіточка/ .

- Корінь від слова пролісок, суфікс від слова зимова, закінчення від слова червоний / лісовий/ .

- Префікс від слова підніс, корінь від слова вода, суфікс від слова грибний, закінчення від слова білий. / підводний/.

 

Поки підводяться підсумки , пропоную переглянути український мультфільм

____________________________________________________________________________________

 

Ми – українці, – велика родина,

Мова і пісня у нас – солов’їна.

Зріє в садочках червона калина,

Рідна земля для нас всіх – Україна!

 

Тож вивчайте рідну мову

Вже тепер, з маленьких літ.

Українське наше слово

Хай звучить на цілий світ!

Підведення  підсумків.

Нагородження переможців.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1-й конверт.                                                                                  

1. Як маків цвіт.                                                                             

2. Пасти задніх.                                                                              

3. Збити з пантелику .                                                                  

4. Под самим носом.                                                                     

5. Пальцем в небо.                                       

6. Роззути очі                                                                     

7. На голках сидіти                                                          

 

 

2-й конверт                                                                                  

1. Ні пари з вуст.                                                                     

2. За царя Панька                                                                    

3 Облизня з’їсти.                                                                

4. Пекти раків.                                                                          

5. Брати гору.                                                                            

6.Провітрити голову                                      

7. Розжувати і в рот покласти                       

      

        Близко

        Заплутати.

         Гарний, вродливий.

         Сказати щось недоладне,  помилитися        

          Уважно подивитися

          Переживати за що-небудь

          Відставати

 

 

 

   Дивитися заздрісно на   щось недоступне 

    Перемагати

    Відпочити від розумової праці                                                                                 

    Дуже докладно пояснити

    Червоніти.

    Мовчати.

    Дуже давно.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1) Під лежачий камінь …                                       

2) Книга вчить …                                                      

3) Хочеш їсти калачі…                                             

4) Слово не горобець …                                         

5) Любиш кататися…                                              

6) Краще синиця в руках…                                    

7) На дерево дивись, як родить

8) Праця чоловіка годує,                                      

 

 

 

 

1) Під лежачий камінь …                                       

2) Книга вчить …                                                      

3) Хочеш їсти калачі…                                             

4) Слово не горобець …                                         

5) Любиш кататися…                                              

6) Краще синиця в руках…                                    

7) На дерево дивись, як родить

8) Праця чоловіка годує,                                      

 

 

 

1) Не сиди на полу                                           

2) Самий кращий малюнок                          

3) Хрустальний світильник                         

4) Я не получаю газет                                     

5) Земельний участок                                    

6) Грошовий перевод                                     

7) Тут нема печаті                                           

8) Приймати участь                                         

9) Підписка на газети й журнали                

 

 

 

1) Не сиди на полу                                           

2) Самий кращий малюнок                          

3) Хрустальний світильник                         

4) Я не получаю газет                                     

5) Земельний участок                                    

6) Грошовий перевод                                     

7) Тут нема печаті                                           

8) Приймати участь                                         

9) Підписка на газети й журнали                

 

 

 

docx
Додано
21 грудня 2019
Переглядів
849
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку