Урок 13. PM № 6. Складання й розігрування діалогів-обговорень (прочитаної книжки, музичних новинок тощо) з різними співрозмовниками — товаришем (неформальне спілкування) та вчителем в офіційній ситуації. Складання й розігрування діалогу-домовленості (наприклад, щодо озеленення шкільного приміщення) з відповідною аргументацією (потребою очищення і природного зволоження повітря; зонування середовища; декорування приміщення і т. ін.)
Мета: узагальнити знання учнів про діалог як один з видів мовленнєвої діяльності; вчити школярів оцінювати діалогічне мовлення щодо його змісту, мовного оформлення, відповідності ситуації спілкування;виховувати ввічливість, повагу до співрозмовника.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних знань і вмінь (формування комунікативної компетенції). Засоби навчання: підручник, проектор, роздавальний матеріал.
Перебіг уроку
Слово вчителя
Кожна освічена людина зацікавлена в тому, щоб правильно і гарно говорити. Щоб навчитися цьому мистецтву, потрібно володіти технікою мовлення, знати головні психологічні засади стосунків між людьми і, зрештою, мати що сказати. Дуже часто ми використовуємо такий вид мовленнєвого спілкування як діалог. Саме складанню та розігруванню діалогів присвячено наш урок.
Запис теми уроку в зошити.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Перевірка домашнього завдання.
Клоуз-тест.
Розмова двох осіб — це... (діалог).
Слова кожного зі співрозмовників діалогу називають ... (реплікою).
Висловлювання однієї людини — це... (монолог).
Мовлення має дві форми... (усну і писемну).
Процес мовлення називають... (мовленнєвою діяльністю).
Мовленнєва діяльність має чотири види... (аудіювання, читання, говоріння, письмо).
В усному діалогічному спілкуванні поєднано види мовленнєвої діяльності... (говоріння та аудіювання).
Умови, за яких відбувається спілкування, називають... (ситуацією спілкування).
Обставини, у яких спілкуються, можуть бути... (офіційними і неофіційними).
Той, кому адресують мовлення, — ... (адресат).
Сукупність норм поведінки, правил чемності називають... (етикетом).
Правила поведінки передбачають використання сталих висловів, так званих слів ввічливості, які інакше називають... (етикетними формулами).
Інтерактивна вправа «Ти — мені, я — тобі» (за текстом),
Взаємоопитування учнів за текстом.
Робота з підручником (навчально-пізнавальна компетентність).
Опрацювання таблиці-схеми «Ситуація спілкування» (проектується па екран).
Ситуацій спілкування |
||
Хто спілкується? |
Де спілкується? |
Яка мета спілкування? |
Батьки з дітьми |
Удома, неофіційно |
Повідомити щось |
Друзі |
|
З’ясувати якесь питання |
Учитель і учень |
У школі, офіційно |
Вплинути на когось |
Керівник і підлеглий |
|
Спонукати щось зробити |
— Доповнити таблицю. Як може змінюватись ситуація спілкування?
Робота в групах.
Комунікативний практикум. Виконання ситуативних завдань (комунікативна і соціальна компетентність).
— Скласти і розіграти діалог (12-14 реплік) за однією з поданих ситуацій, використовуючи форми ввічливості та аргументуючи свою думку. Працюючи над діалогом, відтворити ситуацію неофіційного або офіційного спілкування.
Обговорення почутих діалогів, взаємооцінювання.
Метод «Незакінчене речення».
— Сьогодні на уроці...
— Завдяки уроку я...