Урок з української мови 5 клас "Вивчені орфограми у значущих частинах слова (повторення). Написання префіксів з- (зі-, с-)"

Про матеріал
Урок вивчення нового матеріалу, у якому використані інноваційні технології, «Мозковий штурм», метод «Прес», прийом білінгвізму, індивідуальна робота, робота в парах, моделювання нових слів, використання програми (Tagul) Tagul is now WordArt.com , виконання кросворду в http://LearningApps.org/display
Перегляд файлу

1

 

 Тема. Вивчені орфограми у значущих частинах слова (повторення). Написання префіксів з- (зі-, с-)

Мета: ознайомити учнів із правилами написання слів із пре­фіксами з- (зі-, с-); навчити правильно вимовляти й писати префікси з- (зі-, с-); сприяти зміцненню навичок правопису слів з префіксами з-, (зі-, с-), пояснювати їх за допомогою орфографічних правил; поглибити знання про орфограми в значущих частинах мови; удосконалювати орфоепічну та орфографічну грамотність учнів; розвивати пам’ять, увагу, орфографічну пильність, логічне та об­разне мислення, усне й писемне мовлення; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати ціннісне ставлення до батьківської любові, Батьківщини, почуття відповідальності в сім'ї, працьовитість, прагнення якіс­но виконувати поставлене завдання.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Методи,  прийоми та форми роботи:, Інноваційні технології, «Мозковий штурм», метод «Прес», прийом білінгвізму, індивідуальна робота, робота в парах.

 

Міжпредметні звязки : російська мова, українська література, фізична культура

Обладнання : індивідуальні картки, підручник, презентації до уроку, опорні схеми, мультимедійний екран.

                                                                              

                                                           Хід уроку

І. Організаційний момент

- Діти,  сьогодні у нас незвичайний урок.

Сьогодні ми продовжимо роботу над вивченням значущих частин слова

Але я хочу розпочати урок зовсім з іншого. У мене в руках – річ, яка необхідна кожній людині, ця річ – найцінніша у свті, її не купиш ні за які гроші. Як ви думаєте, що це?

Так, це – ЗДОРОВЯ!!!

Воно, як свічка, поки горить – тепло й затишно.

Вигорить свічка – зникне життя.

За гроші можна купити будинок, та не купиш затишок.

За гроші можна купити ліжко, та не купиш сон.

За гроші можна купити взуття, та не купиш рухливість ніг.

За гроші можна купити ліки, та не купиш ЗДОРОВЯ!!!

Інтерактивні методи «Асоціативний кущ», «Мозкова атака»

  • Які асоціації виникають у вас зі словом ЗДОРОВЯ!!!

 

                                                    

 

 

 

 

 

 

 

  • А хто повинен піклуватися про ваше здоровя? (відповіді учнів)
  • Я сам;
  • Батьки;
  • Лікар;
  • Учитель;
  • Держава.

Тож давайте піклуватися про своє здоровя.

Перш ніж перейти до вивчення нового матеріалу, давайте згадаємо раніше вивчений матеріал.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів з теми.

Роздаю 3 учням картки. Три учні працюють на картках.

Індивідуальні завдання для 3 учнів

1-ша картка

  1. Добери до слова дорога по 2–3 спільнокореневі слова.
  2. Розбери за будовою слова підбе­резник, надписати.

 2-га картка

  1. Добери до слова небо спільнокореневі слова.
  2. Розбери за будовою слова зама­льовка, дочитати.

 3-тя картка

  1. Добери до сліва:  водій, вода спільнокореневі слова.
  2.     Виписати слова, в яких корінь стоїть на початку слова. Виділити в них основу і закінчення.

Сад, зацвітає, квіти, посадити, квітник, писати, напис, садовий

  • З рештою класу проводжу «Мозковий штурм»

Метод «Мозковий штурм»

  • Назвіть значущі частини слова. Наведіть приклади.
  • Чи змінюється лексичне значення слова зі зміною префікса, суфікса, закінчення?
  • Як визначити корінь у слові?
  • Які значущі частини слова входять в основу?
  • Як розібрати слово за будовою?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Моделювання нових слів.

Від поданих слів за допомогою суфіксів і префіксів утворіть нові слова. Виділіть основу і закінчення.

      Спекти       Піч           пічка       заховати       ховаю         сховати     намилений        мити

                  Печений                                          схований                             змити             замити

Взаємоперевірка.

  • Діти, зверніть увагу, за допомогою яких префіксів утворили нові слова. Які префікси повторюються?
  • Так, це префікси З-, С-.

ІІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку.

  1.Слово вчителя.

-Як ви думаєте, над чим ми сьогоднішні будемо працювати?  Які завдання? (учні визачають тему та формують мету уроку)

Отже тема уроку :  написання префіксів з-, ( с-, зі-). Ми познайомимось з правилами  щодо вимови та написання префіксів з-,с-; навчимося правильно вимовляти й писати префікси з- (зі-, с-поглибимо знання про орфограми в значущих частинах мови; зміцнемо навички правопису слів з префіксами з-, (зі-, с-), пояснюватимемо їх за допомогою орфографічних правил; поглибимо знання про орфограми в значущих частинах мови;

Запишіть у зошити число, класна робота, тема уроку: «Вимова і написання префіксів з-, (зі-, с-)».

Очікувані результати

– Діти, від сьогоднішнього уроку я очікую, що всі ви відмінно засвоїте тему, зможете гарно і правильно виконати усі завдання, що ваша поведінка буде зразковою. Бажаю всім чудового настрою, легкого засвоєння теми.

– А чого очікуєте ви від сьогоднішнього уроку?

ІV.Сприйняття й засвоєння теми уроку.

1.Прочитайте виразно вірш.

► Знайдіть слова з префіксами. Поясніть їхній правопис.

У РІДНОМУ КРАЇ

Одна Батьківщина, і двох не буває,

Місця, де родилися, завжди святі.

Хто рідну оселю свою забуває,

Той долі не знайде в житті.

У рідному краї і серце співає,

Лелеки здалека нам весни несуть.

У рідному краї і небо безкрає,

Потоки, потоки, мов струни, течуть.

Тут мамина пісня лунає і нині,

Її підхопили поля і гаї.

Її вечорами по всій Україні

Співають в садах солов’ї.

І я припадаю до неї устами,

І серцем вбираю, мов спраглий води.

Без рідної мови, без пісні, без мами

Збідніє, збідніє земля назавжди.

М. Бакая

Бесіда

  •  Яка основна думка вірша?
  • Чи говориться в ньому про батьківську любов? Якими словами? Дайте їм характеристику.
  • Чому саме без маминої пісні, без рідної мови збідніє земля назавжди?
  • Чому завжди, коли говорять про любов батьків, згадують Бать­ківщину і навпаки?
  • Які слова з префіксами зустрічаються в цьому вірші? Поясніть правопис.

 

  1. Запишіть слова у фонетичній транскрипції.

Зчистити, спитати, зіскочити.

  1. Дослідження-передбачення.

У яких випадках збігається вимова і правопис пре­фіксів у словах? Висловіть припущення, коли слід писати префікс з-, а коли с-.

  1. Робота з підручником.

Знайдіть у під­ручнику відповідь на запитання: «Перед якими звуками префікс з- переходить у с-?». (Параграф 55)

Учні самостійно опрацьовують теоретичний матеріал.

  • Коли вживаємо префікс зі-?
  1. Пояснення вчителя. Робота за опорними схемами

    Використання прийому білінгвізму на уроці під час пояснення нового матеріалу, та закріплення.

  Колективне опрацювання опорної схеми №1.

  Розглянемо правила написання префіксів з-, с-  в українській та російській мовах.

2. Правила в українській мові:

Префікс С- пишеться тільки перед   буквами           К, П,Т, Ф, Х.       

 Буква с пишеться перед літерами к, п, т, ф, х: сказати, список, стерти, сформувати, схопити, їх легко запам'ятати у вислові: кафе «Птах».                            

Перед дзвінкими приголосними префікс з- вимовляється дзвінко, а перед глухими наближається у вимові до парного глухого [с].

В інших випадках потрібно писати букву з: зчистити, зжувати, змити, зцідити, здружити.

«Мозковий штурм» :

  • Якого правила стосується сполучення слів «кафе птах»?
  • Сформулюйте це правило.

 

Написання префіксів з-, с- у російській мові.

Робота за опорною схемою.

В російській мові немає префікса у словах:

здесь, здешний, здание, здоровье, ни зги  и однокоренных.

 Неизменяемая пристака с-(со) – сдвинуть,  сбиться, сберечь, сдаться, сдружиться, сделать.

Например. Не всё сбывается, что желается.

Легко сказать, да не легко сделать

Приставки з в русском языке нет.

 

  • Який можна зробити висновок?

 Робота біля дошки. «Ланцюжок.»

Використовую програму (Tagul) Tagul is now WordArt.com  https://wordart.com/wa/4

 Від поданих слів утворіть нові з префіксами з-, с-, зі-. По­ясніть правопис, користуючись підручником.

В’язати, шити, писати, тягти, брати, хилити­ся, псувати, шкребти, хвалити, цідити, творити, писати, фотографувати, гнути, сушити, нести.

  • Який можна зробити висновок? Коли пишеться у словах префікс з? префіск с?
  • ?

Фізкульхвилинка

  1. Диктант-вікторина. Визначте, з яких творів узято речення. Запишіть їх, знайдіть слова з орфограмою «Написання префіксів з- (зі-, с-)», поясніть правопис.

Скажіть, тату, панові, щоб він просо скосив, змолотив і натовк пшона годувати ті курчата, що їм треба вилупитися з тих яєць (Казка «Мудра дівчина»). Лось сподівався побачити схід сон­ця, і коли віття скупалося в його усміхові, то в його очах появився золотавий сплеск («Лось» Є. Гуцала). Джуро! Скликать воєвод: нині вве­чері нарада («Микита Кожум’яка» О. Олеся). Андрійко обнімав вовка руками, щоб не зсу­ватися, щоб вовкові було легше («Сіроманець» М. Вінграновського). Низько кланялись посли і до ніг дари складали, що з чужини принесли («Ярослав Мудрий» О. Олеся). Звірі надумали врочисто святкувати той день і справити вели­кий концерт («Фарбований Лис» І. Франка).

  1. Творче завдання.

Так як ми говорили, що на першому плані у нас здоровя, наведіть приклад фізичної вправи, використовуючи слова з префіксами з-, с-, зі-.

( Стисніть кулачки щосили, скласти руки перед грудьми, з рук струсити слабкість й втому….)

V. Узагальнення й систематизація вивченого матеріалу

Зараз побачимо як ви засвоїли вивчений матеріал.

  1. Виконання кросворду. http://LearningApps.org/display?v=p1e5rh9da17

Запишіть сло­ва за їхнім лексичним значенням. Позначте в них префікси. Поясніть правопис.

1.Підробити, навмисне вигадати або непра­вильно викласти події.

2.Пристрій, за допомогою якого зчіплюються вагони, машини.

3.Шиючи, з’єднати частини чого-небудь.

4.Синонім до сло­ва «жара».

5.Сповзання верхнього шару землі.

6.Упевнене висловлювання думки, запевнення в чомусь.

Відповіді. Сфабрикувати, зчіплювач, зшити, спека, зсув, схвалення.

  • Уведіть два будь-які слова у самостійно складені речення.
  • Перевірка виконаної роботи.
  •  Які префікси зустрічаються в цих словах?
  • Чому у слові сфабрикувати, спека, схвалення пишемо префікс с-?
  • А у словах зчіплювач, зшити, зсув – префікс з-? 
  1. Мовознавча діагностика. Вправа

Запишіть слова у три колонки, розкриваючи дужки.

Зразок.        з-                    зі-                          с-
                 змити          зіскочити                  спіймати
(3/зі/с)ставити, (з/зі/с)найти, (з/зі/с)м'ятий, (з/зі/с)фотографувати, (з/зі/с)псувати, (з/зі/с)бирати, (з/зі/с)брати, (з/зі/с)ламати.

  1. Фразеологічна хвилинка. Поясніть значення поданих стійких сполучень слів. Коли виникнуть труднощі, зверніться до вчителя. Поясніть правопис слів із пре­фіксами. Два фразеологізми введіть у ре­чення.

(З/с)робити з мухи слона, сидіти (з/с)клав­ши руки, (з/с)палити всі мости, (з/с)ціпити зуби, (з/с)кинути з себе тягар.

  • Які труднощі виникли при виконанні фразеологічної хвилинки?
  • Які орфограми зустрічаються у фразеологічних зворотах?
  • Чим керувалися, коли вибирали префікс з- чи с-?
  1. Вправа. Погрупуйте слова відповідно до правопису. http://LearningApps.org/1263778
  2. Гра «Хто більше?» (змагання між рядами)

— Утворіть за допомогою префіксів спільнокореневі слова.

  • Нести — знести, занести, рознести, перенести, віднести…
  • Писати — списати, записати, розписати, переписати…
  • Питати — спитати, запитати, розпитати, перепитати…

Виграє ряд, який утворив більше слів.

Диктант-тест. Один учень працює біля дошки, а решта класу працює над диктантом-тестом в зошиті

Методична ремарка. Учні доповню­ють речення, відповідають на запитання і вико­нують завдання. У дужках указана максималь­на кількість балів за кожне завдання.

  • Змінна частина слова, що виражає його граматичне значення, – це … (1 бал).
  • Лексичне значення виражає частина слова … (1 бал).
  • Випишіть незмінювані слова: дерево, радіо, радісно, радісне, весело, веселити, ве­селий (2 бал).
  • Випишіть слова з нульовим закінчен­ням: берег, переміг, таксі, карасі, карась, ніч, нічка (2 бал).
  • Дайте визначення спільнокореневих слів (1 бал).
  • Доберіть 23 спільнокореневі слова до іменника квіти (2 бал).

 VI. Підсумок уроку.

Що нового ви дізнались про написання префіксів у російській та українській мовах?

  • Продовжіть речення.

Раніше мені було відомо про префікси … .

Нове, що я дізнався сьогодні, – це … .

 VII. Домашнє завдання.

Виконати вправу з підручника.       Пояснити значення прислівя: «Легше говорити, ніж зробити».

*Скласти твір-мініатюру, використовуючи  подані слова.

 Сказати,  сфотографувати,  сходи, спогади, схилитись, схопити.

Пояснити написання префіксів у словах.

 

 

 

 

 

 

 

 

 1-ша картка

  1. Добери до слова дорога по 2–3 спільнокореневі слова.

___________________________________________________

  1. Розбери за будовою слова підбе­резник, надписати.

 

 2-га картка

  1. Добери до слова небо спільнокореневі слова.

____________________________________________________________________

  1. Розбери за будовою слова зама­льовка, дочитати.

 

 3-тя картка

  1. Добери до сліва:  водій, вода спільнокореневі слова.

_______________________________________________________________________________

  1.  Виписати слова, в яких корінь стоїть на початку слова. Виділити в них основу і закінчення.

Сад, зацвітає, квіти, посадити, квітник, писати, напис, садовий.

________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Кулаєва Юлія
Додано
3 листопада 2019
Переглядів
8060
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку