1
Тема. Вивчені орфограми у значущих частинах слова (повторення). Написання префіксів з- (зі-, с-)
Мета: ознайомити учнів із правилами написання слів із префіксами з- (зі-, с-); навчити правильно вимовляти й писати префікси з- (зі-, с-); сприяти зміцненню навичок правопису слів з префіксами з-, (зі-, с-), пояснювати їх за допомогою орфографічних правил; поглибити знання про орфограми в значущих частинах мови; удосконалювати орфоепічну та орфографічну грамотність учнів; розвивати пам’ять, увагу, орфографічну пильність, логічне та образне мислення, усне й писемне мовлення; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати ціннісне ставлення до батьківської любові, Батьківщини, почуття відповідальності в сім'ї, працьовитість, прагнення якісно виконувати поставлене завдання.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Методи, прийоми та форми роботи:, Інноваційні технології, «Мозковий штурм», метод «Прес», прийом білінгвізму, індивідуальна робота, робота в парах.
Міжпредметні зв’язки : російська мова, українська література, фізична культура
Обладнання : індивідуальні картки, підручник, презентації до уроку, опорні схеми, мультимедійний екран.
Хід уроку
І. Організаційний момент
- Діти, сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми продовжимо роботу над вивченням значущих частин слова
Але я хочу розпочати урок зовсім з іншого. У мене в руках – річ, яка необхідна кожній людині, ця річ – найцінніша у свті, її не купиш ні за які гроші. Як ви думаєте, що це?
Так, це – ЗДОРОВ’Я!!!
Воно, як свічка, поки горить – тепло й затишно.
Вигорить свічка – зникне життя.
За гроші можна купити будинок, та не купиш затишок.
За гроші можна купити ліжко, та не купиш сон.
За гроші можна купити взуття, та не купиш рухливість ніг.
За гроші можна купити ліки, та не купиш ЗДОРОВ’Я!!!
Інтерактивні методи «Асоціативний кущ», «Мозкова атака»
Тож давайте піклуватися про своє здоров’я.
Перш ніж перейти до вивчення нового матеріалу, давайте згадаємо раніше вивчений матеріал.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів з теми.
Роздаю 3 учням картки. Три учні працюють на картках.
Індивідуальні завдання для 3 учнів
1-ша картка
2-га картка
3-тя картка
Сад, зацвітає, квіти, посадити, квітник, писати, напис, садовий
Метод «Мозковий штурм»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Моделювання нових слів.
Від поданих слів за допомогою суфіксів і префіксів утворіть нові слова. Виділіть основу і закінчення.
Спекти Піч пічка заховати ховаю сховати намилений мити
Печений схований змити замити
Взаємоперевірка.
ІІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку.
1.Слово вчителя.
-Як ви думаєте, над чим ми сьогоднішні будемо працювати? Які завдання? (учні визачають тему та формують мету уроку)
Отже тема уроку : написання префіксів з-, ( с-, зі-). Ми познайомимось з правилами щодо вимови та написання префіксів з-,с-; навчимося правильно вимовляти й писати префікси з- (зі-, с-поглибимо знання про орфограми в значущих частинах мови; зміцнемо навички правопису слів з префіксами з-, (зі-, с-), пояснюватимемо їх за допомогою орфографічних правил; поглибимо знання про орфограми в значущих частинах мови;
Запишіть у зошити число, класна робота, тема уроку: «Вимова і написання префіксів з-, (зі-, с-)».
Очікувані результати
– Діти, від сьогоднішнього уроку я очікую, що всі ви відмінно засвоїте тему, зможете гарно і правильно виконати усі завдання, що ваша поведінка буде зразковою. Бажаю всім чудового настрою, легкого засвоєння теми.
– А чого очікуєте ви від сьогоднішнього уроку?
ІV.Сприйняття й засвоєння теми уроку.
1.Прочитайте виразно вірш.
► Знайдіть слова з префіксами. Поясніть їхній правопис.
У РІДНОМУ КРАЇ
Одна Батьківщина, і двох не буває,
Місця, де родилися, завжди святі.
Хто рідну оселю свою забуває,
Той долі не знайде в житті.
У рідному краї і серце співає,
Лелеки здалека нам весни несуть.
У рідному краї і небо безкрає,
Потоки, потоки, мов струни, течуть.
Тут мамина пісня лунає і нині,
Її підхопили поля і гаї.
Її вечорами по всій Україні
Співають в садах солов’ї.
І я припадаю до неї устами,
І серцем вбираю, мов спраглий води.
Без рідної мови, без пісні, без мами
Збідніє, збідніє земля назавжди.
М. Бакая
Бесіда
Зчистити, спитати, зіскочити.
У яких випадках збігається вимова і правопис префіксів у словах? Висловіть припущення, коли слід писати префікс з-, а коли с-.
Знайдіть у підручнику відповідь на запитання: «Перед якими звуками префікс з- переходить у с-?». (Параграф 55)
Учні самостійно опрацьовують теоретичний матеріал.
Використання прийому білінгвізму на уроці під час пояснення нового матеріалу, та закріплення.
Колективне опрацювання опорної схеми №1.
Розглянемо правила написання префіксів з-, с- в українській та російській мовах.
2. Правила в українській мові:
Префікс С- пишеться тільки перед буквами К, П,Т, Ф, Х.
Буква с пишеться перед літерами к, п, т, ф, х: сказати, список, стерти, сформувати, схопити, їх легко запам'ятати у вислові: кафе «Птах».
Перед дзвінкими приголосними префікс з- вимовляється дзвінко, а перед глухими наближається у вимові до парного глухого [с].
В інших випадках потрібно писати букву з: зчистити, зжувати, змити, зцідити, здружити.
«Мозковий штурм» :
Написання префіксів з-, с- у російській мові.
Робота за опорною схемою.
В російській мові немає префікса у словах:
здесь, здешний, здание, здоровье, ни зги и однокоренных.
Неизменяемая пристака с-(со) – сдвинуть, сбиться, сберечь, сдаться, сдружиться, сделать.
Например. Не всё сбывается, что желается.
Легко сказать, да не легко сделать
Приставки з в русском языке нет.
Робота біля дошки. «Ланцюжок.»
Використовую програму (Tagul) Tagul is now WordArt.com https://wordart.com/wa/4
Від поданих слів утворіть нові з префіксами з-, с-, зі-. Поясніть правопис, користуючись підручником.
В’язати, шити, писати, тягти, брати, хилитися, псувати, шкребти, хвалити, цідити, творити, писати, фотографувати, гнути, сушити, нести.
Фізкульхвилинка
Скажіть, тату, панові, щоб він просо скосив, змолотив і натовк пшона годувати ті курчата, що їм треба вилупитися з тих яєць (Казка «Мудра дівчина»). Лось сподівався побачити схід сонця, і коли віття скупалося в його усміхові, то в його очах появився золотавий сплеск («Лось» Є. Гуцала). Джуро! Скликать воєвод: нині ввечері нарада («Микита Кожум’яка» О. Олеся). Андрійко обнімав вовка руками, щоб не зсуватися, щоб вовкові було легше («Сіроманець» М. Вінграновського). Низько кланялись посли і до ніг дари складали, що з чужини принесли («Ярослав Мудрий» О. Олеся). Звірі надумали врочисто святкувати той день і справити великий концерт («Фарбований Лис» І. Франка).
Так як ми говорили, що на першому плані у нас здоров’я, наведіть приклад фізичної вправи, використовуючи слова з префіксами з-, с-, зі-.
( Стисніть кулачки щосили, скласти руки перед грудьми, з рук струсити слабкість й втому….)
V. Узагальнення й систематизація вивченого матеріалу
Зараз побачимо як ви засвоїли вивчений матеріал.
Запишіть слова за їхнім лексичним значенням. Позначте в них префікси. Поясніть правопис.
1.Підробити, навмисне вигадати або неправильно викласти події.
2.Пристрій, за допомогою якого зчіплюються вагони, машини.
3.Шиючи, з’єднати частини чого-небудь.
4.Синонім до слова «жара».
5.Сповзання верхнього шару землі.
6.Упевнене висловлювання думки, запевнення в чомусь.
Відповіді. Сфабрикувати, зчіплювач, зшити, спека, зсув, схвалення.
Запишіть слова у три колонки, розкриваючи дужки.
Зразок. з- зі- с-
змити зіскочити спіймати
(3/зі/с)ставити, (з/зі/с)найти, (з/зі/с)м'ятий, (з/зі/с)фотографувати, (з/зі/с)псувати, (з/зі/с)бирати, (з/зі/с)брати, (з/зі/с)ламати.
(З/с)робити з мухи слона, сидіти (з/с)клавши руки, (з/с)палити всі мости, (з/с)ціпити зуби, (з/с)кинути з себе тягар.
— Утворіть за допомогою префіксів спільнокореневі слова.
Виграє ряд, який утворив більше слів.
Диктант-тест. Один учень працює біля дошки, а решта класу працює над диктантом-тестом в зошиті
Методична ремарка. Учні доповнюють речення, відповідають на запитання і виконують завдання. У дужках указана максимальна кількість балів за кожне завдання.
VI. Підсумок уроку.
Що нового ви дізнались про написання префіксів у російській та українській мовах?
Раніше мені було відомо про префікси … .
Нове, що я дізнався сьогодні, – це … .
VII. Домашнє завдання.
Виконати вправу з підручника. Пояснити значення прислів’я: «Легше говорити, ніж зробити».
*Скласти твір-мініатюру, використовуючи подані слова.
Сказати, сфотографувати, сходи, спогади, схилитись, схопити.
Пояснити написання префіксів у словах.
1-ша картка
___________________________________________________
2-га картка
____________________________________________________________________
3-тя картка
_______________________________________________________________________________
Сад, зацвітає, квіти, посадити, квітник, писати, напис, садовий.
________________________________________________________________________