Дзвенить дзвінок. Після нього вибігає хлопчик.
Хлопчик : Ой,як набридла ця українська мова,
І хто вигадав таке,щоб її учити в школі.
Проклятуща та абетка все не лізе в голову,
Вивчив тільки А і Б ,далі ну не можу я.
Ну а ті проклятущі префікси і суфікси
Звідки знати з якого вони там боку кореня.
Нащо нам потрібно цей важкий предмет
Вчити в школі,за що пізнали ми лихої долі?
Ненавиджу найбільше в світі українську мову.
Звучить пісня О.Білозір « Українка» під неї виходить дівчинка-мова.
Дівчинка-мова; Ой, маленький українцю, чом ти так мене ганьбиш?
Як не любиш українську?
Ти ж державу на коліна кладеш.
Прошу учнів, до зубріння звичних
Ви не бійтесь правил граматичних.
Є у кожного до мови хист,-
Не зубріть, а розумійте зміст.
Як зуміємо правила з вами
виражати власними словами.
Знань одразу збільшиться запас,
Вчитель просто не впізнає вас.
Хлопчик:Легко тобі казати
Тобі ж не треба це вивчати
Ну чому повинен я –
Голову собі цим забивати?
Я іду грати в футбола –
Мама мені: « Синочку, мова»
Я в комп'ютер –знову ненька:
«Вивчив правила, рідненький?».
Ні один предмет у школі
не нервує так як мова.
І така вона важка,
Правил так багато!!!
Ну чому повинен я , все оце вивчати?
Дівчинка-мова: Якщо з українською мовою
В тебе, друже не все гаразд.
Якщо з українською мовою
В тебе, друже, не все гаразд,
Не вважай її примусовою,
Полюби, як весною ряст.
Примусова тим, хто цурається,
А хто любить, той легко вчить:
Все як пишеться, в ній вимовляється,
Все, як пісня, у ній звучить.
І журлива вона, й піднесена,
Тільки фальш для неї чужа.
В ній душа Шевченкова й Лесина,
І Франкова у ній душа.
Я спробую тебе переконати
Що українську мову слід вивчати
Ти тільки трошки ипомовчи
Послухай і на вус крути.
Звучить пісня Т.Петрененка «Україна».Діти відходять убік, виходять ведучі.
Ведуча:О місячне сяйво і спів солов’я,
Півонії, мальви, жоржини!
Моря брилі антів, це – мова моя,
Це – мова моєї Вкраїни.
Ведучий:Яка у ній сила – і кличе, й сія,
Яка в ній мелодія лине
В натхнення хвилини! О мово моя!
Душа голосна України!
Ведуча:6 листопада 1997 року було підписано Указ Президента України, у якому говориться: “На підтримку ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливості ролі української мови в консолідації суспільства постановляю: “Установити в Україні День української писемності та мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам’яті Преподобного Нестора Літописця”.
Ведучий: Корені українського слова проросли з найдавніших діалектів праслов’янських племен, рясними пагонами розвинулися в часи Давньоруської держави. Древнє слово квітами-перлами розцвітало у найдавніших пам’ятках культури Київської Русі, у полемічних творах, у красному письменстві різних часів.
Ведуча:У Київській Русі книги цінувалися, як рідкісні скарби. Мати декілька книг означало володіти цілим багатством. Преподобний Нестор Літописець в “Повісті минулих літ” називає книги “ріками, які наповнюють всесвіт мудрістю незмірної глибини”. “Якщо старанно пошукати в книгах мудрості, – зазначає він, – то знайдеш користь душі своїй.”
Ведучий:Українська мова є національною мовою українського народу і бере свій початок із глибини віків. На території України проживає 9 етнічних груп: поляни, подоляни, бойки, гуцули, лемки, литвини, поліщуки, черкаси, карпатські русини.
Ведуча:Усі вони мають свій діалект, свою говірку, але основою тих говірок є українська мова. З покоління в покоління, в часи розквіту та падіння передавали нам предки цей скарб. Народ плекав рідну мову у піснях, легендах, переказах і передавав від роду до роду, щоб не загинула.
Ведучий:Україна та її культура сьогодні святкують своє відродження. Але цьому передувала тяжка боротьба. Дуже багато жорстоких літ і століть пережила наша невмируща мова, мужньо знісши і витерпівши наругу наймогутніших царських сатрапів та посіпак.
Звучить мелодія Скорика.На сцену виходять дівчата які кріплять на дерево української мови чорні листки..
1720 рік – російський цар Петро I заборонив друкувати книжки українською мовою.
1796 рік – видано розпорядження про вилучення у населення України українських букварів та українських текстів із церковних книг.
1775 р. – зруйновано Запорізьку Січ і закрито українські школи при полкових козацьких канцеляріях.
1862 р. – закрито українські недільні школи, які безкоштовно організовували видатні діячі української культури.
1863 р. – указ російського міністра Валуєва про заборону видання книжок українською мовою.
1876 р. –Емський указ російського царя Олександра ІІ про заборону друкування нот українських пісень.
1884 р. – закрито всі українські театри.
1908 р. – вся культура і освітня діяльність в Україні визнана царським урядом Росії шкідливою , “могущей визвать последствия, угрожающиє спокойствию и безопасности Российской империи”.
1914 р. – російський цар Микола ІІ ліквідує українську пресу газети і журнали.
1938 р. – сталінський уряд видає постанову про обов'язкове вивчення російської мови, чим підтинає коріння мові українській.
1983 р. – видано постанову про так зване посилене вивчення російської мови в школах і поділ класів в українських школах на дві групи, що привело до нехтування рідною мовою навіть багатьма українцями.
1989 р. – видано постанову яка закріплювала в Україні російську мову як офіційну загальнодержавну мову, чим українську мову було відсунуто на третій план, що позначається ще й сьогодні.
Звучить гімн радянського союзу, на сцену виходить учень з сувоєм листом.
Едуард Драч «Лист Грицька Придурченка в в районо».
Здравствуй, дорогоє наше районо!
Я пишу заяву і смотрю в окно:
Це ж моєй дитинє скоро сьомий год,
Ето ж в школу нинє вже оно пайдьот.
Но вмешалась сила сатанінськая,
Бо ближайша школа — українськая!
Що ето такоє? — спрашиваю вас,
Нєкуди дитину вести в первий клас.
Ми з женой старалісь з яслєй-садікав
Щоб була дитина як в начальнікав.
Бо якой начальнік,рило свінскоє,
Скаже вам хоч слово українскоє!
В українську школу я б дітей не вів,
Їх учебнік школьний весь би посадив.
Там хотя б Шевченка прочитайте зміст —
Ето же отпєтий націоналіст.
Як сприймьот дитина все натурою —
Піде неодмінно за Петлюрою!|
Сам я украінську аканчал давно-
Всі казали: «Грицько — будущий Махно!»
Ми пойдем всє хором в саму свєтлу жизнь!
І заклеймим позором націоналізм.
І спайом, как Сталін научил нас петь:
Гаркнем — «Україну з України геть!»
Звучить гімн України , виходить учень із сувоєм –відповідю.
0 мудрагелю безголовий,
Ще й безсердечний, додамо,
Не хорони завчасно мови
Народу славного мого.
Народ мій є, народ мій буде,
І мові прадідній звучать.
Тобі ж, чи свято, а чи будень,
Безликі лозунги чіплять.
Ну, що ж...
Дзвени, шуми, глагольствуй, —
Не приховаєш, де фальша...
Хай знає всяк: мов бубон гола
Твоя чиновницька душа.
Перегляд відео « Я питаю у вас..»
Ведуча: Заборононене і зганьблене , зраджене і забуте слово, щоразу воскресало , аби відродитися у терновому вінку страждань, краси і слави.
(Чіпляють на дерево червоні листочки)
Ведучий: 1989 рік –прийнято Закон «Про мови в Україні».
Ведуча:1996 рік –Верховною Радою України прийнято Конституцію України, де українській надано статус Державної мови.
Ведучий.1998 рік – Указом Президента Украни 21 лютого проголошено Днем української писемності і мови.
Вчитель : а зараз ми перевіримо наскільки ви добре знаєте українську мову.
Проведення квесту «Мова- душа народу»
КОНКУРС «МОВНЕ АСОРТІ»
Завдання: Учаснику кожної команди будуть запропоновані питання, на які необхідно дати відповідь. Якщо учасник команди не дає відповіді, то це питання не зараховується. Вигукувати та підказувати забороняється, навіть у межах однієї команди, гравець має відповідати самостійно. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал. Отож, у кожної з команд є можливість набрати аж 20 балів за цей конкурс.
Оцінювання: від 1 до 20 балів.
Питання для команд:
Скільки букв в українському алфавіті? (33)
Назвіть останній відмінок української мови. (Клична форма)
Замініть фразеологізм викинути з голови одним словом-синонімом. (Забути).
Скільки голосних в українській мові? (6)
Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин?
(Вигук)
Скільки звуків у слові «кущ»? (4)
Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (Ь)
Рід іменника «сирота». (Спільний)
Назвіть слова з префіксом -прі. (Прізвисько, прірва, прізвище)
Державна мова України? ( українська)
Як називаються літери, що записані у певному порядку? (алфавіт)
КОНКУРС «РЕДАКТОР»
Завдання: відредагувати словосполучення.
Зробити слідуючим чином (зробити таким чином)
Відмінити процедуру (скасувати процедуру)
Улетіти в теплі краї (полетіти у вирій)
Відкрити очі (розплющити очі)
Лєснічна площадка (сходовИй майданчик)
Різка біль (різкий біль)
Зустрічаємося по суботам (зустрічаємося щосуботи (по суботах))
Потерпіти поразку (зазнати поразки)
На протязі години (протягом (упродовж) години)
Я не маю мєлочі (я не маю дрібних)
Підняти важливе питання (порушити важливе питання)
Обсудити проблему (обговорити проблему)
Повістка дня (порядок денний)
Отримати освіту (здобути освіту)
КОНКУРС«ВГАДАЙ ФРАЗЕОЛОГІЗМ»
Завдання: По черзі учень з кожної команди, не називаючи слів, що входять до фразеологізму, за допомогою міміки та жестів повинен пояснити, про який фразеологізм йде мова. Завдання команд – відгадати за підказками фразеоло-гізм і пояснити його значення.
Фразеологізми:
У поті чола (докладаючи всіх зусиль, напружено)
Умивати руки (ухилятися від участі в якій-небудь справі, знімати з себе відповідальність)
Задирати носа – хвастати
Прикусити язика – замовкнути
Вилазити боком (погано закінчитись для когось)
Зробити з мухи слона (перебільшити)
Тягти за язик (змушувати кого-небудь висловлюватися з якогось привод)
Тримати язик за зубами (бути обачним, стриманим у розмовах, мовчати)
Дати гарбуза (відмовити)
Товкти воду в ступі (займатися чимось непотрібним)
КОНКУРС «ВІДГАДАЙКО».
ВИКЛАДАЧ: Наш український народ, навіть у надзвичайно важкі для нього історичні часи, умів вдало пожартувати. Тож у цьому конкурсі ви покажете свою кмітливість у розгадуванні народних українських загадок. Це будуть загадки, мовні загадки-шаради та загадки-жарти.
Завдання: відгадати загадку.
Який молочний продукт стане злаком, якщо прочитати його справа наліво? (сир).
Одного батька і одної матері дитина, а нікому з них не син. (Дочка).
Що воно за штука, що день і ніч стука? (Серце).
Префікс від слова перенести, корінь від слова казати (Переказ).
Корінь від слова квітка, суфікс від слова вудочка, закінчення від слова зірка (Квіточка).
Що в людині найшвидше? (Думка).
Летів гурт голубів і стояло три дуби, як сядуть по два – один дуб гуляє, а як сядуть по одному, то дуба не вистачає. Скільки було голубів? (Чотири).
З якої миски не можна наїстися? (З порожньої).
Що іде, не рухаючись із місця? (Час).
Завжди в роті , а не проковтнеш. (Язик, зуби).
11. Мовчить, а сто дурнів навчить (Книга).
12. Біжить, біжить, не оглядається (Час).
Коли дурень розумний? (Коли мовчить)
Що треба для обіду? (Ложка)
Вчитель:Наше свято – це поетична передмова до досконалого вивчення рідної мови. Вивчати її, удосконалювати свої знання, збагачувати словниковий запас під час читання і спілкування, досконало володіти нею – обов’язок кожного справжнього українця.Сьогодні, ми ще раз переконалися у тому, що українська мова – це безмежний океан. Вона мелодійна, як пісня солов’я, прекрасна і барвиста, наче дощова веселка. Не можна ходити по рідній землі, не зачаровуючись виплеканою у віках рідною мовою.
Звучить пісня про мову.Виходить дівчинка мова і хлопчик.
Дівчинка –мова: Ну ,що, мій юний друже ,
Ти слухав уважно дуже?
Чи згоден з тим ,що сказали?
Щоб укранці тебе поважали,
Щоб сам себе ти поважав,
Ти маєш знати свою мову,
І не цуратися її ніколи.
Бо кожне її слово
Висічене кров'ю.
Малишко Андрій «БУДУ Я НАВЧАТИСЬ МОВИ ЗОЛОТОЇ»
Хлопчик :Буду я навчатись мови золотої
У трави-веснянки, у гори крутої,
В потічка веселого, що постане річкою,
В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.
Буду я навчатись мови-блискавиці
В клекоті гарячім кованої криці,
В корневищі пружному ниви колоскової,
В леготі шовковому пісні колискової;
Щоб людському щастю дбанок свій надбати,
Щоб раділа з нами Україна-мати;
Щоб не знався з кривдою, не хиливсь під скрутою,
В гніві бився блисками, а в любові — рутою!
Перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=VADpDc4Cy1E