Розробка інтелектуальної гри «Як парость виноградної лози, плекайте мову…» Підготувала заступник директора з виховної роботи, вчитель української мови та літератури КЗШ № 122 Людмила Безрукава.
Ерудит-квартет «Як парость виноградної лози, плекайте мову…» ( До Дня рідної мови)
Мета: Розширювати і збагачувати лексичний запас учнів . Розвивати навички застосування знань практично, вміння правильно наголошувати слова, грамотно висловлювати свої думки, Розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять. Прищеплювати любов до української мови, бажання нею досконало володіти і послуговуватися у повсякденному житті.
Обладнання: екран, мультимедійний проектор, зал прикрашений плакатами з крилатими висловами та прислів’ями про мову.
Слайд №1 «Як парость виноградної лози, плекайте мову…»
М.Рильський
Вступне слово ведучої:
Доброго дня!
Святкуємо ми День рідної мови .
І разом будемо усі готові
Пірнути в таїну рідного слова.
Якою гарною є, справді, наша мова
Переконати вас сьогодні я готова.
Цікава мандрівка чекає на нас,
Чи кожен до неї готовий в цей час?
А щоб пересвідчитися, чи готові, вас запитаю: «Якої помилки я припустилася, коли із вами віталася?( Правильно вітатися не «Доброго дня», а «Добрий день»)Участь у грі беруть команди 8-11 класів, які продемонструють знання із орфоепії, лексики та граматика української мови,
Прошу команди відрекомендуватися.
(Команди демонструють свої візитівки)
Переможця визначить наша вельмишановна комісія у складі: (Оголошення складу комісії)Окрім того, буде нагороджено найкращого знавця української мови серед глядачів у залі. Слайд № 2.
Велична, щедра і прекрасна мова,
Прозора й чиста, як гірська вода.
Це України мова барвінкова,
Така багата й вічно молода.
Слайд № 3 .Рідна мова дається народові Богом, чужа - людьми, її приносять на вістрі ворожих списів. В. Захарченко
Ведуча. Пробуджуйте розум, пробуджуйте думку,
Знання всі складайте, немов у сумку!
Кожен покаже свою родзинку.
На вас чекає мовна розминка!
Мовна розминка.
Слайд №4 Відгадати загадку:
Ця хатинка невеличка,
Має тридцять три кімнати,
В кожній з них живе сестричка.
Як же цю хатинку звати?
Слайд №5 (Абетка, алфавіт)
Ведуча. Завдання 1.Написати український алфавіт.
На його виконання ви маєте 1 хв. Час пішов. Аркуші з виконаним завданням передайте журі.( Слайд №6)
Ведуча. Завдання 2. Виберіть рядок, у якому правильно написані обидва варіанти. Увага на екран:
Слайд №6 А)У фейсбу’ці, у фейсбу’ку
Б)У Фе’йсбукі, у фе’йсбуку
В) У Фе’йсбуці, у Фе’йсбуку
Г) У Фейсбу’ці, у Фейсбу’ку
Слайд №8
А)У фейсбу’ці, у фейсбу’ку
Б)У Фе’йсбукі, у фе’йсбуку
В) У Фе’йсбуці, у Фе’йсбуку
Г) У Фейсбу’ці, у Фейсбу’ку
Ведуча .Завдання 3.Прошу внести чарівну скриньку. Погляньте, що ж тут знаходиться. Необхідно правильно українською мовою назвати предмет № 1 та предмет № 2.( 1хв) (відповідь: Рукавиці та рукавички)
Ведуча. Вимовляю кожне слово,
Кожне слово, наче спів.
Найдорожча рідна мова,
Мова діда і батьків.
Завдання 4. (2 хв.) Перекладіть українською мовою. Зачитайте обидва варіанти. В Конституции Украины чётко записано, что украинский язык является государственным. Более того, по определению Конституционного Суда, украинский язык является символом государства.
Ведуча. Увага на екран. Необхідно перекладати так : У Конституції Украини чітко записано, що українська мова є державною. Більше того, за визначенням Конституційного Суду, українська мова є символом держави.
Ведуча .Завдання 5 ( 1 хв.) Слайд №.9.Виберіть правильний варіант наголошення слів, підкресліть.
Ви’падок чи випа’док
Черго’вий чи чергови’й
Зру’чний чи зручни’й.
Завда’ння чи задання’
Ведуча. А зараз я звертаюся до наших болільників . Слайд №. 10.Виберіть правильний варіант:
1)Ти гарно виглядаєш.
2.Ти маєш гарний вигляд.
Слайд № 11.
Ведуча. Необхідно говорити: Ти маєш гарний вигляд.Перевіряємо, як треба було відповісти командам Правильний варіант: Слайд№12
Ви’падок
чергови’й
Зру’чни.
Завда’ння
Ведуча .Ми всі часом помиляємося, мимоволі вживаємо кальки з російської мови чи неправильно наголошуємо слова. І не дивно! Ще Вольтер у свій час сказав: «Чужу мову можна вивчити за шість років, а свою треба вчити все життя» . Деякі помилки трапляються надто часто. Варто звертати на них увагу та намагатися їх уникати .Щоб удосконалити свою майстерність правильно говорити, перекладіть українською мовою подані словосполучення: Завдання 6. Заключить контракт, заключаються проблеммы, заключить в объятия .
Принимать участие, принимать во внимание, принимать близко к сердцу, принимать к сведению, их слова, на протяжении года,
День открытых дверей, открытые двери, открытые глаза, открытый к общению.
Робота із залою
Ведуча. Поки учасники команд працюють, ми із глядачами спробуємо продемонструвати творчі здібності та декламаторську майстерність.
Разом читаємо текст і спробуємо здогадатись, які слова треба додати на місці крапочок. Той, у кого є варіант, піднімає руку.
Слайд № 16. Щоб розумним і мудрим стати, треба мову рідну …
А щоб вміти говорити, треба рідну мову … ….
Знає кожен з нас чудово – не прожити нам без …
Рідна ж мова пелюсткова, мудра, світла …
Слайд № 17. Щоб розумним і мудрим стати, треба мову рідну знати.
А щоб вміти говорити, треба рідну мову вчити.
Знає кожен з нас чудово – не прожити нам без мови.
Рідна ж мова пелюсткова, мудра, світла, світанкова.
Вед. А тепер усі декламуємо вірш ( глядачі декламують).Команди мають змогу перевірити, чи правильно вони виконали завдання.Увага на екран!Правильний переклад.
Слайд №18 Заключить контракт - укласти контракт, заключаються проблеммы – проблеми полягають , заключить в объятия - обійняти
Принимать участие - брати участь, Принимать во внимание - брати до уваги принимать близко к сердцу братии близько до серця, принимать к сведению брати до відома, их слова - їхні слова, на протяжении года – протягом року.
Ведуча. Ваше наступне завдання - відгадати мета граму (2хв)
Слайд № 19 . Завдання 7. Метаграма (від грец. μετά – префікс, який означає зміну, і γράμμα – буква) – загадка, різновид шаради. Потрібно відгадати слово, з якого через заміну певної літери утворюється інше слово):
Ось візьміте одно слово –
Із трьох буков лиш воно;
Ви на різнії початки
Його знаєте давно:
Як почнете з букви Д –
Буде велетень гаїв;
Як почнете з букви Ч –
Було в славних козаків;
Як почнете з букви З –
То дай бог, щоб не болів!
Відгадка: дуб – чуб – зуб.
Слайд №20 1) З Н - частина я доби,
З П – я грію щозими.
З Р – предметом стану я, -
От вам загадка моя.
2) На мені молотять хліб,
Віють, сушать кілька діб.
А якщо з кінця читати –
Будуть миші враз тікати.
Ведуча. Дізнаємося відповіді. Слайд №21
З Н - частина я доби,
З П – я грію щозими.
З Р – предметом стану я, -
От вам загадка моя.
(ніч – піч – річ)
На мені молотять хліб,
Віють, сушать кілька діб.
А якщо з кінця читати –
Будуть миші враз тікати. (тік – кіт)
Ведуча. Наступне завдання : придумати слова-паліндроми.
Слайд 22 .Паліндром (від грецького – той, що рухається назад, вертається) – перевертень. Наприклад: тік – кіт
Вед. Варіанти паліндромів: Кіт – тік, гул – луг, бузок – козуб, сир – рис, діл – лід. Слайд23.
Ведуча. Зараз пропонуємо усім подивитися уривок, поставлений за мотивами п’єси Миколи Куліша «Мина Мазайло». Цей твір невипадково називають філологічним. Поршу уважно дивитися виступ наших акторів - аматорів. Після його завершення ви дасте відповідь на питання, пов’язані з тим, що почуєте та побачите на сцені.
Демонструється уривок із п’єси Миколи Куліша «Мина Мазайло».
Ведуча. На виконання завдання №9 ви маєте 2хв. Слайд № 25 Запитання 1. Що означає слово «бразолійний»
Запитання 2. Скільки,за словами Мокія, має нюансових відтінків слово «говорити»? Назвіть якомога більше.
Запитання 3.Навведіть приклади різних смислових відтінків слова «бринить»
Ведуча. Запитання до глядацької зали Слайд № 26.
1)Слова якого поета цитує Мокій?
2)Який словник згадує Мокій у своїй палкій промові?
Ведуча. Дивимося на екран.
Слайд № 27
1)Мокій цитує Т.Шевченка.
2) Словник української мови Бориса Грінченка.
Вед. Тепер правильні відповіді на запитання для команд.
Слайд № 28
Можна сказати — аеро бринить. А от іще кажуть: сніжок бринить. Це як випаде, а тоді зверху, в повітрі, ледве примітний такий, бринить.
Або кажуть — думка бринить. Це треба так розуміти: тільки-тільки береться, вона ще неясна — бринить. Спів бринить. Це, наприклад, у степу далеко ледве чутно пісню…
Губа бринить. Так на селі й кажуть: аж губа бринить, так цілуватися хоче.
Ведуча. Пропонуємо нашому журі підвести підсумки. А ми дивимося на екран. Сподіваюся, що прочитані висловлювання доторкнуться до вашої душі і змусять замислитися .Слайди.
Підведення підсумків. Визначення команди-переможця. Нагородження. Номінація «Найкращий знавець української мови» ( серед глядачів) «Найкращий знавець української мови» ( серед учасників команд визначають самі команди) .
Ведуча.Дорогі діти! Сподіваюся, що ви сьогодні поповнили свою інтелектуальну скарбничку новими знаннями. Мабуть, ви впевнилися, що наша мова таємнича, незбагненна, невичерпна, але досі нами не опанована. Тому у нас попереду усе життя, щоб удосконалювати свої уміння, навички, пірнати у безмежний океан знань та виносити звідти справжні перлини.
Наша зустріч завершується. Дбаючи про чистоту рідної мови, ви поважаєте себе та людей, що вас оточують.