Мета: поглибити в учнів знання про безсполучникове складне речення; ознайомити з основними ознаками, смисловими відношеннями між частинами безсполучникових складних речень; розвити вміння знаходити ці синтаксичні конструкції у висловлюваннях, правильно інтонувати їх, аналізувати будову безсполучникових складних речень, смислові відношення в них; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття поваги й любові до рідної землі.
Тип уроку: закріплення знань (формування мовної компетенції).
І. Організаційний момент
Доброго дня, шановні учні! Можете сідати. Cьогодні я проведу у вас урок за темою «Складне речення з різними видами зв’язку (сурядне і безсполучникове)». Перевірте, будь ласка, чи все приладдя готове для уроку, відкрийте зошити, запишіть сьогоднішні число, тему уроку.
До речі: чому у числівнику «Дев’ятнадцяте» вживається апостроф? (Орієнтовна відповідь: апостроф ставиться після губних приголосних б, п, в, м, ф, перед голосними я, ю, є).
ІІ. Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку
На минулому уроці ви вже дізнались, що таке складне речення з різними видами зв’язку, визначили його ознаки.
Саме про безсполучникові і складносурядні речення ми поговоримо.
МІСЦЕ ДЛЯ СХЕМИ
Зараз ми запишемо речення і розберемо їх, користуючись схемою. Наше завдання: знайти основу та накреслити схему речень. |
Учні виходять до дошки по одному
До речі, кому з класиків належить фраза «Краса врятує світ?» (Ф. Достоєвському)
Діти, якщо в одному реченні зустрічаються різні види зв’язку, тоді воно називається складним реченням з різними видами зв’язку. |
На картках написані складні безсполучникові та складносурядні речення. Спробуйте знайти «загублені» частини та скласти пазл: |
Прийшла осінь, |
вони навчають. |
Не кожному в руки щастя йде - |
проте грають його нечасто. |
Не бійся помилок - |
а Гриць ходив ногами по землі. |
Люблю джаз, |
і була в них курочка Ряба. |
Жили собі дід та баба, |
листя на деревах облетіло. |
Моя любов чолом сягала неба, |
від багатьох воно тікає. |
За поданими схемами придумати і записати речення. Тема «Весна»
Спочатку діти аналізують схему, потім 1 підіймає руку, виходить до дошки. І разом з ним всі записують речення. |
Настала весна, але все ще холодно; птахи повертаються з вирію.
То сонце світить, то дощ ллє: така весна.
Завдання наступне: я читаю вам речення, ви їх слухаєте, а потім у зошити записуєте лише схему. Один з вас працюватиме біля дошки. |
Лінгвістична гра «Склади пазл»
Доповніть речення так, щоб вийшло складне речення з безсполучниковим та сурядним зв’язком. |
Як ви думаєте, скільки частин може бути в складному реченні? Відомий російський письменник Віктор Пєлєвін написав розповідь «Водонапорная башня». Твір займає близько 20 сторінок. Як ви думаєте, скільки у ньому речень? Лише одне! |
V. Підсумок уроку
(Складносурядне речення – це складне речення, частини якого рівноправні й поєднані між собою сполучником сурядності та інтонацією, а у безсполучниковому частини з’єднуються лише інтонацією).
VІ. Домашнє завдання
Виписати 5–6 народних висловів у формі безсполучникових складних речень. Визначити смислові відношення, накреслити схеми. Виконати вправу ______.
Дякую за урок!