"Складне речення з різними видами зв’язку (безсполучникове і сурядне)"

Про матеріал
Повноцінна розробка уроку. Включені завдання різних типів. Матеріли адаптовані для учнів 9 класу.
Перегляд файлу

«Складне речення з різними видами зв’язку (безсполучникове і сурядне)

 

Мета: поглибити в учнів знання про безсполучникове складне речення; ознайомити з основними ознаками, смисловими відношеннями між частинами безсполучникових складних речень; розвити вміння знаходити ці синтаксичні конструкції у висловлюваннях, правильно інтонувати їх, аналізувати будову безсполучникових складних речень, смислові відношення в них; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття поваги й любові до рідної землі.

Тип уроку: закріплення знань (формування мовної компетенції).

ХІД УРОКУ:  «Складне речення з різними видами зв’язку (сурядне і безсполучникове)

І. Організаційний момент

Доброго дня, шановні учні! Можете сідати. Cьогодні я проведу у вас урок за темою «Складне речення з різними видами зв’язку (сурядне і безсполучникове)». Перевірте, будь ласка, чи все приладдя готове для уроку, відкрийте зошити, запишіть сьогоднішні число, тему уроку.

До речі: чому у числівнику «Дев’ятнадцяте» вживається апостроф? (Орієнтовна відповідь: апостроф ставиться після губних приголосних б, п, в, м, ф, перед голосними я, ю, є).

 

ІІ. Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку

На минулому уроці ви вже дізнались, що таке складне речення з різними видами зв’язку, визначили його ознаки.

  • Можливо, хтось пригадає, який розділ мовознавства вивчає словосполучення та речення? (Синтаксис)
  • А чим складне реченні відрізняється від простого? (Складне речення має 2 або більше граматичних основ, тобто складається з кількох простих речень. А просте речення складається з 1 або кількох граматично поєднаних слів).
  • На які 2 групи можна розділити всі складні речення? (складні сполучникові (складнопідрядні, складносурядні) та безсполучникові).

Саме про безсполучникові і складносурядні речення ми поговоримо.

МІСЦЕ ДЛЯ СХЕМИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання для перевірки

Зараз ми запишемо речення і розберемо їх, користуючись схемою. Наше завдання: знайти основу та накреслити схему речень.

Учні виходять до дошки по одному

  1. Краса врятує світ, а ми їй допоможемо.
  2. Ми знаємо, що краса врятує світ.
  3. Ми знаємо: краса врятує світ.

До речі, кому з класиків належить фраза «Краса врятує світ?»                                            (Ф. Достоєвському)

Діти, якщо в одному реченні зустрічаються різні види зв’язку, тоді воно називається складним реченням з різними видами зв’язку.

 

 

 

 

 

Завдання з картками

На картках написані складні безсполучникові та складносурядні речення. Спробуйте знайти «загублені» частини та скласти пазл:

 

Прийшла осінь,

вони навчають.

Не кожному в руки щастя йде -

проте грають його нечасто.

Не бійся помилок -

а Гриць ходив ногами по землі.

Люблю джаз,

і була в них курочка Ряба.

Жили собі дід та баба,

листя на деревах облетіло.

Моя любов чолом сягала неба,

від багатьох воно тікає.

 

 

 

 

 

Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи з теми

Вибіркова робота

За поданими схемами придумати і записати речення. Тема «Весна»

Спочатку діти аналізують схему, потім 1 підіймає руку, виходить до дошки. І разом з ним всі записують речення.

Настала весна, але все ще холодно; птахи повертаються з вирію.

То сонце світить, то дощ ллє: така весна.

Графічний диктант

Завдання наступне: я читаю вам речення, ви їх слухаєте, а потім у зошити записуєте лише схему. Один з вас працюватиме біля дошки.

  1. Ніч темніє, і ясніють зорі, море плаче й темрява шумить.

 

  1. Пишається калинонька, явір молодіє, а кругом їх верболози й лози зеленіють.

 

Лінгвістична гра «Склади пазл»

Доповніть речення так, щоб вийшло складне речення з безсполучниковим та сурядним зв’язком.

  1. Під вікнами квітнуть мальви, над ними гудуть бджоли, а ___________________________.
  2. На землю тихо ступає ніч ____________________________________.
  3. Я пам’ятаю: сніг на землю падав ________________________________.

 

Синтаксичний розбір речення

  1. Тече вода в синє море, та не вітікає; шука козак свою долю, а долі немає.

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Каштани підносять свічі, тополі співають ввись, і шепоти таємничі по кронах дерев пронеслись.

 

 

 

 

 

Як ви думаєте, скільки частин може бути в складному реченні? Відомий російський письменник Віктор Пєлєвін написав розповідь «Водонапорная башня». Твір займає близько 20 сторінок. Як ви думаєте, скільки у ньому речень? Лише одне!

 

 

 

 

 

 

 

V. Підсумок уроку

  • Чим безсполучникове речення відрізняється від складносурядного?

(Складносурядне речення – це складне речення, частини якого рівноправні й поєднані між собою сполучником сурядності та інтонацією, а у безсполучниковому частини з’єднуються лише інтонацією).

  • Наведіть приклад безсполучникового речення та складносурядного?
  • Скільки граматичних основ має складне речення? (2 та більше)

VІ. Домашнє завдання

Виписати 5–6 народних висловів у формі безсполучникових складних речень. Визначити смислові відношення, накреслити схеми. Виконати вправу ______.

Дякую за урок!

 

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
28 жовтня
Переглядів
101
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку