Музичний ринг. Інтелектуальна гра
(для учнів 7-8 класів)
Мета: Розширювати та поглиблювати у гуртківців знання про музику взагалі; класичну та сучасну, естрадну музику, композиторів, виконавців, розвивати естетичний смак, музичну культуру, виховувати активними, думаючими, зацікавленими особистостями.
Обладнання: Стіл, скатертина, гонг, магнітофон або комп’ютер, касети, диски, світлини, плакати, портрети композиторів, емблеми.
Хід гри
У грі беруть участь дві команди, які мають свою назву та емблему.
1. Представлення команд:
І команда “ Арфа ”: ІІ команда “ Флейта ”:
Струни – панночки примхливі, Ніжна флейто, із чим порівняти
В них і звички особливі. Твою пісню, просту і чарівну?
Арфи лиш тоді озвуться Вона може злетіти крилато
Якщо пальці струн торкнуться. І до зір недосяжних долинуть.
Будемо по струнах грати, Крила сьогодні потрібні і нам,
Правильно відповідати. Не маємо намір здаватись!
Сміло можемо сказати: Бо звуки високі ,переможні,
дзвінкі
“Арфа” йде перемагати! Флейтисти зможуть узяти!
Обидві команди представляють своїх учасників.
( Кількість учасників довільна ).
_______________________________________
_______________________________________
Вчитель музичного мистецтва: Отже, команди готові розпочинати боротьбу. Покажемо свої знання з музичного мистецтва. Бо саме музика займає значне місце в нашому житті і є могутньою силою для кожного з нас. Вона супроводжує людину в радості і в горі, втішає і заспокоює, підтримує і надихає на боротьбу з життєвими обставинами. Музика – це мистецтво особливої емоційної сили. Вона може не тільки впливати на наш настрій, а й проникати у внутрішній світ кожного із нас, відкривати для нас духовні пориви, про які ми й самі не здогадуємося.
Починаємо перший раунд.
Звучить гонг.
І раунд. Визначити знання серйозної класичної музики.
Вчитель музичного мистецтва: Класична музика – це музика, що створена служити святій цілі, направляти думки до того, що чисте, високе, що пробуджує в душі людини вірність і благородство. Передові композитори завжди поєднували музику з життям, інтересами та цілеспрямованістю свого народу. Ціла плеяда талановитих , видатних композиторів ХVІІІ, ХІХ та ХХ століть з’явилась в європейських країнах, які в своїх творах оспівували світлі ідеали, красоту та справедливість, гармонійність розвитку особистості.
1. Назвіть, будь ласка, імена європейських композиторів, музичні твори яких в історії людства залишились на віки і вони безсмертні.
( Бах, Бетховен, Гайдн, Моцарт, Шопен, Гріг, Ліст, Вагнер, Шуберт, Верді, Штраус, Бізе, Шуман, Гуно. )
2. Назвіть імена російських композиторів.
( М. Глінка, П. Чайковський, А. Бородін, М. Мусоргський, М. Римський-Корсаков, Д. Кабалевський, Д.Шостакович, А. Даргомижський. )
3. Назвіть імена українських композиторів.
( М. Лисенко, М. Березовський, Д. Січинський, Л. Ревуцький, Б. Лятошинський, К. Стеценко, С. Гулак-Артемовський, А. Ведель, М. Леонтович, С. Людкевич, Я. Степовий. )
4. Класик світового музичного мистецтва, геніальний німецький композитор, піаніст, органіст, диригент. Вершиною його творчості стали симфонії. Навіть втрата слуху не зупинила його творити музику, і не яку-небудь, а найдосконалішу.
( Л. Бетховен. )
5. Видатний російський композитор. Створив багато чудових вокальних та інструментальних творів. Серед них є цикл “ Пори року ” – своєрідний музичний календар. До циклу увійшли 12 фортепіанних п’єс.
( П. І. Чайковський. )
6. Його називають “королем вальсу”. Австрійський композитор, скрипаль та диригент – створив понад 460 вальсів. Хто не знає знаменитий вальс “ Казки віденського лісу ”!
( Йоган Штраус ).
7. Видатний норвезький композитор, основоположник класичної музики Норвегії. Він дуже любив свою північну країну, її чарівну природу, пісні, танці та казки. В його творах живуть персонажі норвезького фольклору – маленькі казкові чоловічки ельфи і гноми.
( Едвард Гріг ).
8. Геніальний італійський композитор ХІХ століття, творчість якого склала цілу епоху в історії оперного театру. Написав 26 опер. Серед яких “ Отелло ”, “ Траві ата ”, “ Ріголетто ”, “ Трубадур ”, “ Аіда ”.
( Джузеппе Верді ).
9. Уважно послухайте і відгадайте музичний твір та автора. (Слухають запис. )
1). ( “ Елізі ” Бетховена ).
2). ( “ Лускунчик” Чайковського. )
3). ( Дует Карася та Одарки з опери “ Запорожець за Дунаєм ” Гулака – Артемовського ).
4). ( “ Щедрик ” М. Леонтовича ).
5).( “ Місячна соната ” Бетховена ).
6). ( “Полонез ” Огінського. )
Вчитель музичного мистецтва: Нову епоху в історії людства, а також в історії його культури відкрила революція 1917 року. Спираючись на кращі традиції класичної музики, радянське музичне мистецтво у той час створило нові художні цінності. З’явилась нова хвиля видатних музикантів, композиторів. І, хоча, надзвичайно важко було творити та видавати свої твори, все ж світ побачив їх. Творчість радянських композиторів одержала всесвітнє визнання, стала новим етапом у розвитку світової музичної культури. Твори композиторів написані у той час ми слухаємо і виконуємо й тепер із задоволенням.
15. Назвіть радянських композиторів 20 – 50-х років.
( Д. Кабалевський, С. Прокоф’єв, Д. Шостакович, Л. Ревуцький, Б. Лятошинський, К. Данькевич, І. Дунаєвський, А. Штогаренко ).
16. Який український композитор написав понад 400 пісень, які із радістю ми виконуємо й тепер. Навчався у Київській консерваторії, у відомого класика Л.Ревуцького.
( А. Філіпенко ).
17. Видатний композитор – основоположник радянської оперети та музичної комедії. Автор популярних пісень “ Летіть голуби ”, “ Каховка ”, автор музики до фільмів “ Цирк ”, “ Волга – Волга ”, “ Діти капітана Гранта ”.
( І. Дунаєвський ).
18. Вірменський композитор – лауреат Ленінської премії, автор популярної музики до драми М. Лермонтова “ Маскарад ”, автор широко відомих балетів “ Гаяне ” та “ Спартак ”.
( А. Хачатурян ).
19. Автор всесвітньо відомої “ Сьомої симфонії ”, написаної в роки Великої вітчизняної війни у блокадному Ленінграді, автор музики до кінофільмів “ Юність Максима ”, “ Молода гвардія ”, “ Гамлет ”. Композитор удостоєний багатьох почесних нагород і звань в тодішньому СРСР та за кордоном.
( Д. Шостакович ).
20. Видатний радянський композитор, автор опер “ Війна і мир ”, “ Повість про справжню людину ”, автор симфонічної казки “ Петя та вовк ”, автор музики до балетів “ Ромео та Джульєтта ”, “ Попелюшка ”.
( С. Прокоф’єв ).
Музична мозаїка.
Запитання:
1.Емблема музичного мистецтва.
( Ліра )
2. Основоположник української класичної музики.
( М. В. Лисенко )
3. Одночасне звучання трьох і більше звуків різної висоти.
( Акорд )
4. Спеціальний пристрій для настроювання інструментів, хору.
( Камертон )
5. Ансамбль із 4 –х виконавців, або музичний твір написаний для такого ансамблю.
( Квартет )
6. Автор відомих пісень: “ Пісня про вчительку ”, “ Рідна мати моя ”.
( П. Майборода )
7. Людина, спеціальністю якої є створення музичних творів.
( Композитор )
8. Український народний танець.
( Гопак, козачок )
9. Переможець музичного конкурсу.
( Лауреат )
10. Автор відомих пісень “ Два кольори ” ,“ Ясени ”,“ Сину, качки летять ”.
( О. Білаш )
11.Спеціальна тростина, за допомогою якої видобувають звуки на струнних інструментах.
( Смичок )
12. Український національний струнний щипковий інструмент.
( Бандура )
13. Театральне видовище, в якому зміст передається танцями та музикою.
( Балет )
14. Лірична вечірня пісня, яку виконують під вікнами коханої.
( Серенада )
15. Великий колектив музикантів – інструменталістів, створений для спільного виконання музики. ( Оркестр ).
16. Хоровий спів без супроводу.
( А капела )
17. Вид театрального мистецтва, зміст якого розкривається засобами музики і слова.
( Опера )
18. Найнижчий чоловічий голос. ( Бас ).
Підсумки журі.
Звучить гонг.
ІІ Раунд. Сучасна естрадна музика.
1. Відгадати чия світлина, якого артиста. “ Ми їх знаємо ” ( до 20 світлин, показують по одній і учасники відгадують ).
2. Зіркові портрети, штрихи до них:
- Зірка української естради. Виконував і народні українські пісні, і поп-музику. Український соловейко із Буковини, національний співак, лауреат багатьох конкурсів та фестивалів, народний артист України, понад усе любив свою рідну Україну. Згасла рано життєва зоря артиста, та він залишив нам усім сад своїх чарівних пісень.
( Назарій Яремчук ).
- Хто із співаків дістав вищу музичну освіту (закінчив школу Гнєсіних ) і у своїй творчості з успіхом поєднує серйозну музику та естрадну? Батько його теж музикант, в минулому керівник ансамблю “ Самоцвіти ”.
( Дмитро Маліков ).
- Уже багато років вона зірка естради, зірка першої величини. Її пісні люблять і люди старшого покоління, і сучасна молодь. Вона із багатодітної сім’ї, співучої сім’ї, її сестри та брат теж співаки. Музика для неї – це саме життя. Одного разу через хворобу горла. вона трохи не втратила голос. Тому прийшлося змінити клімат і жити біля моря.
( Софія Ротару ).
- Відомий співак і композитор, народний артист України, учасник Х Всесвітнього фестивалю молоді та студентів у Берліні, де здобув Першу премію. Тоді навчався ще у Львівській консерваторії ім. М. Лисенка. Потім була ще не одна перемога на конкурсах та фестивалях. Має своєрідний голос. Любить свій край, своє село, про які написав не одну пісню. Зараз живе у Києві.
( Іван Попович ).
- Молода українська співачка, переможниця конкурсу “ Нова хвиля ” у Юрмалі, учасниця виступу на Євробаченні , ведуча деяких програм на телебаченні. Співає з 12 років. Батьки не хотіли бачити її співачкою, але талановита дівчина доказала, що вона чогось та варта і своє життя не уявляє без музики.
( Тіна Кароль ).
- Випускник Київської консерваторії, народився на Закарпатті, в мальовничому селі Білки, відомий співак, заслужений артист України . Музику до своїх пісень пише сам. Майже 15 років співав у гурті “ Зелені Карпати ”, потім були гурти “ Славутич ” та “ Стожари ”. Деякий час виступав на оперній сцені. Лауреат багатьох конкурсів та фестивалів.
( Степан Гіга ).
3. Відгадай виконавця за піснею:
( Звучать записи відомих виконавців (за вибором керівника), а учасники відгадують ім’я.
Підсумки журі.
Звучить гонг.
ІІІ раунд. Домашнє завдання.
1. “Я – тобі, ти – мені”.
Команди задають по три запитання одна одній. Одне із цих запитань обов’язково про сучасний закордонний гурт. ( Можна зробити ,щоб капітани команд змагалися між собою ).
2. “ Шукаємо таланти! ” Ми всі в душі артисти.
Кожна команда показує свою програму художньої самодіяльності.
Вчитель муз. мист.: Ось і закінчився наш музичний ринг. Всі старалися показати себе з кращого боку. Хтось перемагав, а хтось програвав, але для того ми й провели цю гру, щоб виявити ваші знання з музики і визначити кращих. Це зараз і зробить наше вельмишановне журі. А я бажаю вам і надалі цікавитися музичними новинками, напрямками музики, гуртами, окремими співаками, і не забувати музику вічну – класичну музику. Успіхів вам!
Слово журі. Підсумки конкурсу. Нагородження переможців.