Сценарій квесту до Дня української писемності та мови
«Як парость виноградної лози, плекайте мову!»
Мета квесту: залучити учнів до активної пізнавальної діяльності; забезпечити самовираження і саморозвиток кожного учасника квесту; виховувати вміння працювати в команді.
Квест відбувається у приміщенні школи. Учням заздалегідь оголошено про початок квесту та місце збору. Кожна команда отримує маршрутний лист, який в процесі гри заповнюють відповідальні вчителі.
ПЕРЕБІГ КВЕСТУ:
Ведучий. Дорогі друзі! Ми раді вас сьогодні вітати на заході, присвяченому Дню української писемності та мови.
Ведуча. Це свято одне з наймолодших державних свят, яке було встановлено 1997 року Президентом України Леонідом Кучмою. В указі було зазначено:
"Установити в Україні День української писемності і мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам’яті Преподобного Нестора Літописця.
Ведучий. Нестор Літописець-автор «Повісті минулих літ» - літописного зведення, складеного в Києві на початку ХІІ століття. Цей твір є найвидатнішою пам’яткою слов’янської культури. Тому Преподобного Нестора Літописця можна по праву вважати батьком не лише вітчизняної історії, а й словесності.
Ведуча.Разом з розвитком писемного слова український народ став великою нацією, здатною вирішувати питання будь-якої складності й ваги.
Ведучий. На сьогоднішній день людство розмовляє на семи тисячах мов. А кожні два тижні одна з них зникає (!). А зникає мова – перестає існувати й народ!
Ведуча. Мова – це той інструмент , який єднає націю, народ у єдине ціле. Це великий скарб, який треба шанувати, берегти і розумно збагачувати.
Ведучий.Світ захоплюється українською мовою, яка належить до трійки наймилозвучніших мов земної кулі.
У 1934 році на конкурсі мов у Парижі українська мова була визнана поряд з французькою і перською як найкраща, найбагатша мова світу.
За мелодійністю українська мова займає друге місце серед мов світу, поступаючись лише італійській.
Ведуча. А зараз ми проведемо квест-гру «У царстві рідної мови». Команди отримають маршрутні листи. Останньою зупинкою кожного маршруту стане станція «Творча». Якщо виконаєте всі завдання правильно, то ключ сам прийде до вас у руки.
ПУНКТ № 1
Завдання 1. «Чорна скриня»
За 5 підказок учні повинні відгадати, що знаходиться в чорній скрині
Підказка 1: Найбільший такий предмет має величезні розміри: 6Х3 метри, а його вага становить 492 кілограми. Висота найменшого такого предмета – 0,3 мм.
Підказка 2: Один із цих предметів був проданий на аукціоні у 2013 році за 24 мільйони доларів .
Підказка 3: Щоб створити цей предмет, людина використовує в середньому 475 годин свого часу .
Підказка 4;В Україні такий предмет вперше зʼявився у 1574 році за сприяння Івана Федорова .
Підказка 5: Грецькою це слово звучить як «бібліа» .
Правильна відповідь: КНИГА.
Підказка (видає вчитель після того, як учні виконали завдання): Вас чекають у приміщенні, яке може називатися вівліофіка, давні єгиптяни називали його «аптека для душі» , а в перекладі з інших мов воно означає «скриня для книжок»
Правильна відповідь: БІБЛІОТЕКА ( учні отримують ключ)
ПУНКТ № 2
Завдання 2. Алфавітний калейдоскоп.
Розставте слова в алфавітному порядку:
абетка, аби, абзац, амбіції, ангел, амінь, ахати, береги, верес, дорога,ворог,ера, жар, міф, кафе, піїт.
Підказка (на листочках): Підкресліть передостанню букву в кожному слові. Якщо правильно виконали завдання, прочитаєте місце наступної зупинки
Правильна відповідь: КАБІНЕТ географії ( учні отримують ключ)
Абетка Береги
Абзац Верес
Аби Ворог
Амбіції Дорога
Амінь Ера
Ангел Жар
Ахати Кафе
Міф
Піїт
ПУНКТ № 3
Завдання 3. Мовні цікавинки.
1.Назва якої птиці складається з 40 "а" (Сорока)
2.Якою косою не можна кости ? (Дівочою, піщаною)
3.Що стоїть посеред Києва? (Є)
4.У небі одна, а в баби дві? (Б)
5.Чим закінчується вечір і починається ранок? (Буквою Р)
6.Як правильно сказати?
«Не бачу білий жовток» чи « не бачу білого жовтка»
(жовток білий не буває).
7.Що означає слово «ґазда»?
(хазяїн).
8.Замінити іншомовні слова українськими.
Хобі, алфавіт, гелікоптер, гід
(захоплення, абетка, вертоліт, екскурсовод).
9.Перекласти українською мовою фразеологізм « как белка в колесе»
(як муха в окропі).
10.Яким прикметником можна назвати білу хустку, намочену в Чорному морі? (Мокра)
Підказка (на листочках): Розшифруйте запис і все стане зрозуміло.
18,1; 3,1,22; 28,7,15, 1,32,23,31; 3; 15,1,2,12,18,7,23,12; 1,18,4,16,12,14,22,31,15,19,13; 17,19,3,11
Правильна відповідь: НА ВАС ЧЕКАЮТЬ В КАБІНЕТІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ (Цифра дорівнює номеру букви в алфавіті)
( учні отримують ключ)
ПУНКТ № 4
«Перекладач»
Завдання. Потрібно перекласти подані слова українською мовою і заповнити горизонтальні клітинки.
Відповідь: Лава, лазня, лайка, ланка, лантух, ланцюг, ласощі, латаття, лагідний, лаштунки, ластовиння.
Підказка (на листочках):Run in the office of Ukrainian language and literature
(біжіть в кабінет української мови та літератури)
( учні отримують ключ)
ПУНКТ № 5
«Ерудит»
Відгадай за назвами предмети.
У кожному слові-відгадці підкресліть першу літеру. З цих букв прочитаєте вислів українського поета В.Сосюри.
Мова-душа народу.
Підказка (видає вчитель після того, як учні виконали завдання): Вас чекають у кабінеті, назва предмета якого походить від грец. φυσικός природний, φύσις природа) — природнича наука, яка досліджує загальні властивості матерії та явищ у ній, а також виявляє загальні закони, які керують цими явищами.
( учні отримують ключ)
ПУНКТ № 6
Розв’язати граматичні приклади
Підказка (видає вчитель після того, як учні виконали завдання).Вирушайте в кабінет, назва предмета якого вивчає сукупність літератур усіх народів світу від давнини до сьогодення. Творцем терміну цього предмета офіційно вважають Йоганна Вольфганга фон Гете. (кабінет зарубіжної літератури)
( учні отримують ключ)
ПУНКТ № 7
«Пісні-перевертні»
Кожне слово треба замінити на протилежне за значенням - і тоді ти отримаєш рядок із широко відомої української пісні. Удачі!
Я ж тобі сказав правду.
Гей, в долині самотня верба.
Поклав Іванко вогонь.
Померла в дідуся одна сумна качка.
Шепоче та радіє Дон вузенький
День такий сонячний(6 балів)
Підказка (видає вчитель після того, як учні виконали завдання).Вирушайте в кабінет, назва якого походить від дав.-гр. — оповідь, переказ про відоме, досліджене минуле[1]) або діє́пис[2] (діє́пись)[3] — наука, яка вивчає минуле людства. (кабінет історії).
( учні отримують ключ)
ПУНКТ № 8
«Історичні постаті»
Учасникам потрібно відгадати історичних постатей, пов’язаних із Днем писемності.
Підказка (видає вчитель після того, як учні виконали завдання).Вирушайте в кабінет, де можна знайти багато цікавої інформації про цих людей. (бібліотека)
( учні отримують ключ)
ПУНКТ № 10
« Творча»
Скласти акровірш «Мова»
Підказка (на листочках):знайдіть найбільшу за розміром книгу. На сторінці 148 прочитайте підкреслені букви.
Відповідь: Вітаю Вас. Завдання виконані. Квест успішно завершено.
( учні отримують ключ)
Підбиваються підсумки квесту, переможці нагороджуються подарунками.
Ключ.Рідна мова-мати єдності, батько громадянства і сторож держави.
Маршрутний лист
учасників гри-квесту
(команда №3)
№ пункту |
Ключ |
Підпис вчителя |
№1 «Чорна скриня» |
|
|
№ 2 «Алфавітний калейдоскоп» |
|
|
№ 3 «Пісні-перевертні» |
|
|
№4 « Історичні постаті» |
|
|
№5 «Творча»
|
|
|
Маршрутний лист
учасників гри-квесту
(команда №2)
№ пункту |
Ключ |
Підпис вчителя |
№1 «Чорна скриня» |
|
|
№ 2 «Алфавітний калейдоскоп» |
|
|
№ 3 «Ерудит» |
|
|
№4 « Розв’яжи граматичні приклади» |
|
|
№5 «Творча»
|
|
|
Маршрутний лист
учасників гри-квесту
(команда №1)
№ пункту |
Ключ |
Підпис вчителя |
№1 «Чорна скриня» |
|
|
№ 2 «Алфавітний калейдоскоп» |
|
|
№ 3 «Мовні цікавинки» |
|
|
№4 «Перекладач» |
|
|
№5 «Творча»
|
|
|