Урок: "Прислів’я, приказки, крилаті вирази, афоризми як різновид фразеології"

Про матеріал
ТЕМА: Прислів’я, приказки, крилаті вирази, афоризми як різновид фразеології. МЕТА: Поглибити знання учнів про джерела походження фразеологізмів, зокрема народної творчості та крилатих висловів відомих людей; удосконалювати комунікативні компетентності, уміння визначати вид та пояснювати значення названих лексичних одиниць; виховувати образне мовлення учнів, емоційність, експресивність, уміння виражати позитивні емоції. Адресується вчителям української мови, учителям початкових класів, вихователям груп продовженого дня.
Перегляд файлу

1

 

УРОК

З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В 6 КЛАСІ

 

ТЕМА: Прислів’я, приказки, крилаті вирази, афоризми як різновид фразеології.

 

МЕТА: Поглибити знання учнів про джерела походження фразеологізмів, зокрема народної творчості та крилатих висловів відомих людей; удосконалювати комунікативні компетентності, уміння визначати вид та пояснювати значення названих лексичних одиниць; виховувати образне мовлення учнів, емоційність, експресивність, уміння виражати позитивні емоції.

 

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ: Учні пояснюють значення фразеологізмів, правильно вживають їх у мовленні, підвищують мовну культуру, розвивати комунікативні компетентності

 

ОБЛАДНАННЯ: Фразеологічні словники, комп’ютерні слайди, дидактичний матеріал.

 

ТИП УРОКУ. Презентація.

ЕПІГРАФ. Крилате слово – от моя стріла. (Леся Українка)

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

 

І. Актуалізація опорних знань.

 

1. Що означають фразеологізми?

2. Назвіть джерела фразеології.

3. Наведіть приклади фразеологізмів, вказуючи на джерела.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети.

 

Проблемне питання:

 

– Чи завжди нам вистачає знань, щоб з’ясувати значення фразеологізмів, особливо приказок, прислів’їв, афоризмів?

– Пояснити значення слова «афоризм» – коротке судження, що містить глибоку думку; виникли з приказок ( на дошці)

 

ІІІ. Презентація «Людина не літає, а крила має».

 

  1.   Звучить у запису вірш Ліни Костенко «Крила» Читає Богдан Ступка (або виразно читає учень).
  2.   Слово вчителя про крилаті вислови.

Крилаті вислови – це висловлювання видатних людей, які передаються з вуст в уста і стають надбанням людства. Відомо, що основною ознакою птахів є крила, для них вони – небо, простір, воля. Слухаючи поезію «Крила» Ліни Костенко, звертаємо увагу на символічне значення людських крил. Виникає питання: для чого людині крила, адже вона не літає? Проте людина літає, і не тільки уві сні. Її крилами є глибоке духовне наповнення. За українською міфологією, крила – це сонячний символ, який означає божество, духовну природу, дію, силу волі, силу розуму, швидкість, оберіг, всеосяжність, здатність вийти за межі реального світу. У народних казках чарівна Жар-Птиця бере вогонь у Сонця і креше ним блискавиці в небі. У Небесного Отця для охорони душі людини сім крилатих ангелів. Та чому людина, маючи крила, не може літати? Це залежить від неї, від її бажання, наполегливості, цілеспрямованості. Кожен повинен прагнути до самоствердження, подолання труднощів в особистому і суспільному житті, а допомогти можуть тільки крила. Вони стануть засобами рівноваги, захисту від моральної негоди, джерелом щастя. Отже, крилатими бувають фрази, птахи, люди. Підтвердженням крилатості людей є і фразеологізми.

 

  1.   Колективне усне завдання. Дібрати до фразеологізмів запропоновані тлумачення.

Тлумачення: 1. Хто-небудь перебуває у стані піднесення, відчуває прилив сили, енергії, натхнення. 2. Позбавити кого-небудь можливості здійснити щось, підірвати міць, знесилити, обмежити поле діяльності. 3. Втратити впевненість, засумніватися. примиритися із чимось або стати пасивним, бездіяльним, зневіритись у собі. 4. Повною мірою виявити свої сили, здібності, можливості, всебічно розвиватися. 5. Вплинути на кого-небудь своїм авторитетом, своєю силою, угамувати когось, позбавити когось віри в себе.

На дошці: 1. Опускати крила. 2. Розгорнути крила. 3. Виросли крила ( на крилах літати). 4. Підрізати крила. 5. Приборкати крила.

Відповідь: 1. – 3, 2. – 4, 3. – 1, 4. – 2, 5. – 5.

 

5) Індивідуальна робота.

 

І. Знайти відповідність між фразеологічними зворотами та їхніми значеннями.

 

а) скласти крильця                    1) ледве відчутно, легенько

б) перелетіти на крилах            2) когось легко здолати

в) сорока на крилі принесла     3) хтось слабкий. погоджується з усім

г) і муха крилом уб’є                4) кому-небудь стало відомо про щось

ґ) і муха крилом зачепила         5) швидко подолати якусь відстань

 

ІІ. Поле чудес. Відновити приказку.

 

1 ряд. П - -х с - - - н – й к - - - а - - , а  л - - - н - д - - - я - - .

 

2 ряд. Р - - - м б – з к - - г - я - п - - х б –з к - -л.

 

3 ряд . К - -г - п - - - -т - - я - н - к - - -а - п - - і - - в.

ІІІ. Пояснити значення висловів одним-двома словами.

 

  1.                           Відчувати крила за плечима.
  2.                           Узяти під своє крило.
  3.                           Обламати собі крила
  4.                           Опускатися на свої крила.
  5.                           Як на крилах понесло.

Самооцінка:

І. а) – 3, б) – 5, в) – 4. г) – 2, ґ) – 1.

Відповіді.

ІІ. 1 ряд Птах сильний крилами, а людина – друзями.

    2 ряд. Розум без книги як птах без крил.

    3 ряд. Книгу прочитав - як на крилах політав.

 

ІІІ. 1) Мати натхнення, піднесення, силу.

      2) Опікуватись, керувати кимось.

      3) Зазнати невдачі, не досягти бажаного.

      4) Почати самостійно дбати про себе.

      5) Швидко, легко.

 

У кого збіглися відповіді, прочитають завдання.

7) Робота на дошці. Підкреслити члени речення.

– У щастя людського два рівних є крила: троянди й виноград, красиве і корисне.

– Чоловіки підрубують крила жінкам, а потім нарікають, що ті не ангели.

 

7) Письмо по пам’яті. (Учитель один раз читає чотири приказки, а учні записують дві, усно пояснюють значення).

 

Сокіл шанує свої крила, а людина – своє ім’я.

Кінь для лицаря як крила для птаха.

Крил немає, а для гніздечка пхає.

Страх додає ногам крила.

 

ІV. Домашня робота. Скласти міні-текст, у якому 12 фразеологізмів. Зразок: Що каже бабуся Маруся. (із книги: Забіяка В.А., Забіяка І. М. У світі фразеологізмів).

 

V. Рефлексія:

 

Що дає людині знання крилатих висловів?

  •       робить мову образною, емоційною;
  •       найкраще характеризують явища, предмети;
  •       збагачують мовлення;
  •       створюють відтінок іронії, насмішки.

 

Що дають людині крила?

це засіб рівноваги,

це захист від моральної негоди,

це почуття образності, емоційності.

VІ. Хто сказав, що людина безкрила?

 

Слово вчителя.

Послухаймо вірш Н. Красоткіної «Крила».

 

Хто сказав, що людина безкрила?

Що не може піднятись увись?

Незбагненне в людини є сила

І краса. Ти лише подивись.

 

Крила ті – то любов і кохання.

Крила відданість, щедрість душі.

Виростають вони на світанні,

Коли в росах густих спориші.

 

Коли сонце любові багряне

Доторкнулося серці глибин.

Апогею наснага дістане.

І летиш просто так. без причин.

 

Станеш зовсім несхожим на себе,

Кращим стане навколишній світ.

Більше в світі нічого не треба,

Тільки б той відчувати політ.

 

Завантаження...
doc
Додано
16 березня 2019
Переглядів
3429
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку