29 травня о 18:00Вебінар: Фізика для сучасного школяра: традиції, інновації, STEM

Сценарій лекції-концерту «Романтизм і його зірки».

Про матеріал
Творчість композиторів-романтиків - Ф.Шуберта, Ф.Шопена, Ф.Ліста, Е.Гріга, Р.Шумана.
Перегляд файлу

Лекція-концерт «Романтизм і його зірки».

 

Романтизм – ідейний і художній напрямок в культурі XIX століття. Ще в XVIII столітті романтичним називали все дивне, мальовниче і те, що існує в книгах, а не в дійсності. На початку XIX століття романтизм став позначати новий напрямок, протилежний класицизму і просвітництву. Для романтичного світогляду характерний різкий конфлікт між реальною дійсністю і мрією. Дійсність ница і бездуховна, там люди стурбовані  лише гонитвою за наживою. Там все, аж до людських відносин підпорядковано закону купівлі-продажу. Мрія – це щось прекрасне, досконале, але недосяжне для розуму. Цьому знедоленому світові романтики протиставили іншу правду – правду почуттів, вільного волевиявлення творчої особистості. Прозі життя романтизм протипоставив прекрасне царство духовності, «життя серця». Романтики вірили в те, що почуття складають більш глибокий пласт душі, ніж розум. За словами Р.Вагнера, «художник звертається до почуттів, а не до розуму». А Р.Шуман говорив: «розум помиляється, почуття – ніколи». Не випадково ідеальним видом мистецтва була об’явлена музика, яка найбільш повно висловлює порух душі. Звідси походить пильна увага романтиків до внутрішнього світу людини, його складних душевних переживань.

                Серед перших великих композиторів-романтиків слід назвати Франца Шуберта. Це австрійський композитор, один із основоположників романтизму в музиці. Автор дев’яти симфоній і більшої кількості камерних і фортепіанних творів.  Його творчість  розмежувала в музиці кордони класичної і романтичної епох. Музика Шуберта, попри всю витонченість, позбавлена вишуканості.   В ній нема нервовості, душевного надлому чи надриву. Драматизм, схвильованість, емоційна глибина поєднуються з чудовою душевною рівновагою, а різноманіття та багатство відтінків почуттів з дивовижною простотою.                                                                                                          

                                                                                                            2.

Поетична любов і чиста радість життя, відчай і холод самотності, страждання за ідеалом, жага мандрівок і безвихідь поневірянь – все це знайшло відгук в творчості композитора, в його природніх і невимушених мелодіях.

          Основною областю композиторської діяльності Шуберта потрібно визнати пісню. Ним було створено біля 600 вокальних композицій. Завдяки Шуберту пісня вперше стала рівною по значенню іншим жанрам. Зараз прозвучить одна із найвідоміших пісень Шуберта – «Баркарола» на слова Штольберга. Красива, співуча мелодія, фортепіанний супровід відмічені тонкою одухотвореністю. «Баркаролу» в російському перекладі А.Плєщеєва виконає вокальний ансамбль старших класів.   

1. Ф. Шуберт. Сл. Штольберга, переклад  А. Плєщеєва. «Баркарола».

Окрему групу Шубертовських пісень складають «пісні в народному стилі». Перше місце серед них належить «Дикій троянді». Мелодія захоплює свіжістю, безпосередністю, майже дитячою простотою. Обробку пісні «Дика троянда» ми послухаємо в виконанні фортепіанного дуета.

2. Ф. Шуберт. «Дика троянда».

Нове в фортепіанній музиці Шуберта перш за все виявляється  в його танцях – переважно в вальсах. Цей танець був завезений в Відень ансамблями сільських музикантів, які грали на вуличних перехрестях, в приміських  ресторанах або танцювальних залах. Шубертівські вальси (а їх біля 250)  – справжні витвори мистецтва, які незмірно підносяться  над  розважальною музикою.

3. Ф. Шуберт. Вальс ор. 9-а, № 11.

Ще одна заслуга Шуберта в створенні жанру романтичної фортепіанної мініатюри. Це 11 експромтів і 6 музичних моментів.

 

                                                                                                              3.

 

Своєрідні, нові для того часу назви, які Шуберт вибрав для своїх творів. Кожен музичний момент , кожен експромт, мав відобразити одну мить з завжди мінливого насиченого внутрішнього життя художника. До вашої уваги музичний момент фа мінор.

4.  Ф. Шуберт. «Музичний момент».

Фортепіанна музика — одна з основних сфер творчості Шуберта.

В інструментальних творах композитор часто використовував співучі, ліричні теми пісенного типу. Експромт – це твір, створений без підготовки, попереднього обдумування. Зараз ми послухаємо прекрасну музику  экспромту ля-бемоль мажор.

5. Ф. Шуберт. Экспромт ля-бемоль мажор.

 

Самим популярним твором Шуберта, свого роду емблемою його творчості, є «Серенада». Ця  красива мелодия, яка одразу запам’ятовується,  прозвучить в перекладі для фортепіано.

6.  Ф. Шуберт. «Серенада».

Наступний композитор-романтик, до творчості якого ми звернемось,    Йоганнес Брамс. Це німецький композитор, в музиці якого є всі риси романтизму – емоційна увага до душевного світу людини, панування   ліричного початку. В його творчості представлені всі музичні жанри від симфонії до музики для домашнього музикування в 4 руки. Є і маленькі твори для дітей, як наприклад, «Колискова». Цю просту, красиву пісню автор присвятив своїй знайомій Берті Фабер з нагоди народження сина. Ми послухаєм «Колискову» в перекладі для фортепіано.


7. Й. Брамс. Колискова.

 

 

                                                                                                                        4.

Роберт Шуман – німецький композитор, педагог і впливовий музичний критик. В своїй музиці більше, ніж який інший композитор, відобразив глибоку природу романтизма. Музичні мініатюри Шумана – це своєрідні музичні оповідання з незамысловатым ((( сюжетом. Тут композитор робить акцент не стільки на розповідь, як на настрій і емоції. Саме такий твір «Говорить поет» із збірника «Дитячі сцени»,
який ви зараз прослухаєте.

 

8. Р. Шуман. «Говорить поет».

Фантазія – один з самих загадкових жанрів в музиці. І хоча цей жанр існує  400 років, саме в епоху романтизму переосмислюється його назва і значення. Романтичній  фантазії властиво на тільки багатство інструментального складу, але й різноманітність жанрових заголовків – «Соната-фантазія», «Полонез-фантазія», «Фантазія-експромт», «Фантазія-картина». А Шуманом створено декілька збірок «П’єс фантазій», а також цикл «Фантастичні танці», один з яких ми зараз послухаємо.

 

9.  Р. Шуман. Фантастичний танець.

Великою популярністю серед музикантів користується «Альбом для юнацтва» Р.Шумана. Приводом для створення альбому стала конкретна подія – день народження старшої дочки, улюблениці батька. Їй тоді мало виповнитись 7 років. Нічого подібного не було в ті роки, коли з’явився цей альбом. Для вас із «Дитячого альбому» прозвучить «П’єса» в перекладі для скрипки і фортепіано.

10.  Р. Шуман «Пьеса» з «Альбому для юнацтва».

Тепер ми звернемось до творчості Едварда Гріга. Це норвезький композитор, піаніст і диригент. Поетичність музики Гріга, свіжість і самобутність стилю, поезія норвезької природи, дух і лад народної музики відобразились в кращих його творах. Таким є вальс,  прозвучть для вас у виконанні учениці фортепіанного відділу.

11. Е . Гріг. Вальс.

                                                                                                          5.

Е. Гріг щиро повідав у своїх творах всьому світу про життя, побут, думки, радощі та скорботи Норвегії. Основну увагу Гріг приділяв пісням і романсам, яких опублікував біля 600 . Також композитор є автором численних обробок народних пісень. Одну з них, яка називається «Я знаю одну маленьку дівчинку» , в обробці Гріга для фортепіано, ви зараз послухаєте. 

12.  Е. Гріг. «Я знаю одну маленьку дівчинку» ор.17, № 16. 

А тепер ми звернемось до творчості Берджиха Сметани – чеського композитора, піаніста і диригента. Його самим популярним твором, поемою «Влтава», відкривається щорічний фестиваль «Пражська весна». Романтично яскрава музика малює картини природи, широкі простори рідної землі, по яким розносяться звуки пісень і танців. Ці мотиви присутні і в п’єсі Сметани «Аndante», яку ви тепер послухаєте.

13.  Б. Сметана. Аndante.

Ім’я Фредеріка Шопена відомо всім. Напевне, цей композитор самий романтичний із всіх романтиків. Говорили, що музика Шопена чиста, як сльоза. А Святослав Ріхтер сказав: «Таємничий, диявольський, жіночий, мужній, незрозумілий, всім зрозумілий трагічний Шопен». А за словами Антона Рубінштейна «Шопен – це бард, рапсод, дух, душа фортепіано». Його твори і сьогодні вважаються неперевершеними шедеврами. Вся багатобарвність романтичного світосприйняття у великого польського композитора і піаніста висловилась в фортепіанній музиці (творів з участю других інструментів, людського голосу чи оркестру у Шопена зовсім небагато). Він створив багато творів для фортепіано в різних жанрах, але особливе місце в його творчості займають вальси, серед яких одним із самих репертуарних є Вальс № 7 до-дієз мінор.

        Існує думка, що саме цей знаменитий вальс був навіяний Шопену сумними спогадами про дівчину, в яку він був закоханий. Марія Водзінська була сестрою приятеля Шопена по ліцею і їх зустріч відбулась в Дрездені. Шістнадцятирічна Марія, хоча і не була красунею, але своєю чарівністю підкорила серце композитора.

                                                                                                         6.

Між молодими людьми спалахнуло почуття настільки сильне, що прощаючись, вони заприсяглися одне одному в вірності.

         До вашої уваги поетична, кружляюча , політна мелодія вальсу до-дієз мінор.

14. Ф. Шопен. Вальс № 7 , до-дієз мінор.

Ференц Лістугорський  композитор, один  з самих яскравих представників музичного романтизму і один із найвеличніших піаністів XIX століття. Як геніальний піаніст, своїм виконанням захоплюючи  тисячі слухачів, Ліст і як композитор домагався дохідливого викладу своїх думок. Серед складних і віртуозних творів є і зовсім прості. Наприклад, «П’ять маленьких п’єс для баронеси фон Майендорф». Одна з цих маленьких п’єс прозвучить зараз для вас.

 15. Ф. Ліст. «Маленька п’єса».

Ліст – виконавець-віртуоз, який не один раз об’їздив з концертами всю Європу, в тому числі був з гастролями і на Україні. Саме тут в січні 1847 року він познайомився в княгинею Кароліною Вітгеншнейн. Кароліні давно подобалась музика Ліста, і коли вона взнала, що приїхав її кумир,  залишила всі справи і поїхала в Київ. Там Кароліна відвідала два концерти Ліста і тільки під час третього познайомилась ним незвичним способом. Концерт був благодійним і  пані  Вітгенштейн заплатила за білет 100 карбованців, і це на той час, коли самі дорогі білети на найкращі місця коштували менше одного карбованця. Здивований Ліст вирішив нанести візит щедрій дамі, щоб подякувати їй. Кароліна вразила Ференца своїм розумом, освіченістю, глибоким розумінням музики.

          В серпні Ліст приїхав в Одесу і дав шість концертів з аншлагами. Самі великі виступи відбулися в залі біржі, в міському театрі і в Рішельєвському готелі. Тут його називали «Наполеоном піаністів» і «Падишахом клавіш». Саме тут, в Одесі, в закоханих Ференца і Кароліни зароджуються серйозні плани відносно майбутнього спільного життя.

                                                                                                           7.

   Кохання !  Воно окрилює  і дає надії, підносить до неймовірних висот і, одночасно, спалює дотла.

 

Внезапную ту бледность, что за миг
Цветущие ланиты в снег одела,
Я уловил, и грудь похолодела,
И встречная покрыла бледность лик.

Иных любовь не требует улик.
Так жителям блаженного предела
Не нужно слов. Мир слеп; но без раздела
Я в духе с ней - и в мысль ее проник.

Вид ангела в очарованье томном -
Знак женственный любовного огня -
Напомню ли сравнением нескромным?

Молчанием сказала, взор склоня
(Иль то мечта?),- намеком сердца тёмным:
"Мой верный друг покинет ли меня?"
 

 Ці вірші із 123-го сонета Петрарка присвячує своїй коханій Лаурі, яку оспівував все своє життя. Ференц Ліст написав на них музику. «Три сонета Петрарки» вважаються найвищим висловлюванням любовної лірики Ліста. Отже, слухаємо сонет Петрарки № 123.

16.  Ф. Лист. Сонет Петрарки №123.

Продовжить  наш концерт музика російського композитора-романтика  Антона Рубінштейна. Як піаніст  він теж стоїть в ряду великих представників фортепіанного виконавства. Найбільший  твір Рубінштейна – опера «Демон» за одноіменною поемою М.Ю.Лермонтова. Увага до душевного життя героїв, замальовки картин побуту і природи – такі головні особливості цієї опери.

А для вас прозвучить танець із опери «Демон» у виконанні скрипки і фортепіано.

                                                                                                                8.

17.  А. Рубінштейн. Танець з опери «Демон».  

І знову ми повертаємось до музики німецьких композиторів-романтиків. Фелікс Мендельсон Бартольді.  Гектор Берліоз писав, що піаністичне мистецтво Мендельсона таке ж велике, як і його композиторський геній. Мендельсон – прямий наступник  Шуберта. До Шубертовських експромтів приєднуються прелестные?? мініатюри фортепіанні «Пісні без слів». Ці п’єси  - справжній скарб, що подкупающие?? Своєю щирістю, витонченістю і задушевностью.??

 18.  Ф.Мендельсон. «Песня без слов» ор.53  № 2. 

 

Завершити  наш концерт я хочу музикою чеського композитора Антоніна Дворжака. Його твори поєднують в собі елементи класики і романтизму з чеськими народними мелодіями і ритмами. З різноманітної творчості композитора можна виділити сім пісень, названих «Циганські мелодії».  Музика воспевает?7 своболюбивих і гордих людей;  в яскравій череді ?? змінюють одна одну замальовки природи, пісні і танці. Для вас «Циганська пісня» прозвучить в виконанні скрипки в супроводі фортепіано.

19.  А. Дворжак. «Циганська  пісня».

 


 

                                             Підготувала і провела Крижевська Т. Б. ,

                                                      викладач теоретичних дисциплін,

                                                          КПНЗ «ДМШ № 6 м. Одеси».

                                                                            2017 рік, м. Одеса.                                             

docx
Пов’язані теми
Музичне мистецтво, Сценарії
Додано
23 травня
Переглядів
4
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку