СЦЕНАРІЙ ПЕРШОГО УРОКУ
Я – ГРОМАДЯНИН УКРАЇНИ
Девіз Тепло своїх долонь і розуму, і серця
Я Україні милій віддаю.
Учитель: У всіх містах і селах почався новий навчальний рік, який поведе учнів у дивовижну подорож по Країні знань. Сьогодні школярі сіли за парти, щоб розпочати перший урок. А він буде присвячений милій Україні, дорогій Батьківщині, яку ми всі любимо, бо найдорожче, що у кожного з нас є, – це Вітчизна.
Ведучий 1: Людина залишається справжньою людиною, доки в її серці живе пам’ять про той куточок рідної землі, де вона народилася. Цей клаптик рідної Вітчизни є для неї святим.
Учитель: – Як ви розумієте вислів: мала й велика Батьківщина?
– Назвіть свою малу й велику Батьківщину.
Ведучий 2: Моя Україно, я чую твій голос.
Пшеничний твій колос
У душу мені засіває зерно.
Моя Україно, колиско-калино,
Пізнати тебе мені щастя дано.
Учитель: – Діти, а які ви маєте можливості для пізнання своєї країни?
– На яких уроках ви дізнаєтеся про Батьківщину більше?
– Навіщо людині пізнавати свою землю?
Рідна Вітчизно, моя Україно… Скільки в цьому слові тепла, любові, ніжності…
– Але з чого починається для будь-якої людини Батьківщина?
(з матері)
– Розкажіть про свою маму.
– Чиї мами розказують вам про Україну: її історію, географію, звичаї?
Ведучий 1: У кожного народу є своя історія, культура, мова, державні символи: герб, прапор, гімн.
Учитель: – Що ви знаєте про герб України?
– Як виглядає прапор України і що символізують його кольори?
Ведучий 2: Герб – символічний знак держави, міста, дворянського роду або окремої особи, зображений на прапорах, монетах, документах. Гербом України є Тризуб.
Ведучий 3: Тризуб схожий на лук із стрілами, схожий на якір, а коли його розпрямити, то на хрест. Тризуб говорить про триєдність життя: батько – мати – дитина, що символізує силу, мудрість, любов. Тризуб відображає єднання трьох стихій: землі, води, повітря. Без жодної з них неможливо уявити собі життя.
Ведучий 4: Гімн – урочиста пісня, прийнята як символ держави, символ національної єдності. Гімном України є пісня «Ще не вмерла Україна», створена понад століття тому поетом Павлом Чубинським та композитором Михайлом Вербицьким.
Ведучий 3: Прапор – полотнище певного кольору чи поєднання кольорів, часто з певним зображенням. Прапор є офіційною емблемою держави, символом її незалежності. Що ж являє собою наш прапор?
Ведучий 4: Наш український прапор – поєднання двох кольорів – синього і жовтого. Ці кольори символізують дві наймогутніші стихії природи – воду і вогонь. Кольори нашого прапора – це кольори неба та пшеничного лану, кольори золотих церковних куполів на голубому небі. А ще жовтий – це колір сонця та хліба, колір життя, а синій – це колір життєдайної води і мирного ясного неба.
Ведучий 1: А чи відомо вам, що Україна має ще одну дуже важливу річ – це документ, який визначає якій бути нашій державі, визначає наші права та обов’язки. Хто знає, що це за документ? (Конституція)
Так, дійсно, це – Конституція, основний закон нашої держави, який було прийнято 28 червня 1996 року.
Учитель: Але є й інші символи у нашій державі – це дерева та квіти.
У Канаді дуже люблять клен, у Росії – берізку.
– А які дерева є символом України? (Верба, калина)
Без верби та калини немає України. Їх любить народ, ставиться до них з повагою. Як верба і калина, так і народ України селився завжди біля озер та річок, бо без води немає життя. А за допомогою вербової гілочки людина завжди воду знайде під землею.
– Якого птаха люблять в Україні? (Лелеку)
Лелека – символ добра, сімейного затишку і щастя, бо він приносить у родини немовлят.
Ведучий 2: І перші проліски в гаю,
І щедре сонечко в блакиті,
Люблю Вкраїну я свою,
Вона найкраща в цілім світі.
Ось повзе мурашка,
Ось хлюпоче річка.
Не зривай ромашку,
Не топчи травичку.
В зелені діброва,
В китицях ліщина,
Глянь, яка чудова
Наша Україна!
Учитель: У кожного народу є щось відмінне від інших, бо й люди всюди різні. Але основною відмінністю народу є його мова. Багато років тому нашу мову забороняли, намагалися знищити, але ми її любимо, вчимо і вона житиме вічно.
(Читання вірша Д. Білоуса «Якщо забув ти рідну мову»)
Народ наш волелюбний і сміливий. Кожна людина – це патріот своєї держави, її свідомий громадянин.
Ведучий 3: Громадянин – це патріот, людина, яка любить свою Вітчизну, трудиться, країна процвітала, бореться за її щастя і незалежність.
Я патріот, а значить це багато,
Бо почалося з перших днів життя
І перших кроків. З батьківської хати
Й стежини, що веде у майбуття.
З легенди дідусевої і казки,
І річечки, що сонцем виграє,
Із ніжних рук бабусиної ласки,
Із краю, де гніздо лелека в’є.
Учитель: Кожна людина має прагнути досягти в житті найбільшого.
– А ким хочете стати ви?
– Для чого це потрібно?
– Як ви мрієте прожити своє життя?
Згідно закону, кожна дитина має право на безкоштовну середню освіту. Держава дбає, щоб людина виросла розумною, мудрою, освіченою. А в свою чергу кожен громадянин повинен дбати про свою Вітчизну, трудитися для її процвітання, захищати в час біди.
Ви знаєте, як боронили Батьківщину в часи Другої світової війни її громадяни. Люди не шкодували сил і життя, щоб визволити Вітчизну від фашистів.
(Розповідь дітей про родичів, які брали участь у війні)
А зараз проведемо невеликий конкурс на найкращого знавця українських загадок і визначимо переможця.
(Конкурс загадок)
1