Тема. Літературний конкурс «Кобзареве слово»
Мета: глибше ознайомити дітей з життям та творчістю українського народного поета Т.Г.Шевченка; розвивати уміння відчувати і передавати мелодику шевченківського слова; виховувати любов до історії свого народу, його мови; сприяти національному вихованню учнів, формувати почуття гордості за Україну.
Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, книжкова виставка (збірки поезій для дітей), декорації до інсценізованих уривків творів, місця для роботи команд.
Хід вікторини
Учитель. Щовесни, коли тануть сніги,
І на рясті просяє веселка,
Повні сил і живої снаги
Ми вшановуємо пам’ять Шевченка.
В історії назавжди залишаються імена, які з гордістю вимовляє, пам'ятає і шанує людство. У перші березневі дні ми знову згадуємо великого сина нашого народу – Тараса Шевченка.
Увесь свій могутній талант він присвятив служінню народові. «Історія мого життя – писав поет, - становить частину історії моєї Батьківщини». 207 років минуло з дня народження поета, проте і нині живе під сонцем України Кобзареве слово, слово великої, непогасної любові до свого народу, своєї землі.
Учень. Благословен той день і час,
Коли прослалась килимами
Земля, яку сходив Тарас
Малими босими ногами.
Земля, яку скропив Тарас
Дрібними росами-сльозами.
Учень. Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,
І голос твій нам душу окриля.
Встає в новій красі, забувши лихоліття,
Твоя, Тарасе, звільнена земля.
Учень. Провіснику волі, великий Тарасе,
Справдились думи пророчі твої,
Приймай же данину любові і шани
Від дітей української землі.
Учень. Кобзарем ми його звемо,
Так від роду і до роду,
Кожен вірш свій і поему
Він присвячував народу.
Учень. І ми вдячно всі шануймо
Славного Тараса,
В сім’ї вольній не забудьмо,
Бо він гордість наша.
Учень. Приходять літні і малі,
Діди, бабусі, школярі,
Приходять вчені і поети,
Приходять зблизька і далека.
Учень. Вони стрічають сонця схід
Отут під кроною каштанів,
Вони співають «Заповіт»
Схиливши голову в пошані.
Учитель. Нині, як і щороку, ми проводимо шкільне Шевченківське свято, аби не просто вшанувати пам'ять поета, але й відчути, як через його твори проходить любов до України, народу, рідної мови. Присвячуємо пам'яті Тараса Шевченка і літературну вікторину «Кобзареве слово», де учні позмагаються на кращого знавця життя і творчості поета.
Представлення команд
І. Конкурс «Розминка».
Командам по черзі ставляться запитання. Кожна правильна відповідь - 1 бал.
1 команда
1 . Найвідоміша збірка поета. («Кобзар»)
2. Де навчався Т. Шевченко? (Петербурзька академія мистецтв)
3. Скільки років поет був у засланні? (10 років)
4. Народився Тарас Шевченко у селі... (Моринці)
5. Як звати батька Тараса? (Григорій)
6. Скільки дітей було у родині Шевченків? (шестеро)
7. Коли вперше було видано «Кобзар»? (1840 р.)
8. Що означає ім'я «Тарас»? (бунтар)
9. Скільки років було Тарасові, коли його викупили з кріпацтва? (24 р.)
10. Як називається гора, де похований Т. Шевченко? (Чернеча гора)
2 команда
1. Хазяїном Т. Шевченка був пан... (Енгельгардт)
2. Хто був найстаршим із дітей Шевченків? (сестра Катерина)
3. Рік викупу Т. Шевченка з кріпацтва. (1838 р.)
4. Рік народження поета. (1814 р.)
5. 3а фахом Тарас Шевчнко був... (художник)
6. Як звали матір Тараса? (Катерина)
7. Ким був Тарас у пана Енгельгардта? (Козачком)
8. Як звали подругу дитячих літ Тараса? (Оксана)
9. Чий портрет був намальований, щоб викупити Шевченка з кріпацтва? (Василя Жуковського)
10. У якому році поета не стало? (10 березня 1861 року у Петербурзі)
II. Конкурс «Кросворд»
Командам пропонується кросворд , присвячений Тарасу Шевченку. Кожна правильна відповідь - 1 б.
Кросворд “Чи знаєте ви твори Великого Кобзаря?”
|
5 |
|
|
|
|
|
7 |
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
По горизонталі:
1. Неначе сонце засіяло,
Неначе все на світі стало
Моє… лани, гаї, сади!...
Чужі ягнята до …. (води)
2. Дивлюся, аж світає, Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї
сонце ……….(зустрічає)
3. Не називаю її раєм,
Тії хатиночки у …. (гаї)
4. Тече вода з-під явора
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона ……….. (калина)
По вертикалі:
5. На панщині пшеницю жала,
Втомилася; не спочивать
Пішла в снопи, пошкандибала
Івана сина ……….. (годувать)
6. Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть,
плугатарі з плугами йдуть,
Співають ідучи ……. (дівчата)
7. В лиху годину,
Якось недавно довелось
Мені заїхать в ….. ( Україну)
III. Конкурс «Переплутанка»
Із складів скласти рядки поезій Т. Шевченка. Кожна правильна відповідь - 3 бали.
1 команда
І ми, жартуючи, погнали
Чужі ягнята до води.
2 команда
По діброві вітер виє,
Гуляє по полю.
IV. Конкурс «Ланцюжок»
Кожна команда отримує картки з датами, які треба розставити у хронологічній послідовності і пояснити. Кожна правильна відповідь - 1 бал.
1 команда
1814 р. (народився Т. Шевченко)
1838 р. (викуп з кріпацтва)
1845 р. (написав «Заповіт»)
1861 р. (помер поет)
2 команда
1822 р. (віддали в науку до дяка)
1831 р. (приїзд до Петербурга)
1840 р. (перше видання «Кобзаря»)
1843 р. (приїзд в Україну)
V. Конкурс капітанів команд
За одну хвилину написати якнайбільше назв творів Т. Шевченка. Кожна правильна відповідь - 1 бал.
VI Підбиття підсумків. Слово журі. Нагородження переможців.
Учитель. Т. Шевченко все своє життя, весь свій могутній талант присвятив українському народові: своїм сучасникам і нам, нащадкам. Будьмо вдячні йому і за «Заповіт», і за «Гайдамаків», і за «Катерину». Читаймо Шевченкові твори, вивчаймо їх, шануймо те, що залишив нам у спадок Великий Кобзар.
Учень. Поклін тобі, Тарасе,
Великий наш Пророче,
Для тебе вірно б’ється
Те серденько дитяче.
Учень. Ось тут перед тобою
Ми, українські діти,
Святочно прирікаєм
Сповняти заповіти.
Учень. На службу Україні,
На чесне діло гоже,
В ім’я святої правди –
Благослови нас, Боже!