Тема: Галина Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Характеристика образів повісті-казки. Особливості мови
Мета: навчальна: продовжувати знайомити учнів зі змістом повісті-казки; вчити виразно читати текст; поглибити вміння учнів характеризувати героїв та їхні вчинки, пояснити особливості мови твору;
розвивальна: розвивати увагу, уяву, вміння формулювати і висловлювати свої думки, переказувати твір, збагачувати словниковий запас учнів;
виховна: виховувати почуття щирості, відкритості, відповідальності за власні вчинки, наполегливості в досягненні поставленої мети.
Тип уроку: урок формування умінь і навичок.
Обладнання: тестові завдання, рефлексійна анкета, комп’ютер, медіапрезентація, буктрейлер «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».
Методи, прийоми і форми роботи: «Мозковий штурм», тестові завдання «Чи уважний ти читач», гра «Лови помилку»,проблемне запитання, бесіда, «Асоціативний кущ», вікторина «Впізнай героя», «Ґронування», «Установи відповідність», «Дослідники», «Рефлексія».
Хід уроку
І. Організація класу
Стали, дітки, всі рівненько,
Усміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли
Й працювати почали.
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім п’ятім класі
Учні просто молодці.
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
«Мозковий штурм»
(Казка – усне народне оповідання про вигадані події, що сприймаються як реальні. Вигадка в ній пов’язується з життям людини, з її мріями про кращу долю.)
( Дійовими особами (їх ще називають героями, або персонажами) в казках найчастіше бувають люди, тварини, рослини та явища пригоди.)
( Казки за змістом поділяють на кілька груп:
про звірів (дійові особи – звірі, птахи, риби – розмовляють, мріють, поводять себе, як люди («Котик і Півник);
побутові (дійові особи – бідний селянин, кмітливий солдат, пан, вередлива жінка – показані в повсякденному житті («Мудра дівчина»); фантастичні ( дійові особи наділені чудодійною силою, тут зображені незвичайні події, що неможливі в повсякденному житті («летючий корабель»).
(Літературна казка – це авторський художній твір у прозовій чи віршованій формі, заснований на фольклорних джерелах, але може бути й цілком оригінальний. Це твір переважно фантастичний, у ньому зображуються неймовірні пригоди вигаданих або традиційних казкових героїв.)
(Повість – це невеликий розповідний твір, у якому широко змальовано життя одного або кількох героїв протягом тривалого або важливого за подіями часу.)
( Повісті властиві такі ознаки:
1. Що відрізняло Алю від інших дітей?
А Вона нічого не могла доробити до кінця;
Б вона була дуже розумна;
В вона була зовсім непосидюча;
Г вона була звичайною дівчинкою.
2. Як вона вишила подарункового рушничка для бабусі?
А повністю, з гарним квітковим візерунком;
Б вишила лише половину рушника;
В поставила тільки один хрестик;
Г вишила кілька квіточок.
3. Кого побачила Аля у своїй кімнаті?
А Домовика у старій одежі;
Б маленького чоловіка у величезних черевиках;
В невідому істоту в чудернацькому костюмі;
Г кролика в маленькому капелюсі.
4. Хто першим зустрівся дівчинці в дивній країні?
А Песики з рюкзаками;
Б котики в чоботях;
В кролики в окулярах;
Г рибки під парасольками.
5.Як називалась країна, до якої потрапила Аля?
А Недоладія;
Б Недоділанія;
В Недоробія;
Г Недопрація.
6. Хто був правителем диво-країни?
А Недороб Десятий;
Б Недоділь Десятий;
В Недороль Десятий;
Г Недононь Десятий.
7. Чому перший Недорадник носив лицарський шолом?
А Йому це подобалось;
Б він був лицарем;
В у нього не було іншого капелюха;
Г у нього не було голови.
8. Що знайшла Аля в домі Недочеревика?
А Двері,які вели до її кімнати;
Б інструкцію з повернення додому;
В свої втрачені речі;
Г голову Першого Недорадника.
9. Чому не працював годинник на головній площі Недограду?
А Не вистачало хвилинної стрілки;
Б не вистачало годинної стрілки;
В був зламаний годинниковий механізм;
Г циферблат було пошкоджено.
10. Як Аля допомогла недоладянам?
А Доробила все, що було недороблено;
Б перемогла Першого Недорадника;
В прогнала з країни Недочеревика;
Г допомогла Недоладьку завоювати трон.
11. Жителі Недоладії перестали боятися Недочеревика, тому що
А вони тепер разом будуть доробляти справи;
Б Недочеревик втратив свою силу;
В вирішили вигнати Недочеревика з країни;
Г їх почав захищати Недороль Десятий.
12. Повість-казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» закінчується:
А окличним розповідним реченням;
Б неокличним питальним реченням;
В окличним розповідним реченням;
Г неокличним спонукальним реченням.
Взаємоперевірка. Оцінювання.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми та мети уроку
Жила собі казка в бабусиній хижі,
А в казці віками жили дивовижі
І добрі, й недобрі, химерні й лукаві, -
Усі страшнуваті, а інші цікаві.
Вони полонили й страшили вони ж,
Бо казка – не казка без цих дивовиж.
Проблемне питання.
ІV. Сприйняття й усвідомлення навчального матеріалу
Гра «Лови помилку».
«…Знаєш, що це за країна? Звичайно, не знаєш! – поспіхом сам собі відповів Недоладько. Тут живуть усі доведені до ладу справи!» не доведені
«… А ти знаєш, чому я боюся свого Першого Недорадника? Бо він зазіхає на мою корону! – плаксиво сказав Недороль Десятий. – Мене рятує тільки те, що у нього немає рук.» голови
«…- Цікаво. Чи всі бажання тут виконуються? – голосно промовила Аля. Їй дуже захотілося сметани.» морозива
Недо-роби!
Недо-пиши!
Недо-почни!
Недо-лиши!
І недо-їж!
І недо-пий!
І в Недоладію
Мерщій!
Робота над змістом повісті-казки. Бесіда.
«Асоціативний кущ»
До того, як потрапила Після повернення додому
в країну Недоладію з країни Недоладії
Вікторина «Впізнай ім’я героя».
«Обличчя вимазане попелом, одягнена вона до пояса в старий лантух, а нижче пояса до п’ят пишно спадала шовкова спідниця…» (Недопопелюшка)
«Чотирикутна бабуся, голова обв’язана хусткою, кінці якої зав’язані вузликом і стирчали, як заячі вуха» (Недокватирка)
«Маленький чоловічок у нічній сорочці та нічному ковпаку з китицею» (Недороль Десятий)
«На порозі недотелю стовбичив якийсь товстун… Одна холоша його штанів була довга, а друга сягала лише до колін» (Недоштанько)
«Маленький чоловічок у величезних зелених черевиках із червоними шнурками» (Недочеревик)
«Він був увесь перекошений і без лівого вуха, але очі його сяяли привітно і лагідно» (Недоладько)
Метод «Гронування»
Фізкультхвилинка
У казковій країні розминка –
Довгождана фізична хвилинка.
Втому проженемо руками,
Вгору їх піднімемо з вами.
Потім присядемо дружно,
Ноги згинаємо пружно.
Руки, мов крила, розправимо,
До теплого сонця полинемо.
Швидко минула хвилинка,
Нас збадьорила розминка.
Звільнити країну від Першого довишивати рушника Недорадника
Зробити приємне бабусі домалювати те, чого не вистачало Допомогти Недоладянам домалювати йому голову
Повернутися додому домалювати йому вухо, виправити обличчя Зробити з Недоладька доплести косу звичайного хлопця
бути гарною перед полагодити годинник поверненням додому |
Бесіда
Метод «Дослідники»
Перевірка виконаного завдання.
V. Узагальнення та систематизація знань учнів
І до-роби!
І до-пиши!
І до-почни!
І не лиши!
І до-їдай!
І до-пивай!
І з Недо-ладії!
ТІКАЙ!
Оцінювання.
VI. Підсумок уроку
Робота з рефлексійною анкетою
V. Домашнє завдання
На наступний урок: скласти план до останнього розділу повісті;
на рік: прочитати якомога більше творів Галини Малик;
на все життя: завжди виконувати всі справи до кінця.
1