Урок української літератури в класі з теми "Галина Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Характеристика образів повісті-казки. Особливості мови"

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури для 5 класу на тему "Галина Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Характеристика образів повісті-казки. Особливості мови"
Перегляд файлу

C:\Users\ADMIN\Desktop\5617cbd61b963.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Тема: Галина Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Характеристика образів повісті-казки. Особливості мови

Мета: навчальна: продовжувати знайомити учнів зі змістом повісті-казки; вчити виразно читати текст; поглибити вміння учнів характеризувати героїв та їхні вчинки, пояснити особливості мови твору;

розвивальна: розвивати увагу, уяву, вміння формулювати і висловлювати свої думки, переказувати твір, збагачувати словниковий запас учнів;

виховна: виховувати почуття щирості, відкритості, відповідальності за власні вчинки, наполегливості в досягненні поставленої мети.

Тип уроку: урок формування умінь і навичок.

Обладнання: тестові завдання, рефлексійна анкета, комп’ютер, медіапрезентація, буктрейлер «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».

Методи, прийоми і форми роботи: «Мозковий штурм», тестові завдання «Чи уважний ти читач», гра «Лови помилку»,проблемне запитання, бесіда, «Асоціативний кущ», вікторина «Впізнай героя», «Ґронування», «Установи відповідність», «Дослідники», «Рефлексія».

 

                                   Хід уроку

І. Організація класу

Стали, дітки, всі рівненько,

Усміхнулися гарненько,

Настрій на урок взяли

Й працювати почали.

Працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім п’ятім класі

Учні просто молодці.

  • У нас на уроці присутні гості, давайте з ними привітаємось.
  • Подаруйте один одному посмішку. Вона додасть настрою та надії, що все буде добре.
  • Девізом нашого уроку будуть такі слова:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

«Мозковий штурм»

  • Який твір називаємо казкою?

(Казка – усне народне оповідання про вигадані події, що сприймаються як реальні. Вигадка в ній пов’язується з життям людини, з її мріями про кращу долю.)

  • Хто є дійовими особами у казці?

( Дійовими особами (їх ще називають героями, або персонажами) в казках найчастіше бувають люди, тварини, рослини та явища пригоди.)

  • На які групи за змістом поділяються казки?

( Казки за змістом поділяють на кілька груп:

про звірів (дійові особи – звірі, птахи, риби – розмовляють, мріють, поводять себе, як люди («Котик і Півник);

побутові (дійові особи – бідний селянин, кмітливий солдат, пан, вередлива жінка – показані в повсякденному житті («Мудра дівчина»); фантастичні ( дійові особи наділені чудодійною силою, тут зображені незвичайні події, що неможливі в повсякденному житті («летючий корабель»).

  • Яку казку називаємо літературною?

(Літературна казка – це авторський художній твір у прозовій чи віршованій формі, заснований на фольклорних джерелах, але може бути й цілком оригінальний. Це твір переважно фантастичний, у ньому зображуються неймовірні пригоди вигаданих або традиційних казкових героїв.)

  • Які літературні казки ви знаєте?
  • Що називаємо повістю?

(Повість – це невеликий розповідний твір, у якому широко змальовано життя одного або кількох героїв протягом тривалого або важливого за подіями часу.)

  • Які ознаки властиві повісті?

( Повісті властиві такі ознаки:

  • прозова мова;
  • великий обсяг;
  • декілька або багато героїв;
  • розповідь про події.)
  • Ви уже ознайомлені зі змістом казки «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Перевіримо знання твору за допомогою тестових завдань «Чи уважний ти читач?»

1. Що відрізняло Алю від інших дітей?

А Вона нічого не могла доробити до кінця;

Б вона була дуже розумна;

В вона була зовсім непосидюча;

Г вона була звичайною дівчинкою.

2. Як вона вишила подарункового рушничка для бабусі?

А повністю, з гарним квітковим візерунком;

Б вишила лише половину рушника;

В поставила тільки один хрестик;

Г вишила кілька квіточок.

3. Кого побачила Аля у своїй кімнаті?

А Домовика у старій одежі;

Б маленького чоловіка у величезних черевиках;

В невідому істоту в чудернацькому костюмі;

Г кролика в маленькому капелюсі.

4. Хто першим зустрівся дівчинці в дивній країні?

А Песики з рюкзаками;

Б котики в чоботях;

В кролики в окулярах;

Г рибки під парасольками.

5.Як називалась країна, до якої потрапила Аля?

А Недоладія;

Б Недоділанія;

В Недоробія;

Г Недопрація.

6. Хто був правителем  диво-країни?

А Недороб Десятий;

Б Недоділь Десятий;

В Недороль Десятий;

Г Недононь Десятий.

7. Чому перший Недорадник носив лицарський шолом?

А Йому це подобалось;

Б він був лицарем;

В у нього не було іншого капелюха;

Г у нього не було голови.

8. Що знайшла Аля в домі Недочеревика?

А Двері,які вели до її кімнати;

Б інструкцію з повернення додому;

В свої втрачені речі;

Г голову Першого Недорадника.

9. Чому не працював годинник на головній площі Недограду?

А Не вистачало хвилинної стрілки;

Б не вистачало годинної стрілки;

В був зламаний годинниковий механізм;

Г циферблат було пошкоджено.

10. Як Аля допомогла недоладянам?

А Доробила все, що було недороблено;

Б перемогла Першого Недорадника;

В прогнала з країни Недочеревика;

Г допомогла Недоладьку завоювати трон.

11. Жителі Недоладії перестали боятися Недочеревика, тому що

А вони тепер разом будуть доробляти справи;

Б  Недочеревик втратив свою силу;

В  вирішили вигнати Недочеревика з країни;

Г  їх почав захищати Недороль Десятий.

12. Повість-казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» закінчується:

А  окличним розповідним реченням;

Б  неокличним питальним реченням;

В  окличним розповідним реченням;

Г  неокличним спонукальним реченням.

  • А тепер обміняйтесь своїми завданнями, перевірте та поставте оцінки. Правильна відповідь - один бал.

Взаємоперевірка. Оцінювання.

  • Результати тестових завдань, які  щойно виконали, свідчать, що ви добре знаєте зміст повісті-казки, це допоможе сьогодні у подальшій роботі.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми та мети уроку

Жила собі казка в бабусиній хижі,

А в казці віками жили дивовижі

І добрі, й недобрі, химерні й лукаві, -

Усі страшнуваті, а інші цікаві.

Вони полонили й страшили вони ж,

Бо казка – не казка без цих дивовиж.

  • Сьогодні на уроці ми будемо вчитися характеризувати уривки повісті, аналізувати особливості мови, формувати дбайливе ставлення до свого життя, до інших людей.

Проблемне питання.

  • У кінці уроку ви повинні будете дати відповідь на питання: чи треба доробляти розпочаті справи до кінця? Невже дійсно це так важливо?
  • Розгорніть зошити, запишіть дату та тему нашого уроку «Характеристика образів повісті-казки. Особливості мови твору».

ІV. Сприйняття й усвідомлення навчального матеріалу

  • До нас завітав гість, який знає про країну Недоладію все, адже саме він її створив. Здогадалися хто це? Так, це Недочеревик. Незабаром він усіх нас перенесе до своєї казкової країни, але щоб туди потрапити, ми повинні виконати його завдання.

Гра «Лови помилку».

  • У вас на партах є картки. Прочитайте цитати з повісті-казки, знайдіть та виправте помилки.

«…Знаєш, що це за країна? Звичайно, не знаєш! – поспіхом сам собі відповів Недоладько. Тут живуть усі доведені до ладу справи!» не доведені

«… А ти знаєш, чому я боюся свого Першого Недорадника? Бо він зазіхає на мою корону! – плаксиво сказав Недороль Десятий. – Мене рятує тільки те, що у нього немає рук.» голови

«…- Цікаво. Чи всі бажання тут виконуються? – голосно промовила Аля. Їй дуже захотілося сметани.» морозива

 

  • Перевіримо чи всі правильно виконали завдання від Недочеревика.
  • Молодці! Ось і відкрилися перед нами двері країни, давайте прокажемо із Недочеревиком чарівні слова:

Недо-роби!

Недо-пиши!

Недо-почни!

Недо-лиши!

І недо-їж!

І недо-пий!

І в Недоладію

Мерщій!

  • Недочеревик буде спостерігати за вами протягом уроку, тому доводьте усі справи до кінця, щоб не залишитися у його країні.

Робота над змістом повісті-казки. Бесіда.

  • Хто така Аля?
  • Коли  ми вперше з нею знайомимось?
  • Про яку рису Алі ви дізнаєтеся з перших сторінок твору?
  • Знайдіть і зачитайте портрет Алі.
  • Чому дівчинка потрапила до країни Недоладії?
  • Як ви думаєте, чи правильно робила Аля?
  • Чи можна сказати, що Аля відкладала на завтра те, що можна зробити сьогодні? Це добре чи погано?
  • Якою Аля була до того, як потрапила в країну Недоладію? (груба; ніколи не закінчує розпочату справу до кінця; нечепура)
  • Якою вона стала після повернення з Недоладії?  (ввічлива; товариська; не залишає справи на потім; турботлива; здатна до співчуття)
  • Була корисною подорож Алі у країну Недоладію?

 

«Асоціативний кущ»

До того, як потрапила                                           Після повернення додому

в країну Недоладію                                               з країни Недоладії


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Продовжуємо далі нашу роботу. Не забувайте, що за вами спостерігає Недочеревик. Тому ви повинні бути уважними і старанними.

Вікторина «Впізнай ім’я героя».

«Обличчя вимазане попелом, одягнена вона до пояса в старий лантух, а нижче пояса до п’ят пишно спадала шовкова спідниця…» (Недопопелюшка)

«Чотирикутна бабуся, голова обв’язана  хусткою, кінці якої зав’язані вузликом і стирчали, як заячі вуха» (Недокватирка)

«Маленький чоловічок у нічній сорочці та нічному ковпаку з китицею» (Недороль Десятий)

«На порозі недотелю стовбичив якийсь товстун… Одна холоша його штанів була довга, а друга сягала лише до колін» (Недоштанько)

«Маленький чоловічок у величезних зелених черевиках із червоними шнурками» (Недочеревик)

«Він був увесь перекошений і без лівого вуха, але очі його сяяли привітно і лагідно» (Недоладько)

  • Яким ви уявляєте Недоладька? На вашу думку, який це герой позитивний чи негативний? Доведіть.
  • Знайдіть портрет Недоладька у творі.
  • Які риси йому властиві? (Доброзичливість, чуйність, бажання допомогти іншим)
  • Чи схожий на нього Недорадник?
  • Яким був Перший Недорадник? (злий; хижий; жорстокий; хитрий; носить шолом, так як не має голови; мріє стати королем країни Недоладії; коли Аля його домальовує – зникає з Недоладії і зараз висить домальований у неї над столом)

Метод «Гронування»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фізкультхвилинка

У казковій країні розминка –

Довгождана фізична хвилинка.

Втому проженемо руками,

Вгору їх піднімемо з вами.

Потім присядемо дружно,

Ноги згинаємо пружно.

Руки, мов крила, розправимо,

До теплого сонця полинемо.

Швидко минула хвилинка,

Нас збадьорила розминка.

 

  • Наступне завдання «Установіть відповідність».
  • Пригадайте, які справи треба було завершити в казці.

Звільнити країну від Першого                            довишивати рушника

Недорадника

 

Зробити приємне бабусі                                      домалювати те, чого не

                                                                                    вистачало

Допомогти Недоладянам                                   

                                                                                    домалювати йому голову

 

Повернутися додому                                           домалювати йому вухо,      

                                                                                  виправити обличчя

Зробити з Недоладька                                       

                                                                                   доплести косу

звичайного хлопця

 

бути гарною перед                                               полагодити годинник

поверненням додому

 

  • Ви довели ще одну справу до кінця.

Бесіда

  • Що таке мова автора? Мова персонажів?( У літературних творах розповідь ведеться від імені оповідача, її називають мовою автора, а репліки дійових осіб – мовою персонажів (або дійових осіб)
  • Яка мова переважає у повісті-казці «незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»?
  • Як називається мова двох осіб?
  • Що у репліках Недоладька ви часто зустрічаєте? (слово-паразит – це таке слово, яке міцно закріпилося у лексиці людини і використовується для зв’язки слів, пропозицій. Слова-паразити зустрічаємо у мові тієї людини, яка часто робить затримки в мові, не може швидко дібрати потрібне слово, це також свідчить про малий словниковий запас)
  • Якою є мова автора? (Мова автора чітка, послідовна, що сприяє кращому розумінню та усвідомленню подій, які відбуваються у тексті)

Метод «Дослідники»

  • Щоб виконати наступне завдання ми станемо дослідниками. Згадайте, які слова називаються образними. (образні слова, на відміну від звичайних, яскравіші, емоційніші, краще вимальовуються в уяві людини. Образні слова частіше мають переносне значення (золотий перстень – золота душа)
  • Дослідіть мову повісті-казки. Виконайте завдання і поясніть значення цих виразів.
  • Завдання для першого ряду: із пісні годинника (27 розділ) виписати сполучення слів, ужиті в переносному значенні (дехто години вбиває, дехто хвилини втрачає, дехто секунди губить – мовиться про те, що час треба використовувати з користю для себе або інших).
  • Завдання для другого ряду: із 16 розділу виписати вираз, у якому особа чи предмет порівнюються з чимось схожими (годинник на каміні, як дві краплі води, був схожий на годинник з вежі – дуже подібний або такий самий).
  • Завдання для третього ряду: із 6 розділу виписати сполучення іменника з прикметником, який його характеризує (кривулясті вулички, кошмарний сон – авторка підкреслює чудернацький вигляд міста).

Перевірка виконаного завдання.

V. Узагальнення та систематизація знань учнів

  • Завершилася наша мандрівка країною Недоладією. Ми зустрілися з усіма її мешканцями, виконали всі завдання.

І до-роби!

І до-пиши!

І до-почни!

І не лиши!

І до-їдай!

І до-пивай!

І з Недо-ладії!

ТІКАЙ!

  • Дайте відповідь на запитання, яке було на початку уроку.
  • Чи треба доробляти розпочаті справи до кінця? Невже дійсно це так важливо?
  • Кожна людина відповідає за ті справи, які повинна виконувати. У той час, коли не допив молоко, діти в інших країнах , можливо, вмирають від голоду. У майбутньому з такої людини вийде будівельник, який, не добудувавши дім, наражатиме на небезпеку його мешканців. А що станеться, якщо людина не допече хліб, не долікує пацієнта? Тож будьмо відповідальними за ті справи, за які беремося!

Оцінювання.

  • Давайте ще раз пригадаємо, про що повість-казка Г. Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії», переглянувши буктрейлер. (Буктрейлер – це короткий відеоролик за мотивами книги)

VI. Підсумок уроку

Робота з рефлексійною анкетою

  • Діти, пропоную вам попрацювати з рефлексійною анкетою, яка лежить у кожного на парті. Ви можете вибрати ті твердження, які хотіли б продовжити.
  • Сьогоднішній урок дав мені можливість зрозуміти…
  • Після цього уроку я буду …
  • Урок дав мені для життя …
  • Я хотів (-ла) сказати дівчинці та її друзям …
  • Мені найбільше подобаються в людях такі риси характеру …

V. Домашнє завдання

На наступний урок: скласти план до останнього розділу повісті;

на рік: прочитати якомога більше творів Галини Малик;

на все життя: завжди виконувати всі справи до кінця.

1

 

docx
Додано
24 березня 2021
Переглядів
6386
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку